پیدایش جشن مهرگان و انگیزه های آن

GULF 4 PERSIAN

سرپرست تالار
2014-03-13
701
653
0
34
سوزیانا-اندیمشک
بیان اساطیری جشن هایی چون نوروز و مهرگان، پس از دوران زرتشت و عصر هخامنشی، آغازگاه شماری منظم و تعیین زمانی جشن ها، روایت اسطوره ای فریدون و ضحاک و پیشینه ی کهن روزگار اساطیر هند و ایرانی، مهرگان و برپایی جشن های مهرگانی خاطره اسطوره ای دوران ظلم و بیداد ضحاک و پیروزی فریدون، خروج فریدون بر ضحاک و رهبری شورش توسط کاوه آهنگر و مهرگان جشن نماد پیروزی اورمزد بر اهریمن.
همانگونه که در بب نوروز و بسا جشن های دیگر، زمان دقیق و یا تقریبی جهت معین ساختن پیدایی و مرسوم شدن آن در دست نیست، در مورد مهرگان نیز این مساله و مورد مصداق دارد. هم چنین انگیزه یا انگیزه های دقیق جشن نیز صراحتا آشکار نمی باشد.
قرینه ای که جهت زمان رایج شدن این جشن و سایر جشن های مورد نظر می توان ارائه کرد، زمان رواج گاه شماری و تقویم زرتشتی در ایران دوران هخامنشی است. اما این نیز هر چند از جهت توجیهی مساله تا حدی کمک می کند، اما نه زمان را و نه علت آن را بیان می نماید. چون ایزدانی که این جشن ها به آنها منسوب است، و اسباب انگیزه هایی که پیدایش چنین جشن هایی را بیان می کند، اغلب مربوط است به دوران جمشید و یا مطابق با تحقیقاتی که گذشت، حتی گاهنبارها به روزگار آغازین آریاها گره می خورد، و سده را به دوران شاهی هوشنگ شاه دارد، تیرگان مربوط است به دوران منوچهر و روایات افسانه-تاریخی آرش کمانگیر و جز آن. البته می توان چنین نتیجه گرفت که این جشن های کهن که جنبه های استوار ملی و تاریخی و اساطیری داشتند، در دست مایه ی تقویم مزدایی – زرتشتی نظم و سامان یافتند و به وسیله مدارک مکتوب به زمان های بعدی انتقال پیدا کردند.
روایت فریدون و ضحاک از افسانه های کهن هند و ایرانی است. راجع به این پهلوانان در منابع و ماخذ سانسکریت و اوستا اخباری آمده و نقل شده، پس می توان گفت این کسان چهره هایی تاریخی – افسانه ای هستند که در دورانی که هند و ایران هنوز مشترک زندگی می کردند از آن با احترام و بزرگداشت و به صورت شاه – پهلوان یاد می کردند.
پس از شهریاری جمشید، ضحاک بر ایران زمین دست یافت و سلطنتی هزار ساله را آغاز کرد. دوران او برای ایرانیان، دوران بیداد و ستم و جور و نکبت بود. اما سرانجام از نسل جمشید، فریدون بر وی شورید. از سلطنت بر کنارش کرد و به کوه دماوند به بندش کشید. ایرانیان به شکرانه ی این موهبت و آزادی که در روز مهر از ماه مهر روی داده بود، جشنی بزرگ ساختند و هر ساله به موجب چنین اتفاق بزرگی، مهرگان جشن برپا کردند.
منبع کتاب جشن های آتش نوشته هاشم رضی

 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر