دلایل و راه های درمان چربی موی سر

Nafas

افتخاری
2014-03-18
687
697
0
تهــــــــــــران
جام خانواده به نقل از "نگاهک"؛
اگر موها چرب باشند، به اين علت است که غدد سباسه بيش از حد فعال هستند. فعاليت طبيعي اين غدد، ترشح لايه اي از چربي براي محافظت از پوست در مقابل تهاجمات است.زماني که اين غدد از کنترل خارج مي‌شوند و بيش از حد فعاليت مي‌کنند، تمام طول موها چرب مي‌شوند.
بنابراين براي بهتر کردن شرايط، همه به شستن عميق موها اقدام مي‌کنند. اما اين کار اشتباه است: هر گونه حمله اي به پوست، غدد سباسه را تحريک مي‌کند و آنها هم به نوبه خود فعاليت شان را دو برابر مي‌کنند
بسيار شنيده مي‌شود که بهترين راه حل براي موهاي چرب، استفاده از شامپو است. فرمول هاي مخصوصي مي‌توانند مفيد باشند، اما حواس تان باشد، آنها هم مانند محصولات فعال ديگر، نبايد بيش از حد مورد استفاده قرار بگيرند. ترجيحاً يک شامپوي روزانه، با ph خنثي را جايگزين کنيد.

شامپو زدن، تکنيکي مناسب براي مبارزه با موهاي چرب:
روشي که با استفاده از آن موهاي تان را مي‌شوييد، نيز در چرب شدنش موثر خواهند بود. اگر موهاي چربي داريد، اين چند توصيه مهم براي شامپو زدن را به خاطر داشته باشيد:
ماساژ پوست سر خوشايند است اما اين کار غدد سباسه را تحريک مي‌کند. فقط ماليدن سرتان به آهستگي، براي تميز شدن آن، کفايت مي‌کند. “ماندن شامپو” بر روي سر بيش از يک دقيقه به هيچ وجه توصيه نمي‌شود. بهتر است موها را بشوييد، سپس فقط آب کشي نماييد!

کدام محصولات مراقبتي با موهاي چرب در تضاد هستند؟
اولين توصيه اين است که از خير اين محصولات بگذريد… . محصولاتي براي جلوگيري از پيچ و تاب خوردن، صاف شدن، و يا کمک به به فر شدن مو، اغلب حاوي موادي هستند، که يک لايه نازک چربي از خود به جا مي‌گذارند.
در عوض يک سري از محصولات با فرمول هاي ويژه، به عنوان نرم کننده براي موهاي چرب وجود دارند. آنها بدون سنگين کردن، از موها مراقبت مي‌کنند و حاوي موادي هستند که توليد سبوم را تنطيم مي‌نمايند. اما حواس تان باشد که بعد از مصرف آنها، موها را به خوبي آب کشي کنيد.
اگر راه حل هاي 100% طبيعي را ترجيح مي‌دهيد، مي‌توانيد ماسک خاک رس سبز را امتحان کنيد که اپيدرم را پاک سازي مي‌کند. محصولات کاملي نيز وجود دارد، اما خاک رس سبز طبيعي و بدون ناخالصي در مغازه هاي بيو فروخته مي‌شود.
کافي است آن را با کمي آب مخلوط کنيد تا يک خمير به دست آيد، سپس مي‌توانيد آن را روي سرتان پهن کنيد. توجه داشته باشيد که اين فرآيند، کمي پوسته سر را مي‌سايد، به همين خاطر نبايد اين کار را دوباره انجام دهيد.
فايده عصاره هاي طبيعي اين است که حاوي مواد مراقبتي نيستند: فقط کافي است عصاره گياهان را به آخرين آبِ آبکشي موهايتان اضافه کنيد.
چند قطره عصاره گياهي را در يک بطري يک ليتري که پر از آب شده، بريزيد، سپس به خوبي تکانش دهيد تا مخلوط شود سپس آن را روي تمام موهاي تان بپاشيد.
و در آخر، عصاره اين گياهان نيز براي موهاي چرب توصيه مي‌شوند:
1- سدر
2- سرو
3- اکاليپتوس حاوي جوهر نعناع خشک
4- سرو کوهي
5- برگ بو

وب سایت "ایران ناز" دلیل چربی موی سر را در دوران نوجوانی و جوانی اینگونه بیان میکند:
دوران نوجوانی با بروز تغییرات بسیاری در برخی اندام‌ها و به ویژه موها آغاز می‌شود. از زمان بلوغ شکل و حالت موها در اثر ترشح هورمون‌های جنسی به ویژه آندروژن در پسرها و استروژن و پروژسترون در دخترها تغییر پیدا می‌کند.
به عبارت دیگر ترشح زیاد و ناگهانی این هورمون‌ها بر چربی پوست سر تاثیر گذاشته و سبب بروز مشکلات مویی می‌شود.

در اثر تاثیر هورمون‌های جنسی، غدد چربی پوست سر سبوم بیشتری ترشح کرده و در نتیجه موها چرب‌تر و به هم چسبیده‌ دیده می‌شوند.
این حالت نه تنها در موها بلکه روی پوست نیز دیده می‌شود. چرب شدن موها نه تنها حالت زشتی به موها داده بلکه سبب سنگینی و بدبویی آنها نیز می‌شود.
برای رهایی از این مشکل نوجوانان باید حداقل دو بار در هفته سر خود را با شامپوی خنثی بشویند. باید تاکید کنیم که استفاده از شامپوی بچه از این سن به بعد بی‌فایده است و نمی‌تواند چربی روی موها را پاک کند.
در حین شامپو نیز بهتر است از هر کاری که سبب تحریک غدد ترشح‌کننده چربی می‌شود مثل ماساژ دادن زیاد پوست سر یا کشیدن زیاد انگشتان روی پوست سر خودداری کرد.
در رابطه با تغذیه هم باید گفت مصرف مواد غذایی غنی از قند و چربی مثل سیب‌زمینی سرخ‌کرده، شکلات یا کیک می‌تواند این حالت را تشدید کرده و برعکس مصرف سبزی‌ها، گوشت، ماهی یا گوشت قرمز گریل شده این حالت را کاهش می‌دهد.
__________________
 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر