برخی مقالات برای طراحی سایت و سئو

nazi75

New member
2016-01-30
33
4
0
چرا موتورهای جستجو نمی توانند بدون SEO ، وب سایت مرا بیابند؟!
موتورهای جستجو هوشمند هستند ، اما هنوز به کمک نیاز دارند. اکثر موتورهای جستجو همیشه در پی بهبود تکنولوژی “Crowling” خزیدن هستند تا بتوانند عمیق تر وب سایتی خاص را بررسی کرده و نتایجی بهتر را به کاربر ارائه دهند. به هر حال، محدودیتی برای چگونگی عملکرد موتورهای جستجو وجود دارد. در حالی که SEO ای به درستی انجام شود می تواند شما را به هزاران بازدید کننده و توجه مرتبط کند ، حرکات اشتباه می تواند منجر به پنهان یا دفن وب سایت شما در نتایج یک موتور جستجو شود که قابلیت رؤیت شدن آن را به حداقل می رساند.
علاوه بر قابلیت در سندی کردن محتویات سایت برای موتورهای جستجو ، SEO هم چنین باعث افزایش رده بندی وب سایت شما می شود، بدین منظور محتویات سایت به گونه ای در نتایج موتورهای جستجو نمایان می شوند که کاربران پس از جستجو با سهولت بیشتری آنها را بیابند.
اینترنت محیطی است که به شدت روی به رقابتی شدن می برد ، بنابراین شرکت هایی که فرایند SEO را برای وب سایت خود در پیش بگیرند از برتری در جذب بازدید کنندگان و مشتری ها برخوردار می شوند.

موبایل گدون؛ ادعاهای ناآگاهانه

متاسفانه همان ابتدای کار، بسیاری وبلاگها و وبسایتهای ایرانی بدون اینکه حتی زحمت مطالعهی پستهای رسمی وبلاگ گوگل را به خودشان بدهند، تحت تاثیر موج تبلیغاتی عظیمی که راه افتاده بود و گاها برای سوءاستفاده از نیاز غیرضروری وبمسترها، ادعاهای خلاف واقع بسیاری حول و حوش این آپدیت عنوان کردند. این گروه ادعا میکردند که قرار است همهی سایتهای غیر ریسپانسیو از نتایج جستجو حذف شوند؛ گفتند که تمام نتایج جستجو به کلی متحول خواهد شد و گمان میکردند که اگر وبسایتشان ریسپانیو و موبایل فرندلی نباشد، قطعا کسبوکارشان ورشکست خواهد شد. موبایل گدون قطعا تغییراتی را در شیوهی نمایش نتایج گوگل سبب شده است، اما خوشبختانه این ادعاهای ناآگاهانه هیچکدام صحت ندارند. در عمل، موبایل گدون بسیار کمتاثیرتر از اسمش از آب درآمد. از ابتدا هم گوگل گفته بود که تاثیر موبایل گدون تنها برای نتایجیست که در تبلتها و موبایلها جستجو میشوند و خود گوگل به صراحت اعلام کرده بود که قرار نیست این آپدیت، تاثیری بر نتایج جستجو در کامپیوترهای خانگی و لپتاپها داشته باشد. همچنین اعلام کرده بود که موبایل گدون بر کل وبسایت تاثیر نخواهد گذاشت و فقط بر صفحات وبسایت تاثیرگذار خواهد بود. علاوه بر این، آنطور که متخصصان سئو دریافتهاند، فاکتورهای موثر در رتبهبندی سایتها، بیش از ۲۰۰ مورد هستند. تصور کنید قرار بود یک مورد دیگه به موارد قبلی اضافه شود؛ آن هم فقط برای نتایج موبایلها و تبلتها. با اینکه ظاهرا موبایل فرندلی بودن، فاکتور پررنگی در بین سایر فاکتورهاست، اما باز طبیعی است که تاثیر انقلابی و اعجابانگیزی در کار نباشد. گوگل در زمان انتشار آپدیت موبایل گدون اشاره میکند که همچنان فاکتورها -یا آنطور که گوگل میگوید، سیگنالهای- متنوعی را در رتبهبندی سایتها دخالت میدهد و حتی سایتهایی که موبایل فرندلی هم نباشند، ممکن است رتبههای بالایی را تصاحب کنند. موبایل گدون دقیقا درباره چه بود؟

آپدیت گوگل در یک کلام میگفت که قرار است وبسایتهای موبایل فرندلی را در نتایج جستجو بالاتر بکشد. برای موبایل فرندلی بودن هم چند فاکتور عنوان کرده بود: – متن وبسایت بدون تپ یا زوم قابل خواندن باشد. – فاصلهی کلیدها، لینکها و دیگر جزئیات سایت برای تپ کردن روی موبایل، مناسب باشد. – سایت حاوی محتوای غیر قابل پخش در موبایل نباشد. همچنین منظور، استفاده از تکنولوژیهایی مثل فلش است که در موبایل مشاهده نمیشوند. – سایت نیاز به اسکرول کردن به چپ و راست نداشته باشد. برای بررسی صفحات مختلف وبسایت خود میتوانید از Mobile-Friendly Test خود گوگل استفاده کنید. همچنین برای یافتن پاسخ سوالات متداول دربارهی آپدیت موبایل گدون میتوانید این پست را وبلاگ گوگل مطالعه نمایید.
متن‌های پنهان که پر از کلمات کلیدی هستند
هنوز هم سایت‌هایی دیده می‌شوند که چندین کلمه را هم رنگ پس زمینه در می‌آورند و توقع افزایش رتبه دارند؛ شاید در روزهای اول احساس کنید که رتبه بهتری در آن کلمات می‌گیرید اما در اولین فرصتی که گوگل فکر کند Keyword Stuffing می‌کنید، صفحه شما را از حداقل ۱۰ صفحه اول نتایج جست‌وجو خارج می‌کند.
همین یک ماه پیش شرایط مشابهی را شبیه‌سازی کردیم؛ در یک کلمه کلیدی با رقابت متوسط، سایت تست ما در رتبه ۱۵ حضور داشت و پس از قرار دادن ۱۰ کلمه کلیدی نسبتا مرتبط با رنگ مشابه پس‌زمینه سایت از ۱۰ صفحه اول نتایج جست‌وجو خارج شد. بهتر است بگویم که گوگل می‌تواند بفهمد چه جایی نیاز به حضور کلمه کلیدی است و چه جایی نیست. به طور مثال متنی که کیفیت مناسبی دارد، در هر خطش کلمه کلیدی چند بار تکرار نشده است. ضمنا چگالی کلمه کلیدی را هم به کل فراموش کنید و تمرکز را بر نوشتن محتوای با کیفیت و به درد بخور بگذارید. حتما نیاز نیست در هر ۱۰۰ کلمه ۶-۷ بار کلمات کلیدی را تکرار کنید؛ اگر در مورد موضوعی می‌نویسید، مطمئن باشید به صورت خودکار ذهنتان کلمات را در متن جای می‌دهد.در ابتدای هر پروژه خود من برخی از رقیبان را بررسی می‌کنم تا ببینم دقیقا از چه شیوه‌ها و متدهایی استفاده کرده‌اند. اما به هیچ عنوان دقیقا همان کارهایی که رقیبان کرده‌اند را تکرار نمی‌کنم. به واقع باید از اشتباهات دیگران درس گرفت و علاوه بر داشتن نقاط مثبت آنها، نقاط ضعف آنها را هم نداشته باشیم.باید مد نظرمان باشد که گوگل می‌خواهد سایتی را بالاتر از دیگر سایت‌ها نشان دهد که در ۲۰۰ فاکتور مد نظرش، امتیاز بالاتری کسب کند. پس باید همیشه چیزی بیشتر از رقیبان داشته باشید. مثلا اگر رقیبتان تولید محتوای متنی قوی‌ای دارد، شما باید علاوه بر تولید محتوای قوی‌تر از او، سراغ دیگر شیوه‌های تولید محتوا مثل ویدئو و صوت نیز بروید.
البته در نظر داشته باشید گاهی رقیبان کاری را به اشتباه انجام می‌دهند و شما فکر می‌کنید حالا چون رقیبتان رتبه بالاتری گرفته، پس آن کار درست است.
در این که بک‌لینک‌ها نقش بسیار مهمی در افزایش رتبه یک سایت دارند هیچ شکی نیست؛ اما باید در نظر داشت که همیشه تعداد بیشتر بک‌لینک، تضمین کننده رتبه بالاتر نیست. کیفیت بک‌لینک‌ها با یک‌دیگر متفاوت است و هر کدام ارزش مختلفی را به همراه دارد. لذا توصیه من این است که در کنار تمرکز برروی افزایش تعداد بک‌لینک‌ها، سعی کنید کیفیت آنها را هم به همان نسبت افزایش دهید. دقت کنید که خیلی از بک‌لینک‌هایی که در ابزارهایی همچون Ahrefs و OSE می‌بینید، برای سایت رقیبتان ارزشی به همراه ندارد و شاید حتی تاثیر منفی می‌گذارد.
تعداد بازدیدکننده‌های یک سایت شاید هرروز تغییر کند؛ ممکن است یک روز افزایش داشته باشد و یک روز کاهش. ممکن است به خاطر وقایع مذهبی، تعطیلات رسمی و … بازدید یک سایت افت کند (در واقع به خاطر مسائل Fundamental). ذهن اکثر مدیران سایت‌ها زمانی که بازدیدشان افت می‌کند به سمت و سوی پنالتی منعطف می‌شود در حالی که واقعا اینگونه نیست. حتما در یک پست دیگر در مورد شیوه تشخیص مشکلات فنی و غیرفنی را توضیح می‌دهم.
گاهی ممکن است دسترسی کاربران به سایت شما از منطقه خاصی به خاطر تنظیمات سرور بسته شود، یا ممکن است به اشتباه لینک‌های سایت شما شکسته شده باشند یا حتی سایتی که بازدید زیادی را برای شما ارسال می‌کرد در آن روز دان شده باشد.
یکی از مواردی که بیشتر در بین دوستان تازه‌کار دیده می‌شود، این است که فکر می‌کنند سئو صرفا بهینه بودن متاتگ‌های آنهاست و یا اگر سایتی را از نظر on-site و ساختاری بهینه کنند، «قطعا» رتبه بالاتری در نتایج جست‌وجو می‌گیرد.بهتر است بگویم که: ساختار سایت شما دقیقا زیرساخت و پِی ساختمان (سایت) شماست؛ حال اگر زیربنای خوبی داشته باشید می‌توانید با خیال راحت‌تر و کیفیت بیشتر، خود ساختمان را بسازید. اگر ساختار مناسبی داشته باشید اما در زمینه محتوا و بک‌لینک‌ها ضعیف عمل کرده باشید باز هم نتیجه مناسبی نمی‌گیرید.
در واقع افرادی هستند که فکر می‌کنند همانند دهه قبل، گوگل فقط کدهای سایت را بررسی می‌کند؛ امیدوارم شما در این دسته جای نداشته باشید! راستش گوگل همانطور که سایت را از نظر ظاهری بررسی می‌کند می‌تواند کیفیت آن را هم با استفاده از الگوریتم‌های مختلف تشخیص دهد. البته طبق گفته خود گوگل هنوز فاکتورهای تجربه کاربری (مثل نزدیک بودن المنت‌ها به هم، تایپوگرافی و …) وارد نتایج دسکتاپ نشده‌اند، اما باید در نظر داشت که گوگل می‌تواند شما را به خاطر نمایش تبلیغات زیاد در بالای محتوایتان (اصطلاحا above the fold) جریمه کند.
تاریخ کامپیوتر من نشان می‌دهد که امروز ۲۴ مهر ۱۳۹۴ است؛ قطعا امروزه افراد زیادی هستند که سعی دارند رتبه سایتشان را افزایش دهند و شاید از چند سال پیش این کار را آغاز کرده‌اند. شاید چند سال پیش اگر سایت را یک بار بهینه می‌کردیم برای مدت زیادی در نتایج برتر جست‌وجو می‌ماند، اما الان اینگونه نیست.
همانطور که شما برای سئو هزینه می‌کنید و تلاش می‌کنید که رتبه مناسب بگیرید، سایت‌های ۱۰ نتیجه برتر هم دارند برای باقی‌ماندن هزینه می‌کنند و رقیبان تازه‌وارد هم برای کسب رتبه‌های بالاتر هزینه می‌کنند.
سئو در واقع یک رقابت است که باید مادام فعالیت یک سایت ادامه داشته باشد؛ این که یک بار از خدمات یک شرکت استفاده کردید کافی نیست. بهتر است سعی کنید به صورت قرارداد ماهیانه و برای مدت یک سال حداقل قرارداد ببندید که علاوه بر افزایش رتبه در کلمات کلیدی مرتبط با کارتان، آن شرکت همچنان برروی سایت شما کار کند تا افت رتبه نداشته باشید و بتوانید بازدید بیشتری از موتورهای جست‌وجو دریافت کنید.
آیا خودم می توانم SEO کنم؟!
دنیای SEO پیچیده است ، اما اکثر مردم می توانند نکات پایه ای آن را به سادگی درک کنند، حتی میزان کمی از اطلاعات در این زمینه می تواند تفاوت بزرگی را پدید بیاورد. در بهترین حالت می توان گفت: آموزش SEO رایگان و در اینترنت نیز موجود است از جمله همین مقاله. این اطلاعات را با کمی تمرین ادغام کرده و پس از مدتی می بینید که خودتان معلم این علم می شوید.
با توجه به میزان و محدودیت زمانی خود ، تمایل شما به یادگیری و پیچیدگی وب سایت تان ممکن است از یک متخصص در این زمینه درخواست کنید تا کنترل اوضاع را در دست بگیرد. گروههایی که پایه ریزی فرایند SEO را متقبل می شوند متفاوت هستند. برخی بر تکنیک های خیلی حرفه ای متمرکز می شوند در حالی که گروه های دیگر به مباحثی عمومی و کلی بسنده می کنند. بهینه سازی یک وب سایت برای موتورهای جستجو می تواند مستلزم بررسی المان های خاص زیادی باشد که متخصصین SEO آنها را در بازه ی علوم عمومی بهینه سازی و استراتژی وب سایت در نظر می گیرند. هم چنان حتی در این مورد اطلاع از مفاهیم بنیادی این علم بسیار ارزشمند است.
 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر