میلیون‌ها واحد مسکونی حاشیه شهرها در برابر زلزله آسیب‌پذیرند

Atash

افتخاری
2013-07-17
1,568
3,723
0
[h=2]ترکان:[/h]
[h=1]میلیون‌ها واحد مسکونی حاشیه شهرها در برابر زلزله آسیب‌پذیرند
[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري ايران
کد خبر: 94022816305
دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۹



مشاور عالی رییس‌جمهور با اشاره به 100 میلیون متر مربع ساخت و ساز سالانه در کشور از وضعیت میلیون‌ها واحد مسکونی غیر استاندارد احداث شده در حاشیه شهرها ابراز نگرانی کرد.
به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مهندس ترکان که در افتتاحیه هفتمین کنفرانس بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله سخن می‌گفت، اظهار داشت: از زمان تاسیس سازمان نظام مهندسی حدود 10 میلیون واحد مسکونی در کشور با رعایت اصول ایمنی و آیین‌نامه‌های مربوط به مقاومت ساختمان‌ها در برابر زلزله احداث شده که وضعیت خوبی دارند. با این حال با وجود 21 میلیون خانوار ایرانی، میلیون‌ها واحد مسکونی خصوصا در روستاها و حاشیه شهرها وجود دارند که در برابر زلزله آسیب‌پذیرند.
وی خاطرنشان کرد: با تصویب آیین‌نامه 2800، سازمان نظام مهندسی در حوزه‌های شهری و با همکاری بنیاد مسکن در مناطق روستایی اعتماد قابل قبولی را در بخش ساخت و ساز ایجاد کردند.
ترکان در ادامه با اشاره به دو برابر شدن جمعیت کشور طی 35 سال اخیر اظهارداشت: با این وجود جمعیت روستایی کشور که در سال 58 حدود 20 میلیون نفر بوده با نوساناتی اندک در حال حاضر حدود 21 میلیون نفر است. یعنی هر چه طی این 35 سال به جمعیت کشور اضافه شده به جمعیت شهری تبدیل شده که علت آن عدم رشد اقتصاد روستایی به دلیل محدودیت ظرفیت‌های اقتصادی در روستاهاست.
مشاور عالی رییس جمهور به نقل از مرحوم کازرونی وزیر اسبق مسکن گفت: هر 20 سال عرصه شهرهای کشور دو برابر می‌شود که در صورت عدم مدیریت صحیح عرصه‌های جدید خارج از معیارهای مناسب فنی و برنامه‌ریزی خواهد بود. موضوعی که در سالهای اخیر در کشور تشدید شده است.
وی اضافه کرد: میزان بارش در کشور حدود یک سوم متوسط بارش جهانی است که در 20 سال اخیر از 250 میلی‌لیتر به 230 میلی‌لیتر کاهش یافته است. با ادامه این روند که ناشی از تغییرات اقلیمی است ظرفیت اقتصادی روستاها محدودتر هم می‌شود که نتیجه آن تشدید مهاجرت به حاشیه شهرهای بزرگ خواهد بود. در حال حاضر به دلیل اثرات بیشتر خشکسالی در شرق کشور با یک میلیون و 200 هزار نفر جمعیت حاشیه‌نشین در مشهد مواجهیم و دیگر شهرهای بزرگ آن منطقه هم تقریبا چنین وضعی دارند.
ترکان تصریح کرد:‌طی این سالها میلیون‌ها واحد مسکونی بدون ضابطه و کاملا مدیریت نشده در عرصه‌های مهاجرپذیر شهرهای کشور ساخته شده که در مقابل زلزله مقاوم نیستند و میلیون‌ها نفر از هموطنان ما در حاشیه شهرها در بافت‌هایی زندگی می‌کنند که اگر زلزله بزرگی بیاید متاسفانه همانند زلزله‌های قبل تلفات گسترده‌ای خواهیم داشت.
مشاور عالی رییس جمهور خاطرنشان کرد: از آنجا که حاشیه‌نشینی را نپسندیده‌ایم، هیچ وقت مدیریت صحیحی هم در این زمینه اعمال نکرده‌ایم که باعث شده اصول شهرسازی در آن مناطق رعایت نشود و با گستره عظیمی از بافت‌های فرسوده در معرض آسیب لرزه‌ای مواجه شویم.
وی خاطرنشان کرد: در حالی که روند مهاجرت به حاشیه شهرها به سرعت ادامه دارد هنوز راه حل جامعی برای مساله حاشیه نشینی نداریم و شهرداری‌ها هنوز در برخورد با این پدیده سردرگمند؛ این مساله باعث شده که جمعیت چندین میلیون نفری حاشیه شهرها که هر روز بر آن افزوده می‌شود با عدم مدیریت صحیح و مشکلات روز افزون مواجه شود.
وی در پایان از محققان و صاحبنظران شرکت کننده در کنفرانس بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله خواست به پدیده حاشیه نشینی که بیش از جنبه‌های فنی، بحث مدیریتی آن مطرح است، نیز بپردازند.
هفتمین کنفرانس بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله که صبح امروز در سالن همایش‌های برج میلاد تهران آغاز شد تا 31 اردیبهشت ماه با حضور محققان و اساتید برجسته داخلی و خارجی ادامه دارد.
انتهای پیام


 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: Sina

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر