بیشترین عوارض دارویی ناشی از مصرف ضدتشنج ها و آنتی بیوتیک ها است

Nafas

افتخاری
2014-03-18
687
697
0
تهــــــــــــران
تهران - ایرنا -متخصص داروسازی بالینی دانشکده داروسازی علوم پزشکی تهران گفت:بیشترین گزارشات عوارض ناخواسته دارویی ناشی از مصرف ضد تشنج ها و آنتی بیوتیک ها است.


81297779-5926821.jpg


دکتر منصور رستگار پناه روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا با بیان اینکه عوارض ناخواسته دارویی از جمله مشکلاتی است که با مصرف داروها پدید می آید، افزود:بیشترین گزارش عوارض ناخواسته دارویی مربوط به داروهای ضد تشنج و سپس آنتی بیوتیک ها می باشد.

وی ادامه داد: براساس تعریف سازمان بهداشت جهانی، عارضه ناخواسته دارویی عبارت است از هر نوع واکنش زیان آور که در دوزهای معمول مورد استفاده برای پیشگیری، تشخیص یا درمان بیماری یا تغییر عملکرد فیزیولوژیکی رخ می دهد.

رستگارپناه اضافه کرد: هدف از بررسی عوارض دارویی پیشگیری و کاهش مرگ و میر ناشی از عوارض دارویی است.

وی توضیح داد:با توجه به افزایش تعداد داروهای قابل استفاده برای کودکان، گفت: شیوع عوارض دارویی در کودکان حدود 7 درصد است که برخی از آنها بسیار خطرناک است.

دانشیار دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود : واکنش های پوستی شایع ترین عوارض ناخواسته داروها است که خود به اشکال مختلف از جمله کهیر دیده می شود.

رستگار پناه یاد آور شد:در کودکان دارای زمینه آلرژی علاوه بر احتمال ایجاد حساسیت دارویی، شدت عوارض نیز بیشتر است.

متخصص داروسازی بالینی دانشکده داروسازی علوم پزشکی تهران گفت:داروهای ضد درد و کاهش دهنده تب در کودکان شامل استامینوفن، ایبوپروفن و آسپرین می تواند در کودکان منجر به بروز سندرم شود و مصرف آن در برخی از شرایط ممنوع است.

وی با بیان اینکه داروی استامینوفن در بین والدین شناخته شده تر است افزود:این دارو به صورت اشکال دارویی قطره ، شربت ، شیاف ، قرص و اخیرا تزریقی در دسترس است که بر اساس دستور پزشک برای کودکان قابل استفاده است.

رستگار پناه اظهار کرد:شایع ترین عارضه استامینوفن بثورات پوستی است و در صورت مصرف مقادیر بالای آن نیز ممکن است زردی پوست و چشم، اسهال، بی اشتهایی، تهوع، تعریق و تحریک پذیری معده، حساسیت در بالای شکم و .... ایجاد شود.

وی توضیح داد:مهمترین نکته این است که در مواردمصرف خود سرانه و طولانی مدت استامینوفن عوارض بالای کبدی و کلیوی می تواند رخ دهد.

متخصص داروسازی بالینی دانشکده داروسازی علوم پزشکی تهران در خصوص حساسیت دارویی آنتی بیوتیک ها گفت:امروزه آنتی بیوتیک ها بی رویه و نابجا مصرف می شوند که منجر به ایجاد مقاومت دارویی برروی باکتری ها می شوند.

وی گفت :درصورت حساسیت کودک به آنتی بیوتیک احتمال زیادی وجود دارد که نسبت به ماده شیمیایی مشابه یا آنتی بیوتیک از همان خانواده نیز حساس باشد.

به گفته این داروساز عوارض آنتی بیوتیک عمدتا شامل ناراحتی های گوارشی، تهوع، اسهال، ضایعات پوستی، کهیر و در گاهی موارد سختی تنفس ،کاهش فشار خون و حتی منجر به مرگ می شود .

وی توصیه کرد:در صورت بروز عارضه دارو با پزشک کودک مشورت کنید و به خاطر داشته باشید که مصرف بیش از حد نادرست این داروها می تواند منجر به بروز عوارض جدی و مرگبار در کودکان شود.

__________________
 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر