یک نگاه با عشق

eMziper

همراه نمونه
2015-03-13
579
102
0
تهـــــران
za4-1844.jpg



اذیت و ناراحتى هاى آنان راتحمل نما، هم چنان كه آنان آزار و اذیت تو را در دوران كودكى به جان خریدند. خداوند متعال از همان روز نخست كه انسان را آفرید و از حضرت آدم و حوا، نسل بشر را تداوم داد، توسط تمام پیامبران الهى، مقام و منزلت پدر و مادر را بیان كرده و حقوق عظیم آنان را به فرزندان اعلام نمود.

خداوند متعال در کاملترین دین خود و در کتاب آسمانی اش ، عالى ترین آموزش اخلاقى ، كه در حقیقت، بارزترین منشور حقوق بشر مى باشد، را به نمایش مى گذارد و حقوق پدر و مادر را در كنار توحید، كه بالاترین هدف ادیان الهى است، بیان كرده و مى فرماید:از بنى اسرائیل پیمان گرفتیم كه جز خدا را نپرستید و به پدر و مادر نیكى و احسان نمائید. بقره /83
خداوند متعال در آیه 23 و 24 سوره اسراء به حقوق دیگرى اشاره كرده و فرزندان را به مهر ورزى به والدین دعوت مى كند:بالهاى تواضع خویش را از محبت و لطف ، در برابر آنان فرود آر!

دوستی می گفت: اگر بالهایت که با آنها پرواز می کنی را بر سر راه پدر و مادر از سر کوچکی قرار دهی، حق آنها را به جای آوردی! توضیح بیشتر آن که اگر پزشک هستی، دانشمند هستی، مدیر و یا هر سمت و شغلی که داری، برای آنها همیشه بچه باش، مثل زمان کودکیت ، و هرگز علم و دانش و پول و ثروت خود را ، به رخ آنها مکش.

امام صادق علیه السلام مى فرماید: نیكى به پدر و مادر از معرفت عمیق شخص به پروردگارش سرچشمه مى گیرد، زیرا هیچ عبادتى در رساندن یك فرزند به رضایت پروردگار متعال ، سریع تر و نزدیك تر از نیكى به پدر و مادر مسلمان به خاطر خدا نیست ، چون كه حقوق والدین از حق خدا ناشى مى شود به شرطى كه پدر و مادر در راه دین خدا و سنت پیامبر صلى الله علیه و آله باشند. چون چنین پدر و مادرى هیچ گاه فرزندشان را از راه خیر به سوى شر و از طاعت به سوى عصیان دعوت نمى كنند، پس در معاشرت با آنان مدارا و ملایمت كن ! اذیت و ناراحتى هاى آنان راتحمل نما، هم چنان كه آنان آزار و اذیت تو را در دوران كودكى به جان خریدند، و درخوراك و پوشاك همچنان خداوند متعال به تو وسعت داده تو هم آنان را در مضیقه قرار مده ،چهره ات را از آنان بر مى گردان ، صدایت را از صداى آنان بالاتر مبر، كه این در حقیقت تعظیم خداست و با آنان نیكو سخن بگو و نرم و لطیف باش ، همانا كه خداوند پاداش نیكوكاران را ضایع نمى كند.( مستدرك الوسائل ، ج 15، ص 197)

احسان، یك مفهوم وسیع و دامنه دار است كه به یك یا چند كار نیك محدود و منحصر نیست و هر كار شایسته‏اى كه منفعت مادى یا معنوى براى انسان در برداشته باشد، احسان شمرده مى ‏شود.


za4-1845.jpg



1- نیکی و احسان
خداوند متعال می‏فرماید: «و پروردگارت فرمان داده: جز او را نپرستید! و به پدر و مادر نیکی کنید! هرگاه یکی از آن دو، یا هر دوی آنها، نزد تو به سن پیری رسیدند، کمترین اهانتی به آنها روا مدار! و آنها را از خود مران و بزرگوارانه با آنها سخن بگو»

احسان، یك مفهوم وسیع و دامنه دار است كه به یك یا چند كار نیك محدود و منحصر نیست و هر كار شایسته‏اى كه منفعت مادى یا معنوى براى انسان در برداشته باشد، احسان شمرده مى ‏شود.

از انفاق و رسیدگى به امور مادى و معیشتى پدر و مادر، احسان به آنها است، تا وقت دکتر گرفتن و نظارت بر مداوای آنان، در بعد پایین تر از ظرف و میوه شستن برای آنها تا نظافت منزل و آنها را به سفر بردن.

بزرگان می گویند، قبل از این که پدر و مادرت چیزی بخواهد و آن را بر زبان آورد، سعی کن آن را برایش تهیه کنی.

2 -قدر شناسی
خداوند متعال می فرماید«ان اشکر لی ولوالدیک‏» لقمان / 14 ، «شکر مرا بجاآور [که خالق و منعم اصلی تو هستم] و از پدر و مادرت قدردانی کن .»

3-نگاه مهرآمیز
رسول گرامی اسلام فرمودند: نگاه مهرآمیز به پدر و مادر عبادت است .

شاید اگر کسی با دیده ی محبت به مادر و پدرش بنگرد، گذر زمان و سختی های دوران را در چهره ی شکسته آنان ، نیک دریابد.

4- حق دعا و طلب آمرزش‏
قرآن كریم فرزندان را فرمان مى‏دهد كه براى پدر و مادرتان دعا و از خداوند براى آنها طلب آمرزش كنید، بگو: پروردگارا! همان گونه كه آنها مرا در كوچكى تربیت كردند، مشمول رحمت شان قرار بده. (سوره اسراء، آیه 24)

دعا در حق پدر و مادر، به زمان حیات آنها اختصاص ندارد و پس از درگذشت آنها نیز باید به یاد آنها بود و بر ایشان طلب مغفرت و آمرزش كرد‏،پروردگارا! من و پدر و مادرم و همه مومنان را در آن روز كه حساب بر پا مى‏شود، بیامرز(سوره ابراهیم، آیه 41)

زیارت مزار پدر و مادر ، قرائت قرآن ، انجام اعمال نیک به نیت آنها و ... از جمله کارهای نیک پس از مرگ آنهاست.
 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر