دسته بندی انواع لاستیک خودرو: تایر بسته به نوع خودرو یا دستگاهی که مناسب آن طراحی شده است، به دسته بندی های مختلفی تقسیم میشود. از نوع ساختار متفاوت،
تایر ها انواع مختلفی دارند و تنها به دسته تایر های سواری (
بسته به نوع خودرو یا دستگاه و از همه مهم تر محیط استفاده لاستیک، شرایط جغرافیایی، آب و هوا و … فاکتور های اساسی برای
انواع تایر:
۱. لاستیک های سواری یا Passenger:
لاستیک های سواری در سایز، طراحی آج، توان وزنی، کد سرعت و … متفاوت میباشند.
انواع تایر های سواری
تایر های سواری از ساختار یکسانی بهره میبرند، به دلیل تقاضای بالا و مزیت بیشتر لاستیک های رادیال،اکثر تولیدات کارخانجات معتبر در این دسته را ساختار رادیال تشکیل میدهد. تفاوت اساسی محصولات در این دسته شامل سایز لاستیک، طرح آج، توان وزنی و کد سرعت آنها میباشد.
لاستیک های چهارفصل
طراحی آج این تایر ها نه مناسب شرایط کاملا زمستانی، و نه مناسب شرایط تابستانی و محیط های استواییست. این لاستیک ها طوری طراحی شده اند که در شرایط معقول بارانی و برفی، تابستانی و آفتابی، عملکرد مناسبی از خود نشان دهند. تولید کنندگان خودرو، به جهت حفظ استاندارد های خودرو خودشان معمولا تایرهای اصلی خودرو را از لاستیک های دارای طرح آج چهارفصل انتخاب میکنند. حفظ این روند طی سالیان سبب شده مشتریان در هنگام خرید لاستیک بدون در نظر داشتن شرایط استفاده و خودرو شان، تنها به خرید لاستیک چهار فصل بیاندیشند و گمان کنند که این لاستیک در تمام سطوح عملکرد فوق العاده ای از خود نشان میدهد.
لاستیک های اسپرت یا به اصطلاح تابستانه
High Performance
اساس طراحی لاستیک های تابستانه چسبندگی بالا، حفظ پایداری و ترمز گیری مناسب در سرعت های مختلف میشود. عموماً خودروهای لوکس با قدرت موتور بالا، از لاستیک هایی با این طرح آج به عنوان لاستیک فابریک خودرو استفاده میکنند. فاکتور مهم و دارای اولویت عملکرد خوب در سرعت های بالا میباشد. عموما جنس لاستیک استفاده شده در این تایر ها از کیفیت بالایی برخوردار است، نرمی و انعطاف زیاد این لاستیک ها سبب افزایش چسبندگی در سرعت های بالا و پیچ های جاده ای میشود. این نرمی و انعطاف همچنین موجب کاهش طول عمر لاستیک نیز میشود. طراحی آج تایرهای اسپرت نیازمند مهندسی و رعایت فاکتورهای مهم میباشد.
لاستیک های برفی، یخ شکن
این تایرها طوری طراحی شده اند که در شرایط یخ بندان و برفی، عملکرد خوبی از خود نشان دهند. حفظ پایداری و ضد لغزش بودن این لاستیک ها در معابر لغزنده و برفی، اولین فاکتور مهم در طراحی این تایر است.
آج این لاستیک دارای بلوکهای درشت با خط های مورب فراوان است. معمولا تایر های برفی در روی بلوک های آج خود دارای سوراخ های کوچکی هستند که امکان نصب میخ یخ شکن را بر روی لاستیک فراهم میسازند. لاستیک های یخ شکن مناسب برای شرایط یخبندان میباشند، امکان استفاده از آنها در سرعت های بالا و شرایط معمولی جاده ای فراهم نیست.
لاستیک پنچر رو یا ران فلت Run o Flat
لاستیک های ران فلت یا پنچر رو، حاصل به کار گیری تکنولوژی صنایع معتبر تولید لاستیک و تایر میباشد. این لاستیک قابلیت دارد بدون باد تا مسافت سیصد کیلومتر بدون افت عملکرد حرکت کند، بدین صورت خودرو دارای لاستیک ران فلت، از لاستیک زاپاس بی نیاز است. تنها نکته حائز اهمیت قیمت بالای لاستیک ران فلت میباشد. مقاله مربوط به لاستیک های ران فلت را در بخش مربوط به لاستیک پنچر رو یا ران فلت مطالعه نمایید.
همچنین در کانال آپارات بازار لاستیک میتوانید کلیپ های مربوط به لاستیک های ران فلت و تبلیغات متفاوت شرکت های تولید کننده لاستیک ران فلت را مشاهده فرمایید. کانال آپارات بازار لاستیک ایرانیان
لاستیک آفرود،
Mud Terrain and All Terrain
لاستیک های آفرود به دلیل فراوانی تنوع و نوع استفاده در شرایط مختلف استفاده، دارای پیچیدگی های فراوانیست که بحث اجمالی مربوط به لاستیک های آفرود در بخش ( همه چیز درباره لاستیک های آفرود ) توضیح داده شده است.
آنچه که به طور کل اهمیت دارد، تفاوت طرح آج لاستیک های آفرود میباشد. که به دو نوع کلی All Terrain و Mud Terrain تقسیم میشوند.
All Terrain: یا لاستیک چند منظوره، قابلیت استفاده در سطوح شهری و جاده ای و همچنین تا حدودی خارج جاده ای را دارا میباشند.
Mud Terrain: یا مخصوص سطوح گل و برف، که عموما برای شرایط خارج جاده ای طراحی شده است. البته با رعایت نکات حفظ و نگهداری از لاستیک میتوان از لاستیک های MT در شرایط شهری و جاده ای نیز استفاده کرد. برای مطالعه بیشتر در زمینه لاستیک های مخصوص آفرود بخش ( نگهداری از لاستیک های آفرود ) را مطالعه نمایید.
۲. لاستیک های باری و تجاری:
تایر باری و تجاری که معمولا برای کامیون، اتوبوس، کامیونت و.. استفاده میشود، از لحاظ نوع ساختار، توان وزنی، کد سرعت، طراحی آج و جنس لاستیک کاملا با لاستیک های Passenger یا همان سواری متفاوت است. بسته به نوع محور استفاده، محور جلو و محور های عقب، نوع گل و طرح آج لاستیک تفاوت دارد. همچنین تعداد لایه استفاده شده در ساختار این لاستیک ها از جنس سیم و نخ و نایلون بیشتر از لاستیک های معمولی است، به جهت افزایش مقاومت و همچنین بالا بردن توان وزنی جهت حمل بار زیاد و یا مجموع مسافران در اتوبوس.
۳. لاستیک یدک یا زاپاس ( Spare tire )
این نوع لاستیک برای شرایط موقتی طراحی شده، به طوری که استفاده از آن به راحت ترین شکل ممکن امکان پذیر باشد، طول عمر، طرح آج و کد سرعت، از فاکتور های مهم اما ثانویه در لاستیک های یدک میباشد. به علت وزن سبک و اندازه کوچک لاستیک های زاپاس، استفاده از آن بسایر راحت تر از لاستیک های معمولی میباشد. اما قابلیت استفاده بلند مدت و استفاده در سرعت های بالا در این تایرها امکان پذیر نیست.
۴. لاستیک مخصوص مسابقات، تایر اسلیک Slick
ساختار درونی و شکل ظاهری لاستیک های مخصوص مسابقات و اسلیک کاملا با تایرهای ذکر شده متفاوت است، لاستیک اسلیک به دلیل نوع ساختار، فاقد آج و گل، بر سطح رویی تایر میباشد، چسبندگی لاستیک اسلیک چندین برابر بیشتر از لاستیک های معمولی است. همچنین میزان تحمل درجه حرارتی حاصل از سرعت بالا و در نتیجه تماس سطح لاستیک با آسفالت، به طرز چشم گیری دارای رتبه بالایی است. سطح رویی لاستیک های اسلیک در مقایسه با لاستیک های معمولی خیلی زود صاف میشود و به نقطه تعویض لاستیک میرسد. در ساختار لاستیک های اسلیک از خطوطی با رنگهای مختلف استفاده شده است که نشان دهنده طول عمر باقی مانده لاستیک تا زمیان تعویض میباشد.
۵. لاستیک دوچرخه و موتور سیکلت
در این دسته هم تفاوت های وجود دارد. اینکه دوچرخه به وسیله نیروی انسانی حرکت میکند و موتور سیکت به وسیله نیروی محرکه موتور مکانیکی، همین امر سبب ایجاد تغییرات مهم در ساختار این دو نوع تایر میشود. شرایط استفاده، محیط های استفاده از جمله کوهستانی، شهری و … نیز از جمله فاکتور های مهم تفاوت ساختار این لاستیک ها است.
لاستیک های دوچرخه در نوع مسابقات، کوهستانی و آماتور، دارای تفاوت های چشم گیری میباشد.
همچنین لاستیک موتور سیکلت نیز دارای انواع مختلفی میباشد. بسته به شرایط و نوع استفاده در مسابقات، پیست، شرایط پیچ جاده ای و فشار متحمل و وزن روی لاستیک، ساختار، نوع و قیمت لاستیک های موتور سیکلت متفاوت میباشند.
۶. لاستیک های صنعتی و راهسازی
شرایط متفاوت استفاده از دستگاهای صنعتی و راهسازی بر همه ما آشکار است، تنوع وسیع این دستگاها نیز بدون شک تنوع زیاد لاستیک های مخصوص شرایط آنها را به دنبال دارد. طراحی آج این لاستیک ها و همچنین تفاوت در نوع استفاده آنها سبب اختلاف قیمت زیاد لاستیک های راهسازی میشود. همچنین لاستیک های راهسازی شامل دو نوع تو پُر و بادی میباشند که بسته به شرایط محیط، مورد استفاده قرار میگیرند.
۷. لاستیک های کشاورزی
رعایت این نکته که لاستیک های مخصوص دستگاهای کشاورزی باید در شرایط متفاوت و در زمین های کشاورزی بازدهی مناسبی داشته باشند، خود موجب تغییرات عمده در طراحی، ساخت و همچنین قیمت لاستیک میشود. ماشین آلات کشاورزی شامل تجهیزات مزرعه، انواع تراکتور و کامباین و ماشین آلات مخصوص برداشت و بسته بندی محصول میباشند که هرکدام نیازمند رعایت نکات مهم در ساخت لاستیک کشاورزی است.
۸. لاستیک OTR یا معدنی
تخصصی ترین شاخه تولید لاستیک این دسته از تایر ها میباشند. دانش تولید و بهره برداری و استفاده اصولی از این لاستیک ها، تنها در دست چند کمپانی معتبر تولید لاستیک میباشد. پیچیدگی عجیب تولید این محصولات، امکان رقابت در این زمینه را از شرکت های کوچک تولید کننده لاستیک و تایر سلب میکند. انواع دستگاها شامل لودر، دوزر، دامپ تراک، گریدر، جرثغیل و … که در شرایط کاملا متفاوت از یکدیگر به بهره برداری میرسند که طراحی لاستیک مناسب محیط و شرایط این دستگاها نیازمند صرف زمان و هزینه زیاد و به کارگیری دانش فنی و تجربی فراوان در این زمینه میباشد. قیمت نگهداری از لاستیک های OTR حتی بیشتر از قیمت خرید این لاستیک ها میباشد. کارخانجات معتبر تولید لاستیک پیش از اقدام به تولید لاستیک های تخصصی، زمان زیادی را صرف تحقیق در محلی که تایر در آنجا مورد استفاده قرار خواهد گرفت، می نمایند. برای آشنایی بیشتر با تایر های OTR بخش مربوط به لاستیک های راهسازی و صنعتی را مطالعه نمایید.
۹. لاستیک هواپیما
صنایع هوایی و دستگاهای مرتبط با آن یکی از حساس ترین انواع صنایع میباشند که تولید لاستیک مخصوص این دستگاها از جمله هواپیما، نیازمند کسب حداکثر استاندارد های لازم در این زمینه میباشد. توان بالای تحمل وزن و همچنین چسبندگی و مقاومت حرارتی این لاستیک ها، به طرز چشمگیری از رتبه بالایی در تست ها آزمایشی برخوردار است. برای آشنایی بیشتر با فرآیند تولید لاستیک هواپیما بخش تکنولوژی ساخت لاستیک هواپیما را مطالعه نمایید.
برای مشاهده لینک نیاز به ثبت نام دارید؛ برای ثبت نام کلیک کنید
و جنس لاستیک و... تا نحوه استفاده از لاستیک و جایگاه مناسب استفاده از آن. داشتن اطلاعات کافی در این زمینه، سبب افزایش رضایت از خرید لاستیک میشود. با ما در این مقاله همراه باشید...تایر ها انواع مختلفی دارند و تنها به دسته تایر های سواری (
برای مشاهده لینک نیاز به ثبت نام دارید؛ برای ثبت نام کلیک کنید
) که بر روی خودرو های ما نصب شده است، تقسیم نمیشوند.بسته به نوع خودرو یا دستگاه و از همه مهم تر محیط استفاده لاستیک، شرایط جغرافیایی، آب و هوا و … فاکتور های اساسی برای
برای مشاهده لینک نیاز به ثبت نام دارید؛ برای ثبت نام کلیک کنید
یا
برای مشاهده لینک نیاز به ثبت نام دارید؛ برای ثبت نام کلیک کنید
هستند.انواع تایر:
۱. لاستیک های سواری یا Passenger:
لاستیک های سواری در سایز، طراحی آج، توان وزنی، کد سرعت و … متفاوت میباشند.
انواع تایر های سواری
تایر های سواری از ساختار یکسانی بهره میبرند، به دلیل تقاضای بالا و مزیت بیشتر لاستیک های رادیال،اکثر تولیدات کارخانجات معتبر در این دسته را ساختار رادیال تشکیل میدهد. تفاوت اساسی محصولات در این دسته شامل سایز لاستیک، طرح آج، توان وزنی و کد سرعت آنها میباشد.
لاستیک های چهارفصل
طراحی آج این تایر ها نه مناسب شرایط کاملا زمستانی، و نه مناسب شرایط تابستانی و محیط های استواییست. این لاستیک ها طوری طراحی شده اند که در شرایط معقول بارانی و برفی، تابستانی و آفتابی، عملکرد مناسبی از خود نشان دهند. تولید کنندگان خودرو، به جهت حفظ استاندارد های خودرو خودشان معمولا تایرهای اصلی خودرو را از لاستیک های دارای طرح آج چهارفصل انتخاب میکنند. حفظ این روند طی سالیان سبب شده مشتریان در هنگام خرید لاستیک بدون در نظر داشتن شرایط استفاده و خودرو شان، تنها به خرید لاستیک چهار فصل بیاندیشند و گمان کنند که این لاستیک در تمام سطوح عملکرد فوق العاده ای از خود نشان میدهد.
لاستیک های اسپرت یا به اصطلاح تابستانه
High Performance
اساس طراحی لاستیک های تابستانه چسبندگی بالا، حفظ پایداری و ترمز گیری مناسب در سرعت های مختلف میشود. عموماً خودروهای لوکس با قدرت موتور بالا، از لاستیک هایی با این طرح آج به عنوان لاستیک فابریک خودرو استفاده میکنند. فاکتور مهم و دارای اولویت عملکرد خوب در سرعت های بالا میباشد. عموما جنس لاستیک استفاده شده در این تایر ها از کیفیت بالایی برخوردار است، نرمی و انعطاف زیاد این لاستیک ها سبب افزایش چسبندگی در سرعت های بالا و پیچ های جاده ای میشود. این نرمی و انعطاف همچنین موجب کاهش طول عمر لاستیک نیز میشود. طراحی آج تایرهای اسپرت نیازمند مهندسی و رعایت فاکتورهای مهم میباشد.
لاستیک های برفی، یخ شکن
این تایرها طوری طراحی شده اند که در شرایط یخ بندان و برفی، عملکرد خوبی از خود نشان دهند. حفظ پایداری و ضد لغزش بودن این لاستیک ها در معابر لغزنده و برفی، اولین فاکتور مهم در طراحی این تایر است.
آج این لاستیک دارای بلوکهای درشت با خط های مورب فراوان است. معمولا تایر های برفی در روی بلوک های آج خود دارای سوراخ های کوچکی هستند که امکان نصب میخ یخ شکن را بر روی لاستیک فراهم میسازند. لاستیک های یخ شکن مناسب برای شرایط یخبندان میباشند، امکان استفاده از آنها در سرعت های بالا و شرایط معمولی جاده ای فراهم نیست.
لاستیک پنچر رو یا ران فلت Run o Flat
لاستیک های ران فلت یا پنچر رو، حاصل به کار گیری تکنولوژی صنایع معتبر تولید لاستیک و تایر میباشد. این لاستیک قابلیت دارد بدون باد تا مسافت سیصد کیلومتر بدون افت عملکرد حرکت کند، بدین صورت خودرو دارای لاستیک ران فلت، از لاستیک زاپاس بی نیاز است. تنها نکته حائز اهمیت قیمت بالای لاستیک ران فلت میباشد. مقاله مربوط به لاستیک های ران فلت را در بخش مربوط به لاستیک پنچر رو یا ران فلت مطالعه نمایید.
همچنین در کانال آپارات بازار لاستیک میتوانید کلیپ های مربوط به لاستیک های ران فلت و تبلیغات متفاوت شرکت های تولید کننده لاستیک ران فلت را مشاهده فرمایید. کانال آپارات بازار لاستیک ایرانیان
لاستیک آفرود،
Mud Terrain and All Terrain
لاستیک های آفرود به دلیل فراوانی تنوع و نوع استفاده در شرایط مختلف استفاده، دارای پیچیدگی های فراوانیست که بحث اجمالی مربوط به لاستیک های آفرود در بخش ( همه چیز درباره لاستیک های آفرود ) توضیح داده شده است.
آنچه که به طور کل اهمیت دارد، تفاوت طرح آج لاستیک های آفرود میباشد. که به دو نوع کلی All Terrain و Mud Terrain تقسیم میشوند.
All Terrain: یا لاستیک چند منظوره، قابلیت استفاده در سطوح شهری و جاده ای و همچنین تا حدودی خارج جاده ای را دارا میباشند.
Mud Terrain: یا مخصوص سطوح گل و برف، که عموما برای شرایط خارج جاده ای طراحی شده است. البته با رعایت نکات حفظ و نگهداری از لاستیک میتوان از لاستیک های MT در شرایط شهری و جاده ای نیز استفاده کرد. برای مطالعه بیشتر در زمینه لاستیک های مخصوص آفرود بخش ( نگهداری از لاستیک های آفرود ) را مطالعه نمایید.
۲. لاستیک های باری و تجاری:
تایر باری و تجاری که معمولا برای کامیون، اتوبوس، کامیونت و.. استفاده میشود، از لحاظ نوع ساختار، توان وزنی، کد سرعت، طراحی آج و جنس لاستیک کاملا با لاستیک های Passenger یا همان سواری متفاوت است. بسته به نوع محور استفاده، محور جلو و محور های عقب، نوع گل و طرح آج لاستیک تفاوت دارد. همچنین تعداد لایه استفاده شده در ساختار این لاستیک ها از جنس سیم و نخ و نایلون بیشتر از لاستیک های معمولی است، به جهت افزایش مقاومت و همچنین بالا بردن توان وزنی جهت حمل بار زیاد و یا مجموع مسافران در اتوبوس.
۳. لاستیک یدک یا زاپاس ( Spare tire )
این نوع لاستیک برای شرایط موقتی طراحی شده، به طوری که استفاده از آن به راحت ترین شکل ممکن امکان پذیر باشد، طول عمر، طرح آج و کد سرعت، از فاکتور های مهم اما ثانویه در لاستیک های یدک میباشد. به علت وزن سبک و اندازه کوچک لاستیک های زاپاس، استفاده از آن بسایر راحت تر از لاستیک های معمولی میباشد. اما قابلیت استفاده بلند مدت و استفاده در سرعت های بالا در این تایرها امکان پذیر نیست.
۴. لاستیک مخصوص مسابقات، تایر اسلیک Slick
ساختار درونی و شکل ظاهری لاستیک های مخصوص مسابقات و اسلیک کاملا با تایرهای ذکر شده متفاوت است، لاستیک اسلیک به دلیل نوع ساختار، فاقد آج و گل، بر سطح رویی تایر میباشد، چسبندگی لاستیک اسلیک چندین برابر بیشتر از لاستیک های معمولی است. همچنین میزان تحمل درجه حرارتی حاصل از سرعت بالا و در نتیجه تماس سطح لاستیک با آسفالت، به طرز چشم گیری دارای رتبه بالایی است. سطح رویی لاستیک های اسلیک در مقایسه با لاستیک های معمولی خیلی زود صاف میشود و به نقطه تعویض لاستیک میرسد. در ساختار لاستیک های اسلیک از خطوطی با رنگهای مختلف استفاده شده است که نشان دهنده طول عمر باقی مانده لاستیک تا زمیان تعویض میباشد.
۵. لاستیک دوچرخه و موتور سیکلت
در این دسته هم تفاوت های وجود دارد. اینکه دوچرخه به وسیله نیروی انسانی حرکت میکند و موتور سیکت به وسیله نیروی محرکه موتور مکانیکی، همین امر سبب ایجاد تغییرات مهم در ساختار این دو نوع تایر میشود. شرایط استفاده، محیط های استفاده از جمله کوهستانی، شهری و … نیز از جمله فاکتور های مهم تفاوت ساختار این لاستیک ها است.
لاستیک های دوچرخه در نوع مسابقات، کوهستانی و آماتور، دارای تفاوت های چشم گیری میباشد.
همچنین لاستیک موتور سیکلت نیز دارای انواع مختلفی میباشد. بسته به شرایط و نوع استفاده در مسابقات، پیست، شرایط پیچ جاده ای و فشار متحمل و وزن روی لاستیک، ساختار، نوع و قیمت لاستیک های موتور سیکلت متفاوت میباشند.
۶. لاستیک های صنعتی و راهسازی
شرایط متفاوت استفاده از دستگاهای صنعتی و راهسازی بر همه ما آشکار است، تنوع وسیع این دستگاها نیز بدون شک تنوع زیاد لاستیک های مخصوص شرایط آنها را به دنبال دارد. طراحی آج این لاستیک ها و همچنین تفاوت در نوع استفاده آنها سبب اختلاف قیمت زیاد لاستیک های راهسازی میشود. همچنین لاستیک های راهسازی شامل دو نوع تو پُر و بادی میباشند که بسته به شرایط محیط، مورد استفاده قرار میگیرند.
برای مشاهده لینک نیاز به ثبت نام دارید؛ برای ثبت نام کلیک کنید
، [URL='http://www.bazarlastik.com/fa/shop/group/116/%D9%84%D8%A7%D8%B3%D8%AA%DB%8C%DA%A9-%D8%B1%D8%A7%D9%87%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C%D8%8C-%D9%84%D9%88%D8%AF%D8%B1%DB%8C]لاستیک لودر[/URL] ، لودر های کوچک و غلطک در این دسته قرار میگیرند.۷. لاستیک های کشاورزی
رعایت این نکته که لاستیک های مخصوص دستگاهای کشاورزی باید در شرایط متفاوت و در زمین های کشاورزی بازدهی مناسبی داشته باشند، خود موجب تغییرات عمده در طراحی، ساخت و همچنین قیمت لاستیک میشود. ماشین آلات کشاورزی شامل تجهیزات مزرعه، انواع تراکتور و کامباین و ماشین آلات مخصوص برداشت و بسته بندی محصول میباشند که هرکدام نیازمند رعایت نکات مهم در ساخت لاستیک کشاورزی است.
۸. لاستیک OTR یا معدنی
تخصصی ترین شاخه تولید لاستیک این دسته از تایر ها میباشند. دانش تولید و بهره برداری و استفاده اصولی از این لاستیک ها، تنها در دست چند کمپانی معتبر تولید لاستیک میباشد. پیچیدگی عجیب تولید این محصولات، امکان رقابت در این زمینه را از شرکت های کوچک تولید کننده لاستیک و تایر سلب میکند. انواع دستگاها شامل لودر، دوزر، دامپ تراک، گریدر، جرثغیل و … که در شرایط کاملا متفاوت از یکدیگر به بهره برداری میرسند که طراحی لاستیک مناسب محیط و شرایط این دستگاها نیازمند صرف زمان و هزینه زیاد و به کارگیری دانش فنی و تجربی فراوان در این زمینه میباشد. قیمت نگهداری از لاستیک های OTR حتی بیشتر از قیمت خرید این لاستیک ها میباشد. کارخانجات معتبر تولید لاستیک پیش از اقدام به تولید لاستیک های تخصصی، زمان زیادی را صرف تحقیق در محلی که تایر در آنجا مورد استفاده قرار خواهد گرفت، می نمایند. برای آشنایی بیشتر با تایر های OTR بخش مربوط به لاستیک های راهسازی و صنعتی را مطالعه نمایید.
۹. لاستیک هواپیما
صنایع هوایی و دستگاهای مرتبط با آن یکی از حساس ترین انواع صنایع میباشند که تولید لاستیک مخصوص این دستگاها از جمله هواپیما، نیازمند کسب حداکثر استاندارد های لازم در این زمینه میباشد. توان بالای تحمل وزن و همچنین چسبندگی و مقاومت حرارتی این لاستیک ها، به طرز چشمگیری از رتبه بالایی در تست ها آزمایشی برخوردار است. برای آشنایی بیشتر با فرآیند تولید لاستیک هواپیما بخش تکنولوژی ساخت لاستیک هواپیما را مطالعه نمایید.