نقد و بررسی ساعت مچی هوشمند اپل یا "Apple Watch"

Sina

Administrator
پرسنل مدیریت
2013-05-11
4,709
2,901
113
چابکســـر



اپل در اواخر سال 2014 میلادی به‌طور رسمی در کنار آیفون‌های جدید خود از ساعت مچی هوشمندش بانام اختصاصی "Apple Watch" نیز رونمایی کرد. در ابتدا اپل تنها مشخصات کلی این محصول را معرفی نمود و سپس و به‌مرورزمان سایر جنبه‌های طراحی و عملکردی و جزئیات مربوط به این محصول معرفی شدند. اپل نهایتاً عرضه‌ی ساعت مچی هوشمندش را به سال 2015 میلادی موکول کرد و حال این محصول پرطرفدار اپل که توجه بسیاری از افراد را به سمت‌وسوی خویش جلب کرده بود رسماً عرضه‌شده است.

اپل پیش‌ازاین مدعی شده بود که ساعت مچی این کمپانی از هر نظر با سایر محصولات پوشیدنی و بهره‌مند از سیستم‌عامل اندروید تفاوت داشته و قابلیت‌های منحصربه‌فرد و بسیار متنوعی در این محصول گردآوری و ارائه می‌شوند. ازجمله‌ی مهم‌ترین قابلیت‌های منحصربه‌فرد آن مربوط به پشتیبانی مستقل از قابلیت "Apple Pay" یا پرداخت اپلی» بوده که پس از ارائه در آیفون‌های اپل به طرز چشمگیری از سوی کاربران موردتوجه قرار گرفت؛ اما مجله‌ی بیست ستون قصد دارد که در این مقاله جنبه‌های طراحی و عملکردی ساعت هوشمند اپل را بررسی نموده و شمارا با جزئیات این محصول منحصربه‌فرد بیشتر آشنا سازد؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که با ما همراه باشید.

طراحی

ساعت مچی هوشمند اپل ازنظر ظاهر و طراحی در سه نسخه‌ی متنوع بانام‌های اختصاصی Sport (اسپورت)، Watch (ساعت مچی) و Edition (ویرایشی) عرضه می‌شود که هرکدام از این سه نسخه با توجه به شرایط مدنظر شما ازنظر اندازه و سایز می‌توانند در دو نسخه‌ی 38 و یا 42 میلی‌متری خریداری شوند. ازنظر قیمت نسخه‌ی 38 میلی‌متری و بهره‌مند از بدنه‌ی اسپورت و آلومینیومی این محصول قیمتی برابر با 349 دلار را به همراه دارد و نسخه‌ی 42 میلی‌متری آن قیمت 399 دلاری را به همراه خواهد داشت.



نسخه‎ی بعدی آن با بهره‌مندی از بدنه‌ای فولادی و ضدزنگ و اندازه‌ی 38 میلی‌متری قیمتی برابر با 549 دلار را به خود اختصاص داده و همین نسخه از این محصول در اندازه‌ی 42 میلی‌متری قیمتی معادل با 599 دلار را خواهد داشت؛ اما نسخه‌ی Edition یا ویرایشی این ساعت مچی که برترین نسخه‌ی این محصول نیز محسوب خواهد شد بدنه‌ای از جنس طلای 18 عیار داشته و در دو نسخه‌ی 38 میلی‌متری و 42 میلیمتری عرضه می‌شود که نسخه‌ی 38 میلی‌متری آن 10000 دلار و نسخه‌ی 42 میلی‌متری آن 12000 دلار قیمت‌گذاری شده است. ما در این مقاله به بررسی نسخه‌ی Sport (اسپورت) این ساعت مچی با دستبند استاندارد مشکلی آن پرداخته‌ایم که رایج‌ترین و پرفروش‌ترین نسخه از ساعت مچی هوشمند اپل به شمار می‌رود.

به‌طورکلی طراحی ساعت مچی هوشمند اپل به شیوه‌ی فوق‌العاده دقیقی انجام‌شده و از هر نظر کیفیت ساخت بسیار مناسبی را به همراه دارد. بدنه‌ی اصلی آن از فولاد ضدزنگ ساخته‌شده و دستبند آن‌هم از ماده‌ای بانام اختصاصی fluoroelastomer ساخته‌شده است. شایان‌ذکر است که fluoroelastomer نوعی لاستیک مصنوعی مبتنی بر فلوروکربن محسوب می‌شود که مقاومت شیمیایی بسیار زیادی را به همراه داشته و قادر به تحمل گرما و درجه‌ی حرارت‌های بالا نیز خواهد بود.



طرح کلی بدنه‌ی این ساعت مچی به‌صورت چهارگوش در نظر گرفته‌شده اما لبه‌های آن به شیوه‌ی بسیار جالبی انحنادار طراحی‌شده‌اند. اپل در طراحی ساعت مچی هوشمند خود به نیازهای بانوان هم توجه داشته و نسخه‌ی 38 میلی‌متری این ساعت مطمئناً به همین منظور و برای بانوان در نظر گرفته‌شده است. آقایان هم می‌توانند از نسخه‌ی 42 میلی‌متری این ساعت استفاده کنند تا محصول بر روی مچ دست آن‌ها گم نشده و خود را نمایان سازد.

در بخش سمت راست بدنه‌ی ساعت مچی اپل دکمه‌ای بانام اختصاصی Digital Crown به معنای تاج دیجیتالی» تعبیه‌شده که به این محصول مدرن توانایی‌ها و کارایی‌های کلاسیک را اهدا می‌کند. این دکمه می‌تواند کارایی‌های بسیاری نظیر زوم کردن، بالا و پایین بردن صفحه، پرش مابین صفحه‌ی اصلی ساعت و لیست برنامه‌ها و ... را به همراه داشته باشد. در بخش زیرین این تاج دیجیتالی هم یک دکمه‌ی فیزیکی نامحسوس‌تر تعبیه‌شده که قابلیت‌هایی همچون تغییر صفحه‌ی اصلی، انتقال به لیست مخاطبین و ... را در اختیار شما قرار خواهد داد. همچنین شما با فشردن و نگه‌داشتن این دکمه می‌توانید رابط کاربری ساعت مچی هوشمندتان را قفل و یا آن را تمام خاموش نمایید. امکان ورود به وضعیت ذخیره‌سازی انرژی نیز با از طریق فشردن این دکمه امکان‌پذیر خواهد بود.



اگر به بخش پشتی بدنه‌ی اصلی ساعت مچی هوشمند اپل نگاهی بیندازید متوجه خواهید شد که بخش دایره‌ مانندی از بدنه‌ی اصلی دستگاه بیرون زده است. این بخش دقیقاً بر روی مچ دست شما سوار می‌شود. اپل سنسور تشخیص ضربان قلب کاربر را دقیقاً در همین قسمت تعبیه کرده است. شاید تصور کنید که بیرون‌زدگی دایره‌ی میانی پنل پشتی ساعت هوشمند اپل منجر به ناراحتی شما در حین استفاده خواهد شد، اما این موضوع به‌هیچ‌عنوان منجر به آزار و یا عدم احساس راحتی شما در حین استفاده از این ساعت هوشمند نخواهد شد.



در دو سمت پنل پشتی ساعت و دقیقاً در زیر محل قرارگیری بندهای آن نیز دو دکمه‌ی فیزیکی دیگر در نظر گرفته‌شده که این دکمه‌ها درواقع خارهای نگه‌دارنده‌ی دستبند ساعت هستند؛ بنابراین اگر قصد تعویض دستبند ساعت خویش را داشته باشید می‌توانید با استفاده از این دکمه‌های دستبند ساعت هوشمندتان را از آن جدا نمایید.

ساعت مچی هوشمند اپل از استاندار ضد آب IPX7 نیز بهره‌مند است که به‌موجب آن می‌تواند تا سقف 30 دقیقه در عمق یک متری از آب دوام داشته باشد. البته دقیقه داشته باشید که برخی از نسخه‌های دستبند این ساعت مچی ضد آب نبوده و در مقابل این موضوع حساس هستند. بنابراین سعی کنید حتی‌الامکان از برخورد آب با این ساعت مچی فوق‌العاده خودداری به عمل‌آورید.

صفحه‌نمایش

صفحه‌نمایش به کار گرفته‌شده در نسخه‌ی 38 میلی‌متری و اسپورت ساعت مچی هوشمند اپل یک نمایشگر 1.32 اینچی با وضوح تصویر 340*272 پیکسل و از نوع OLED است. جالب است بدانید که استفاده از صفحه‌نمایش‌های OLED در این ساعت مچی اولین قدم اپل در راستای بهره‌گیری از این نمایشگرها و تکنولوژی مربوط به آن محسوب می‌شود. بااین‌وجود اپل صفحه‌نمایش و وضوح تصویر این ساعت را به‌گونه‌ای طبقه‌بندی کرده که تراکم پیکسلی برابر با 272 پیکسل در هر اینچ را داشته و نشانی از نمایشگرهای معروف رتینای اپل را نیز به همراه داشته باشد.



در سمت مقابل صفحه‌نمایش نسخه‌ی 42 میلی‌متری این ساعت یک نمایشگر 1.5 اینچی با وضوح تصویر 390*312 پیکسلی و از نوع OLED در نظر گرفته‌شده است. بررسی‌های انجام‌شده از سوی منبع قابل‌اعتماد Phonearena.com حاکی از آن بوده که عملکرد صفحه‌نمایش ساعت مچی اپل در مقایسه با عملکرد نمایشگر ساعت ابزارهای پوشدنی اندرویدی به طرز قابل‌توجه ای برتری داشته است. میزان وضوح تصویر نمایشگر ساعت اپل در شرایط تابش نور مستقیم فوق‌العاده بوده و عملکرد آن ازنظر زوایای دید هم بسیار مناسب ارزیابی‌شده است. همچنین صفحه‌نمایش OLED این ساعت مچی هوشمند از تکنولوژی اختصاصی Force Touch اپل بهره‌مند است که به‌موجب آن تفاوت مابین لمس صفحه‌نمایش با فشارهای متنوع توسط دستگاه احساس شده و با توجه به آن کارایی‌های مختلف و مختص مربوط به هر یک از حالات از پیش تعیین‌شده اعمال می‌گردد.

سیستم‌عامل و رابط کاربری

ساعت مچی هوشمند اپل از نسخه‌ای خاص از سیستم‌عامل آی او اس اپل بهره‌مند است و درعین‌حال که قابلیت‌های بسیار متعدد و جالب‌توجه ای را در اختیارتان قرار می‌دهد، عملکردی فوق‌العاده روان و بدون لگ و تأخیر را به همراه دارد. به‌طورکلی رابط کاربری ساعت مچی هوشمند اپل قابلیت‌های متنوعی را به همراه دارد که در ادامه به‌طور مختصر اشاره‌ای به برخی از عمده‌ترین این قابلیت‌ها خواهیم داشت.

قابلیت Siri: Siri یا سیری درواقع دستیار شخصی هوشمند و راهنمای سیستم‌عامل آی او اس اپل است. در ساعت مچی هوشمند اپل هم از این قابلیت و دستیار هوشمند استفاده‌شده و شما می‌توانید در هر زمان که تمایل داشته باشید با فشردن دکمه‌ای خاص و یا بیان عبارت "Hey Siri" از این قابلیت در ساعت هوشمندتان استفاده کنید.



قابلیت Glances: شما با کشیدن انگشت خود به سمت بالا و بر روی صفحه‌نمایش ساعت هوشمند اپل به لیستی از ویدجت‌ها و آیکون برنامه‌های خویش دست پیدا می‌کنید که تهیه و تنظیم این بخش به‌طور اختصاصی باقابلیت Glances معرفی‌شده است.

قابلیت نمایش هشدارها یا Notifications: قابلیت نمایش هشدارها و اطلاعات مربوط به آن‌هم از دیگر قابلیت‌های نه‌چندان منحصربه‌فرد ساعت مچی هوشند اپل به شمار می‌رود.

قابلیت ارسال پیام متنی: شما با استفاده از ساعت مچی هوشمند اپل می‌توانید پیام‌های محدود و مشخصی را ارسال نمایید. ارسال پیام‌ها به‌گونه‌ای نیست که صفحه کیلدی مجازی به‌منظور تایپ آن‌ها در نظر گرفته‌شده باشد، بلکه رابط کاربری ساعت مچی شما به‌طور هوشمندانه تعدادی متن و شکلک از پیش تعیین‌شده را به همراه دارد که شما می‌توانید از این موارد به‌منظور پاسخگویی پیام متنی در شرایط خاص استفاده نمایید.



قابلیت "Apple Pay" یا پرداخت اپلی»: ساعت مچی هوشمند اپل به‌طور مستقل از قابلیت پرداخت اپی پشتیبانی می‌کند. بدین منظور نیازی به استفاده از سنسور تشخیص اثرانگشت کاربر نبوده و تراکنش شما با استفاده از واردکردن کد رمز دیجیتالی انجام خواهد شد.

قابلیت Health and Fitness: ساعت مچی هوشمند اپل به‌طور پیش‌فرض به برنامه‌های اختصاصی مجهز شده که می‌توانند میزان سلامت جسمانی، فعالیت‌های روزمره‌ی شما، تناسب‌اندام و ... را اندازه‌گیری کرده و با توجه به معیارهای مدنظرتان عمل کنند.



قابلیت Camera (دوربین): در آیکون‌های مربوط به برنامه‌های ساعت مچی هوشمند اپل آیکونی به شکل دوربین بانام Camera مشاهده می‌شود. وجود این آیکون بدین معنا نیست که ساعت هوشمندتان سنسور دوربینی را به همراه دارد. این برنامه به‌طور یکپارچه با آیفون شما قابل استفاده خواهد بود و می‌توانید از این طریق عملکرد دوربین آیفون را با استفاده از ساعت هوشمندتان کنترل نمایید.



سیستم روی یک چیپ و پردازنده

ساعت مچی هوشمند اپل از تراشه‌ی سیستمی S1 این کمپانی بهره‌مند است. این تراشه‌ی سیستمی درعین‌حال که بسیار کوچک و محدود طراحی‌شده ازنظر عملکرد در ساعت مچی اپل فوق‌العاده است. این تراشه‌ بخش‌ها و قابلیت‌هایی همچون مموری دستگاه، فضای ذخیره‌سازی اطلاعات، پردازنده‌ی سیستمی، آنتن‌های رادیویی و بی‌سیم و سنسورها را در برمی‌گیرد.



ساعت مچی هوشمند اپل از حافظه‌ی داخلی 8 گیگابایتی بهره‌مند است 2 گیگابایت از آن می‌تواند توسط موسیقی پر شود. همچنین 75 مگابایت از این حافظه نیز به‌منظور ذخیره‌سازی تصاویر در نظر گرفته‌شده است. به‌طورکلی عملکرد سیستمی ساعت مچی اپل فوق‌العاده روان و دقیق انجام خواهد شد.

باتری

اپل در ساعت مچی هوشمند خود از یک باتری 205 میلی‌آمپر ساعتی استفاده کرده که در صورت شارژ بودن کامل می‌تواند چیزی در حدود 18 ساعت دوام را برای شما به همراه داشته باشد. البته این 18 ساعت تنها در شرایطی قابل‌دستیابی خواهد بود که از ساعت مچی خود استفاده‌ی متعادل داشته باشید.

به‌طورکلی یکی از عواملی که همواره سد راه پیشرفت ابزارهای هوشمند پوشیدنی به شمار می‌رود، همین توان شارژ دهی باتری این محصولات بوده است. درواقع در ابزارهای پوشیدنی که ازنظر سایز و اندازه فوق‌العاده کوچک هستند استفاده از باتری‌های با ظرفیت بالا و اندازه‌های بزرگ امکان‌پذیر نخواهد بود و این امر منجر شده تا هم‌اکنون ابزارهای پوشیدنی و به‌ویژه ساعت‌های مچی هوشمند ازنظر توان شارژ دهی با محدودیت مواجه باشند.

نتیجه‌گیری

همان‌طور که مشاهده کردید در این مقاله به شکل دقیق‌تری به بررسی قابلیت‌های و جنبه‌های طراحی و عملکردی ساعت مچی هوشمند کمپانی اپل پرداختیم. این ساعت مچی قابلیت‌های بسیار متنوعی را در اختیار کاربران قرار خواهد داد و کیفیت ساخت و طراحی آن نیز کم‌نظیر است، اما متأسفانه قیمت در نظر گرفته‌شده برای این محصول در مقایسه با سایر ساعت‌های هوشمند اندرویدی مشابه گران‌تر به نظر می‌رسد. درهرحال محصولات اپل همواره ازنظر قیمتی نسبت به سایر محصولات موجود در بازار وجه تمایز خاصی داشته و همچنان نیز دارند.

مترجم: امین رضائیان-bistsotoon.com
 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر