شيشه‌اي كه زندگي را مي‌شكند

بچه کرد

مدیر تالار ورزشی
2013-10-22
1,156
1,206
0
شيشه‌اي كه زندگي را مي‌شكند
آسيب‌ها- پگاه سرامي:

اگر كسي كه شما خيلي دوستش داريد به كريستال يا شيشه معتاد شود، بهترين ترفند قبل از اينكه خيلي دير شود حذف كريستال از زندگي اوست.

شما حتماً با حقايقي مواجه خواهيد شد كه توجه‌تان را به‌خود جلب خواهد كرد. او بعد از هربار مصرف براي روزهاي متوالي نمي‌خوابد، تمايل به ساعت‌ها تمركز روي يك مسئله دارد و طي فقط چند هفته وضعيت ظاهري او دگرگون خواهد شد و پوست و موي او حالت طبيعي و زيباي خود را از دست خواهد داد. شما تغييرات خلقي شديدي مانند تحريك‌پذيري، اضطراب، ترس‌هاي ناگهاني و پارانويا را در او به‌وضوح خواهيد ديد.


با كمي كنكاش اسباب و لوازمي از جمله كيسه‌هاي كوچك حاوي باقيمانده شيشه‌هاي مصرف نشده، سوزن‌هايي براي تزريق يا لوله‌هاي كوچك يا قطعات ني، حباب‌هاي لامپ يا فويل براي كشيدن اين ماده مخدر را خواهيد يافت.اين ماده بسيار اعتيادآور و قدرتمند است و تركيب بسيار سمي‌اي دارد و از جمله موادي است كه نه تنها در ايالات‌متحده آمريكا طرفداران زيادي دارد كه در ايران نيز ميزان مبتلايان به آن رو به رشد است.



شيشه يا كريستال با نام‌هاي متفاوتي خوانده مي‌شود با عناويني از قبيل تينا، گچ، يخ يا آيس، سنگ، كوارتز، خواهر، سرعت و... .

در اوايل دهه1990 در آسيا نخستين محصول كريستال مت به‌عنوان يك ماده مخدر جديد ساخته شد كه به وفور و آساني در اختيار متقاضيان قرار گرفت.
مت آمفتامين يك ماده هم‌خانواده با آمفتامين است كه اثرات دارويي شديدتر و اعتيادآورتري دارد. اين ماده با سرعت بيشتر و با شدت قوي‌تري روي سيستم عصبي مركزي اثر مي‌گذارد.




سوءمصرف كريستال مت و اعتياد؛ حقايقي چند
اين ماده از الگوهاي رايج و طبيعي اعتياد به ساير داروها تبعيت نمي‌كند. به‌عنوان مثال خيلي از مردمي كه راجع به نخستين تجربه مصرفشان گزارش كرده‌اند فقط گفته‌اند كه احساس خاصي داشته‌اند و نه يك احساس خيلي متفاوت و باورنكردني. اعتياد ابتدا فقط در سطح روحي ايجاد مي‌شود، بنابراين آنها پس از هربار مصرف همان احساس را تجربه مي‌كنند. با گذشت زمان جسم و مغز آنها به كمك مخدر تغيير مي‌كند. آنها زماني مي‌فهمند كه چه اتفاقي افتاده است كه كاملاً از نظر جسمي معتاد شده‌اند.


از آنجا كه مواد به مصرف‌كننده كمك مي‌كند كه نسبت به‌خودش و آنچه انجام مي‌دهد احساس خوبي داشته باشد، بنابراين كساني كه از افسردگي رنج مي‌برند در معرض خطر بيشتري در ابتلا به اعتياد هستند. 42درصد از مردمي كه مواد مصرف كرده اعلام كرده‌اند كه پس از نخستين مصرف تمايل بسيار شديدي براي مصرف مجدد داشته‌اند و 84درصد از مصرف‌كنندگان بعد از دومين مصرف، مصرف منظم و مرتب مواد را آغاز كرده‌اند.




تفاوت مت آمفتامين و كريستال مت
كريستال مت (هيدروكلرايد مت آمفتامين) از مت آمفتامين با استفاده از مواد شيميايي و هيدروژناسيون ملكول‌هاي افدرين ساخته مي‌شود كه ماده حاصله ظاهري كريستال مانند با ضخامت زياد دارد.





عوارض ناشي از زياد مصرف‌كردن كريستال مت
عوارض زياد مصرف كردن را در اصطلاح اوردز (overdose) مي‌نامند كه امري نسبتاً رايج است. اگرچه اوردز شدن مي‌تواند در نخستين مرتبه مصرف دارو اتفاق بيفتد اما در اغلب موارد در مصرف‌كنندگاني كه به‌طور طولاني‌مدت مواد‌مخدر مصرف مي‌كنند ديده مي‌شود. اثر شادي بخش دارو تا حدي ناشي از افزايش ضربان قلب و فشارخون و همچنين تنگي عروق خوني در سراسر بدن است. هنگامي كه يك مصرف‌كننده كريستال مت، اوردز مي‌شود، علت اصلي مرگ معمولاً ناشي از شروع نارسايي كليه و فروپاشي نظام گردش خون است.




علائم مصرف كريستال مت
پرحرفي و پرتحركي بيش از حد، كاهش شديد وزن، تحريك‌پذيري، پرخاشگري، افسردگي و بدخلقي، خارش و زخم، اعتماد به نفس كاذب، هراس و سوءظن و مردم آزاري، خواب‌هاي چندروزه، حمله قلبي و سكته، افت تحصيلي، گرفتگي عضلات و تشنج موضعي.



اثرات مصرف طولاني مدت
افسردگي، جنون، اختلال عملكرد فعاليت جنسي، صدمه به كليه، ريه و كبد، صدمه به مغز، توهم، از دست دادن دندان‌‌ها، عفونت خزنده در زير پوست و آسيب به سيستم ايمني.



آيا مصرف‌كنندگان كريستال‌مت بهبود مي‌يابند؟
امكان بهبود وجود دارد اما بهبود اين نوع اعتياد يكي از سخت‌ترين كارهاست. محققين اعلام كرده‌اند كه 92درصد از كساني كه مصرف اين ماده را ترك كرده‌اند، مجدداً به اين ماده گرفتار شده‌اند. اغلب معتادان به مت به چند ماده معتاد هستند چون اكثر آنها مت را همراه با الكل، اكستازي و كتامين مصرف مي‌كنند. علائم ترك اعتياد مي‌تواند شامل افسردگي عميق، خستگي، گيجي، اشتهاي خيلي زياد، بي‌قراري، بي‌خوابي، درد و عكس‌العمل‌هاي بيماران رواني (توهم و پندارهاي بيهوده) باشد. اما فقط به اين دليل كه بهبودي سخت است نمي‌توان فكر كرد كه اين امر ارزش تلاش كردن را ندارد. فرد معتاد بايد متعهدترين شخص باشد و البته بايد او تحت حمايت دوستان و خانواده خود قرار بگيرد تا بهبودي با احتمال موفقيت بيشتري صورت پذيرد.




چه روش‌هاي درماني بهتر عمل مي‌كنند؟
تقريبا بهبود معتادان به كريستال مت بدون روش‌هاي درماني حرفه‌اي امكان‌پذير نيست. درمان مي‌تواند به‌صورت‌هاي فردي، مشاوره گروهي و اصلاح رفتار مؤثر باشد. به‌دليل عوارض شديد جسمي ناشي از ترك اين ماده مخدر بسياري از مراكز درماني، سم‌زدايي را پيشنهاد مي‌كنند كه اين روش مي‌تواند درد شديد ناشي از فقدان ماده مخدر در بدن را تا حدود زيادي خنثي كند.




چگونه كسي كه قبلاً دارو مصرف مي‌كرده است اكنون بدون دارو زندگي مي‌كند؟
درمان، يك رويداد نيست بلكه به‌صورت يك روند است. مرحله بستري درمان به شخص معتاد اجازه مي‌دهد تا براي شروع، به توسعه مهارت‌ها و ابزارهاي غلبه بر وسوسه مصرف مواد بپردازد.پشتيباني نيز براي بهبود مداوم ضروري است خيلي از مراكز درماني، پس از اينكه بيماران آن مركز را ترك كردند، به ادامه درمان‌هاي فردي تشويق مي‌كنند. حمايت از گروه‌هاي همكار نيز پيشنهاد مي‌شود.
 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر