چگونه یک پاور خوب خریداری کنیم

Sina

Administrator
پرسنل مدیریت
2013-05-11
4,710
2,901
113
چابکســـر


تولید کنندگان پاور در سرتاسر جهان به شما توصیه می کنند پاوری را انتخاب نمایید که حداقل 10% بالاتر از حداکثر توان سیستم شما قدرت داشته باشد. با توجه به اینکه بهترین عملکرد پاور در هر سیستمی معمولا در محدوده اعمال بار بین 40-60% توان کلی پاور است، پیشنهاد می شود جهت ایجاد بهترین شرایط عملکرد پاور و همچنین کاهش مصرف انرژی (کاهش اتلاف انرژی پاور) در انتخاب پاور کامپیوتر خود دقت نمایید. برای رسیدن به این هدف، ابتدا توان پاور خود را متناسب با نیاز سخت افزاری سیستم خود در نظر گرفته و از پاورهای با مدار اصلاح ضریب توان (Active PFC) و دارای راندمان بالاتر از 80% (80 PLUS Ready) ، استفاده نمایید.




نکته مهم تر از میزان مصرف انرژی در هر قطعه، آن است که هر قطعه به چه میزان و از کدام شاخه خروجی پاور تغذیه می شود. امروزه اغلب قطعات پرمصرف، از شاخه 12V+ پاور تغذیه می شوند و سازندگان معتبر پاور در دنیا، اقدام به افزایش برآیند توان خروجی شاخه های 12V+ پاورهای خود در چارچوب استاندارد ATX 12V V2.31 نموده اند. لذا هنگام تهیه پاور، به ویرایش طراحی و میزان برآیند توان خروجی شاخه های 12V+ پاور انتخابی خود، توجه ویژه ای داشته باشید و دقت نمایید که برآیند توان خروجی شاخه های 12V+ پاور انتخابی شما حداقل 70% کل توان خروجی آن باشد.


چرا که این موضوع تاثیر مستقیم بر عملکرد پاور و سخت افزار شما خواهد گذاشت. لازم به ذکر است تمامی پاورهای استاندارد ATX 12V V2.31 و استاندارد SSI EPS12V از این الگو در چیدمان قدرت خروجی های خود پیروی می کنند.




ویژگی مهم دیگر که باید در مورد یک پاور در نظر داشت، عمر مفید آن یا MTBF پاور است. این عمر مفید در شرایط آزمایشگاهی (اعمال بار تقریبی 80% در دمای محیطی ثابت 25 درجه سانتیگراد با ولتاژ تثبیت شده ورودی) محاسبه و اعلام می شود. لذا با توجه به شرایط نامتعارف ولتاژ ورودی و دمای محیط مورد استفاده پاور (دمای داخلی کیس)، توجه به پارامتر میزان درصد اعمال بار بر روی پاور، می تواند ضامن تقویت عمر پاور شما باشد. بنابراین توصیه می شود توان خروجی پاور خود را به گونه ای محاسبه نمایید که حداقل 10% بیشتر از حداکثر توان مورد نیاز سخت افزاری شما باشد. بهترین تناسب اعمال بار بر روی پاور جهت تضمین عمر مفید آن، محدوده 20-80% توان خروجی پاور است.





گواهینامه 80 Plus Silver


امروزه با توجه به اهمیت کاهش انرژی مصرفی، کاربران حرفه ای به دنبال منابع تغذیه ای هستند که دارای راندمان بالاتری می باشند. پرواضح است که هر پاور با راندمان بالاتر، کارایی بالاتری نیز خواهد داشت. لذا حساسیت و دانستن اطلاعات در این مقوله امری اجتناب ناپذیر است چرا که پاور وظیفه تامین انرژی قطعات داخلی یک کامپیوتر را بر عهده دارد و سخت افزاری حساس و کلیدی در درون کیس شما به شمار می آید. به همین منظور موسسه آمریکایی EPRI اقدام به تست و آزمون پاورهای موجود در بازارهای جهانی نموده و نسبت به میزان راندمان آنها اقدام به ارائه گواهینامه
80 PLUS ، در پنج سطح مختلف می نماید. ملاک اصلی در تست های آزمایشگاه موسسه EPRI، بر دو موضوع مهم میزان راندمان و مقدار اصلاح ضریب توان می باشد و با توجه به این دو موضوع اقدام به ارائه گواهینامه در پنج سطح (استاندارد ؛ برنزی ؛ نقره ای ؛ طلایی ، پلاتنیوم ) می نماید. استاندارد 80 PLUS ، معتبرترین گواهینامه مستقل برای سازندگان منابع تغذیه به شمار می رود که پس از تأیید توسط خود سازندگان مورد تست و آزمايش سازمان مربوطه قرار مي‌گيرد.
 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر