روشن گذاشتن کامپیوتر بهتر است یا خاموش کردن آن؟

Sina

Administrator
پرسنل مدیریت
2013-05-11
4,709
2,901
113
چابکســـر


در گذشته ( سال ۱۹۹۳ و قبل تر از آن) روشن گذاشتن کامپیوتر سودمندتر بود، که دلیل آن مشکلات احتمالی مربوط به دکمه پاور در برخی از تولیدکنندگان کامپیوتر بود، اگرچه این مشکل همیشه وجود نداشت و امروزه دیگر چنین مشکلی در کامپیوترها وجود ندارد. اما در عصر حاضر چطور؟


به گزارش جام جم آنلاین به نقل از سایت کلیک ، امروزه نیز هنوز هم ممکن است قطعات یک کامپیوتر خراب شوند، اما این هرگز به روشن و خاموش کردن هر روزه کامپیوتر ربطی ندارد.
پاسخ به این سوال به چگونگی استفاده شما از کامپیوتر بستگی دارد. توصیه ما به اکثر کاربران این است که وقتی کامپیوتر را برای اولین بار روشن می کنند و هیچ برنامه زمانی مشخصی برای استفاده از کامپیوتر ندارند، اجازه دهند که کامپیوتر تا دیر وقت روشن بماند. با این وجود، اگر می خواهید تا در طول شب برخی کارها مانند بکاپ گیری، اسکن هارد یا دفرگ یا اسکن ویروس انجام شوند، باید کامپیوتر را در طول شب روشن بگذارید.


نکته: اگر به دلیل طولانی بودن زمان روشن شدن کامپیوتر می خواهید آن را روشن بگذارید، توصیه ما این است که به جای خاموش کردن، آن را در حالت Standby یا Hibernate قرار دهید.
خلاصه این که، خاموش کردن هر روز کامپیوتر یا روشن گذاشتن آن در تمام روز نه خوب است و نه بد.
توجه: اگر تصمیم دارید تا تمام روز کامپیوتر را روشن بگذارید ما به شما توصیه می کنیم که لااقل مانیتور آن را خاموش کنید. حتی وقتی به مدت بیش از ۱۰ دقیقه از کامپیوتر استفاده نمی کنید نیز بهتر است مانیتور آن را خاموش کنید.


ملاحظات بیشتر


خاموش کردن کامپیوتر در هنگام شب یا در پایان ساعات کار روزانه برای شرکت ها یا خانه هایی که دارای چند یا تعداد زیادی کامپیوتر هستند می تواند در صرفه جویی انرژی بسیار سودمند باشد. اگرچه بسیاری از کامپیوترها و دستگاه های الکترونیکی دارای قابلیت صرفه جویی در انرژی هستند، اما باز هم در هر صورت انرژی مصرف می کنند و مصرف ماهیانه انرژی صدها کامپیوتر می تواند قابل توجه باشد.


آیا خاموش کردن کامپیوتر باعث افزایش شدت جریان شده و به قطعات آن آسیب می رساند؟
خیر.


آیا خاموش کردن کامپیوتر باعث ایجاد ترک های لحیم کاری شده و به قطعات الکترونیکی آن آسیب وارد می کند؟

خیر. اگرچه درست است که قطعات الکترونیکی در کامپیوتر خنک خواهند شد، اما خاموش کردن کامپیوتر به طور دائم به آنها آسیب نمی رساند. برای مثال، بسیاری از افراد تلویزیون خود را در طول روز چندین مرتبه روشن و خاموش می کنند. قطعات تلویزیون نیز همانند قطعات کامپیوتر در هنگام روشن و خاموش شدن داغ شده و سپس خنک می شوند و هیچ مشکلی بوجود نمی آید.


آیا خاموش کردن کامپیوتر باعث فرسوده شدن قطعات متحرکی مانند فن ها می شود؟
خیر.


آیا خاموش کردن کامپیوتر باعث استهلاک دکمه خاموش و روشن می شود؟
این موضوع در درصد کمی از کامپیوترهای قدیمی OEM اتفاق می افتاد. با این وجود، نمی توان گفت که احتمال خراب شدن دکمه پاور صفر است.


آیا خاموش کردن کامپیوتر می تواند از افزایش شدت جریان الکتریکی جلوگیری کند؟
افزایش جریان دستگاه های الکتریکی را نابود می کند، چه آنها روشن باشند و چه خاموش. بنابراین، خاموش کردن کامپیوتر نمی تواند از روی دادن این اتفاق جلوگیری کند. تنها راه جلوگیری از نوسان جریان قطع اتصال کابل های برق، کابل های تلفن و کابل های شبکه است.


آیا در هنگام روشن شدن کامپیوتر انرژی بیشتری مصرف می شود؟
خیر درست نیست.


آیا روشن گذاشتن کامپیوتر باعث افزایش بیش از حد دمای آن می شود؟
فقط معیوب بودن فن های خنک کننده کامپیوتر در هنگام روشن بودن آن باعث افزایش دمای کامپیوتر می شود. در واقع، کامپیوتری که فقط روشن باشد و هیچ عملی انجام ندهد از کامپیوتر در حال کار خنک تر است.


آیا یک لپ تاپ و یک کامپیوتر دسکتاپ در خاموش کردن تفاوت دارند؟
اگرچه این دو از لحاظ فیزیکی با هم تفاوت دارند اما یک لپ تاپ نیز دقیقاً همانند یک کامپیوتر دسکتاپ می تواند به طور ۲۴ ساعت روزانه و هفت روز هفته روشن بماند و تمام موارد گفته شده در این متن برای یک لپ تاپ نیز صدق می کند.
 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر