نکاتی که باید قبل ازخرید دریل,پیچ بند شارژی بدانید

nazi75

New member
2016-01-30
33
4
0
1418030854.jpg

نکاتی که باید قبل ازخرید دریل,پیچ بند شارژی بدانید
امروزه این ابزار یكی از لوازمیست كه تقریبا”تمام استادكارانی كه با دفعات زیاد بستن پیچ یا سوراخكاری سر و كار دارند ناگزیر ازخرید آن هستند.اما قبل و بعد از خرید این ابزار نكاتی وجود دارد كه دانستن آنها بسیار مفید است. این ابزار همانگونه كه از نامش پیداست توسط یك باطری قابل شارژ تغذیه میگرد.و بنا بر سنگینی و نوع كار از سایز كوچك تا بتون كن های بسیار قوی ساخته میشود. بنا بر این مانند دریل برقی نیاز به سیم برای ارتباط با الكتریسیته ندارد.و شاید این مهمترین مزیت این دستگاه نسبت به انواع برقی باشد. در این مقاله هدف من بیشتر انواع كوچكتر آن است كه در صنایع چوب به كار میرود. به طور كلی هزینه نگهداری این دستگاه (به خصوص باتری آن)بالاتر از دستگاههای برقی میباشد وشاید به همین دلیل نتواند به طور كامل جایگزین دستگاههای برقی شود و استادكاران در حالت درست بهتر است از هركدام آنها به فراخورحجم كار حداقل یك دستگاه داشته باشند.در نظر بگیرید در محلی مشغول كار فنی هستید كه به سیم و پریز برق دسترسی ندارید و نیازمند به سوراخكاری در دیوار یا چوب یا فلز و یا بستن تعداد زیادی پیچ هستید كه با دست بسیار مشكل است.یا در حال استفاده از چند درل برقی در محلی كوچك مثل آشپزخانه در هنگام نصب كابینت هستید و سیم این ابزارها در كش و قوس كار درهم پیچیده شده و كلافی سردرگم را تشكیل میدهند (و نیازبه صرف زمانی زیاد برای آزاد كردن سیمها خواهید داشت)یا در محلی كه برای استفاده از دریل برقی (كه معمولا بزرگتر و دست و پاگیر تر است)تنگ و تاریك است نیاز به عملیات سوراخكاری یا بستن پیچ دارید.در همه این موارد درلهای شارژی در نقش فرشته نجات استادكار ظاهر میشوند…

قبل از خرید دریل شارژی و البته هر ابزاری پیشنهاد میشود به تكنیكال دیتا یا همان مشخصات فنی دستگاه مراجعه كنید.حال این مشخصات را از كجا میتوان بدست آورد؟معمولا” مهمترین پارامتر ها را بر روی پلاكی كه روی دستگاه چسبانده شده قید میكنند ولی زیاد كامل نیست.امروزه به كمك اینترنت دسترسی به سایت سازنده و دریافت كاتالوگ كار مشكلی نیست.در كاتالوگها معمولا”مشخصات دقیق درج میشود و هرچه برند معتبر تر باشد نظم و دقت كاتالوگ بیشتر است.در این بین نكته ریزی وجود دارد و آن اینكه معمولا”، (البته نه در كاتالوگ اصلی)، بلكه بیشتر در سایتهای فروش كه مشخصاتی از دستگاه را قید میكنند، پارامتر هایی را كه ضعیف است و در رقابت با محصولات رقیب سبب امتیاز منفی میشود ، با زیركی قید نمیكنند.مثلا” در در برند های نامرغوب درلهای شارژی در بسیاری موارد گشتاور دستگاه را كه در پایین شرح داده خواهد شد قید نمیكنند زیرا در صورت نوشتن آن ممكن است یك مشتری آن عدد را با گشتاور یك دستگاه مرغوب مقایسه كند و بلافاصله متوجه شود كدام دستگاه قویتر است.حال اگر این عدد را در جلوی چشم مشتری قرار ندهند احتمال اینكه متوجه این نكته نشود بسیار بیشتر و در نتیجه شانس فروش دستگاه بیشتر است و این شاید یكی از رازهای فروش بیشتر توسط شركتهایی است كه جنس نامرغوب ولی ارزان تولید میكنند.به عبارت دیگر از كم اطلاعی اشخاص سوئ استفاده میكنند.

گشتاور یا torque :
گشتاور یا torque در دریل شارژی به زبان خودمانی قدرت چرخاندن محور یا شفت دستگاه است.این یك تعریف علمی از نظر یك مهندس مكانیك نیست و شاید بیشتر یك تعبیر یا تجسم برای لمس بیشتر كلمه باشد.در ولتاژ یكسان باطری، دستگاههای بهتر گشتاور بیشتری تولید میكنند كه بیشتر با واحد نیوتون برمتر بیان میشود(n/m).برای درك بیشتر پیچی را در نظر بگیرید.برای بستن آن مقدار مشخصی نیرو لازم است كه به آن گشتاور میگویند.حال اگر به هر دلیل این پیچ در محل خود خیلی سفت باشد برای بستن آن به نیروی بیشتری نیاز است كه دستگاه قویتر یعنی دستگاهی با قابلیت تامین گشتاور بیشتر قادر به بستن آن است.بنا براین متوجه میشویم وقتی دستگاهی با گشتاور بیشتر خریداری كردیم به معنی این است كه میتوانیم پیچهای محكمتری را نیز باز یا بسته كنیم و در سوراخكاری نیز چنین دستگاهی قویتر عمل میكند.
تورك متر یا گشتاور سنج:
در دریل های شارژی (در حالت صحیح)مكانیزمی بنام تورك متر وجود دارد كه با انتخاب عدد مناسب تورك متر باعث میشویم دستگاه برای بستن یك پیچ از حدی كه ما مشخص میكنیم بیشتر به پیچ نیرو وارد نكند و از هرز شدن پیچ یا بریدن آن جلوگیری میشود.این امكان در بستن پیچ در چوب و مواد نرم بسیار مفید است..
كلید دو یا سه حالته:
در درلهای شارژی بر حسب امكانات و كیفیت ساخت، كلیدی وجود دارد كه به ما امكان انتخاب حالت دریل یا پیچ گوشتی و در بعضی از مدلها حالت چكش را میدهد.دریل برای سوراخكاری در چوب یا فلز.پیچگوشتی برای باز و بست پیچ و چكش هم برای سوراخكاری در بتون.
یك نكته مهم:دراین دریلها وقتی حالت پیچگوشتی انتخاب میشود ترك متر دستگاه فعال میشود.استادكاران زیادی را دیده ام كه برای بستن پیچ از حالت درل استفاده میكنند تا راحت تر باشند ولی این كار فشار نامتعارفی به موتور دستگاه دریل وارد میكند زیرا دستگاه در صورت جام بودن پیچ هم با همان قدرت زیاد سعی در چرخاندن محور میكند و به قول مهندسین الكترومكانیك، موتور زیر بار میماند.(واین برای هر موتور الكتریكی بسیار مضر است)در اینحالت موتور دستگاه بجای تبدیل الكتریسیته به حركت دورانی به علت مقاومت زیاد آنرا به گرما تبدیل میكند و در صورت ادامه این روند،حرارت باعث سوزاندن شارلاك سیم پیچی و اتصالی كردن و سوختن موتور میشود.این یكی از نكاتی است كه رعایت آن باعث میشود مدت بسبار طولانی تری از دستگاه خود استفاده كنید.
باطری:
در حال حاضر به طور معمول در بازار بیشتر دو نوع باطری برای دستگاههای شارژی فروخته میشود.یكی نیكل-كادمیوم و دیگری یون لیتیوم.اولی از نظر قیمت ارزان تر و از نظر حجم بزرگتربا مدت نگهداری شارژ كمتر و كمتر شدن شارژ با استفاده نكردن طولانی مدت.
دومی یعنی یون لیتیوم حجم كمتر،قیمت بیشتر،مدت نگهداری شارژ به مراتب بیشتر و درصورت استفاده نكردن طولانی مدت خیلی دیر تر خالی میشود.به طور كلی باطریهای یون لیتیوم نسل جدید تر باتری ها با كارایی بیشتر میباشند.بیشترین مشخصه ظاهری آنها نیز بزرگ تر بودن نیكل كادمیومی هاست و به اصطلاح دسته دریل شارژی در نوع نیكل كادمیومی كله (تنه) بزرگی دارد ولی در نوع لیتیومی باطری دستگاه كوچكتر است ودر برخی تقریبا”بخشی از دسته به نظر میرسد.

به طور كلی هرچه ولتاژ باطری بیشتر باشد حجم و گشتاور و قیمت دستگاه بالاتر میرود و دستگاه قابلیت استفاده در كارهای سنگین تری را خواهد داشت.

دیمر یا كنترل سرعت:
در دو نوع الكترونیكی و مكانیكی وجود دارند.و برای كم و زیاد كردن سرعت چرخش به كار میروند.در نوع الكترونیكی هر چه ماشه بیشتر فشار داده شود سرعت چرخش بیشتر میشود تا به حد اكثر برسد و بر عكس.از دیمر بیشتر برای كنترل سرعت باز و بست پیچ استفاده میشود و در سرعت پایین تر، باز و بست پیچ با كنترل بیشتری صورت میپذیرد و از رد كردن پیچ و خوردگی سر پیچگوشتی و گل پیچ و در نتیجه از زیان مالی نیز جلو گیری میگردد.

سه نظام:
سه نظام در درلهای شارژی عموما”از نوع اتوماتیك بوده و در دو نوع پلاستیكی و فلزی ساخته میشود كه در نوع فلزی كمی به وزن وقیمت دستگاه اضافه میشود ولی در عوض استحكام و دوام بیشتری خواهد داشت.

چراغ نمایشگر شارژ باقیمانده باطری:
در برخی مدلها این امكان وجود دارد و كمك بسیار ارزنده ای به استفاده كننده است تا بداند چقدر از شارژ باطری باقیمانده است و در صورت لزوم بتواند برنامه ریزی كند.(در درل شارژی میلواكی این امكان وجود دارد)

لامپ LED:
یك امكان خوب كه در برخی مدلها وجود دارد و با وجود مصرف كم باعث میشود در شب یا در زوایایی كه نور كافی وجود ندارد باز و بسته كردن پیچ و سوراخكاری با دید مناسب انجام شود.

توصیه های عملی برای استفاده بهینه:
ا-همانطور كه قبلا”توضیح داده شد هیچ وقت از حالت دریل برای بستن پیچ استفاده نكنید.توانایی دستگاه را بشناسید و از آن ابزار، كار بیشتر از توانش نخواهید.
2-برای باز و بست پیچ با درجه های سفتی مختلف از گشتاور مناسب استفاده كنید.
3- برای حمل و نقل دستگاه در جابجایی های خارج از كارگاه از كیف حمل استفاده كنید كه در خیلی از انواع به همراه دستگاه فروخته میشود.(برای جلوگیری از ضربه خوردن).
4-از ریختن مایعاتی نظیر آب و روغن و غیره بروی دستگاه به خصوص موتور و منافذ آن جلوگیری كنید و اگر این اتفاق افتاد قبل از استفاده مجدد این مواد را با سشوار با فشار باد یا دستمال یا آفتاب خشك كنید تا باعث اتصالی نگردد.
5-حالت چكش در انواعی كه این حالت را دارند برای سوراخكاری های سنگین ساخته نشده.برای سوراخكاری سنگین از درلهای مخصوص و بتون كن كه دارای مكانیسم مقاوم در برابر سوراخكاری های سنگین در دیوار هستند استفاده كنید.
6-در فواصل زمانی مناسب توسط هوای فشرده كل دستگاه و به خصوص موتور آنرا باد گیری كنید و در صورت نبود كمپرسور از پارچه و فرچه هم میتوان استفاده كرد.
7-یكی از پارامتر های بسیار مهمی كه در تكنیكال دیتا قید میشود حد اكثر قطر مته قابل استفاده در دستگاه میباشد.و معمولا برای سه ماده چوب و فلز و بتن حد اكثر قطر مته قابل استفاده تعیین میگردد.استفاده مته با قطر بیش از مقدار پیشنهاد شده سازنده، باعث كوتاه شدن عمر دستگاه میگردد.
8-از وارد كردن ضربه شدید به دستگاه خود داری نمایید.برای كار در ارتفاع برخی از برند ها مدلهایی را ساخته اند كه در برابر پرت شدن احتمالی و اینگونه ضربه ها مقاومند.
9-هیچ ابزاری را بدون بررسی و یا مشاوره كارشناسی خریداری نكنید اگر قبل از خرید كمی وقت اختصاص دهید مطمئنا” پشیمان نخواهید شد.

برند های خوب فعلی در بازار فعلی ایران در زمینه درل شارژی:
این قسمت هرچند مورد علاقه بسیاری از خوانندگان است ولی برای نویسنده بسیار مشكل است و نمی‌توان به طور مطلق مطلب نوشت، چون هركدام از این نامها دارای سوابق درخشان حال چه در ایران و چه در جهان هستند و به نظر بنده نباید به صرف قوی بودن در یك یا چند محصول این برتری را به تمام محصولات آن برند تعمیم داد.میلواكی-آ اگ-بوش-دیوالت-متابو-ماكیتا-هیلتی به طور كلی از معتبر ترین های موجود در ایران هستند كه صنعتی هستند و قیمت آنها نیز بیشتر است.در قیمتها و كیفیت پایینتر میتوان از توسن-رونیكس-اسكیل-كستل.بلك اند دكر-هیتاچی-كراون-اینهل و محك و…نام برد كه نیمه صنعتی بوده و بیشتر برای كارهای سبك تر و خانگی مناسب هستند.البته در برند هایی مثل اینهل رده بندی از نظر صنعتی بودن و خانگی بودن را با چند رنگ مشخص كرده اند كه كیفیت و نوع كاربری را تعیین میكند مثل رنگهای آبی و قرمز و نارنجی و نقره ای و … كه رده بندی محصولاتشان را مشخص میكند.اما توصیه بنده برای كسانی كه برای مقاصد حرفه ای و صنعتی قصد تهیه ابزار دارند استفاده از انواع معتبر ولو با قیمت بیشتر است كه در صورت نگهداری صحیح در دراز مدت انتخاب درست شما را بیشتر تایید خواهند كرد.در غیر اینصورت برای كارهای خانگی ابزارهای نیمه صنعتی با قیمت مناسب تر پاسخ نیاز آنان را خواهد داد.
یك مثال:
در پایان برای توصیه بالا مثالی میزنم كه قبلا” نیزاز آن برای دوستانی كه در مورد خرید ابزار از بنده نظر پرسی نموده اند، استفاده كرده ام.در نظر بگیرید قصد خرید یك خودروی سواری دارید.فرض كنیم حجم موتور 1800 سی سی مد نظرتان باشد. ایران خودرو و سایپا و كیا و هیوندا و بنز و پورشه وفورد و لامبورگینی و … همگی از این حجم موتور تولیداتی دارند.اما آیا قیمت و توانایی های اینها یكی است؟تضمین كیفیت در دراز مدت چطور؟خدمات پس از فروش چطور؟ حال اگر من پول كافی برای خرید مدلهای بسیار لوكس و گران قیمت نداشتم آیا با مدلهای ارزان قیمت نمی‌توانم زندگی كنم؟ و آیا از برتری های مدلهای بالاتر چیزی كاسته خواهد شد؟البته اگر خوش شانس باشم وخودروی مزبورآتش نگیرد و یا در دره سقوط نكنم بقیه مسایل قابل حل است!همانطور كه یك راننده خوب با یك خودروی معمولی خیلی بهتر از یك راننده ناشی با یك خودروی فوقالعاده است در مورد ابزار نیز همین موضوع صدق میكند.با همه این تفاصیل این یك واقعیت است كه امروزه هم در كیفیت و هم در قیمت تنوع بسیاری هست تا سلایق مختلف گزینه برای انتخاب داشته باشند.
 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر