بدسکتور چیست و به چه دلیل ایجاد می شود ؟

Sina

Administrator
پرسنل مدیریت
2013-05-11
4,710
2,901
113
چابکســـر


بدسکتور چیست و به چه دلیل ایجاد می شود ؟ سوالی است که اغلب در تیکت ها مطرح می شود و بدلیل زیاد پرسیده شدن این سوال مقاله ای آموزشی در این قسمت آماده کرده ام که امیدوارم مفید باشد .به طور کلی بدسکتور به قسمتی از صفحات درون هارد گفته می شود که نتوان بر روی آن اطلاعات را نوشت که میتواند به سبب چندین عامل ایجاد گردد ولی تمامی این مسائل باعث می شود که سیستم عامل شما از نوشتن اطلاعات بر روی هارد دیسک ناتوان باشد . بنده برای ایجاد این مقاله از سایتهای تخصصی و مراکز تعمیر هارد دیسک کمک گرفته ام و سعی کرده ام تا جایی که می توانم به صورت عامیانه و بدون استفاده از کلماتی که فهم آن برای بعضی از کاربران مبتدی ممکن است نا آشنا باشد پرهیز کنم .
bad sector یا bad cluster معمولا و در 99 درصد مواقع به 2 دلیل اتفاق می افتد . دلیل اول استفاده از نرم افزارهایی می باشد که کاربر به صورت صحیح بر روی ویندوز نصب نمی کند و باعث صدمه زدن به هارد دیسک می شود و دلیل دوم هم بر می گردد به خراب شدن خود هارد دیسک .(دلایل دیگری هم مثل ویروسی شدن ، ضربه و تکانهای شدید ، فرمت کردن زیاد هارد دیسک ، کشیدن کابل برق در هنگامی که هارد در حال جابجایی اطلاعات می باشد ، می تواند باعث بروز چنین مشکلی شود ولی معمولا کم پیش می آید) .
باید باور داشته باشید که شرکت های سازنده قطعات سخت افزاری به طرف مصرف گرایی کاربران روی آورده اند و فقط از این روش می توانند سود زیادی به جیب بزنند . اگر فراموش نکرده باشید سالهای گذشته قطعات سخت افزاری دارای ضمانت های بالای 3 سال و بعضی از آنها مثل پردازنده های شرکت اینتل دارای گارانتی مادام العمر بوده اند ، ولی امروز شاهد هستیم که این ضمانت به یکسال کاهش پیدا کرده است و این مورد این ادعا را می تواند ثابت کند که کیفیت قطعات تا حد قابل ملاحضه ای کاهش پیدا کرده است . با توجه به این توضیحات راه حل چیست و چه کاری باید برای رفع این مشکل از طرف کاربر انجام شود .




یکسری برنامه برای رفع بدسکتور وجود دارد که در بخش آموزش با عنوانهای "رفع عیب هارد دیسک و پیدا کردن بد سکتور با برنامه Chkdsk.exe" و "آموزش بدسکتور گیری هارد با نرم افزار HDD Regenerator" فعال شده است . یکسری نرم افزار دیگر نیز برای رفع این مشکل وجود دارد که در ادامه نام آنها را قرار میدهم .
HD repair program list
Powermax- low level format for maxtor hard disk
HDD Regenerato
Flobo
Killdisk
ANADISK
HD repair
شما می توانید ابتدا از طریق این دو نرم افزار هارد دیسک خودتان را اسکن کنید ولی از کجا بدانید که آیا هارد شما بدسکتور دارد یا خیر ؟ بدسکتور هم مثل مابقی اشکالات سخت افزاری دارای یکسری علائم می باشد که در ادامه به آن اشاره میکنم .


1.از کار افتادن و توقف های مکرر ولی نامنظم مخصوصا زمانی که سیستم در حال بوت شدن می باشد و ویندوز بارگذاری میگردد.
2.پیغامهای خطایی که به صورت مکرر در هنگام انجام برخی از اعمال پایه ای ویندوز مانند کپی کردن یا جابجا کردن فایلها نمایش داده می شوند.
3.اسامی فایل و فولدرها که تغییر کرده اند یا به صورت کدهای نامفهوم در آمده اند .
4.ناپدید شدن فایلها و فولدرها و حتی گاهی پریدن و ناپدید شدن درایو موجود بر روی هارد .
5.مکث و توقف بسیار طولانی برای باز کردن و دسترسی به یک فولدریا فایل .
6.بی صدا و ساکت بودن هارد پس از اینکه دستور باز شدن فولدر یا فایلی را صادر کردید .
7.خروجی های آشفته و در هم ریخته پس از باز کردن یک فایل یا چاپ کردن آن .
8.صداهایی که به صورت معمول جزء صداهای هارد محسوب نمیشوند مانند صدای ساییدگی و یا صدای کلیک .





راه حل چیست و چگونه باید مشکل بدسکتور را برطرف کرد ؟


1. ابتدا از اطلاعات ذخیره شده بر روی هارد دیسک پشتیبان تهیه کنید .
2. با یکی از نرم افزارهایی که در قسمت بالا به آن اشاره کرده ام هارد را اسکن و مشکلات احتمالی هارد دیسک را برطرف کنید .
3. در صورتیکه مشکل هارد با استفاده از نرم افزار برطرف نشد باید از طریق داس هارد دیسک را فرمت کنید .
4. در صورتیکه مورد 2 و 3 مشکل را حل نکرد باید یک هارد جدید جایگزین هارد قبلی کنید با شرطه اینکه از اطلاعات قبلا پشتیبان تهیه کرده باشید . در غیر اینصورت هارد را به یک مرکز تخصصی معتبر برده و اجازه بدهید متخصصان با استفاده از دستگاههای پیشرفته این مشکل را برطرف کنند.





در ادامه اجزای تشکیل دهنده یک هارد را با استفاده از عکس هایی که از وبلاگ novin-2h کپی کرده ام جهت مشاهده شما قرار میدهم .











منبع:
 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر