تمدن عیلامیان(یکی از تمدن های ایران باستان)

👋 سلام!

انجمن یه حس خوب جایی برای گفت‌وگو، تجربه‌های مفید و ارتباط دوستانه است. برای ارسال پیام، چت خصوصی، یا دانلود فایل‌ها، کافیه ثبت‌نام کنی.

📝 [ثبت‌نام کن و شروع کن!]

GULF 4 PERSIAN

سرپرست تالار
2014-03-13
701
653
0
36
سوزیانا-اندیمشک
از نظر جغرافیایی

عیلام به کشوری اطلاق می شده که از شمال به کوه های بختیاری وازجنوب به خلیج فارس تا بوشهر واز مغرب به دجله و از مشرق به قسمتی از فارس محدود بوده و در واقع شامل چند ایالت مستقل بوده به نام های آوان , سوزیان , سیماش و انزان یا انشان اطلاق می شده است و شهرهای مهم ان به نام پارسوماش, شوش ,دوراونتاش که مرکز مذهبی وسیاسی بوده و اکنون به نام چغازنبیل معروف است, هیدالو وماداکتو.


از نظر سیاسی و تاریخی

تاریخ عیلام متاسفانه بسیار گنگ و نامعلوم است زیرا در طول زندگی تاریخی خود بارها مورد تهاجم و قتل و غارت همسایگانش قرار کرفته است و در طی این تهاجمات هر بار اسناد و مدارکش از میان رفته است و خود عیلامیها هم پایبند به نگاشتن وقایع تاریخی خود نبوده اند.

قرون تاریخی عیلام را به 3دوره تقسیم کردند:
دوره اول: این دوره از قدیمیترین ایام شروع و به سال 2225ق.م ختم می شود. در این دوره عیلامیها با طوایف سومر و اکد پیوسته در حال جنگ
و ستیزبودند و مدتی هم تحت تسلط سومریها قرار گرفتند و سرانجام مردم این خطه مجدداً استقلال خود را به دست اورده و پس از مدتی سومر را متصرف شدند.
دوره دوم: این دوره از سال 2225ق.م شروع و به سال 745 ق.م ختم میگردد,در این روزگار عیلامیها با مردم بابل و اهالی سومر و اکد مدتها در کشمکش بودند و سرانجام دولت سومر و اکد را شکست می دهند و ان سرزمین را تصرف کردند ولی چندی بعد گرفتار تجاوزات حمورابی پادشاه بابل شد و قسمتی از کشور خود را از دست داد.
دوره سوم: این دوره از سال 745ق.م اغاز و به سال 645ق.م ختم می گردد که سال حمله آشور بانیپال و تسخیر عیلام و منقرض شدن این دولت به دست اوست.


خط و زبان

زبان عیلامیها چنانکه مورخین و پژوهندگان نوشته اند اِنزانی بوده و هخامنشینیان هم خود را انزانی می خوانده اند و احتمال داردیک زبان ایرانی باشد, عیلامیها دارای خط بودند و خط عیلامی میخی به طور افقی نوشته می شده وان دارای علامتی بوده و این علامتها چنانکه می گویند بالغ بر سیصد نوع بوده است, عیلامیها خط را از سومریها اقتباس کردند اما خط انها خط مستقلی است و با ارقام بابلی تفاوتی داشته است.


مذهب و دین

خدای بزرگ عیلامیها شوشیناک نام داشت اما پرستش این خدا فقط به پادشاهان اختصاص داشت و مردم به گروهی از ارواح معتقد بودند و هر کدام
از ارواح را خدای جایی می پنداشتند و انان مانند بابلیها مجسمه خدایان را می ساختند و انها را در معابد و عمارات می گذاشتند و می پرستیدند , انان مهر را می شناختند و اغلب مهر پرست بودند.


در میان عیلامیها پادشاهان زیادی حکومت کردند ولی به علت نبودن اسناد و مدارک ما اطلاعی از همه انها نداریم و فقط نام چند تن انان
برخورده ایم:
اونتاش گال 1265_1245 ق.م
شوتروک ناخونته اول 1207_1171 ق.م
شیلهک این شوشیناک 1165_1151 ق.م
شوتروک ناخونته دوم 717_699 ق.م
هالوشو 699_693 ق.م
کودور ناخونته 693_692 ق.م
 

درباره ما

  • انجمن یه‌حس‌خوب در اردیبهشت سال 1392 با هدف ایجاد یک شبکه اجتماعی شامل موضوعات سرگرمی، علمی، دانشگاهی، فناوری و ... شروع بکار کرد و بیش از یک دهه آنلاین است. این مجموعه کاربرمحور بوده و اعضای آن در طول این سال‌ها تجارب خود را برای شما بازدیدکنندگان عزیز به اشتراک گذاشتند. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد، از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری نمایند.

منوی کاربر