با درد دوري و دلتنگي چه كنيم؟

zahra

مدیر ارشد
2013-09-24
3,072
2,573
0


با درد دوري و دلتنگي چه كنيم؟

اگر فرزند شما دانشجوی آینده است...
fav34.gif

وقتی نوزاد به دنیا می آید، به اطرافیانش به شدت وابسته است؛ چرا که حیاتش به آنها وابسته است. اما هر چه بزرگتر می شود، وابستگی ها هم کمتر می شوند. فرزند شما هنگام وارد شدن به دوره دبیرستان، نباید اضطراب جدایی بالایی داشته باشد. درست است که مادر و پدر و در درجه بعدی دیگر اعضای خانواده، منابع اول مراقبتی هستندو جدا شدن از آنها ممکن است فرد را دچار اضطراب کند؛ اما اگر فرزند شما مراحل رشد را به خوبی طی کند، رفتن از خانه و وارد شدن به محیط خوابگاه برای او سخت نخواهد بود. گرچه مسلما چنین جدایی هم برای شما و هم او ناراحت کننده است اما نباید زندگی طبیعی شما را مختل کند. اگر شما و فرزندتان تا رسیدن به چنین روزی چند سال فاصله دارید، می توانید با کمک این راه ها، آسیب بعد از دور شدن از یکدیگر را کمتر کنید:

فرزندتان را در پر قو بار نیاورید

آنقدر از فرزندتان حمایت نکنید که توانایی محافظت از خودش را یاد نگیرد. محافظت بیش از حد از فرزندان، مانع شکل گرفتن شخصیت مستقل در آنها می شود. پس اجازه دهید توانایی مراقبت از خودش را به دست بیاورد و در عین حال، بدون دخالت مستقیم، او را در مقابل آسیب های احتمالی حفظ کنید. فرزند شما تا آنجا که می تواند، باید احتیاجات خود را برطرف کند و تنها در مواردی از شما کمک بگیرد که به خاطر محدودیت ها و یا شرایط خاصش، در برطرف کردن یک نیاز با مشکل مواجه است. نمی گوییم با زجر دادن کودکتان، او را مقاوم کنید، بلکه تنها در مورد خطرهای مراقبت غیرضروری و افراطی به شما هشدار می دهیم.

آرام آرام فاصله بگیرید

قرار نیست فرزندتان را رها کنید اما یا بالاتر رفتن سنش، دامه مراقبت ها و نظارت های مستقیم شما باید هر روز کمتر شود. پس همانطور که برای کودک 10 ساله تان مادری می کنید، از فرزند 15 ساله خود مراقبت نکنید. فرزند شما با رسیدن به دوره نوجوانی، بایدتکیه کمتری به شما داشته باشد و از اینکه هنگام مواجهه با بحران ها و مشکلات کمتر از قبل از شما کمک بگیرد، نترسد.

به جای سرزنش، توضیح دهید

به کودک تان مسئولیت پذیری را یاد دهید. هنگامی که اشتباه می کند، او را سرزنش نکنید بلکه برایش دلیل شکست خوردن واشتباهش را توضیح دهید. در عین حال، به او نشان دهید که مسئول رفتارهایش است و قرار نیست به خاطر برخوردار بدن از حمایت دیگران، با بی مسئولیتی دردسر درست کند.

بچه ها را در خانه حبس نکنید

زمانی که فرزند شما شما 17، 18 ساله می شود، باید توان تحمل جدایی و دور شدن از خانه را داشته باشد. شما می توانیدمقدمات این موضوع را از سال های قبل، یعنی زمان مدرسه آماده کنید. اردو رفتن یکی از راه های مناسب برای طی کردن این سیر تکاملی است.

اگر حال خودتان خوش نیست

سندرم آشیانه خالی که یکی از بحران های زندگی پدر و مادرهاست، بیشتر متعلق به دوره پیری است که بچه ها یکی یکی از خانه می روند و احتمالا یکی از زوج ها هم از دنیا می رود و دیگری با وجودبالا بودن سن، تنها می ماند. اما درباره پدر و مادرهای جوان تری که فرزندشان به خاطر ادامه تحصیل آنها را ترک کرده، اگرچه با سندرم آشیانه خالی روبرو نیستند اما باز هم به مراقبت و هوشیاری برای کنار آمدن با دلتنگی هایشان نیاز دارند. تحمل دور شدن فرزند از خانه برای والدین آسان نیست.
دلتنگی و اضطراب, دلتنگی و اضطراب فرزند

بشنوید و باور نکنید

تصور نکنید سکوت آدم ها به معنی بی احساس بودنشان است و انتظار نداشته باشید اعضای خانواده مثل هم رفتار کنند. وقتی مادر ممکن است با گریه های خود به این مشکل واکنش نشان دهد، پدر می تواند با انکار اهمیت موضوع به آن واکنش نشان دهد و برای مثال بگوید او دیگر بزرگ شده و حالا برای مستقل تر شدن، باید از ما دور بماند. در بعضی مواقع پدرها سعی می کنند از فرزندانشان فاصله بگیرند و برای مستقل تر شدن، او را به حال خود رها می کنند. این موضوع می تواند حال فرزندشان را از قبل هم بدتر کند.

در مورد حس تان حرف بزنید

اعضای خانواده می توانند دلتنگی ها و نگرانی هایشان را با هم تقسیم کنند و به جای انکار این احساسات، به دیگری هم بگویندکه اتفاق مهمی افتاده است؛ برای مثال پدر می تواند به فرزند دیگر بگوید بلکه من هم مثل تو ناراحتم و برای صحبت کردن در مورد این دلتنگی و شرایط تازه، اعضای خانواده را دور هم جمع کند.

حس تان را پنهان نکنید

در خانواده از نشان دادن احساسات خجالت نکشید و به جای پنهان کردن. آنها را بروز دهید. این کار درصد بالایی از مشکلات را کم می کند. پنهان کردن احساسات باعث ایجاد اضطراب ثانویه می شود. دلیلی ندارد اعضای خانواده در اتاق شان گریه کنند ولی بیرون از اتاق لبخند بزنند. بلکه می توانند با نشان دادن احساس واقعی شان به یکدیگر و با حمایت هم، بر این شرایط غلبه کنند.

زمان را از دست ندهید

مراقب طولانی شدن دلتنگی ها باشید. اگر به مرور زمان این حالات در هر یک از اعضای خانواده کمتر می شود، به متخصص مراجعه کنید. طولانی تر شدن این دلتنگی ها، می تواند مشکلات دیگری را به همراه بیاورد که درمانشان ساده نیست. پس اگر بیشتر از چند هفته، علائم شدید دلتنگی و بیقراری طول کشید، به روانپزشک مراجعه کنید.

خودتان را مدیریت کنید

درست است که نزدیک بودن ارتباط شما و فرزندتان بخش مهمی از مشکل را آسان می کند، اما حال و هوای شما هم در این مورد نقش بسیار مهمی دارد. اگر خود شما سطح اضطراب بالایی داشته باشید. قطعا نمی توانید کمکی به فرزندتان بکنید. نوجوانانی که والدین مضطرب دارند، گاهی برای جلوگیری از نگرانی های تازه، مشکلات و احساساتشان را از آنها پنهان می کنند. پس سعی کنید هیجانات تان را مدیریت کنید و با بالاتر بردن توان حل مسئله در خودتان، به فرزندتان هم دلگرمی می دهید
مجله تندرستی
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: Sina

zahra

مدیر ارشد
2013-09-24
3,072
2,573
0

بیشتر فكر لباس فرزندانید یا...؟!

227217160234194641632251571501741684713616.jpg


یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های والدین در زندگی، تربیت فرزندان و به ویژه جوانان است. هر پدر و مادری دوست دارد دختران و پسران خویش به نحو احسن پرورش داده و به سرانجام رساند. لکن در این میان برخی عوامل تأثیر مستقیم دارند. این مقوله نیز، همچون بسیاری دیگر از عوامل در نهج البلاغه آمده و بررسی این کتاب ارزشمند در جهت روشن شدن ابعاد مسأله راهگشاست.

عوامل موثر در تربیت

عوامل مۆ ثر در تربیت، عواملى‌اند كه به نحو اقتضا ساختار تربیتى و شخصیت روحى انسان را سامان مى‌دهند كه عبارتند از:
1ـ وراثت: وراثت انتقال یافتن صفات و خصوصیات از یك اصل از موجود زنده به نسل است. تأثیر وراثت در تربیت، تأثیرى مهم به نحو اقتضا است و نه به نحو علت تامه و عامل مسلط، چنانكه انسانى با وراثتى نادرست مى‌تواند به درستى گراید و انسانى با وراثتى درست به نادرستى میل كند.
امام على (علیه السلام) درباره اهمیت وراثت در نامه‌اى خطاب به معاویه در مقایسه‌اى میان خاندان خود ـ با بهترین وراثت ـ و خاندان اموى ـ با پست‌ترین وراثت ـ چنین فرموده‌اند: "اما گفته تو كه ما فرزندان عبد منافیم؛ درست است كه تبار ما یكى است، اما امیه در پایه هاشم نیست، و حرب را با عبدالمطلب در یك رتبت نتوان آورد، و ابوسفیان را با ابوطالب قیاس نتوان كرد. آنكه در راه خدا هجرت نمود چونان كسى نیست كه رسول خدا آزادش فرمود؛ و خاندانى را كه حسبى است شایسته، همچون كسى نیست كه خود را بدان خاندان بسته؛ و نه با ایمان درست كردار چون دروغگوى دغلكار. بدا پسرى كه پیرو پدر شود و در پى او به آتش دوزخ در شود". (نامه 17)
امام على (علیه السلام) در این سخن هم به اهمیت انكارناپذیر وراثت در تربیت پرداخته و هم این حقیقت را آشكارا بیان فرموده است كه انسان مى‌تواند با وجود وراثتى ناپاك، به پاكى گراید و راه هدایت پیش گیرد و از این رو معاویه را مذمت مى‌نمایند.
اراده انسان: در میان عوامل مۆثر در تربیت، اراده انسان مهمترین نقش را ـ به نحو اقتضا ـ در تربیت دارد، به گونه‌اى كه سعادت و شقاوت آدمى به دست خودش است

2ـ محیط: مجموعه عوامل عادى بیرونى كه انسان را در احاطه دارند و از ابتداى جلوه یافتن حیات آدمى تا زمان پایان یافتن زندگى این جهانى بر انسان تأثیر تربیتى مى‌گذارند، محیط شمرده مى‌شوند. مهمترین این عوامل عبارتند از:
ـ محیط خانواده: امام على (علیه السلام) در توصیف‌هاى خود درباره رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به این امر نیز توجه داده و فرموده‌اند:"تا آنكه تشریف بزرگوارى از سوى خداى بارى به محمد (صلی الله علیه و آله) رسید، و او را از بهترین خاندان و گرامى‌ترین دودمان بركشید. از درختى كه پیامبران خود را از آن جدا كرد، و امینان خویش را برگزید و بیرون آورد. فرزندان او بهترین فرزندانند، و خاندانش نیكوترین خاندان، و دودمان او بهترین دودمان". (خطبه 94)
ـ محیط رفاقت و معاشرت: به بیان امیرمۆ منان (علیه السلام) دوستى با عاقلان و صالحان مانند قرار گرفتن در معرض نسیم بهارى است كه زنده‌كننده و به بارنشاننده است و دوستى با جاهلان و فاسدان مانند قرار گرفتن در معرض سرماى پاییزى است كه میراننده و خشك‌كننده است. (حکمت 128)
ـ محیط اجتماع: امام در نامه خود به حارث همدانى می‌فرمایند:"در شهرهاى بزرگ سكونت كن كه جایگاه فراهم آمدن مسلمانان است، و بپرهیز از جای‌هایى كه در آن از یاد خدا غافلند و آنجا كه به یكدیگر ستم مى‌رانند، و بر طاعت خدا كمتر یاران‌اند". (نامه 69)


24292122352058014710019249327682108112173.jpg



ـ محیط جغرافیایى و طبیعى: امام على (علیه السلام) درباره نحوه زندگى عرب جاهلى و تأثیر محیط جغرافیایى و طبیعى بر اخلاق و رفتار انسان سخنى روشنگر دارد، چنانكه فرموده است :"همانا خداوند محمد (صلی الله علیه و آله) را برانگیخت، تا مردمان را انذار كند و فرمان خدا را چنانكه باید برساند. آن هنگام شما اى مردم عرب! بدترین آیین را برگزیده بودید و در بدترین سراى خزیده بودید. منزلگاهتان سنگستان‌هاى ناهموار، همنشینتان گرزه مارهاى زهردار، آبتان تیره و ناگوار، خوراكتان گلوآزار، خون یكدیگر را ریزان، از خویشاوند بریده و گریزان، بت‌هایتان همه جا برپا و پاى تا سر آلوده به خطا". (خطبه 26)
بى‌گمان زندگى در محیطى خشن و همراه با درگیرى و جنگ، روحیه فرد را به سوى خشونت و جمود و خودمحورى مى‌كشاند، چنانكه عرب جاهلى به هیچ وجه خود را پایبند قانون و مقررات نمى‌دید و به زندگى مدنى و آداب و مقررات آن به دیده بى‌اعتنایى و حتى ریشخند مى‌نگریست.

3ـ سختی‌ها و شداید: از جمله عوامل مۆثر در تربیت انسان سختى‌ها و شداید است كه موجب صیقل خوردن گوهر وجود آدمى و شكوفایى استعدادها و كسب كمالات است. به بیان امیرمۆ منان (علیه السلام): "گوهر انسان ها در آزمایشگاه دگرگونى احوال معلوم مى‌شود". (حکمت 217)

4ـ كار: كار از جمله عوامل تربیتى است كه در شكل دادن شخصیت انسان ـ به نحو اقتضا ـ بسیار مۆثر است. على (علیه السلام) در ضمن حكمتى والا فرموده‌اند :"خوشا آنكه كسبى پاكیزه داشته باشد". (حکمت 123)
كار و تلاش از جهات مختلف اهمیت دارد و در تربیت فرد و جامعه نقشى اساسى بازى مى‌كند.

5ـ اراده انسان: در میان عوامل مۆثر در تربیت، اراده انسان مهمترین نقش را ـ به نحو اقتضا ـ در تربیت دارد، به گونه‌اى كه سعادت و شقاوت آدمى به دست خودش است. خداى رحمان راه سعادت و شقاوت انسان را بدو نموده و او را در انتخاب این راه و پیمودنش آزاد گذاشته است تا خود، خویش را انتخاب كند و به هر چه مى‌خواهد متصف گردد و در این امر اكراه و اجبارى نیست. به بیان امیرمۆ منان (علیه السلام): "خوشبخت كسى است كه از دیگران پند پذیرد (و خود را به پاكى پرورش دهد) و بدبخت كسى است كه فریب هواى نفس خویش خورد (و به ناپاكى گراید)". (خطبه 86)
امام على (علیه السلام) درباره اهمیت وراثت در نامه‌اى خطاب به معاویه در مقایسه‌اى میان خاندان خود ـ با بهترین وراثت ـ و خاندان اموى ـ با پست‌ترین وراثت ـ چنین فرموده‌اند: "اما گفته تو كه ما فرزندان عبد منافیم؛ درست است كه تبار ما یكى است، اما امیه در پایه هاشم نیست، و حرب را با عبدالمطلب در یك رتبت نتوان آورد، و ابوسفیان را با ابوطالب قیاس نتوان كرد. آنكه در راه خدا هجرت نمود چونان كسى نیست كه رسول خدا آزادش فرمود؛ و خاندانى را كه حسبى است شایسته، همچون كسى نیست كه خود را بدان خاندان بسته؛ و نه با ایمان درست كردار چون دروغگوى دغلكار. بدا پسرى كه پیرو پدر شود و در پى او به آتش دوزخ در شود

عوامل انحراف جوانان

ائمه (علیهم السلام) ریشه‌ها و علل بیماری‌ها و انحرافات را مدنظر قرار داده‌اند که در این مجال به بیان برخی از مهم‌ترین آن‌ها از منظر امام علی (علیه السلام) در نهج البلاغه پرداخته می‌شود.

1ـ جهل و عدم آگاهی: "نادانی جوانان پذیرفته شدنی و علم و دانش آن‌ها کم است". (حکمت 232) یعنی اگر نادانسته کاری انجام دادند عفو نمایید که علم آن‌ها نیز بسیار قلیل است.

2ـ لذت‌گرایی و تمایل‌پرستی: "هواپرستی و شهوت‌رانی دشمن عقل و خرد است". (حکمت 232)

3ـ عشق و حبّ افراطی: "هر کس به چیزی عاشق گردد چچشمش را کور و دلش را بیمار نماید". (خطبه 108) به گونه‌ای که عیب و طشتی را نمی‌بیند.

4ـ آزادی‌طلبی افراطی: "ای مالک! هواها و خواهش‌های نفسانی خویش را تحت تملک خود درآور و بر آن‌ها مالک باش و نفس خویش را از آنچه حلال نیست بخیل گردان". (نامه 53) یعنی نسبت به حرام‌ها بخل داشته باش و انجام نده.
5ـ عصبانیت و خشم کنترل‌نشده: "خشم و غضب تعدیل ناشده و بیجا خود شعبه و مرحله‌ای از دیوانگی است". (حکمت 255)


نتیجه

عوامل مۆ ثر در تربیت، عواملى‌اند كه به نحو اقتضا ساختار تربیتى و شخصیت روحى انسان را سامان مى‌دهند
كه عبارت از وراثت، محیط خانواده و رفاقت و اجتماع و جغرافیایى و طبیعى، سختی‌ها و شداید، كار، اراده انسان است.
برخی از مهم‌ترین عوامل انحراف جوانان از منظر امام علی (علیه السلام) در نهج البلاغه جهل، لذت‌گرایی، عشق افراطی، آزادی‌طلبی و عصبانیت است.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: Sina

zahra

مدیر ارشد
2013-09-24
3,072
2,573
0
شعاع مهربانیت را
روز به روز زیادتر کن
آنقدر که روزی بتوانی
همه را در آن جای دهی
آن وقت تا خدا فاصله ای نیست...

 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: Sina

zahra

مدیر ارشد
2013-09-24
3,072
2,573
0
کاش می شد که کسی می آمد
باور تیره ی ما را می شست
و به ما می فهماند
دل ما منزل تاریکی نیست
اخم بر چهره بس نازیباست
بهترین واقعه همان لبخند است
کاش می شد که به انگشت نخی می بستیم
که فراموش نگرددکه هنوز انسانیم…!

697049549.jpg
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: Sina

zahra

مدیر ارشد
2013-09-24
3,072
2,573
0
رنج هست، مرگ هست، اندوه جدايي هست،
اما آرامش نيز هست، شادی هست، رقص هست،
خدا هست.
زندگی، همچون رودی بزرگ، جاودانه روان است.
زندگی همچون رودی بزرگ كه به دريا می رود،
دامان خدا را می جويد .
خورشيد هنوز طلوع ميكند
فانوس ستارگان هنوز از سقف شب آويخته است :
بهار مدام می خرامد و دامن سبزش را بر زمين مي كشد :
امواج دريا، آواز می خوانند،
بر ميخيزند و خود را در آغوش ساحل گم ميكنند.
گل ها باز می شوند و جلوه می كنند و می روند .
نيستی نيست .
هستی هست .
پايان نيست.
راه هست.
تولد هر كودك، نشان آن است كه :
خدا هنوز از انسان نااميد نشده است .

رابيندرانات تاگور
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: Sina

zahra

مدیر ارشد
2013-09-24
3,072
2,573
0

من همان اندازه
دلواپس شادماني تو ام
که تو
دلواپس شادماني من
اگر تو خاطري آسوده نداشته باشي
من هم آسوده خاطر نخواهم بود .


جبران خليل جبران

2034096438.jpg
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: Sina

zahra

مدیر ارشد
2013-09-24
3,072
2,573
0
نه تو می مانی و نه اندوه

و نه هیچیک از مردم این آبادی…

به حباب نگران لب یک رود قسم،

و به کوتاهی آن لحظه شادی که گذشت،

غصه هم می گذرد،

آنچنانی که فقط خاطره ای خواهد ماند…

لحظه ها عریانند.

به تن لحظه خود، جامه اندوه مپوشان هرگز…

سهراب سپهری
06.jpg
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: Sina

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر