تاريخچه پيدايش موسيقي درماني
تاريخچه استفاده از موسيقي به عنوان روشي براي درمان به زمان ارسطو و افلاطون باز مي گردد. از آن زمان به بعد رگه هايي از استفاده از اصوات و آهنگها براي درمان بيماريهاي مختلف بکار رفته است . اما در قرن بيستم فکر رسمي استفاده از موسيقي براي درمان مصدومين جنگ جهاني اول آغاز شد و هر چند استفاده از اين روش درماني با مشکلاتي همراه بود که با قدم هايي که برداشته شد ، بتدريج اين شاخه درماني تکامل يافت و انجمن هاي متعددي تشکيل گرديد . به طوري که در سال 1944 اولين برنامه آموزش موسيقي درماني در جهان در دانشگاه ميشيگان آغاز شد .
روشهاي موسيقي درماني
در موسيقي درماني دو روش اساسي وجود دارد : روش فعال و روش غير فعال ، روش غيرفعال شامل شنيدن موسيقي است که بيمار با گوش دادن و شنيدن موسيقي که در حال نواخته شدن است ، مورد درمان قرار مي گيرد . در اين روش بيشترين تاثير عملکرد در جهت برانگيختن و تاثير واکنشهاي عاطفي و ذهني است . در حالي که در روش موسيقي درماني فعال که نواختن ، خواندن و حرکات موزون اساس کار است . واکنشهاي مختلف عاطفي ، ذهني ، جسمي و حرکتي تحريک و برانگيخته مي شوند .
برنامه ها و روشهاي موسيقي درماني متنوع و متناسب با نياز افراد تنظيم و تدارک ديده مي شود . محورهاي اصلي برنامه هاي موسيقي درماني شامل شنيدن موسيقي متناسب و آرام بخش و نواختن موسيقي در گروه هاي منظم و يا انفرادي خواندن آوازها ، ترانه هاي فردي و يا گروهي مي باشد .
تاريخچه استفاده از موسيقي به عنوان روشي براي درمان به زمان ارسطو و افلاطون باز مي گردد. از آن زمان به بعد رگه هايي از استفاده از اصوات و آهنگها براي درمان بيماريهاي مختلف بکار رفته است . اما در قرن بيستم فکر رسمي استفاده از موسيقي براي درمان مصدومين جنگ جهاني اول آغاز شد و هر چند استفاده از اين روش درماني با مشکلاتي همراه بود که با قدم هايي که برداشته شد ، بتدريج اين شاخه درماني تکامل يافت و انجمن هاي متعددي تشکيل گرديد . به طوري که در سال 1944 اولين برنامه آموزش موسيقي درماني در جهان در دانشگاه ميشيگان آغاز شد .
روشهاي موسيقي درماني
در موسيقي درماني دو روش اساسي وجود دارد : روش فعال و روش غير فعال ، روش غيرفعال شامل شنيدن موسيقي است که بيمار با گوش دادن و شنيدن موسيقي که در حال نواخته شدن است ، مورد درمان قرار مي گيرد . در اين روش بيشترين تاثير عملکرد در جهت برانگيختن و تاثير واکنشهاي عاطفي و ذهني است . در حالي که در روش موسيقي درماني فعال که نواختن ، خواندن و حرکات موزون اساس کار است . واکنشهاي مختلف عاطفي ، ذهني ، جسمي و حرکتي تحريک و برانگيخته مي شوند .
برنامه ها و روشهاي موسيقي درماني متنوع و متناسب با نياز افراد تنظيم و تدارک ديده مي شود . محورهاي اصلي برنامه هاي موسيقي درماني شامل شنيدن موسيقي متناسب و آرام بخش و نواختن موسيقي در گروه هاي منظم و يا انفرادي خواندن آوازها ، ترانه هاي فردي و يا گروهي مي باشد .