زندگینامه میرزا محمدعلی سروش اصفهانی

Sina

Administrator
پرسنل مدیریت
2013-05-11
4,710
2,901
113
چابکســـر
میرزا محمدعلی سروش اصفهانی

نام پدر: قنبر‌علی اصفهانی سدهی
تخلص: سروش
تولد و وفات: (۱۲۲۸ -۱۲۸۵) قمری
محل تولد: ایران - اصفهان - سده لنجان (اوشیان)
شهرت علمی و فرهنگی: شاعر

ملقب به خان و شمس‌الشعراء. …
میرزا محمدعلی سروش اصفهانی تحصیلات خود را در اصفهان به پایان رسانید. از دوران نوجوانی از طبعی سرشار و موزون بهره‌مند بود و مورد توجه و تربیت حاجی سیدمحمد باقر رشتی که علاوه بر ریاست خاصه و عامه دارای کمالات علمی بود ، واقع گردید.

از اصفهان به گلپایگان رفت و سپس به تهران آمد و پس از چندی به اتفاق شاهزاده محسن میرزا متخلص به دارا به تبریز رفت و به دربار ناصرالدین میرزای ولیعهد راه یافت و مورد اکرام و انعام او واقع شد و لقب شمس‌الشعرائی گرفت. اقامت او در تبریز چهارده‌سال به طول انجامید و بعد از فوت محمدشاه در سال ۱۲۶۴ق ، به همراه ناصرالدین‌شاه به تهران‌ آمد.

به دستور بهمن میرزا ، پسر چهارم عباس میرزا نایب‌السلطنه ، سروش اشعار عربی "الف لیلهٔ و لیلهٔ" را به فارسی بلیغ و شیوائی ترجمه کرد. او در تهران وفات یافت.

آثار سروش عبارت است از: قصاید و فتح‌نامه‌ها و مثنوی‌های : "اردبیهشت نامه" ، "ساقی‌نامه" ، "الهی‌نامه" ، و "روضهٔ النوار" در ذکر واقعهٔ کربلا؛ کتابی به نام "شمس‌المناقب" ، حاوی قصایدی در مدح و منقبت رسول (ص) و خاندان نبوت و "دیوانی" به نام "زینهٔ المدایح".
 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر