نکاتی مهم در هنگام انتخاب و خرید اجاق گاز

nazi75

New member
2016-01-30
33
4
0
گازهاي استيل بين بقيه طرفدار بيشتري دارند چون هم زيبا و مقاومند و هم راحت تميز مي‌شوند و مواد غذايي روي سطح آنها نمي‌چسبد. استيل‌ها خود به 2 دسته ساده و آجدار تقسيم مي‌شوند. مدل‌هاي ساده براق و صيقلي‌تر هستند و به‌راحتي تميز مي‌شوند ولي امكان خش برداشتن‌شان هم زياد است. مدل‌هاي آجدار سطح خشن‌تري دارند كه پاك كردن روغن غذا را سخت مي‌كند و بعد از مدتي چرك مرده و كدر مي‌شود ولي در عوض ضد‌خش است.از همان زمان که اجاق‌های نفتی و چوبی و زغالی غذای اهالی خانه را می پختند تا به امروز که اجاق‌گازهای پیشرفته با کلی امکانات راهی آشپزخانه‌ها می‌شوند، اجاق قلب آشپزخانه هر خانه‌ای محسوب می‌شده است. همين حالا هم اگر سری به بازار بزنيد با انواع اجاق گازهاي كوچك و بزرگ مبله، روميزي يا روكار و توكار روبه‌رو خواهيد شد. خوشبختانه برندهاي ايراني زيادي هم بين برندهاي اجاق گاز پيدا خواهيد كرد كه نشان از فعاليت خوب توليدكننده‌هاي داخلي در اين زمينه دارد. اين بار به سراغ بازار گازهاي توكار رفته‌ايم تا سر از چند و چونشان دربياوريم.
اجاق، روي ميز بازار
تنوع حتي به شكل اجاق گازها هم سرايت كرده و از شكل‌هاي مستطيل هميشگي، آنها را به سمت اشكال هندسي چندضلعي و حتي دايره و نيم‌دايره سوق داده است. اجاق‌هاي توكار همانطور كه از اسمشان پيداست روي قسمتي از آشپزخانه مثل ميزهاي مخصوص يا كابينت‌ها نصب مي‌شوند و قابل جابه جايي نيستند.تعداد شعله‌هاي گازهاي توكار از يك شعله شروع مي‌شود و به 6 شعله هم مي‌رسد. مدل‌هاي شيشه‌اي هم همانطور كه از اسمشان پيداست صفحه شيشه‌اي دارند و زيبايي خاصي به اجاق گاز مي‌بخشند. شيشه‌هاي اين مدل‌ها نشكن است و قابليت تحمل درجه حرارت‌هاي بالا را دارد. شيشه اين اجاق‌ها بايد بعد از هر بار پخت‌وپز تميز شود تا اثرات لكه و چربي غذاها روي آنها نماند. شيشه‌هاي به‌كار رفته در اين مدل‌ها‌ حتي در اثر ريختن آب سرد روي صفحه داغ ترك برنمي‌دارند و به راحتي تميز مي‌شوند.بيشتر اجاق‌هاي توكار، گازي هستند ولي چند برند داخلي و خارجي هم وجود دارند كه اجاق‌هاي برقي با صفحه‌هاي لمسي شيك و زيبا توليد كرده‌اند. رونق اين گازها 2 دليل دارد؛ يكي كم‌جا و جمع و جور بودن آنها نسبت به گازهاي مبله براي آشپزخانه‌هاي كوچك و ديگري شيك و زيبا بودن‌شان. ‌ كارايي و قدرت اين گازها هم با گازهاي بزرگ مبله فرقي ندارد و فقط فر ندارند. پرفروش‌ترين مدل اجاق‌هاي توكار 4 و 5 شعله هستند. اجاق‌گازهاي توليد شده در داخل كيفيت بالايي دارند و به‌راحتي با برندهاي خارجي رقابت مي‌كنند؛ هم در تنوع و كيفيت و هم به‌خاطر خدمات پس از فروش و سرويس كاري قطعات توسط شركت‌هاي توليد‌كننده داخلي. سازگاري بيشتر برندهاي ايراني با سيستم گاز شهري هم مي‌تواند مزيت مهم ديگري باشد.اخوان، استيل البرز، داتيس، تابان و رزگاز تنها چند نمونه از برندهاي ايراني سازنده گازهاي توكار هستند. بقيه برندها هم خارجي‌اند و براي مثال مي‌توان لتو، سامسونگ، مكث، كن، ولكر، بوش‌و… را نام برد كه محصول كشورهاي آمريكا، اسپانيا، آلمان، ايتاليا و تعدادي از كشورهاي آسيايي هستند.گازهاي صفحه‌اي را مي‌توان به 2دسته گازي و برقي تقسيم كرد. يك تقسيم‌بندي ديگر هم براساس جنس صفحه گازهاست. از نظر جنس، اجاق گازهاي توكار به دسته‌هاي استيل، شيشه‌اي، سراميكي و تركيب شيشه با ديگر جنس‌ها تقسيم مي‌شود. گازهاي استيل بين بقيه طرفدار بيشتري دارند چون هم زيبا و مقاومند و هم راحت تميز مي‌شوند و مواد غذايي روي سطح آنها نمي‌چسبد. استيل‌ها خود به 2 دسته ساده و آجدار تقسيم مي‌شوند. مدل‌هاي ساده براق و صيقلي‌تر هستند و به‌راحتي تميز مي‌شوند ولي امكان خش برداشتن‌شان هم زياد است. مدل‌هاي آجدار سطح خشن‌تري دارند كه پاك كردن روغن غذا را سخت مي‌كند و بعد از مدتي چرك مرده و كدر مي‌شود ولي در عوض ضد‌خش است.دسته سوم هم گازهايي با صفحه‌هاي سراميكي هستند. سراميك‌ها از مقاومت بالايي در برابر حرارت برخوردارند و حتي با ريختن آب سرد روي صفحه داغ هم ترك برنمي‌دارند و به راحتي تميز مي‌شوند. دربرابر چربي و گردوغبار و سايش مقاومند و طرفداران خاص خودشان را دارند. برخي از مدل‌هاي سراميكي با شيشه هم تركيب مي‌شوند.
دسته بعدي اجاق‌هاي برقي هستند. اين مدل‌ها ظاهري شيك‌ دارند و همانطور كه از اسمشان پيداست با برق كار مي‌كنند‌و به جاي پيچ‌هاي معمول شعله‌هاي اجاق، صفحه‌هاي لمسي و ديجيتال دارند. از نظر نشت گاز و اين مسائل، ايمني بيشتري نسبت به گازي‌ها دارند و به خاطر قدرت بالا، زمان پخت را هم كم مي‌كنند. عيب آنها هم اين است كه مبلغ قبض برق خانه‌ها را بالا مي‌برند و در زمان قطعي برق كارايي نخواهند داشت.

آتش خريد نگيردتان!
براي خريد اجاق گازهاي صفحه‌اي بهتر است نكات زير را درنظر داشته باشيد:

اگر دنبال يك اجاق شيك و جمع و جور مي‌گرديد، خوب است بدانيد كه ويژگي ديگر اين اجاق‌گازها كم مصرف بودن و داشتن ضخامتي تنها به اندازه 5تا 6سانتي‌متر است.
‌ اين مدل گازها فر‌ندارند و اگر قصد خريدشان را داريد بايد به فكر يك فر جداگانه براي آشپزخانه‌تان باشيد. البته اين بستگي به نياز شما دارد. خيلي‌ها از فر استفاده چنداني نمي‌كنند.

اجاق گازهاي روميزي به‌خاطر كارايي و امكانات پايين‌تر، ارزان‌تر ازتوكارها هستند و راحت هم جا‌به‌جا مي‌شوند. ولي اكثرا تعداد شعله‌هاي كم دارند و امكانات و زيبايي توكارها را هم ندارند. براي همين بيشتر به درد مكان‌هاي اداري و جاهايي كه پخت‌وپز كمي دارند مي‌خورند. براي خانه بهتر است از گازهاي توكار استفاده كنيد.

تعداد شعله‌هاي گاز را براساس فضاي آشپزخانه و تعداد افراد خانواده انتخاب كنيد. براي خانواده‌هاي پرجمعيت گازهاي 5 و 6 شعله و براي كم‌جمعيت‌ها 3 و 4 شعله بهترين انتخاب است. ‌
موقع خريد، ايمني گاز را هم درنظر بگيريد. اجاق گازهاي مجهز به فندك و ترموكوپل ايمني بيشتري دارند. ترموكوپل به محض خاموش شدن شعله به هر دليل، جريان گاز را قطع مي‌كند.
سعي كنيد در كل از برندهاي معتبر و باكيفيت و آنهايي كه خدمات پس از فروش دارند خريداري كنيد چون اجاق گاز از پرمصرف‌هاي خانه است و اگر مرغوب نباشد دائم بايد هزينه تعميرات را تحمل كنيد. نصب و راه‌اندازي اجاق را هم به شركت خودشان بسپاريد تا از گارانتي خارج نشود.
اجاق‌هاي برقي شيك و زيبا هستند و كارايي خوبي دارند ولي در كل به‌خاطر گران‌تر بودن هزينه برق نسبت به گاز مقرون به صرفه نيستند.
اگر سطح ميز يا كابينت شما باريك است مي‌توانيد اجاق‌هاي توكاري را انتخاب كنيد كه همه شعله‌هاي آن در يك رديف قرار گرفته‌اند و به شكل مستطيل باريكي هستند.
موقع خريد به فاصله بين شعله‌ها دقت كنيد. اين اندازه بايد جوري باشد كه بتوانيد همزمان چند قابلمه را بدون مزاحمت روي گاز قرار دهيد.
کات مهم در خصوص اجاق گازهای شیشه ای:

1. استفاده از ظروف متناسب با اندازه سر شعله بسیار مهم است. لطفا توجه فرمائید که ظروف با قطر بیش از 20 سانتیمتر به مدت طولانی استفاده نشود.
2. از زدن ظربه و انداختن اشیاء سنگین روی سطح شیشه خودداری کنید.
3. از ریختن مایعات سرد و یا گذاشتن یخ یا غذای منجمد بر روی سطح شیشه تا هنگامی که داغ است اکیدا خودداری نمائید.
4. از زدن ضربه به لبه های شیشه اکیدا خودداری فرمائید.
 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر