قبل از خرید سهام یک شرکت بهتر است به چه نکاتی دقت کنیم ؟

razi

New member
2016-02-28
13
3
0
زمانی که شما سهام یک شرکت را خریداری میکنید و سرمایه خود را در اختیار یک شرکت قرار میدهید برای این که نتیجه خوبی از سرمایه گذاری خود بگیرید و سرمایه خود را در معرض کمترین میزان ریسک قرار دهید باید به یک سری نکات اولیه بیشتر دقت کنید . در زیر به برخی از این موارد اشاره میکنیم :

مدیریت شرکت : مدیریت شرکت یکی از آن مواردی است که سرمایه گذاران قبل از خرید سهام و سرمایه گذاری در شرکت مربوطه باید به آن دقت کنند چون مدیریت یک شرکت به مانند کاپیتان یک کشتی است که هدایت یک شرکت را به عهده دارد و در صورت ضعیف یا نادرست عمل کردن میتواند باعث نابودی شرکت شود . البته لازم نیست بیوگرافی کامل مدیریت را بخواهید بلکه فقط دانستن یک سابقه کوتاه از نوع مدیریت شرکت کافی ست .

مدل کسب و کاری : مدل کسب و کاری از آن دسته استراتژی هایی است که میتواند ماندگاری یک شرکت را در حوزه بازار و صنعت مشخص کند. مدل کسب و کاری یک شرکت میتواند باعث شکست یا دوام یک شرکت در شرایط بحرانی و رکود اقتصادی باشد . البته بعضی از مدل های کسب و کاری را نمیتوان همان اول کار متوجه شد یا به عبارت دیگر دارای کمی پیچیدگی است ولی بعضی دیگر را میتوان همان اول کار فهمید مثل این که شرکت وال مارت اجناسی با قیمت پائین ارائه میکند و میزان فروش بسیار بالایی نیز دارد اما شرکت های دیگری مانند کووچ اجناسی با کیفیت تر و با استاندارد های بالاتر ارائه میدهد اما میزان فروش آن ها کمتر است ولی از حاشیه سود بالاتری نیز در هر فروش برخوردار است ، بنابراین فهمیدن مدل کسب و کاری شرکت ها قبل از سرمایه گذاری میتواند برای سرمایه گذاری کم ریسک تر کمک کننده باشد .


مزیت رقابتی : منظور از مزیت رقابتی ویژگی خاص یا مشخصه بارز یک برند ، محصول یا کالاست حال بعضی از شرکت ها در زمینه تکنولوژی بعضی دیگر در زمینه خدمات و برخی دیگر در زمینه قیمت ها دارای مزیت رقابتی هستند مثلا" شرکت هایی مانند وال مارت که یکی از بزرگترین فروشگاه های زنجیره ای در دنیاست به قدری کالاهایش را با قیمت پائین عرضه میکند که به دیگر فروشگاه ها فرصت رقابت نمیدهد یا شرکت هایی مانند کوکا کولا به قدری معروف و شناخته شده و بزرگ هستند که کسی یارای رقابت با این شرکت ها را ندارد هر چه شرکت معروف تر و شناخته شده تر باشد و ویژگی های خاص رقابتی بارزتری داشته باشد دارای سود دهی بیشتر برای سهام داران بوده و سهام آن شرکت در بازار از ارزش و اعتبار خاصی نیز برخوردار خواهد بود .

درآمد خالص : درآمد خالص یک شرکت یعنی میزان درآمدی یک شرکت پس از کسر مالیات و سایر هزینه ها . درآمد خالص یک شرکت باید سال به سال رشد داشته باشد زمانی که یک شرکت با درآمد خالص فزاینده رو به رو میشود یعنی در فروش و ارائه خدماتش موفق عمل کرده است و میداند چگونه در جهت سود آوری بیشتر قدم بردارد .

حاشیه سود : از حاشیه سود معمولا" به عنوان حاشیه سود خالص هم یاد میشود که درصد سود شرکت را بعد از کسر هزینه های جاری و مالیات بیان میکند. در اصل حاشیه سود میزان سود را به صورت درصد در هر دلار فروش نشان میدهد . شرکت ها برای به دست آوردن حاشیه سود مقدار سود را پس از کسر هزینه ها بر فروش خالص تقسیم میکنند .

نسبت P/E : در واقع این نسبت یکی از موارد مهم برای ارزش گذاری سهام یک شرکت است . برای محاسبه این نسبت باید آخرین قیمت سهام شرکت را که به روز باشد باید بر سود هر سهم تقسیم کنید . یافتن یک شرکت تنها با یک رزومه مالی قوی کافی نیست شما باید بدانید که آیا سهام یک شرکت به درستی قیمت گذاری شده است یا خیر . با محاسبه این نسبت شما میتوانید P/Eشرکت های مختلف را با یکدیگر مقایسه کرده و بفهمید که درآمد سهام شرکت در بازار روند خوبی را طی خواهد یا خیر ؟

منبع:
 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر