سحری‌ را آخر شب بخوریم و بخوابیم؟

  • نویسنده موضوع نویسنده موضوع zahra
  • تاریخ شروع تاریخ شروع
👋 سلام!

انجمن یه حس خوب جایی برای گفت‌وگو، تجربه‌های مفید و ارتباط دوستانه است. برای ارسال پیام، چت خصوصی، یا دانلود فایل‌ها، کافیه ثبت‌نام کنی.

📝 [ثبت‌نام کن و شروع کن!]

zahra

مدیر ارشد
2013-09-24
3,067
2,573
0
سحری‌ را آخر شب بخوریم و بخوابیم؟


ناشتا بودن ۲۰ ساعته می‌تواند متابولیسم بدن را پایین بیاورد و فرد را مستعد چاقی کند.


پرسش: «به علت مشکلات کاری و اینکه محل کار و زندگی‌ام دور از هم هستند، نمی‌توانم صبح خیلی زود برای خوردن سحری از خواب بیدار شوم و دوباره تا زمان رفتن به محل کارم بخوابم. به همین دلیل همیشه ماه رمضان یک افطاری سبک می‌خورم و حدود ساعت 12 شب هم شام مفصلی میل می‌کنم و می‌خوابم. می‌خواستم بدانم این عادت غذایی ضرری برای من (در طول ماه مبارک یا پس از آن) خواهد داشت؟»


پاسخ: نظر من این است که در ماه مبارك رمضان وعده صبحانه در افطار، وعده ناهار در سحر و وعده شام بعد از افطار، صرف شود تا مشکلی از نظر تغذیه‌ای در طول این یک ماه و پس از آن ایجاد نشود. از آنجا که ماه رمضان این چند سال اخیر در فصل تابستان بوده و است، اگر قرار باشد از ساعت 12 شب تا زمان افطار چیزی نخورید، یعنی حدود 20 ساعت خودتان را گرسنه و تشنه نگه خواهید داشت و ناشتا بودن 20 ساعته می‌تواند متابولیسم بدن را پایین بیاورد و فرد را مستعد چاقی کند.
به همین دلیل افرادی مانند شما بعد از ماه رمضان از ابتلا به اضافه وزن گله می‌کنند. از سوی دیگر، خالی ماندن معده برای 20 ساعت می‌تواند باعث تشدید بیماری‌های گوارشی هم بشود. توجه داشته باشید که غذای سحری می‌تواند مانند غذای ناهار و البته با مواد پروتئینی کمتری باشد زیرا متابولیسم گوشت و مواد پروتئینی، نیاز به دفع آب از بدن دارد که این امر می‌تواند باعث تشنه شدن شما در طول روز شود.
افت قند خون و کمبود آب بدن از دیگر مشکلات روزه‌دارانی است كه سحری نمی‌خورند. چنین افرادی معمولا از ساعت‌های میانی روز به بعد دیگر تمرکزشان را از دست می‌دهند، نمی‌توانند کارهای خود را به خوبی انجام دهند،‌ بیش از حد خسته و عصبی می‌شوند و گاهی هم نای تکان خوردن ندارند. به همین دلیل تحت هیچ شرایطی نمی‌توانیم برای هیچ فردی مجوز روزه بدون سحری صادر کنیم و به بهانه کار یا خستگی بگوییم که می‌توان سحری را ساعت 12 یا 1 شب خورد.
اگر شما نمی‌‌توانید غذای مفصلی در وعده سحر میل کنید، بازهم از خواب بیدار شوید و خوراکی‌های مقوی مانند شیر و عسل و خرما، به همراه مقداری نوشیدنی دیگر مانند آب یا آبمیوه طبیعی بخورید. به هر حال خوردن هر نوع سحری از نخوردن آن بهتر است.


 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: Sina

درباره ما

  • انجمن یه‌حس‌خوب در اردیبهشت سال 1392 با هدف ایجاد یک شبکه اجتماعی شامل موضوعات سرگرمی، علمی، دانشگاهی، فناوری و ... شروع بکار کرد و بیش از یک دهه آنلاین است. این مجموعه کاربرمحور بوده و اعضای آن در طول این سال‌ها تجارب خود را برای شما بازدیدکنندگان عزیز به اشتراک گذاشتند. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد، از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری نمایند.

منوی کاربر