دلیل تغییر ساعت و تاریخ ویندوز بعد از بالا آمدن سیستم چیست ؟

Sina

Administrator
پرسنل مدیریت
2013-05-11
4,710
2,901
113
چابکســـر
دلیل تغییر ساعت و تاریخ ویندوز بعد از بالا آمدن سیستم چیست ؟ این سوال بارها در بخش نظرات پاسخ داده شده است ولی بعضی از کاربران درخواست کرده بودند که علت و راه حل این سوال را در قالب یک مقاله آماده کنم تا بقیه کاربران نیزدر صورت بروز چنین مشکلی به راحتی دسترسی به راه حل داشته باشند . این مشکل معمولا به 2 علت اتفاق می افتد . علت اول تنظیم نبودن تاریخ و ساعت در بخش ویندوز و دوم مربوط به باتری می باشد که بر روی مادربرد قرار دارد . مادربرد همان قطعه اصلی می باشد که تمام قطعات سخت افزار شما بر روی آن نصب شده است . یک باتری شبیه به باتری ساعت اما با ابعادی بزرگتر بر روی مادربرد قرار گرفته است . قبل از شروع آموزش شاید دوست داشته باشید بدانید وظیفه اصلی این قطعه چیست ؟ تمام تنظیمات سطح پایین کامپیوترتان مانند زمان سیستمتان ، تنظیمات سخت افزارهایتان و .... در CMOS نگه داری می شوند.CMOS ارتباط کاملا مستقیمی با بایوس دارد و هر نوع تغییری که کاربر بروی برنامه بایوس انجام می دهد در CMOS ذخیره می شود. البته مشکلی که وجود دارد این است که CMOS از نوع RAM می باشد و بعد از خاموش شدن کامپیوتر اطلاعات آن از بین می رود . برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی از یک باطری استفاده می شود که قطعا دوستان این باطری را بروی مادربورد دیده اند. این باطری وظیفه تامین تغذیه مورد نیاز CMOS را در شرایطی که کامپیوتر خاموش می باشد بر عهده دارد تا اطلاعات ذخیره شده بروی حافظه CMOS از بین نرود.


باتری‌های سیماس (CMOS) می‌توانند به طور متوسط، ۵ سال انرژی مورد نیاز تراشه CMOS را تامین کنند. همچنین در کنار باتری معمولاً یک کریستال ۳۲.۷۶۸ کیلوهرتزی (KHz) نیز یافت می‌شود که وظیفه به روز نگه داشتن ساعت و تاریخ را برعهده دارد. مقادیر ساعت و تاریخ پس از تنظیم در Setup بایوس در داخل تراشه CMOS ذخیره شده و هنگام خاموش بودن کامپیوتر، تراشه با استفاده از باتری یاد شده عمل به روز نگه داشتن ساعت را انجام می‌دهد. مقادیر ساعت و تاریخ که در داخل سیستم عامل (مثلاً ویندوز) مشاهده می‌کنید، از این طریق بدست می‌آید.


1. با توجه به این توضیحات اگر ساعت و تاریخ سیستم شما به درستی کار نمی کند کافیست یک عدد باتری خریداری کرده و درب کیس را باز کنید . ابتدا به این نکته اشاره کنم که کلید پاور منبع تغذیه را بر روی صفر و کابل برق را جدا کنید . سپس باتری را از جای خود خارج کرده و باتری جدید را با فشار انگشتاندست در جای خود قرار بدهید . به همین سادگی مشکل برطرف می شود .







منبع:
 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر