ورزش کوه نوردی و درمان بیماریها

Atash

افتخاری
2013-07-17
1,568
3,723
0


با انجام ورزشهای معمولی همراه با رژیم غذایی و استراحت مناسب در طی یک سال می توان فشار خون ماکزیمم را از ۱۷به حدود ۱۴رسانید.و به وضوح روشن است که ورزشکاران معمولا دچار عوارض فشار خون نمی شوند .و ورزش حتی در سنین ۸۰_۶۰ سالگی میتواند در متعادل نگهداشتن فشار خون سهیم باشد.زیرا در اثر ورزش عروقی که در سطح بدن جریان دارند انبساط یافته و فشار خون سقوط می کند .پیاده روی و کوه نوردی به خوبی قادرند فشار خون بالا را متعادل ساخته و بته مرحله درمان برسانند.
● ازدیاد چربی خون
ورزش منظم و مستمر در بیمارانی که دارای چربی خون با لایی هستند قادر است کلسترول خون یا چربی مضر خون( کلسترول) را کاهش و در عوض باعث ازدیاد چربی مفید خون بشوند در نتیجه از اثرات ناشی از ازدیادچربی خون در بروز بیماریهای عروقی و سنگهای صفراوی جلوگیری می نماید.
بیماران با دردهای قلبی (سکته)
انجام ورزشهای سبک طبق آمار های جهانی نه تنها قادر است انواع دردهای قلبی پایدار و غیر پایدار را تسکین و کاهش دهد بلکه قادر است سبب حل شدن لخته های داخل خون شریانی قلب شده و از بروز سکته های بعدی ممانعت می کند .همچنین ورزشهای سبک مانع از زسوب پلاکهای چربی در داخل عروق کرونر قلب و یا عروق سایر نقاط بدن شده و در پیشگیری بیماریهای قلبی و عروقی آیندهی افرادی که یکبار به انفرکتوس مبتلا شده اند دخیل باشند
● بیماری
امروزه ثابت شده است که ورزشهای مناسب در نزد افرادی که مبتلا به دیابت هستند و حتی انسولین نیز تزریق می نمایند بسیار مفید بوده و مقاومت بدن را در برابرعوارض حاصله از این بیماری بیشتر می نماید .اول و آخر همه حرف ما این که ورزش درمون هر دردیه. در هر سنی که هستی یا هر بیماری که داشته باشی .
● کفش کوه
بدون تردید بسیاری از آسیبهای ورزشی "دشوار "وقت گیر و پر هزینه است و در بسیاری از موارد برگشت به سلامت کامل تحقق نمی یابد.این واقعیت "اهمیت پیشگیری از بروز اسیبهای ورزشی را به خوبی اشکار می سازد .در ورزش کوه نوردی شایع ترین اسیبهای ورزشی "صدمات اندامهای تحتانی و ناحیه کمر هستند.مفاصل زانوو مچ پا در اندام تحتانی بسیار حساس و اسیب پذیر هستند و نیاز به توجه خاص دارند .ماهیت ورزش کوهنوردی "وارد امدن نیروهای مختلف در جهان و بردارهای گوناگون در زوایای متغیر مفاصل بدن از اندام تحتانی به بالاست .
کنترل نیروهای که بدین شکل در طی راه پیمایی و کوه نوردی به اندامهای بدن وارد می شوند نیاز به درک صحیحی از بیومکانیک بدن دارد و البته طرح این مسئله از حوصله این بحث خارج است.نتیجه کلی آنکه برای پیشگیری از اسیبهای ورزش کوهموردی در وهله اول نخست به سلامت و بهداشت پا توجه نمودو در این بین اهمیت کفش مناسب و تاثیر آن بر سلامت بدن به وضوح قابل درک است.با تکنیکی شدن روز افزون ورزشها "الزامادر تجهیزات و لوازم خاص ان رشته نیز خمگام با نیازهای ورزشکاران تغییراتی ایجاد می گردد تابهترین نتایج در مطمئن ترین شرایط بدست ایند.یک جفت کفش مناسب امکان اجرای تکنیک های ظریف و حرکات متناسب و موزون را فراهم اورده و همزمان سلامت پا و بدن کوهنورد را نیز تضمین می کند.امروزه با بهره گیری از تکنولوژی جدید "تهیه و تولید کفشهای کوه نوردی و سنگ نوردی از چنان طیف گستردهای برخوردار است که هر کوه نورد برای هر منظور و مقصد و اجرای هر تکنیک "می تواند کفش مورد تظر او خواهد بود و در این مرحله شرط اساسی "دقت خود کوه نورد است .اگر کوه نورد شرایط تخصصی یا حرفه ای خود را از لحاظ مسیر صعود "طول مسیر "اهکی" شنی یا سنگی بودن مسیر "شرایط اقلیمی "عوامل موثر خاکی و اجرای فنون لازمه در هر مسیر را بررسی کرده و در نظر داشته باشد "راحت تر من تواند کفش خود را با توجه به نیازهایش تهیه نماید. در ادامه این مقاله صرفا به ویژگی های کفش و مسایلی اشاره می شود که کوهنورد برای انتخاب کفش باید انها را مد نظر قرار دهد.
دویدن و کوهنوردی آرام و طولانی
برای دست یابی به تندرستی و نشاط راهی دلپذیرتر از دویدنها و کوهنوردآرام و طولانی در پارکها و تپها و کوهای نزدیک منطقه ی مسکونی وجود نداردو هزینه ی زیادی برای چنین ورزشی لازم نیست.از طرفی محیطهای طبیعی و پر از درخت و اب چه در کوها و چه در تپها قطعا بر روی تمام ارکانهای بدن (جسم و روح انسان)جهت کار و فعالیت بیشترو خستگی کمتر تاثیر مطلوب دارد.به منظور حداکثر بهده برداری از این ویژگی خود باید تمرینات دویدن یه کوه پیمایی را به طور منظم انجام دهیم در غیر این صورت بدین مقصود مخواهیم رسید.
برای دویدن و کوه پیمایی آرام و طولانی مواد زیر ضروری است:
▪ انتخاب فضای مناسب: پارکها و کوهای اطراف محل سکونت که خیلی راحت در دسترس باشد.خوشبختانه کسانی که در شهرهای بزرگی مانند تهران و ...... که به کوهستان نزدیک اند می توانند به اسانی از آن استفاده کنند
▪ انتخاب زمان ورزش: پزشکان ورزشی در کشورهای پیشرفته نظر دارندکه بهترین زمان برای ورزش بعد از ظهر هاست و پس از غذای سبک و به موقعو بین ساعات۳تا ۷ میباشد.البته نباید فراموش کردکه در شهرهایی مانند تهران این برنامهخطرناک است چون هوای آلوده و دود به نا سلامتی بیشتر کمک میکند
نتیجه دویدن و کوهنوردی آرام و طولانی
▪ بهبود اعمال عصبی و روانی :تحقیقات و مطالعات طب ورزشی نشان میدهد دویدنها ی منظم و راه پیماییدر کوهستان انتقال اکسیژن را از ششها به تمام نقاط تحتانی بدن تسهیل مرده و از اینرو به طور مو ثری بر روی عملکرد دماغی اثر میگذارد
▪ افزایش بافت استخوانی به عقیده ارتو پدها: استخوان بندی انسان پیوسته تحت تاثیر عمل سلولهایی است که بافت استخوانی می سازند یا تخریب می کنند . تنفس حاصل از دویدن یا کوه نوردی ارام و طولانی حریکات لازم را به منظور حفظ رابطه موجود بین فرایندهای ساخت و تخریب بافت استخوانی ایجاد می کند به علاوه ترا کم بافت اسخوانی افرادی که حداقل ۳۰ دقیقه می دوند یا راههای کوهستانی را به مدت چند ساعت ارام می پیمایند ۳۰ با۴۰ درصد بیشتر از افرادی است که با این ورزش های دست یافتنی اسان نمی پردازند
▪ افزایش طول عمر : دکتر رالف پافنگر المانی می گوید کسانی که در ۸۰ سالگی به طور منظم به ورزش بپردازند می توانند انتظار حداقل انتظار ۲ سال عمر مفید بیشتر از فردی که گاه گاه ورزش می کند داشته باشد.
▪ غلبه بر افسردگی : زمان زمان بیماری افسردکی است بخصوص در شهرهابی بزرگ و پر جمعیت و بین اسمان خراشهای سر به فلک کشیده. یک تیم پزشکی برنامهای ورزشی در دانشگاه ویسکانسین امریکا مدت ۲ سال روشهای درمانی مختلفی را برای معالجه افسردگی افراد مورد تحقیق و بررسی قرار دادند. در نتیجه تنها درمانی که صد در صد در چنین مواردی تاثیر داشت دویدن و کوخ پیمایی آرام بود. این درمان مدتها قبل یعنی از زمانی که دکتر جوانی به نام فاچه.در سال ۱۸۹۶یک فرضییه پزشکی تحت عنوان (ضعف اغصاب و درمان ان به وسیله تمرینات بدنی) ارایه داده نیز شناخه شده است.
▪ تمریناب عضله قلب : تجربه نشان داده است که پزشکان برخی ناراحتی های قلبی را به راه پیمایی و کوه پیمایی ارام و سبک و دویدنهای ارام و طولانی مداوا کردند زیرا که چنین برنامه های ورزشی که به طور مداوم منظم انجام گیرد کار سیستم قلبی و عروقی را بهبود می بخشدو باعث قوی شدن عضلات و عروق قلب از نظر فیزیولوژیکی می شودو جربان خون را به وسیله انقباضات بسیار نیرومند می شود.وقتی چنین فعالوتی همید قدر بدونین که ورزش دوای خیلی از درد هاسا کافیه.....
تجهیزات زمستانی کوه پیمایی
یخ شکن یا کرامپون, رکاب برفی, دستکش, عرق گیر اضافی, شلوار و کاپشن ضد باد, کت پر, عینک کوه, کلنگ کوهنوردی, کلنگ کوهنوردیتوجه داشته باشید که از کلنگ کوهنوردی نباید به عنوا عصا استفاده کرچون نه تنها حرکت آهنگ شما را بهم میزند بلکه نوک آن را کند می نماید.کوهنوردی یکی از ورزشهاییست که من آن را بسیار دوست دارم.شما را نمی دانم ولی احساس می کنم هر کس در این رشته قدم نهاده است به یک آرامش فکری و روحی رسیده است و دارای اعتماد به نفس بالا شده است.به یاد داشته باشید... در این ورزش تنها چیزی که سر انسان را به باد می دهد غرور است غرور.کوهنوردی ورزشی مفرح و در عین حال سخت و طاقت فرساست.کوهنوردی را نمی شود همینطوری شروع کرد.
یعنی یک کیف روی کولت بیندازی و پر از خوراکی کنی و برای گذراندن یک روز به یک کوه یا تپه بروی. اگر می خواهید یک کوهنورد موفق شوید ابتدا باید با یک باشگاه کوهنوردی مراجعه کنید. پس از مشورت با مربیان و ثبت نام در آن باشگاه سعی کنید تا برنامه ای را که آنها دارند انجام دهید و فقط با مربیان و راهنمایان آنها به کوه بروید. چون خطر های زیادی وجود دارد که آنها بر آن آگاهی دارند. در ضمن آنها کارکشته تر از شما هستند.با تواضع و فروتنی با صبر و حوصله می توانید یک کوهنورد با تجربه و کارازموده شوید. در برابر مشکلات کمر خم نکنید. طی گذشت زمان شما برنامه های زیادی خواهید رفت و تجربیات زیادی کسب می کنید در نتیجه یک فرد با تجربه می شوید که دیگران می توانند به شما اتکا کنند. پس سعی کنید از روز اول که به جرگه ی کوهنوردان وارد شدید صبر و تواضع داشته باشید. بد نیست کمی با وسایل کوهنوردی آشنا شوید.
کفش
کفش مناسب برای صعود به کوههای کوتاه و بلند بسیار مهم است. وقتی پا احساس راحتی کند صعود نیز تقریبا بدون مخاطره انجام می شود. دارای انواع مختلف است : پیاده روی- پیاده روی سنگین- ضد آب- ضد سرما و ...
کوله پشتی
یکی از وسایل مهم کوهنوردی که می توان آن را در اندازه های مختلف تهیه کرد. میزان جایگیری و بزرگی کوله پشتی را به لیتر می سنجند و لیتر های بزرگتر مسلما برای صعود های طولانی تر هستند. ۲۰- ۴۰- ۷۰- ۹۰- ۱۱۰ لیتری سایزهای مختلف هستند.
البسه
در هر موقعه از سال که مسلما لباس همان فصل را بر تن خواهیم کرد. در بهار و تابستان لباسهای نخی سفید و آستین دار. همچنین شلوارهای نخی – پاییز و زمستان لباسهای ضخیم و دوپوش و حتی لباسهای پشم شیشه ای که بتوانند دمای منفی ۱۰ درجه را تحمل کنند. البته لباس شما باید شاد و ضد طبیعت باشد که اگر در وضعیتی گم شدید و در جستجوی شما بودند از دور قابل تشخیص باشید.
لوازم جانبی
مانند چاقو کوهنوردی , ناخن گیر , بیل چه , تبر کوچک , کبریت , دستکش , کلاه , قمقمه , گداجوش , یقلوی و ...
کیسه خواب
کیسه خوابها اکثرا با الیاف پشم شیشه و پر ساخته می شوند. انواع مختلف دارد : تابستانی و زمستانی. تابستانی اکثرا الیاف هستند ولی زمستانی از دو پوشش ساخته می شود و معمولا سرمای زیر صفر را تحمل می کنند.
▪ زیر انداز یا فوم
▪ دوربین عکاسی
برای ثبت وقایع به عنوان یادگاری همیشه همراهتون داشته باشید.
سنگ نوردی :
سنگ نوردی یکی از جذابترین و هیجان انگیز ترین فعالیتهای ورزشی در هوای آزاد است.این فعالیت ترکیب گوناگونی از تمرینات بدنی، حرکات ژیمناستیک، درگیری با مسائل و قدرت حل آنها و طبیعتا دارای لذت اقامت و به سربردن در طبیعت و کنکاش در عجایب طبیعت است.
متاسفانه در کشور ما سنگ نوردی همیشه بخشی از یک کتاب کوهنوردی بوده است که تازه در این بخش هم فقط به معرفی ابزار سنگ نوردی و اصطلاحات فنی پرداخته شده است.قدرت بدنی به آن صورت مبالغه انگیزی هم که گفته می شود، مهم نیست.مهمترین مسئله میل، علاقه،پشتکار و استقامت است. البته لازم به ذکر است که سنگ نوردی یکی از ورزشهای پر خطر جهان است (پنجمین ورزش پرخطر) که جانی سنگ نوردان زیادی را هم گرفته است. البته برای کسانی که بی احتیاط بوده اند.
▪ بهتره یک تعریف کلی از سنگ نوردی داشته باشین :
ـ سخت ترین راه و شیوه ای که انسان را به هیچ جا نمی برد و در آخر هم باید از آن پایین بیاید!
ـ حالا می پرسین که چرا این همه آدم سنگ نوردی می کنند.
بشر از ابتدا دوست داشت از ارتفاع بالا بره.همة ما در بچه گی علاقة زیادی به بالا رفتن از همه چیز داریم (درخت، تپه، صندلی و ...).که اکثر ما وقتی بزرگ شویم دست از این کار میکشیم.اما عدع ای هم هستند که این کار را دنبال میکنند. به مرور زمان انسان به ورزش سنگ نوردی روی آورد و در سطح حرفه ای به آن بهاء داد و رواج پیدا کرد.
▪ کلا سنگ نوردی ۶ حالت دارد:
ـ حرکت و راه رفتن بر روی سطح صاف
ـ حرکت و راه رفتن بر روی سطح شیب دار
ـ سنگ نوردی بر روی سطح شیب دار
ـ سنگ نوردی سبک که در بعضی جاها از طناب استفاده می شود.
ـ سنگ نوردی آزاد که همراه با حمایت میانی است.
ـ سنگ نوردی مصنوعی.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: بچه کرد

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر