فكر مي كنيد اسكندر تخت جمشيد رو آتش زد؟

GULF 4 PERSIAN

سرپرست تالار
2014-03-13
701
653
0
34
سوزیانا-اندیمشک
اگه واقعا فكر مي كنيد كه اسكندر تخت جمشيد رو آتش زد .پس بازم فكر كنيد

اگر واقعا اسكندر براي انتقام گرفتن از هخامنشيان كه آتن پايتخت يونان را آتش زدند، در صدد ايجاد حريق در كاخ پرسپوليس بر مي آمد چرا هيچ يك از همراهان او در خاطرات خود ننوشته اند كه اين عمل براي گرفتن انتقام در قبال حريق آتن صورت گرفت.
آنها از كه مي ترسيدند كه اين موضوع را در خاطرات خود ذكر نكند؟
يك قشون فاتح كه وارد پايتخت كشوري مي شوند كه آن كشور با وطن آن قشون فاتح خصومت ديزينه دارد اگر كاخي را براي انتقام آتش بزند .نه تنها عجيب نيست بلكه امري عادياست.
ولي اگر حريق واقعا عمدي بود چرا سربازان اسكندر در صدد اطفاي آن بر آمدند ، آيا منطقي نبود كه بگذارند حريق تمام كاخ را بسوزاند . چون به مناسبت اينكه با حريق مبازره كردند و آن را خاموش كردند . حريق همهكاخ را نسوزاند.
هارود لمب در كتاب خود مي گويد( من خود در كشور ايران با عده اي از ايرانيها كه اهل فضل و مطلع بودند صحبت كردم و همه گفتند كه اسكندر عمدا كاخ پرسپوليس را آتش زد ولي من در تواريخ قديم يونان اثري نديدم كه بگويد اين حريق عمدي باشد اصلا ديوانگي محض بود كاخي كه پر از زر و سيم و عطر است را يك مرتبه آتش بزنند و همه خزائن آن را از بين ببرند ولي عقل سليم حكم مي كند كهاول بايد تمام خزائن را تخليه كنند و انگاه قصر را آتش بزنند. در صورتي كه لحن بيان همه مورخين يوناني وهمراهان اسكندر حاكب از آن است كه كاخ هنگامي آتش گرفت كه خزائن آن را تخليه نكرده بودند.
و چرا اسمندر كاخ هاي چوبي (((بابل)) و ((شوش)) را ( ان دو شهر نيز پايتخت ايران بودند) آتش نزد ( و حال آنكه چوب زودتر مي سوزد) ولي كاخ سنگي پرسپوليس را طعمه حريق قرار داد؟


براي اطلا عات بيشتر به كتاب
قدم به قدم بااسكندر در كشور ايران
نوشته هارولد لمب
و ترجمه ذبيح الله منصوري
مراجعه كنيد.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: روشنک m و Atash

Atash

افتخاری
2013-07-17
1,568
3,723
0
سلام

درسته

تاریخ نگارانمون نسبت به اینکه اسکندر تخت جمشید رو سوزونده یا نه اتفاق نظر ندارن

خیلیا میگن اتشسوزی اتفاقی بوده

ولی خیلیای دیگه هم میگن اسکندر اونجا رو به آتیش کشیده به خاطر کینه توزی از خشایار شاه

حالا به فرض که اسگندر این کار رو انجام داده طبیعیه

چون از روی کینه و دشمنی و .....بوده

این خبر رو بخونید

مربوط به سال گذشته هست


پایتخت هخامنشیان به آتش کشیده شدخبرگزاری میراث‌فرهنگی گزارش داد: شوش به‌عنوان یکی از مهمترین محوطه‌های باستانی ایران و جهان، درحالی طی هفته‌های اخیر چندین بار گرفتار شعله‌های آتش شد که فعالان میراث‌فرهنگی به‌شدت از آتش‌سوزی‌های اخیر اظهار نگرانی کردند. عدم جمع‌آوری زباله‌ها، خس و خاشاک و گیاهان خودرو هرس نشده علت آتش‌سوزی‌های اخیر عنوان می‌شود.


«مجتبی گهستونی» فعال میراث‌فرهنگی و دبیر انجمن تاریانا با اعلام این خبر به CHN افزود: «در هفته‌های گذشته کاخ آپادانا چندین بار بر اثر انباشت زباله‌ و گیاهان خودرو به آتش کشیده شد.» این فعال میراث‌فرهنگی معتقد است، دما و گرمای قابل توجه شهرستان شوش از یک طرف و ضعف مدیریت پایگاه ‌شوش در جمع‌آوری به موقع گیاهان خودرو در کنار پایه‌ستون‌های هخامنشی از سوی دیگر سبب شده که آتش‌سوزی در این منطقه شدت و دامنه وسیعتری پیدا کند.


به‌گفته دبیر انجمن تاریانا، آتش سوزی‌های اخیر در حالی آسیب‌های جدی به ستون‌ها و پایه‌ستون‌های هخامنشی محوطه باستانی شوش رسانده که سال گذشته ۷۰۰ میلیون تومان به منظور انجام یکسری اقدامات مرمتی و پاکسازی در محوطه‌ّهای آپادانا و کاخ اردشیر و آماده سازی بخشی از پرونده شوش اختصاص گرفت. هر چند که بخشی از این اقدامات به دلیل عدم حضور ناظر کیفی با اعتراض‌های کارشناسان مواجه شد.


این درحالی است که پیش از این باستان‌شناسان به پایه‌های ستون‌های کاخ آپادانا و وضعیت نابسامان آن‌ها اشاره کرده‌ بودند. چنانچه به‌اعتقاد برخی از باستان‌شناسان، چندین دهه از کاوش آثار سنگی می‌گذرد اما تاکنون هیچ ساماندهی روی آثار صورت نگرفته است. با این وجود مسئولان و متولیان میراث‌فرهنگی از آماده‌سازی پرونده ثبت جهانی شوش در روزهای آینده می‌گویند. اینکه عامل حریق در محوطه‌ باستانی شوش سهوی بوده یا عامدانه هنوز مشخص نیست، اما آنطور که از شواهد امر پیداست جمع آوری نشدن خس و خاشاک‌ّ و گیاهان خودرو در اطراف پایه‌ ستون‌ها سبب شده که آتش‌سوزی در ابعاد وسیعی از این محوطه باستانی ادامه پیدا کند.
منبع:
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: روشنک m و GULF 4 PERSIAN

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر