ایرانگردی در نوروز 93؛ کاخ فلاحتی ایلام + تصاویر

Melika

افتخاری
2013-06-21
747
1,415
0
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام گفت: کاخ فلاحتی ایلام مربوط به دوره قاجار است و در خیابان آیت‌الله حیدری شهر ایلام واقع شده است.

«رویا ارجمندی» معاون میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایلام اظهار کرد: کاخ فلاحتی ایلام مربوط به دوره قاجار بوده و در خیابان آیت‌الله حیدری شهر ایلام واقع شده و این کاخ بنا به دستور غلامرضاخان والی در سال ۱۳۲۶ ه .ق احداث شده است.


kakh-falahati-ilam-93-norouz.jpg

kakh-falahati-ilam-93-norouz1.jpg

وی افزود: فضایی که قبلاً کاخ در آن قرار گرفته کاملاً باز و با‌غهای میوه اطراف آن زیبایی خاص به آن بخشیده بود اما اکنون با توسعه شهری فضای باز آن تبدیل به ساختمان و خیابان شده است این کاخ چون در محوطه سازمان جهاد کشاورزی استان قرار گرفته به کاخ کشاورزی هم مشهور است.

ارجمندی ادامه داد: این کاخ در زمینی به مساحت ۸۱۰ متر مربع با زیربنای حدود ۳۳۷ مترمربع احداث شده و نقشه درونی کاخ به صورت دو اتاق تودرتو در اطراف و یک هالی بزرگ در وسط است و در جلوی هال یک ایوان قرار گرفته که در اتاق‌ها و هال به آن باز می‌شوند.

معاون میراث فرهنگی و گردشگری استان با بیان اینکه دو طرف اتاق‌ها به صورت چند ضلعی منظم بیرون آمده و بین آنها دو تراس قرار دارد و در هر دو طرف پنجره‌ای به ابعاد ۱ در۲ متر تعبیه شده که با طاقی نیم دایره‌ای و گچ‌بری‌های زیبایی با نقوش انسانی و گل و گیاه مزین شده است خاطرنشان کرد: سقف تراس بر دوستون تکیه زده که سرستون‌ها به شیوه کوفی ساخته شده ولی داخل اتاق‌ها بسیار ساده و بدون تزیین است سقف کاخ به صورت طاق ضربی با تیرهای چوبی و ملات اندود شده و از سطحی شیب‌دار با ورق گالوانیزه پوشانده شده است.


kakh-falahati-ilam-93-norouz2.jpg

kakh-falahati-ilam-93-norouz3.jpg

وی ادامه داد: در ساخت این بنا از مصالحی نظیر آجرهای مربع شکل، سنگ‌های تراشیده شده، چوب وگچ استفاده شده و کف کاخ نیز با آجر فرش شده و این کاخ دارای پنج اتاق و یک ایوان به شکل مستطیل است و هم‌اکنون موزه تاریخ کشاورزی در بنا فعال و به روی علاقمندان باز است.

گفتنی است که این بنا با شماره ثبت 1750مورخ 1375.6.1 درفهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر