خلقت آسمانها و هستی شناسی
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام
در این موضوع سعی می کنم راجع به خلقت هفت آسمان و زمین و عرش و بهشت و جهنم وجایگاه آنها، با نگاهی درون دینی مطالبی را عرض کنم که امیدوارم مفید باشند. از دوستان هم خواهشمندم به گسترش موضوع از نگاه درون دینی کمک کنند و دانسته های خود را چه از دیدگاه شخصی اما درون دینی و چه از روایات و تفاسیر به اشتراک بگذارند.
خلقت هفت آسمان و زمین
بر اساس آیات سوره فصلت سخن را آغاز میکنم.
قُلْ أَئِنَّكُمْ لَتَكْفُرُونَ بِالَّذِي خَلَقَ الْأَرْضَ فِي يَوْمَيْنِ وَتَجْعَلُونَ لَهُ أَندَادًا ذَٰلِكَ رَبُّ الْعَالَمِينَ ﴿٩﴾
وَجَعَلَ فِيهَا رَوَاسِيَ مِن فَوْقِهَا وَبَارَكَ فِيهَا وَقَدَّرَ فِيهَا أَقْوَاتَهَا فِي أَرْبَعَةِ أَيَّامٍ سَوَاءً لِّلسَّائِلِينَ ﴿١٠﴾
ثُمَّ اسْتَوَىٰ إِلَى السَّمَاءِ وَهِيَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ ائْتِيَا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا قَالَتَا أَتَيْنَا طَائِعِينَ ﴿١١﴾
فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ فِي يَوْمَيْنِ وَأَوْحَىٰ فِي كُلِّ سَمَاءٍ أَمْرَهَا وَزَيَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ وَحِفْظًا ذَٰلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ ﴿١٢﴾
بگو: آیا شما به کسی که زمین را در دو روز آفرید، کفر می ورزید، و برای او همتایانی قرار می دهید؟! [ساحت مقدسش از این پیرایه ها پاک است] آن [توانمندی که زمین را آفرید] پروردگار جهانیان است. 9 و در روی زمین کوه های استواری پدید آورد، و در آن منافع فراوانی آفرید و رزق [روزی خوارانش] را در آن به مدت چهار دوره [بهار، تابستان، پاییز و زمستان] تقدیر کرد [آن هم] یکسان و به اندازه برای خواهندگان 10 آن گاه آهنگ آسمان کرد، در حالی که به صورت دود بود، پس به آن و به زمین گفت: خواه یا ناخواه بیایید. آن دو گفتند: فرمانبردار آمدیم 11پس آنها را در دو روز به صورت هفت آسمان به انجام رسانید ، و در هر آسمانی کار آن را وحی کرد، و آسمان دنیا را با چراغ هایی آرایش دادیم و [از استراق سمع شیطان ها] حفظ کردیم، این است اندازه گیری توانای شکست ناپذیر و دانا 12
نکته اول روزبه معنای هنگام یا معنای مشابه آن دانسته شده است.
نکته دوم خلقت زمین به معنای عمر زمین نیست چون عمر بعد از تولد محاسبه میشود و خلق از زمان ماده اولیه محاسبه میشود.
دو دیدگاه، جدای از بحث روایات به صورت خلاصه بررسی میشود.
دیدگاه اول:
اول ) ما هفت آسمان و هفت زمین داریم. و هر آسمان یک زمین دارد.
اللَّـهُ الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَمِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ يَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَيْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّـهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ وَأَنَّ اللَّـهَ قَدْ أَحَاطَ بِكُلِّ شَيْءٍ عِلْمًا ﴿الطلاق: ١٢﴾
خداست که هفت آسمان و نیز مثل آنها هفت زمین را آفرید. همواره فرمان او در میان آنها نازل می شود تا بدانید که خدا بر هر کاری تواناست و اینکه یقیناً علم خدا به همه چیز احاطه دارد 12
دوم ) آسمان های هفت گانه در شش روز آفریده شده اند.
البته این به معنای آن نیست که هر کدام نتوانند کمتر از شش روز باشند مثلا آسمان دنیا یا زمین شش روز و آسمان های دیگر چهار روز ولی در مجموع شش روز بوده است.
إِنَّ رَبَّكُمُ اللَّـهُ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَىٰ عَلَى الْعَرْشِ يُغْشِي اللَّيْلَ النَّهَارَ يَطْلُبُهُ حَثِيثًا وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ وَالنُّجُومَ مُسَخَّرَاتٍ بِأَمْرِهِ ۗ أَلَا لَهُ الْخَلْقُ وَالْأَمْرُ ۗ تَبَارَكَ اللَّـهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ ﴿٥٤﴾اعراف 54
سوم ) آسمان و زمین دنیا در دو روز آفریده شد.
قُلْ أَئِنَّكُمْ لَتَكْفُرُونَ بِالَّذِي خَلَقَ الْأَرْضَ فِي يَوْمَيْنِ وَتَجْعَلُونَ لَهُ أَندَادًا ذَٰلِكَ رَبُّ الْعَالَمِينَ ﴿٩﴾
فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ فِي يَوْمَيْنِ وَأَوْحَىٰ فِي كُلِّ سَمَاءٍ أَمْرَهَا وَزَيَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ وَحِفْظًا ذَٰلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ ﴿١٢﴾سوره فصلت
چهارم ) آسمان های دیگر قبل از آسمان دنیا خلق شده اند.
1 ) به کاربردن ضمیر جمع ( هنّ ) به جای ضمیر مفرد ( ها ) با توجه به معنای قضاهن ( مرحله پایانی و تکمیل کار) و آیه قبل.
فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ فِي يَوْمَيْنِ فصلت 12
هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُم مَّا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا ثُمَّ اسْتَوَىٰ إِلَى السَّمَاءِ فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ ﴿٢٩﴾بقره 29
2 ) تقدم لفظ سموات بر ارض را می توان اشاره ای به این مطلب دانست.
پنجم ) تقدیر اقوات به چهار روز یعنی چهار فصل
وَقَدَّرَ فِيهَا أَقْوَاتَهَا فِي أَرْبَعَةِ أَيَّامٍ سَوَاءً لِّلسَّائِلِينَ
ششم ) قضاهن مرحله آخر خلقت را نشان میدهد و مرحله نهایی کار.
با خلقت اسمان دنیا که اخرین مرحله خلقت هفت اسمان بود، حکم نهایی و مرحله اخر تکمیل شد و این مرحله ی اخر که اسمان دنیا بود در دو روز انجام گرفت.
وقتی از قضا استفاده میشود باید مراحل قبلی طی شده باشد.
هفتم ) ثم به معنای تاخر رتبی یا همراه با تراخی در نظر گرفته میشود. و گفته شده گاهی اینطور نیست.
ثم تاخر رتبی است و لذا بعد از خلقت آسمان و زمین دنیا، از ثم استفاده شده تا امر خداوند بعد از خلقت را بگوید چون خداوند هم خلق می کند و هم امر
أَلَا لَهُ الْخَلْقُ وَالْأَمْرُ اعراف 54 و وَأَوْحَىٰ فِي كُلِّ سَمَاءٍ أَمْرَهَا فصلت
لذا بعد از خلق ( بعد از ثم ) میفرماید فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ ائْتِيَا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا قَالَتَا أَتَيْنَا طَائِعِينَ فصلت 11 یعنی امر بعد از خلق
هشتم ) السماء در ثُمَّ اسْتَوَىٰ إِلَى السَّمَاءِ به معنای آسمان دنیا است.
1 ) به دلیل آیه بعد که میفرماید قضاهن
چون اگر ضمیر به لفظ قبل برگردد باید ( قضاها ) باشد.
و اگر به لفظ بعد برگردد باید جمع یعنی قضاهن باشد. حال اگر به لفظ بعد برگردد یا به اعتبار است یا به حقیقت. که اگر حقیقی باشد یعنی آسمان ها بوده اند.
و اگر به قراین حالیه و مقالیه نگریسته شود هن به آسمان ها بر میگردد. که گفته های ادیبان هم به میان می آید. و سخن از مرجع ضمیر حکمی و حقیقی ....
2 ) و نیز سخن از خلق زمین و آسمان است نه زمین ها و آسمان ها. و هم ارض و هم السماء مفرد آمده اند. و هر زمین،آسمان خود را دارد.
3 ) بعد هم به نظر می آید برای مشرکین سخن از خلقت همین آسمان و زمین دنیا محسوس تر و عینی تر باشد تا سخن از کیفیت خلقت آسمان ها اگر نگوییم مقام سخن با مشرکان، همین مراد را الزامی میکند. البته می توان گفت اگر درکنار خلقت دنیا از آسمانهای دیگر هم گفته شود، هم مفید است هم محسوس یعنی چو صد آمد نود هم پیش ماست.بلکه شاید بهتر هم باشد.
نهم ) آسمان دنیا بعد از زمین خلق نشده است.
1 ) استوی به معنای خلق آسمان دنیا نیست.
2 ) وقتی فرمود استوی یعنی آسمان را خلق کرده که حال آهنگ و قصد او میکند. ثُمَّ اسْتَوَىٰ إِلَى السَّمَاءِ
3 ) باید آسمانی باشد تا به او خطاب شود. باید زمینی باشد تا مخاطب قرار گیرد. فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ ائْتِيَا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا قَالَتَا أَتَيْنَا طَائِعِينَ
دهم ) 1 ) دخان یعنی آنچه در پی یک توقّد و احتراق حاصل میشود.
2 ) دخان به معنای نفی وجود سیارات یا کرات نیست.
اگر به دود، دخان گویند به این معنا نیست که اگر شما با دید یک میکروسکوپ به آنها نگاه کنید دارای ذرات با عظمت نباشد.
3 ) دخان به وجه کلی آسمان بعد از یک توقّد یا احتراق یا بدون لحاظ توقّد اطلاق شده است.
یازدهم ) بعد از خلق آسمان آخر، که آسمان دنیا است به هر آسمان وحی میشود. فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ فِي يَوْمَيْنِ وَأَوْحَىٰ فِي كُلِّ سَمَاءٍ أَمْرَهَا 12
1 ) معمولا بعد از هر تغییر یا کار مهم، نیاز به یک دستورالعمل جدید است.
2 ) خداوند بعد از خلق، امر هم دارد. أَلَا لَهُ الْخَلْقُ وَالْأَمْرُ اعراف 54
3 ) و چون هدایتی در کار است وحی یا امر هم نیاز است.
4 ) یکی از اموری که نیاز است حفظ وحی و امر خداوند از دستبرد است که یک ابزارش مصابیح و شهاب ها هستند.
وَزَيَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ وَحِفْظًا ذَٰلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ ﴿١٢﴾
پس در نگاه اول از جهت زمانی
1 ) آسمان های شش گانه در چهار روز خلق شده اند.
2 ) آسمان دنیا به همراه زمین در دو روز خلق شده اند.
3 ) تقدیر اقوات در چهار روز به معنای چهار فصل است.
4 ) نکته اگر تقدیر اقوات به معنای چهار روز و جدای از خلقت باشد پس خلق و تقدیر آسمان دنیا شش روز بوده است.
پس خلق آسمان ها شش روز و دو روز تقدیر هم اگر اضافه شود : خلق و تقدیر جمعا میشود هشت روز.
البته اگر تقدیری برای اسمانهای دیگر قائل نباشیم. که اگر آنها هم تقدیر بعد از خلقت داشته باشند زمان هم تغییر خواهد کرد.
دیدگاه دوم:
جدای از مشترکاتی که با نگاه اول دارد.
السماء در ثُمَّ اسْتَوَىٰ إِلَى السَّمَاءِ به معنای همه آسمان ها با محتویاتشان قبل از تقسیم بندی یا تکمیل ( فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ فِي يَوْمَيْنِ ) است.
که در این صورت تکمیل شدن و تقسیم به هفت آسمان دو روز طول کشیده است که در مورد آسمان
الف )اگر خلقت را جدای از قضاهن بدانیم.
خلقت آسمان ها در شش روز و قضاهن در دو روز بوده که هشت روز میشود. که با خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ناسازگار می آید. چون در خلق سوره فصلت، کلمه ی السماء به صورت مفرد آمده و در خلق شش روز، به صورت جمع، مگر به اعتباراتی درست باشد.
به هر حال طبق این فرض خلق شش روز و خلق و تکمیل هشت روز است.
ب ) و اگرقضاهن را جزوی از سیر خلقت بدانیم پس خلقت اولیه آسمان (السماء ) یا همان آسمانها، چهار روز ( با توجه به سِتَّةِ أَيَّامٍ ) طول کشیده است. و تکمیل آنها ( تکمیل خلقت اولیه) دو روز که مجموعا شش روز می شود.
و در مورد زمین
الف )اگر خلقت را جدای از تقدیر بدانیم
اگر تقدیر اقوات به معنای چهار روز باشد، خلقت اولیه زمین دو روز و تقدیر آن چهار روز بوده است که مجموعا شش روز خواهد بود.
و اگر تقدیر اقوات به معنای چهار فصل باشد پس خلقت زمین دو روز خواهد بود.
ب ) و اگر تقدیر اقوات را جزوی از سیر خلقت زمین بدانیم.
خلقت زمین دو روز خواهد بود. و معنای چهار روز یا چهار فصل هستند یا چهار روز ( هنگام، دوره) در دل همان دو روز خلقت زمین.
نکته قضاهن یعنی تکمیل همان آسمان که دارای محتویات همه آسمان ها بوده ولی درست و تکمیل نشده بود.
نکاتی درباره دو دیدگاه
1 ) دردیدگاه اول، خلقت اسمان ها قبل از زمین بوده است و سخنی از تکمیل نیست.
در دیدگاه دوم، خلقت اسمان ها یا قبل از زمین بوده یا هم زمان. که اگر، هم زمان باشد با خلق شش روزه نمی سازد مگر دانشی یا اعتباری در کار باشد.
البته در دیدگاه دوم، تکمیل آسمان ها بعد از خلقت زمین است.
2 ) در هر دو دیدگاه، دخان نفی کننده وجود سیارات نیست.
3 ) در دیدگاه اول، السماء به معنای آسمان دنیا است. و در دیدگاه دوم، به معنای آسمان ها، در خلقت قبل از تکمیل.
ربّ زدنی علما
با سلام
در این موضوع سعی می کنم راجع به خلقت هفت آسمان و زمین و عرش و بهشت و جهنم وجایگاه آنها، با نگاهی درون دینی مطالبی را عرض کنم که امیدوارم مفید باشند. از دوستان هم خواهشمندم به گسترش موضوع از نگاه درون دینی کمک کنند و دانسته های خود را چه از دیدگاه شخصی اما درون دینی و چه از روایات و تفاسیر به اشتراک بگذارند.
خلقت هفت آسمان و زمین
بر اساس آیات سوره فصلت سخن را آغاز میکنم.
قُلْ أَئِنَّكُمْ لَتَكْفُرُونَ بِالَّذِي خَلَقَ الْأَرْضَ فِي يَوْمَيْنِ وَتَجْعَلُونَ لَهُ أَندَادًا ذَٰلِكَ رَبُّ الْعَالَمِينَ ﴿٩﴾
وَجَعَلَ فِيهَا رَوَاسِيَ مِن فَوْقِهَا وَبَارَكَ فِيهَا وَقَدَّرَ فِيهَا أَقْوَاتَهَا فِي أَرْبَعَةِ أَيَّامٍ سَوَاءً لِّلسَّائِلِينَ ﴿١٠﴾
ثُمَّ اسْتَوَىٰ إِلَى السَّمَاءِ وَهِيَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ ائْتِيَا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا قَالَتَا أَتَيْنَا طَائِعِينَ ﴿١١﴾
فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ فِي يَوْمَيْنِ وَأَوْحَىٰ فِي كُلِّ سَمَاءٍ أَمْرَهَا وَزَيَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ وَحِفْظًا ذَٰلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ ﴿١٢﴾
بگو: آیا شما به کسی که زمین را در دو روز آفرید، کفر می ورزید، و برای او همتایانی قرار می دهید؟! [ساحت مقدسش از این پیرایه ها پاک است] آن [توانمندی که زمین را آفرید] پروردگار جهانیان است. 9 و در روی زمین کوه های استواری پدید آورد، و در آن منافع فراوانی آفرید و رزق [روزی خوارانش] را در آن به مدت چهار دوره [بهار، تابستان، پاییز و زمستان] تقدیر کرد [آن هم] یکسان و به اندازه برای خواهندگان 10 آن گاه آهنگ آسمان کرد، در حالی که به صورت دود بود، پس به آن و به زمین گفت: خواه یا ناخواه بیایید. آن دو گفتند: فرمانبردار آمدیم 11پس آنها را در دو روز به صورت هفت آسمان به انجام رسانید ، و در هر آسمانی کار آن را وحی کرد، و آسمان دنیا را با چراغ هایی آرایش دادیم و [از استراق سمع شیطان ها] حفظ کردیم، این است اندازه گیری توانای شکست ناپذیر و دانا 12
نکته اول روزبه معنای هنگام یا معنای مشابه آن دانسته شده است.
نکته دوم خلقت زمین به معنای عمر زمین نیست چون عمر بعد از تولد محاسبه میشود و خلق از زمان ماده اولیه محاسبه میشود.
دو دیدگاه، جدای از بحث روایات به صورت خلاصه بررسی میشود.
دیدگاه اول:
اول ) ما هفت آسمان و هفت زمین داریم. و هر آسمان یک زمین دارد.
اللَّـهُ الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَمِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ يَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَيْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّـهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ وَأَنَّ اللَّـهَ قَدْ أَحَاطَ بِكُلِّ شَيْءٍ عِلْمًا ﴿الطلاق: ١٢﴾
خداست که هفت آسمان و نیز مثل آنها هفت زمین را آفرید. همواره فرمان او در میان آنها نازل می شود تا بدانید که خدا بر هر کاری تواناست و اینکه یقیناً علم خدا به همه چیز احاطه دارد 12
دوم ) آسمان های هفت گانه در شش روز آفریده شده اند.
البته این به معنای آن نیست که هر کدام نتوانند کمتر از شش روز باشند مثلا آسمان دنیا یا زمین شش روز و آسمان های دیگر چهار روز ولی در مجموع شش روز بوده است.
إِنَّ رَبَّكُمُ اللَّـهُ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَىٰ عَلَى الْعَرْشِ يُغْشِي اللَّيْلَ النَّهَارَ يَطْلُبُهُ حَثِيثًا وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ وَالنُّجُومَ مُسَخَّرَاتٍ بِأَمْرِهِ ۗ أَلَا لَهُ الْخَلْقُ وَالْأَمْرُ ۗ تَبَارَكَ اللَّـهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ ﴿٥٤﴾اعراف 54
سوم ) آسمان و زمین دنیا در دو روز آفریده شد.
قُلْ أَئِنَّكُمْ لَتَكْفُرُونَ بِالَّذِي خَلَقَ الْأَرْضَ فِي يَوْمَيْنِ وَتَجْعَلُونَ لَهُ أَندَادًا ذَٰلِكَ رَبُّ الْعَالَمِينَ ﴿٩﴾
فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ فِي يَوْمَيْنِ وَأَوْحَىٰ فِي كُلِّ سَمَاءٍ أَمْرَهَا وَزَيَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ وَحِفْظًا ذَٰلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ ﴿١٢﴾سوره فصلت
چهارم ) آسمان های دیگر قبل از آسمان دنیا خلق شده اند.
1 ) به کاربردن ضمیر جمع ( هنّ ) به جای ضمیر مفرد ( ها ) با توجه به معنای قضاهن ( مرحله پایانی و تکمیل کار) و آیه قبل.
فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ فِي يَوْمَيْنِ فصلت 12
هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُم مَّا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا ثُمَّ اسْتَوَىٰ إِلَى السَّمَاءِ فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ ﴿٢٩﴾بقره 29
2 ) تقدم لفظ سموات بر ارض را می توان اشاره ای به این مطلب دانست.
پنجم ) تقدیر اقوات به چهار روز یعنی چهار فصل
وَقَدَّرَ فِيهَا أَقْوَاتَهَا فِي أَرْبَعَةِ أَيَّامٍ سَوَاءً لِّلسَّائِلِينَ
ششم ) قضاهن مرحله آخر خلقت را نشان میدهد و مرحله نهایی کار.
با خلقت اسمان دنیا که اخرین مرحله خلقت هفت اسمان بود، حکم نهایی و مرحله اخر تکمیل شد و این مرحله ی اخر که اسمان دنیا بود در دو روز انجام گرفت.
وقتی از قضا استفاده میشود باید مراحل قبلی طی شده باشد.
هفتم ) ثم به معنای تاخر رتبی یا همراه با تراخی در نظر گرفته میشود. و گفته شده گاهی اینطور نیست.
ثم تاخر رتبی است و لذا بعد از خلقت آسمان و زمین دنیا، از ثم استفاده شده تا امر خداوند بعد از خلقت را بگوید چون خداوند هم خلق می کند و هم امر
أَلَا لَهُ الْخَلْقُ وَالْأَمْرُ اعراف 54 و وَأَوْحَىٰ فِي كُلِّ سَمَاءٍ أَمْرَهَا فصلت
لذا بعد از خلق ( بعد از ثم ) میفرماید فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ ائْتِيَا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا قَالَتَا أَتَيْنَا طَائِعِينَ فصلت 11 یعنی امر بعد از خلق
هشتم ) السماء در ثُمَّ اسْتَوَىٰ إِلَى السَّمَاءِ به معنای آسمان دنیا است.
1 ) به دلیل آیه بعد که میفرماید قضاهن
چون اگر ضمیر به لفظ قبل برگردد باید ( قضاها ) باشد.
و اگر به لفظ بعد برگردد باید جمع یعنی قضاهن باشد. حال اگر به لفظ بعد برگردد یا به اعتبار است یا به حقیقت. که اگر حقیقی باشد یعنی آسمان ها بوده اند.
و اگر به قراین حالیه و مقالیه نگریسته شود هن به آسمان ها بر میگردد. که گفته های ادیبان هم به میان می آید. و سخن از مرجع ضمیر حکمی و حقیقی ....
2 ) و نیز سخن از خلق زمین و آسمان است نه زمین ها و آسمان ها. و هم ارض و هم السماء مفرد آمده اند. و هر زمین،آسمان خود را دارد.
3 ) بعد هم به نظر می آید برای مشرکین سخن از خلقت همین آسمان و زمین دنیا محسوس تر و عینی تر باشد تا سخن از کیفیت خلقت آسمان ها اگر نگوییم مقام سخن با مشرکان، همین مراد را الزامی میکند. البته می توان گفت اگر درکنار خلقت دنیا از آسمانهای دیگر هم گفته شود، هم مفید است هم محسوس یعنی چو صد آمد نود هم پیش ماست.بلکه شاید بهتر هم باشد.
نهم ) آسمان دنیا بعد از زمین خلق نشده است.
1 ) استوی به معنای خلق آسمان دنیا نیست.
2 ) وقتی فرمود استوی یعنی آسمان را خلق کرده که حال آهنگ و قصد او میکند. ثُمَّ اسْتَوَىٰ إِلَى السَّمَاءِ
3 ) باید آسمانی باشد تا به او خطاب شود. باید زمینی باشد تا مخاطب قرار گیرد. فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ ائْتِيَا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا قَالَتَا أَتَيْنَا طَائِعِينَ
دهم ) 1 ) دخان یعنی آنچه در پی یک توقّد و احتراق حاصل میشود.
2 ) دخان به معنای نفی وجود سیارات یا کرات نیست.
اگر به دود، دخان گویند به این معنا نیست که اگر شما با دید یک میکروسکوپ به آنها نگاه کنید دارای ذرات با عظمت نباشد.
3 ) دخان به وجه کلی آسمان بعد از یک توقّد یا احتراق یا بدون لحاظ توقّد اطلاق شده است.
یازدهم ) بعد از خلق آسمان آخر، که آسمان دنیا است به هر آسمان وحی میشود. فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ فِي يَوْمَيْنِ وَأَوْحَىٰ فِي كُلِّ سَمَاءٍ أَمْرَهَا 12
1 ) معمولا بعد از هر تغییر یا کار مهم، نیاز به یک دستورالعمل جدید است.
2 ) خداوند بعد از خلق، امر هم دارد. أَلَا لَهُ الْخَلْقُ وَالْأَمْرُ اعراف 54
3 ) و چون هدایتی در کار است وحی یا امر هم نیاز است.
4 ) یکی از اموری که نیاز است حفظ وحی و امر خداوند از دستبرد است که یک ابزارش مصابیح و شهاب ها هستند.
وَزَيَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ وَحِفْظًا ذَٰلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ ﴿١٢﴾
پس در نگاه اول از جهت زمانی
1 ) آسمان های شش گانه در چهار روز خلق شده اند.
2 ) آسمان دنیا به همراه زمین در دو روز خلق شده اند.
3 ) تقدیر اقوات در چهار روز به معنای چهار فصل است.
4 ) نکته اگر تقدیر اقوات به معنای چهار روز و جدای از خلقت باشد پس خلق و تقدیر آسمان دنیا شش روز بوده است.
پس خلق آسمان ها شش روز و دو روز تقدیر هم اگر اضافه شود : خلق و تقدیر جمعا میشود هشت روز.
البته اگر تقدیری برای اسمانهای دیگر قائل نباشیم. که اگر آنها هم تقدیر بعد از خلقت داشته باشند زمان هم تغییر خواهد کرد.
دیدگاه دوم:
جدای از مشترکاتی که با نگاه اول دارد.
السماء در ثُمَّ اسْتَوَىٰ إِلَى السَّمَاءِ به معنای همه آسمان ها با محتویاتشان قبل از تقسیم بندی یا تکمیل ( فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ فِي يَوْمَيْنِ ) است.
که در این صورت تکمیل شدن و تقسیم به هفت آسمان دو روز طول کشیده است که در مورد آسمان
الف )اگر خلقت را جدای از قضاهن بدانیم.
خلقت آسمان ها در شش روز و قضاهن در دو روز بوده که هشت روز میشود. که با خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ناسازگار می آید. چون در خلق سوره فصلت، کلمه ی السماء به صورت مفرد آمده و در خلق شش روز، به صورت جمع، مگر به اعتباراتی درست باشد.
به هر حال طبق این فرض خلق شش روز و خلق و تکمیل هشت روز است.
ب ) و اگرقضاهن را جزوی از سیر خلقت بدانیم پس خلقت اولیه آسمان (السماء ) یا همان آسمانها، چهار روز ( با توجه به سِتَّةِ أَيَّامٍ ) طول کشیده است. و تکمیل آنها ( تکمیل خلقت اولیه) دو روز که مجموعا شش روز می شود.
و در مورد زمین
الف )اگر خلقت را جدای از تقدیر بدانیم
اگر تقدیر اقوات به معنای چهار روز باشد، خلقت اولیه زمین دو روز و تقدیر آن چهار روز بوده است که مجموعا شش روز خواهد بود.
و اگر تقدیر اقوات به معنای چهار فصل باشد پس خلقت زمین دو روز خواهد بود.
ب ) و اگر تقدیر اقوات را جزوی از سیر خلقت زمین بدانیم.
خلقت زمین دو روز خواهد بود. و معنای چهار روز یا چهار فصل هستند یا چهار روز ( هنگام، دوره) در دل همان دو روز خلقت زمین.
نکته قضاهن یعنی تکمیل همان آسمان که دارای محتویات همه آسمان ها بوده ولی درست و تکمیل نشده بود.
نکاتی درباره دو دیدگاه
1 ) دردیدگاه اول، خلقت اسمان ها قبل از زمین بوده است و سخنی از تکمیل نیست.
در دیدگاه دوم، خلقت اسمان ها یا قبل از زمین بوده یا هم زمان. که اگر، هم زمان باشد با خلق شش روزه نمی سازد مگر دانشی یا اعتباری در کار باشد.
البته در دیدگاه دوم، تکمیل آسمان ها بعد از خلقت زمین است.
2 ) در هر دو دیدگاه، دخان نفی کننده وجود سیارات نیست.
3 ) در دیدگاه اول، السماء به معنای آسمان دنیا است. و در دیدگاه دوم، به معنای آسمان ها، در خلقت قبل از تکمیل.
ربّ زدنی علما