درهای بهشت و دوزخ از دیدگاه ملاصدرا
درهاي بهشت و دوزخ از ديدگاه ملاصدرا
درهاي بهشت درهايي است كه در قرآن بدانها اشاره شده ، چنان كه خداوند مي فرمايد :
"فرشتگان از هر دري بر آنان وارد مي شوند ( رعد – 23 ) " و فرمود :
"درهاي آسمان به رويشان گشوده نمي گردد و وارد بهشت نمي شوند ( اعراف – 40 )"
و فرمود : "بهشت هايي جاويد كه درها برايشان گشوده است ( ص – 50 )" و درهاي جهنم را اشاره كرده
و فرموده : "از درهاي جهنم وارد شويد و جاودانه در آن باشيد ( غافر – 76 )"
و فرمود : "و چون به جهنم رسند درهاي آن گشوده شود ( زمر – 71 )"
و فرمود : "جهنم هفت در دارد كه به هر دري پاره اي از آنان قسمت شده است ( حجر – 44 )" .
بدان كه در تعيين اين درها اختلاف نظر واقع شده است ، گفته اند كه آنها مدارك هفتگانه انسانند
كه عبارت از حواس پنجگانه و دو حس باطني اند – يعني خيال و وهم – يكي مدرك صورت ها است
و دومي مدرك معاني جزيي ، اين درها همان گونه كه درهاي دخول به جهنم اند ، همين طور درهاي دخول به بهشت هم مي باشند ،
اگر انسان آنها را در طاعات و كسب خيرات و انتزاع معاني كليات از محسوسات و جزييات در كار گيرد ،
خلاصه آن كه انسان آنها را در آن چه براي آن آفريده شده اند در كار گيرد .
بهشت را در هشتمي هم هست كه بدان اختصاص دارد و آن در قلب مي باشد ،
و گفته اند : آن اعضاي هفتگانه است كه بدانها تكليف واقع شده است ، و گفته اند :
آنها خوي هاي زشت است مانند حسد و بخل و تكبر و غير اينها – براي جهنم – و مقابل اينها از خوي هاي نيك مانند
علم و كرم و شجاعت و جز اينها – براي بهشت – و بعيد نيست كه صفات زشت را هفت موضع باشد
كه هر يك از آنها را شعبه هايي فراوان باشد ، و همين طور براي صفات نيك هشت مجمع باشد
و تحت هر كدام از آنها گروه هاي فراواني باشند ، چنان كه در كتاب هاي اخلاقي آمده اند ،
ولي قول اولي موافق تر است ، زيرا هر يك از مشاعر هفتگانه دري به سوي شهوات دنيايي اند
كه به زودي آتش هايي سوزنده و هيآتي شكنجه دهنده براي نفوس در آخرت مي گردند ،
و اگر آنها در راه خير استعمال شوند ، درهايي به سوي ادراك حقايق و معارف و فعل حسنات مي گردند
و در پايان كار بدانها پاداش داده مي شود و به ملكوت بالا مي روند و با زمره فرشتگان داخل بهشت مي گردند .
خلاصه آن كه هر يك از اين مشاعر و مدارك را باطن و ظاهري است ، باطنش در آن رحمت است و ظاهرش از روبرويش عذاب ،
پس ظواهر آنها درهاي بازي است به عالم دوزخ – و يا بدانچه استحقاق دخول در دوزخ را دارند
– و بواطن آنها درهاي بازي است به عالم بهشت – و يا بدانچه استحقاق دخول در بهشت را دارند
– و چون درهاي دوزخ قفل شد ، درهاي بهشت باز مي شود ، بلكه آنها به شكل دري هستند كه چون در موضعي باز شد ،
در موضع ديگر مسدود مي گردد ، پس قفل شدن درهاي يكي از آن دو ،
عين باز شدن درهاي ديگري مي باشد – جز در قلب كه در هشتم است – زيرا آن در پيوسته بر اهل حجاب كلي و كفر قفل است
و اختصاص به اهل بهشت – از جهت ايمان و معرفت دارد ، و هيچ وقت براي اهل دوزخ باز نمي شود ، چون آنان در ازل بر قلب هايشان مهر خورده است ،
چنان كه خداوند ميفرمايد : "خداوند بر دلهاشان مهر زده است ( بقره – 7 )" و فرمود : "بر دلهاشان مهر خورده است
و آنان فهم نمي كنند ( توبه – 87 )" آتش را دخول و يا تصرفي در قلوب و دل ها نيست ، و فقط نوعي از آن بر قلوب اطلاع ( تسلط ) دارد
و به جهت قفل بودن آن در بر آتش – مانند قفل بودن در بهشت بر كافران – در آن دخول ندارد
، پس درهاي هفتگانه اي كه خداوند بيان داشته ، انس و جن از آنها وارد مي شوند ،
اما در هشتمي كه قفل است و اهل كفر و احتجاب در آن وارد نمي شوند ، باطنش محل ايمان و عبوديت است
در حديث آمده كه : خاك محل ايمان را نمي خورد ، پس باطن آن ( قلب محل ايمان ) در دنيا و آخرت سعيد است
و عذاب و شقاوت را در آن مدخلي نيست ، بنابراين قلب مانند بهشت به سختي و رنج ها در نورديده شده و در باطنش رحمت است
و در ظاهرش عذاب ، و آن آتشي است كه بر دلها مسلط است .
اما منازل جهنم و دركات و روزنه هايش بر قياس ، آن چيزي است كه درباره بهشت – از منازل و درجات
و پنجره ها به گونه مقابله – گفته شده است ، اما نام درهاي هفتگانه اش به اعتبار اضافه و نسبت به منازل آن است ،
مانند در جهنم و در حجيم و در سعير و در لظي و در سقر و در حوطمه و در سجين ، و در هشتمين قفل است و گشوده نمي شود
و آن حجاب و سد است ، اما روزنه هاي جهنم : آنها شعبه و شاخه هاي كفر و فسق اند ، و همين طور روزنه هاي بهشت عبارت
از شعبه ها و شاخه هاي ايمان و طاعت است ، پس هر كس عمل نيكي انجام داد آن را در آخرت مشاهده مي كند
و هر كه عمل بدي انجام داد آن را مي بيند و گاهي هم از او در مي گذرند .
كتاب اسفار اربعه – نوشته ملاصدراي شيرازي – ترجمه محمد خواجوي – جلد 2/4
آخرین ویرایش: