امروزه تبلیغات یکی از مهمترین ارکان هر کسب کار بشمار میرود بصورتی که هر تولید کننده قبل از شروع هر تولید و کسب و کار باید امکانسنجی کند که آیا میتواند کالا و محصول تولید شده را در بازار بفروش برساند یا خیر؟ به نظر شما فروش کالا و محصول تولید شده با چه ابزاری میتواند در بهترین حالت قرار گیرد؟ اولین کلمه ای که بصورت ناخودآگاه به ذهن شما میرسد واژه (تبلیغات) می باشد. تبلیغات امروزه به چندین شاخه گسترده تقسیم شده است و حتی برای این امر مهم شرکتهای بزرگ تاسیس شده اند و در حال ایده پردازی برای تبلیغات موثرتر میباشند.
شاید بتوان اهمیت تبلیغات را از آنجا فهمید که حتی بزرگترین شرکتهای دنیا و شناخته ترین کمپانی ها با وجود اینکه تمام مردم دنیا با محصولات و کارهای آنها آشنا هستند هیچ موقع از این امر غافل نشده اند!! بزرگترین شرکتهای دنیا هم حتی محتاج تبلیغات و نوآوری در کسب کار می باشند. تبلیغات محیطی از قدیمی ترین و تاثیر گذارترین روشهای تبلیغات برای تجارت های محلی بشمار می رود، تبلیغات محیطی شامل نصب بنر نصب بیلبورد ،چسباندن آگهی و تراکت و پوستر ، دیوار نویسی تبلیغاتی، تبلیغات روی اتوبوس ها و هر روش دیگری که بتواند نظر عابران را بصورت موثر و نمایشی بطرف خود جلب کند. شاید در نگاه اول برای هر عابر تبلیغات دیده شود ولی هیچگاه بخاطر نسپارد تبلیغات را ولی در طول زمان در ذهن مخاطب تبلیغات میتواند برند سازی شود و اعتبار ویژه یابد. در صورتی که تبلیغات برای برند ها و خدمات کوچکتر باشد بطوری که نیاز روزانه ماهانه و سالانه مخاطبین باشد که بطور مستقیم نیاز خود را از طریق خدمات شما رفع کنند شاید تبلیغات محیطی یکی از موثر ترین راه ها برای شناساندن خدمات شما باشد. بطور مثال : تبلیغات ثبت نام در کلاس. یا خدمات منزل . یا آگهی جذب نیرو.. در این نوع تبلیغات نوع نگاه و ذوق طراح است که نگاه های عابرین را به سمت خود با نوآوری شکار میکند و نظرها را بسمت خود جلب میکند. در واقع تبلیغات محیطی پیام خود را بصورت ساده و رسا اما پرقدرت به مصرف کنندگانی که در حال جابجایی و حرکت و مسافرت هستند میرساند. تبلیغات محیطی و شهری امروزه بصورت مدرن تر هم برای کسب و کارهای بزرگتر و برندها در حال رشد می باشد. یکی از ابزار جدید تبلیغات محیطی امروزه تلوزیون های شهری می باشند. ساک دستی تبلیغاتی پارچه ای یا ناون واوون بگ nonwovenbag نیز یکی از راه های تبلیغات محیطی میباشد که میتواند تبلیغات شما و برند و اطلاعات تماس شما را را تا درون خانه مخاطبین شما بکشاند.
تبلیغات به شما کمک می کند تا:
برند خود را معرفی کنید
فروش خود را افزايش دهيد
كالا و خدمات خود را معرفي كنيد
تبليغات موجب افزايش آگاهي مردم نسبت به يك محصول مي شود.
با تبلیغات هدفمند و موثر مشتریان خود را ترغیب می کنید تا از محصولات و خدمات شما استفاده کنند.
برخی از روش های تبلیغات
هدایای تبلیغاتی ماندگار و کاربردی مانند ساک دستی پارچه ای و بسته بندی شیک
نایلون چاپی برای تحویل کالا
استفاده از وب سایت های رایگان
امروزه یکی از راه های بسیار موثر در تبلیغات و آگهی دادن استفاده از اینترنت است. زیرا علاوه بر این که طیف بسیار گسترده ای از افراد، سطح متوسط و بالای جامعه را تشکیل می دهند احتمال توجه مخاطبان به تبلیغات اینترنتی بسیار بیش تر از تبلیغات غیر اینترنتی است. علاوه بر این، این گونه تبلیغات از لحاظ اقتصادی بسیار به صرفه تر از انواع دیگر تبلیغات هستند. یعنی تبلیغ کننده می تواند با هزینه کمتر تبلیغات بسیار موثرتری را انجام دهد.شما می توانید برای تبلیغات خود در فضای وب از سایت های رایگان استفاده کنید. برای این منظور کافی در این گونه سایت ها عضو شده و وارد محیط کاربری خود شوید و با توجه به امکاناتی که هر سایت در اختیار شما قرار می دهد اقدام به درج آگهی تبلیغاتی کنید.درج آگهی در این گونه سایت ها کاملا رایگان است و بسته به میزان اعتبار اولیه ای که هر سایت در اختیار کاربر قرار می دهند می توان آگهی رایگان درج کرد.در این گونه سایت ها شما می توانید حداقل 5 آگهی رایگان درج کنید و برای آگهی خود کلمات کلیدی را تعریف کنید تا برای موتورهای جستجو قابل جستجو باشند .بدیهی است با تایپ عنوان آگهی شما و یا بخشی از آن توسط کاربران در موتورهای جستجو،آگهی شما نیز در نتایج جستجونمایش داده می شود.
تبلیغات در نشریات:
می توانید با درج آگهی در انواع نشریات از جمله روزنامه ها، هفته نامه ها، ماه نامه ها ، فصل نامه ها و ...محصولات، خدمات، شرکت و یا برند خود را معرفی کنید.دقت کنید قبل از درج آگهی در نشریات ابتدا ازمخاطبان آن نشریه ، تیراژ و نحوه توزیع آن اطلاعات کسب کنید تا مطمئین شوید نشریه مناسبی را انتخاب کرده اید و آگهی شما حتما به دست مخاطب مورد نظر میرسد.
ایمیل مارکتینگ:
یکی از روش های مرسوم در تبلیغات ارسال ایمیل های تبلیغاتی انبوه به مخاطبان است که به شما این امکان را می دهد تا با داشتن لیستی از مشتریان مورد نظر خود محصولات و خدمات مورد نظر خود را از طریق ارسال ایمیل معرفی کنید. به این نکته توجه داشته باشید که برای رسیدن به نتیجه مطلوب بهتراست در ابتدا لیست ایمیل مخاطبان مورد نظرخود را جمع آوری کنید از جمله ایمیل مدیران شرکت ها، کاربران و اشخاصی که ممکن است محصول شما به هر دلیل مورد توجه و استفاده آن ها قرار گیرد.ارسال ایمیل های انبوه به کلیه کاربران و شرکت ها هم می تواند نتیجه بخش باشد، اما بهتر است تبلیغات به هر شکلی که صورت می گیرد هدفمند و جهت دار باشد.بنابراین دسته بندی مخاطبان و ارسال ایمیل های هدفمند به هر مخاطب خاص، تاثیر بیشتری خواهد داشت.فراموش نکنید عنوان ایمیل ارسالی و متن و تصاویر مورد استفاده در هر ایمیل هم تاثیر گذار است و کاربران معمولا ایمیل های نامربوط ویا اسپم را مشاهده نمی کنند.
اس ام اس مارکتینگ:ارسال پیامک های تبلیغاتی (SMS) یکی از روش های مفید و موثر در تبلیغات است. با توجه به این که در این روش پیام تبلیغاتی شما به احتمال 98درصد به دست مخاطب می رسد باید به متن پیام و مختصر و مفید بودن آن توجه کنید.در این روش برای حصول نتیجه مطلوب، بهتر است به طور هدفمند اقدام به ارسال پیامک کنید.به این شکل که ابتدا لیستی از شماره موبایل مخاطبان مورد نظر تهیه کنید و سپس اقدام به ارسال پیام تبلیغاتی کنید.
اهمیت تبلیغات در چیست؟
امروزه قدرت تبليغات به حدي نمایان است که اكثر شركت هايي كه اهميت اين موضوع را به طور كاملا درك كرده اند به طور سالانه بودجه اي را بدین منظور اختصاص مي دهند. بسياري از شركت ها بخشي را به عنوان بازاریابی و تبليغات دارند تا به کمک تبلیغات محصولات خود را معرفی کنند و فروش خود را افزایش دهند.شما برای تبلیغات محصولات و خدمات خود از چه روش هایی استفاده می کنید؟
برای تبلیغات روش های مختلفی را پیش رو دارید که سعی خواهیم کرد شما را با شیوه های متداول آن آشنا کنیم.اما نکته ای که همیشه باید مورد توجه قرار گیرد این است که سعي كنيد در طرح تبليغاتی خود ازتصاویر، كلمات، رنگ ها و شعارهای تبلیغاتی مهم و تحريك كننده استفاده كنيد تا بتوانيد مخاطب را براي توجه بيشتر به آن ترغيب كنيد.استفاده از تبلیغات محیطی:تبلیغات محیطی شامل نصب پوستر تبلیغاتی در مکان های عمومی ، نمایش آگهی شما بر روی بیلبردها، تلویزیون های شهری، تابلوهای تبلیغاتی در سایزهای مختلف ،
تبلیغات اینترنتی به استفاده از اینترنت به عنوان یک کانال و وسیله ارتباطی برای ارسال تبلیغات در محیط وب اشاره دارد. در تعریفی دیگر، تبلیغات اینترنتی را اینگونه تعریف نمودهاند: نمایش دادن نامها و علائم تجاری، شعارها و تصاویر تبلیغاتی در سایتها (پایگاهها)ی پربیننده اینترنت، به نحوی که به تحقق اهداف تبلیغات کمک نماید.
● شکلگیری تبلیغات اینترنتی
با شروع فعالیت های تجاری در اینترنت، تبلیغات اینترنتی نیز پا به عرصه گذاشت. به نظر میرسد اولین شیوه برای تبلیغ استفاده از پست الکترونیک بوده باشد. اما با اضافه شدن فناوری وب به اینترنت، تبلیغات اینترنتی به شکل امروزی آن آغاز گردید. در سال ۱۹۹۴ اولین بنر تبلیغاتی - که امروزه معمولترین و مشهورترین مدل تبلیغ در اینترنت است - در پایگاه اینترنت "هات وایر" به کار گرفته شد. از این سال به بعد بود که تبلیغات اینترنتی به عنوان تکنیکی موثر و کارا برای تبلیغات مورد توجه بازاریابان قرار گرفت. به مرور زمان انواع جدیدی از مدلهای تبلیغات در اینترنت شکل گرفتند و میزان هزینههای تبلیغاتی به طور مداوم افزایش پیدا کرد. به طوری که از میزان ۵۵ میلیون دلار در سال ۱۹۹۵ به ۲۷۰ میلیون دلار در سال ۱۹۹۶، ۹۴۰ میلیون دلار در سال ۱۹۹۷، ۲ میلیارد دلار در سال ۱۹۹۸ و ۵ میلیارد دلار در سال ۱۹۹۹ رسید. همچنین بر اساس آمار منتشره در موسسه تبلیغات تعاملی که یکی از معروفترین و معتبرترین موسسات در زمینه ارائه آمار و اطلاعات اینترنتی است میزان هزینههای تبلیغات اینترنتی در سالهای ۲۰۰۰، ۲۰۰۱، ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ به ترتیب برابر با ۰۸۷/۸، ۱۳۴/۷، ۰۱۰/۶ و ۲۶۷/۷ میلیارد دلار بوده است(بختایی،۱۳۸۵).
● اهمیت تبلیغات اینترنتی
در مقایسه با تبلیغات سـنتی، تبلـیغ در اینترنت از مزیتهای قابل ملاحظهای برخوردار است از آن جمله می توان به ایجاد ارتباط دو طرفه با مخاطب، ایجاد یک پیوند مستقیم به لیست محصولات، توانایی هدفگیری ایستا و پویای مشتریان، دسترسی جهانی و شبانهروزی، ارسال و نگهداری و به روز رسانی آسان، قابلیت اندازهگیری و ردگیری بالا، طراحی پیام آگهی و قابلیت فروش اشاره کرد. بعلاوه هزینه تبلیغ در اینترنت نیز به مراتب کمتر از رسانه های دیگر می باشد.
شرکت های تجاری اگر بخواهند در عرصه فعالیت باقی بمانند و موقعیت خود را در بازار پررقابت امروز حفظ کنند چارهای جز به کارگیری این نوع از تبلیغات نخواهند داشت. این امر درمورد شرکتهایی که بخواهند در سطح جهانی فعالیت کنند مصداق بارزتری خواهد داشت. تبلیغات اینترنتی دارای اشکال مختلفی است که هر شکل آن دارای ویژگیهای خاص خود است. با توجه به هدف تبلیغات، نوع محصول، ویژگیهای مخاطبان، باید شکل متناسب تبلیغات اینترنتی انتخاب شود(گلچین،۱۳۸۵).
● مزیت های تبلیغات اینترنتی
تبلیغ در اینترنت مزیتهای زیادی نسبت به تبلیغات سنتی دارد، از آن جمله میتوان موارد زیر را نام برد:
▪ ایجاد ارتباط دوطرفه: تبلیغات اینترنتی یک ارتباط دوطرفه بین تبلیغ کننده و مخاطب ایجاد میکند. مخاطبان نه تنها تبلیغات را دریافت میکنند بلکه قادرند بازخورد بدهند و سوالات خود را در مورد محصولات با تبلیغکنندگان مطرح کنند.
▪ ایجاد یک پیوند مستقیم به لیست محصولات: تبلیغات اینترنتی با یک پیوند مستقیم، دسترسی به اطلاعات محصولات مرتبط را برای مخاطبان فراهم میسازد. این قابلیت غالباً منجر به مبادله محصولات و افزایش تعاملات تجاری میشود.
▪ دسترسی جهانی و شبانهروزی: تبلیغات اینترنتی دارای دسترسی جهانی است و در تمام روزهای سال و تمام ساعات روز در دسترس می باشد که این امر موجب افزایش قابلیت مشاهده و گسترش بازار آن میشود.
▪ ارسال، نگهداری و به روز رسانی آسان: به دلیل ماهیت دیجیتالی، تبلیغات اینترنتی دارای ویژگیهای نمایش، نگهداری و به روز رسانی آسان است. کاهش فرایند تهیه و اجرای تبلیغات از جمله نتایج این ویژگیها تلقی میشود.
▪ قابلیت بالای اندازهگیری و ردگیری: تبلیغات اینترنتی به دلیل ماهیت دیجیتالی، از قابلیت ردگیری و اندازهگیری بالایی برخوردار است. از روشهای گوناگونی برای ردگیری، ارزیابی عملکرد و سنجش اثربخشی تبلیغات اینترنتی استفاده میشود.
▪ قابلیت فروش: در این نوع از تبلیغات پس از نمایش آگهی میتوان بلافاصله فروش را نیز انجام داد(محمدی،۱۳۸۵).
● مدل های تجاری (کسب و کار) در تبلیغات اینترنتی
▪ تعریف مدل کسب و کار (Business model): مدل کسب و کار (یا مدل تجاری) به یک ایده تجاری و برنامه استراتژیک در مورد نحوه به دست آوردن پول برای یک کسب و کار اشاره دارد. تبلیغ اینترنتی موثر میبایست دارای مدل تجاری مناسبی باشد که موجب موفقیت آن کسب و کار شود.
از جمله مدلهای تجاری تبلیغات اینترنتی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
▪ مدل کسب و کار مبتنی بر محتوا: براساس این مدل از کسب و کار، ناشران اینترنتی میبایست با ارائه محتوای ارزشمند و مهم برای مخاطبین خود، ترافیک سایت خود را افزایش دهند. تلاش اصلی مدیران سایتها در این مدل میبایست، معطوف به فراهم آوردن مطالب جالب، جهت افزایش ترافیک سایت شود.
▪ مدل مبتنی بر ارائه خدمات متنوع اینترنتی: در این روش ناشران اینترنتی خدمات متنوعی را برای مخاطبین فراهم میآورند، که از آن جمله میتوان به فراهم آوردن امکان استفاده از پست الکترونیک (email)، اتاقهای گفتگو (Chat Room) و یا پیغام رسانها (Messenger) اشاره کرد. در این روش میزان موفقیت سایت به کیفیت خدمات ارائه شده بستگی دارد چرا که تعداد استفاده کنندگان از این خدمات با میزان کسب درآمد تبلیغاتی این شرکتها رابطه مستقیم دارد. از سایتهای معروف در این زمینه میتوان به AOL اشاره نمود(حسنی،۱۳۸۵).
▪ مدل مبتنی بر فراهم آوردن امکان جستجوی سایتهای مختلف: سایتهای مبتنی بر این مدل با فراهم آوردن امکان جستجو در میان سایتهای گوناگون و طبقهبندی آن سایتها بر اساس محتوا، خدماتی را به کسانی که در جستجوی موضوع یا مطلب خاصی میباشند ارائه مینمایند. از زمره سایتهای بسیار معروف در این گروه میتوان "Yahoo" را نام برد.
▪ مدل مبتنی بر ارائه خدمات تبلیغاتی: شرکتهای این گروه به کسانی که مایل هستند در اینترنت تبلیغ نمایند، خدماتی را ارائه میدهند. این خدمات شامل طراحی تبلیغ و کمک به یافتن مکان مناسب جهت نمایش تبلیغ میباشد. بسیاری از این شرکتها حتی خدمات ردگیری تبلیغات و نیز اندازهگیریهای مربوط به اثر بخشی آن تبلیغات را نیز انجام میدهند. از جمله شرکتهای این گروه میتوان از "Doubleclick" نام برد.
▪ مدل مبتنی بر شبکه تبلیغاتی: شرکتهای این گروه فضاهای ناشران اینترنتی را در معرض خرید تبلیغ دهندگان قرار میدهند و پس از خرید یا اجاره آن فضاها از سوی تبلیغ دهندگان، درصدی را بعنوان حقالعمل دریافت می نمایند " Adoutlet " از جمله این شرکتها میباشد.
● تبلیغات بنری (Banner Advertising)
پر استفادهترین شکل تبلیغات اینترنتی، بنرها به شمار میآیند. استفاده از ابزار و روشهای نوین، افزون بر افزایش تأثیر این شکل از تبلیغات، انقلابی در این نوع تبلیغ ایجاد کرده است. تبلیغات بنری نقش بسزایی در افزایش قابلیتهای تصویری نامها و علائم تجاری دارند. مطابق گزارش تبلیغاتی فورستر، در شرایط یکسان، تبلیغات آنلاین تأثیر زیادی در مشهور شدن نام تجاری شرکتها دارند. (تقریباْ حدود ۶۰ درصد)
افرادی که ابزارهای تبیغاتی سنتی را برای محصولات خود مناسب نمیدانند، میتوانند از تبلیغات بنری برای گسترش نام شرکت خود بیشترین بهره را ببرند. کلید موفقیت افرادی که فعالیتهایشان ارتباط تنگاتنگی با شبکه اینترنت دارد، گنجاندن بنرها در وب سایتهایی است که به نحوی با موضوع تبلیغ آنها مرتبط هستند. دیدن تبلیغات بنری یک شرکت از سوی مشتریان، چه با کلیک بر روی آنها همراه باشد و چه نباشد، در معروف کردن نام شرکت با هزینهای اندک، نقشی باور نکردنی دارد.
بطور کلی بنرها به دو شکل ثابت و متحرک طراحی میشوند. بنرها بدلیل هزینه کم در طراحی و پست از متداولترین اشکال تبلیغات اینترنتی به شمار میآیند.
▪ بنرهای ثابت: بنر ثابت به بنری اطلاق میشود که تبلیغ را بصورت یک تصویر و در اندازه ای ثابت ارائه میکند. از آنجاکه بنرها در بسیاری از سایتها نمایش داده میشوند، نرخ رویت بالایی دارند ولی نرخ کلیک در آنها پائین است.
▪ بنرهای انیمیشندار (بنرهای پویا): در حقیقت بنرهای ثابتی هستند که از فنآوری انیمیشن در طراحی و ساخت آنها استفاده شده است. این نوع بنرها بدلیل برخورداری از انیمیشن نسبت به بنرهای ثابت غالباً نرخ کلیک بالاتری دارند. بنرهای ثابت و انیمیشندار هر دو ابزاریهای مناسبی برای معرفی نام تجاری میباشند.
▪ بنرهای تعاملی: شکل دیگری از بنرها، بنرهای تعاملی هستند. در این نوع بنرها که به تازگی بسیار مشهور شدهاند، برای کاربران این امکان فراهم است که ارتباط دو طرفهای را با تبلیغ کنندگان برقرار نمایند. به عنوان مثال گزینههایی به منظور ورود اطلاعات برای کاربران در نظر گرفته شده و به تناسب اطلاعاتی که کاربران وارد میکنند، پاسخهایی به آنها داده میشود. از بنرهای تعاملی غالباً در خریدها و ثبت نامهای اینترنتی و مواردی از این قبیل استفــاده مــیشــود. در اغــلب موارد بــنرهای تعاملــی با اسـتفاده از HTML ,Java Script ,Java Applet ساخته میشوند. امروزه بنرها از اشکال، اندازهها و روشهای ارائه استانداری برخوردار هستند(حسنی،۱۳۸۴).
● تبلیغات اینترنتی در ایران، راهبردها و راهکارها
در ایران اینترنت از سال ۱۳۷۶ بطور نسبتاً فراگیر به کار گرفته شده است و تعداد کاربران آن بطور فزایندهای در طول سالیان اخیر افزایش یافته است. با وجود اینکه تعداد سایتهای فارسی از رشد بسیاری برخوردار بوده است اما همچنان تعداد تبلیغات اینترنتی این سایتها بسیار کم و ناچیز میباشد. این موضوع باعث شده مشکلات مالی فراوانی برای سایتها بوجود آید چراکه یکی از مهترین منابع درآمد سایتها در دنیا، درآمدهای ناشی از تبلیغات میباشد. مشکلات مالی سایتهای ایرانی، بسیاری از آنها را پس از مدتی به تعطیلی میکشاند و این به معنای از دست رفتن فرصتهای شغلی برای عدهای میباشد. نکته قابل توجه دیگر این است که بازار تبلیغات اینترنتی سایتها فقط محدود به یک کشور و یا یک منطقه خاص نمیباشد این به معنای دسترسی به بازاری بسیار گسترده است که متاسفانه به دلیل عدم استفاده مناسب سهم سایتهای ایرانی از حجم درآمد ناشی از فعلیتهای تبلیغاتی بسیار اندک است.
عوامل بسیاری دست به دست هم داده اند تا تبلیغات اینترنتی در ایران نسبت به میزان توجهی که جامعه به این رسانه میکند بسیار کمتر باشد. یکی از مهترین این عوامل نداشتن مدل کسب و کار است. اصولاً سایتهای ایرانی با دید تجاری ایجاد نمیشوند و در نتیجه برای آنها مدل کسب و کار مشخصی تعریف نمیشود. این سایتها عموماً جنبه شخصی داشته و یا تنها معرفی و اطلاعرسانی را در دستور کار خود قرار دادهاند. بدیهی است آمار بازدیدکنندگان چنین سایتهایی رقم قابل توجهی نخواهد بود، لذا جذب تبلیغ برای این سایتها، کاری بسیار مشکل و گاه محال میباشد. در واقع یکی از پیش نیازهای گرفتن تبلیغ در هر رسانهای، داشتن تعداد قابل قبولی مخاطب در آن رسانه میباشد در نتیجه زمانی که رسانهای مخاطب قابل توجهی نداشته باشد، نمیتواند انتظار جذب تبلیغات زیادی را داشته باشد از طرفی تعداد مخاطب در هر رسانهای به نحوه انتخاب و عملکرد مدل کسب و کار آن بستگی دارد. بطور مثال چنانچه سایتی مدل کسب و کار مبتی بر محتوا را انتخاب نماید، میبایست تمامی سعی خود را در جهت شناسایی محتوای با ارزش و مهم برای مخاطبین خود نموده، از این طریق ترافیک سایت خود را افزایش دهد. در حقیقت توانمندی هر ناشر اینترنتی در جذب و نگهداری مخاطبین خود منجر به ایجاد فرصتهایی برای جذب تبلیغات اینترنتی میشود
به طور کلی در هر فعالیت تبلیغی دو هدف عمده میتواند دنبال شود، اول اینکه هر تبلیغی با هدف ایجاد ارتباط و رساندن پیامی انجام مشود دوم اینکه هدف از انجام تبلیغ فروش محصول باشد. اما یکی از وجوه ممیزه تبلیغات اینترنتی با تبلیغات سنتی در این است که امکان فروش محصول و یا خدمت را بلافاصله پس از تبلیغ و یا گاهی در حین نمایش تبلیغ فراهم میآورد. و در واقع این امر امتیازی را برای این نوع از تبلیغات فراهم می آورد. ولی نکته در اینجا است که در ایران بدلیل فراهم نبودن زیرساختهای تجارت الکترونیک و فقدان مکانیزمها و قوانین لازم، مخاطبین امکان خریداری کالا و خدمتی را که تبلیغ آن را بصورت اینترنتی میبینند، ندارند. و این به معنای از دست رفتن یکی از مهترین مزیتهای تبلیغات اینترنتی میباشد زیرا چنانچه هدف از تبلیغ فقط اطلاع رسانی و ایجاد ارتباط باشد، بدلیل همه گیر نشدن اینترنت در کشور، رسانههای دیگری چون تلویزیون، رادیو و روزنامهها قطعاً تاثیرگذاری بیشتری خواهند داشت. نتیجه اینکه در چنین فضایی اینترنت بعنوان یک رسانه شانس خود را برای جذب تبلیغات بیشتر از دست میدهد.
از سوی دیگر در ایران تبلیغات اینترنتی هنوز در سبد (پورتفولیوی) شرکتهای تبلیغاتی- که در بسیاری از موارد بعنوان مشاور تبلیغ دهندگان، خدماتی را به آنها عرضه مینمایند- جایگاه مناسبی پیدا نکرده است. چرا که بدلیل هزینههای کم تبلیغ در اینترنت، کارمزد شرکتهای تبلیغاتی نیز در صورت دادن تبلیغی در اینترنت بسیار کم میباشد. از طرف دیگر عدم آشنایی این شرکتها با مکانیزمهای تبلیغات اینترنتی از جمله مکانیزمهایی جهت سنجش و اندازهگیری اثر بخشی تبلیغات اینترنتی، باعث شده است که این شرکتها تمایل کمتری به دادن تبلیغ در اینترنت داشته باشند. چراکه وجود مکانیزمهای اندازهگیری اثربخشی تبلیغات در اینترنت یکی از مزیتهای این تبلیغات میباشند و در صورتیکه امکان استفاده از مزیتهای تبلیغ در اینترنت در کشور فراهم نباشد، به تبع تبلیغ دهندگان نیز تمایلی برای ارائه تبلیغ در اینترنت نخواهند داشت.
- - - Updated - - -
روی این قسمت کلیک کنید تا تصویر را در انداره واقعی 750در450پیکسل ببینید.
صنعت تبلیغات محیطی هم زمان با دوران اتومبیل شکوفا شده است امروزرسانه تبلیغات محیطی وسیله ارتباطی فعالی برای اتتقال پیام به میلیون ها تفر مصرف کننده است در تغییرات یک دهه اخیر رسانه تبلیغات محیطی به عنوان یک ابزار کارآمد پیام رسانی به مشتریان بالقوه برای تولید کنندگان باقی مانده است در واقع این تبلیغات محیطی حامل پیام برای عموم افراد جامعه است و تحولات سریع درشیوه زندگی تقاضای اکثرمصرف کنندگان است داشتن زمانهای کاری قابل انعطاف تعطیلات اخرهفته امکان خرید 24ساعته امکانات تکنولوژیکی پیشرفته تر و همچنین فعالیت بیشتر همگی به علت وجود تقاضا برای رضایتمندی بیشتر و حضوراستانداردهای بالاتر درزندگی اکثرمردم است تغییرات رفتاری مردم درجامعه سبب افزایش درخواست برای تبلیغات محیطی درانواع گوناگون آن شده است درواقع تبلیغات محیطی پیام خود را بصورت ساده اما پرقدرت به مصرف کنندگانی که درحال جابجایی و مسافرت هستند به خصوص درست درزمانی که درمحل خرید حضور دارند می رساند حضورتبلیغات محیطی درمراکز تجاری امکان گفتگو با مصرف کنندگان و مشتریان بالقوه را به تبلیغ کنندگان میدهد هنگامی که مصرف کنندگان درحال جابجایی هستند تبلیغات تاثیر خود را می گذارد آنها طی مسافرت های روزانه پیام های مختلفی را دریافت کنند هم مکانی تبلیغات محیطی با نواحی باازر و مراکز تجاری این امکان را به تبلیغ کنندگان میدهد که با مشتریان فعلی و اتی خود ارتباط برقرار کنند البته تلویزیون هایی که دراماکن عمومی نصب هستند نیز دراین دسته قرارمیگیرند.
بسیاری از کسب و کارها توانایی استفاده از تبلیغات چاپی در روزنامه ها یا مجلات را ندارند، زیرا این گونه تبلیغات برای استفاده مکرر گرانقیمت می باشد، به همین دلیل این کسب و کارها گاهی اوقات اقدام به استفاده از تراکت های تبلیغاتی تک رنگ و ساده می کنند.
اما اگر دوست دارید این تراکت تبلیغاتی شما اثر گذاری مناسبتری داشته باشد باید چند نکته را در آن رعایت کنید تا نتیجه مطلوب تری دریافت کنید، این نکات بسیار ساده و ارزان قیمت می باشند.
نوع کاغذ در تبلیغات چاپی
متاسفانه بسیاری افراد بدون توجه از کاغذهای رنگی بدون کیفیت استفاده میکنند، در اغلب مواقع طرح زیبای شما به دلیل استفاده از همین کاغذهای بی کیفیت اصلا دیده نمیشود و پیام شما منتقل نخواهد شد.
پیشنهاد من به شما استفاده از کاغذ تحریر ۸۰ گرمی سفید می باشد، همین تغییر کوچک و ساده می تواند پیام شما را واضح تر نشان دهد و همچنین طرح شما میان آن رنگهای کاغذی محو نشود.
رنگ در تبلیغات چاپی
اگر در حال حاضر تمایلی به استفاده از تراکت های رنگی ندارید و می خواهید تنها از تراکت های تک رنگ بهره ببرید، ممکن است گاهی اوقات نتوانید به خوبی بخشی از پیام خود را درشت نمایی کنید تا بیننده بهتر آن را ببیند.
یک پیشنهاد ساده که بسیار ارزان هم تمام خواهد شد، استفاده از چاپ دو رنگ (قرمز و مشکی) می باشد، شما می توانید بخشی از پیامتان را که می خواهید بهتر منتقل شود با رنگ قرمز نشان دهید.
نقش تیتر در تبلیغات چاپی
هر تبلیغ چاپی با یک تیتر شروع می شود و به اعتقاد تمام متخصصان بازاریابی تمام خوانندگان بر اساس تیتر هر آگهی تصمیم به خواندن آن می گیرند و اگر تیتر شما تنها یک نام تجاری باشد به احتمال زیاد آگهی شما خوانده نخواهد شد.
سعی کنید با کمی خلاقیت اقدام به انتخاب یک تیتر مناسب بگیرید، چند وقت پیش یک آگهی که توجه من رو جلب کرد و بسیار خلاقانه از موضوع روز استفاده کرده بود «تا کی میخوای پول بنزین بدی !» یک تیتر بسیار جالب و جذاب که توانسته بود بسیار موفق عمل کند. حالا نوبت شماست که یک تیتر مناسب برای خود انتخاب کنید.
شیوه پخش تبلیغات چاپی
متاسفانه اکثر کسب و کارها هدف دقیقی از پخش این تبلیغات چاپی ندارند و بسیار بی هدف اقدام به پخش آنها می کنند، اما اگر قبل از آن بازار هدف خاصی داشته باشید خیلی بهتر و هدفمندتر این تبلیغات چاپی را پخش خواهید کرد.
برای اینکه بازار هدف خود را بشناسید از خود چند سوال بپرسید :
۱٫ مشتریان احتمالی شما خانم ها هستند یا آقایون ؟
۲٫ این افراد اصولا توی چه رنج سنی هستند ؟
۳٫ مشتریان احتمالی شما ممکن است بیشتر از کدام باشگاه یا تفریح گاه استفاده کنند ؟
۴٫ آیا مشتریان شما دانشجو هستند یا خیر ؟
اگر بتوانید به همین چهار سوال به خوبی جواب بدهید متوجه خواهید شد که چه مکان هایی برای پخش تبلیغات چاپی شما مناسب خواهد بود، ممکن است مشتریان شما خانم های جوانی باشند که حداقل ماهی یک بار از یک آرایشگاه خاص استفاده می کنند و اگر شما بتوانید تبلیغات چاپی خود را با همکاری همان مکان پخش کنید حتما به نتیجه بهتری دست پیدا خواهید کرد.
نتیجه گیری از تبلیغات چاپی
تبلیغات در دنیای فیزیکی نیاز به صبر و شکیبایی دارد، اگر پس از یک نوبت پخش توقع پاسخگویی سریع دارید، پس هیچگاه از تبلیغات استفاده نکنید !
اگر به دنبال گرفتن پاسخ و افزایش فروش با استفاده از این نوع تبلیغات می باشد، پیشنهاد میکنم کمی صبور و به این روش پایبند باشید، به صورت مکرر اقدام به پخش این نوع تبلیغات کنید تا پس از مدتی به نتیجه مطلوب دست پیدا کنید.
کلام آخر
برای داشتن تبلیغات چاپی مناسب و گرفتن نتیجه مناسب هرگز عجله نکنید، سعی کنید کمی با برنامه باشید تا تبلیغات چاپی مناسبی داشته باشید ، برای گرفتن بهترین نتیجه سعی کنید به تبلیغات خود پایبند باشد و زمان طراحی هر گونه تبلیغات چاپی سعی کنید نکات گفته شده را رعایت کنید.
شاید بتوان اهمیت تبلیغات را از آنجا فهمید که حتی بزرگترین شرکتهای دنیا و شناخته ترین کمپانی ها با وجود اینکه تمام مردم دنیا با محصولات و کارهای آنها آشنا هستند هیچ موقع از این امر غافل نشده اند!! بزرگترین شرکتهای دنیا هم حتی محتاج تبلیغات و نوآوری در کسب کار می باشند. تبلیغات محیطی از قدیمی ترین و تاثیر گذارترین روشهای تبلیغات برای تجارت های محلی بشمار می رود، تبلیغات محیطی شامل نصب بنر نصب بیلبورد ،چسباندن آگهی و تراکت و پوستر ، دیوار نویسی تبلیغاتی، تبلیغات روی اتوبوس ها و هر روش دیگری که بتواند نظر عابران را بصورت موثر و نمایشی بطرف خود جلب کند. شاید در نگاه اول برای هر عابر تبلیغات دیده شود ولی هیچگاه بخاطر نسپارد تبلیغات را ولی در طول زمان در ذهن مخاطب تبلیغات میتواند برند سازی شود و اعتبار ویژه یابد. در صورتی که تبلیغات برای برند ها و خدمات کوچکتر باشد بطوری که نیاز روزانه ماهانه و سالانه مخاطبین باشد که بطور مستقیم نیاز خود را از طریق خدمات شما رفع کنند شاید تبلیغات محیطی یکی از موثر ترین راه ها برای شناساندن خدمات شما باشد. بطور مثال : تبلیغات ثبت نام در کلاس. یا خدمات منزل . یا آگهی جذب نیرو.. در این نوع تبلیغات نوع نگاه و ذوق طراح است که نگاه های عابرین را به سمت خود با نوآوری شکار میکند و نظرها را بسمت خود جلب میکند. در واقع تبلیغات محیطی پیام خود را بصورت ساده و رسا اما پرقدرت به مصرف کنندگانی که در حال جابجایی و حرکت و مسافرت هستند میرساند. تبلیغات محیطی و شهری امروزه بصورت مدرن تر هم برای کسب و کارهای بزرگتر و برندها در حال رشد می باشد. یکی از ابزار جدید تبلیغات محیطی امروزه تلوزیون های شهری می باشند. ساک دستی تبلیغاتی پارچه ای یا ناون واوون بگ nonwovenbag نیز یکی از راه های تبلیغات محیطی میباشد که میتواند تبلیغات شما و برند و اطلاعات تماس شما را را تا درون خانه مخاطبین شما بکشاند.
تبلیغات به شما کمک می کند تا:
برند خود را معرفی کنید
فروش خود را افزايش دهيد
كالا و خدمات خود را معرفي كنيد
تبليغات موجب افزايش آگاهي مردم نسبت به يك محصول مي شود.
با تبلیغات هدفمند و موثر مشتریان خود را ترغیب می کنید تا از محصولات و خدمات شما استفاده کنند.
برخی از روش های تبلیغات
هدایای تبلیغاتی ماندگار و کاربردی مانند ساک دستی پارچه ای و بسته بندی شیک
نایلون چاپی برای تحویل کالا
استفاده از وب سایت های رایگان
امروزه یکی از راه های بسیار موثر در تبلیغات و آگهی دادن استفاده از اینترنت است. زیرا علاوه بر این که طیف بسیار گسترده ای از افراد، سطح متوسط و بالای جامعه را تشکیل می دهند احتمال توجه مخاطبان به تبلیغات اینترنتی بسیار بیش تر از تبلیغات غیر اینترنتی است. علاوه بر این، این گونه تبلیغات از لحاظ اقتصادی بسیار به صرفه تر از انواع دیگر تبلیغات هستند. یعنی تبلیغ کننده می تواند با هزینه کمتر تبلیغات بسیار موثرتری را انجام دهد.شما می توانید برای تبلیغات خود در فضای وب از سایت های رایگان استفاده کنید. برای این منظور کافی در این گونه سایت ها عضو شده و وارد محیط کاربری خود شوید و با توجه به امکاناتی که هر سایت در اختیار شما قرار می دهد اقدام به درج آگهی تبلیغاتی کنید.درج آگهی در این گونه سایت ها کاملا رایگان است و بسته به میزان اعتبار اولیه ای که هر سایت در اختیار کاربر قرار می دهند می توان آگهی رایگان درج کرد.در این گونه سایت ها شما می توانید حداقل 5 آگهی رایگان درج کنید و برای آگهی خود کلمات کلیدی را تعریف کنید تا برای موتورهای جستجو قابل جستجو باشند .بدیهی است با تایپ عنوان آگهی شما و یا بخشی از آن توسط کاربران در موتورهای جستجو،آگهی شما نیز در نتایج جستجونمایش داده می شود.
تبلیغات در نشریات:
می توانید با درج آگهی در انواع نشریات از جمله روزنامه ها، هفته نامه ها، ماه نامه ها ، فصل نامه ها و ...محصولات، خدمات، شرکت و یا برند خود را معرفی کنید.دقت کنید قبل از درج آگهی در نشریات ابتدا ازمخاطبان آن نشریه ، تیراژ و نحوه توزیع آن اطلاعات کسب کنید تا مطمئین شوید نشریه مناسبی را انتخاب کرده اید و آگهی شما حتما به دست مخاطب مورد نظر میرسد.
ایمیل مارکتینگ:
یکی از روش های مرسوم در تبلیغات ارسال ایمیل های تبلیغاتی انبوه به مخاطبان است که به شما این امکان را می دهد تا با داشتن لیستی از مشتریان مورد نظر خود محصولات و خدمات مورد نظر خود را از طریق ارسال ایمیل معرفی کنید. به این نکته توجه داشته باشید که برای رسیدن به نتیجه مطلوب بهتراست در ابتدا لیست ایمیل مخاطبان مورد نظرخود را جمع آوری کنید از جمله ایمیل مدیران شرکت ها، کاربران و اشخاصی که ممکن است محصول شما به هر دلیل مورد توجه و استفاده آن ها قرار گیرد.ارسال ایمیل های انبوه به کلیه کاربران و شرکت ها هم می تواند نتیجه بخش باشد، اما بهتر است تبلیغات به هر شکلی که صورت می گیرد هدفمند و جهت دار باشد.بنابراین دسته بندی مخاطبان و ارسال ایمیل های هدفمند به هر مخاطب خاص، تاثیر بیشتری خواهد داشت.فراموش نکنید عنوان ایمیل ارسالی و متن و تصاویر مورد استفاده در هر ایمیل هم تاثیر گذار است و کاربران معمولا ایمیل های نامربوط ویا اسپم را مشاهده نمی کنند.
اس ام اس مارکتینگ:ارسال پیامک های تبلیغاتی (SMS) یکی از روش های مفید و موثر در تبلیغات است. با توجه به این که در این روش پیام تبلیغاتی شما به احتمال 98درصد به دست مخاطب می رسد باید به متن پیام و مختصر و مفید بودن آن توجه کنید.در این روش برای حصول نتیجه مطلوب، بهتر است به طور هدفمند اقدام به ارسال پیامک کنید.به این شکل که ابتدا لیستی از شماره موبایل مخاطبان مورد نظر تهیه کنید و سپس اقدام به ارسال پیام تبلیغاتی کنید.
اهمیت تبلیغات در چیست؟
امروزه قدرت تبليغات به حدي نمایان است که اكثر شركت هايي كه اهميت اين موضوع را به طور كاملا درك كرده اند به طور سالانه بودجه اي را بدین منظور اختصاص مي دهند. بسياري از شركت ها بخشي را به عنوان بازاریابی و تبليغات دارند تا به کمک تبلیغات محصولات خود را معرفی کنند و فروش خود را افزایش دهند.شما برای تبلیغات محصولات و خدمات خود از چه روش هایی استفاده می کنید؟
برای تبلیغات روش های مختلفی را پیش رو دارید که سعی خواهیم کرد شما را با شیوه های متداول آن آشنا کنیم.اما نکته ای که همیشه باید مورد توجه قرار گیرد این است که سعي كنيد در طرح تبليغاتی خود ازتصاویر، كلمات، رنگ ها و شعارهای تبلیغاتی مهم و تحريك كننده استفاده كنيد تا بتوانيد مخاطب را براي توجه بيشتر به آن ترغيب كنيد.استفاده از تبلیغات محیطی:تبلیغات محیطی شامل نصب پوستر تبلیغاتی در مکان های عمومی ، نمایش آگهی شما بر روی بیلبردها، تلویزیون های شهری، تابلوهای تبلیغاتی در سایزهای مختلف ،
برای دسترسی به لینک نیاز است که وارد انجمن شوید، اگر عضو نیستید؛ برای ثبت نام کلیک کنید
در مراکز خرید و فروش به شکل استند، توزیع تراکت در محل های عمومی مانند سالن های ورزشی و تفریحی و همچنین تبلیغات بر روی وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس های تندرو ، خطوط مترو و ... است.این روش ها در مقایسه با روش های تبلیغاتی قبلی هزینه بیشتری را به دنبال دارد.تبلیغات اینترنتی به استفاده از اینترنت به عنوان یک کانال و وسیله ارتباطی برای ارسال تبلیغات در محیط وب اشاره دارد. در تعریفی دیگر، تبلیغات اینترنتی را اینگونه تعریف نمودهاند: نمایش دادن نامها و علائم تجاری، شعارها و تصاویر تبلیغاتی در سایتها (پایگاهها)ی پربیننده اینترنت، به نحوی که به تحقق اهداف تبلیغات کمک نماید.
● شکلگیری تبلیغات اینترنتی
با شروع فعالیت های تجاری در اینترنت، تبلیغات اینترنتی نیز پا به عرصه گذاشت. به نظر میرسد اولین شیوه برای تبلیغ استفاده از پست الکترونیک بوده باشد. اما با اضافه شدن فناوری وب به اینترنت، تبلیغات اینترنتی به شکل امروزی آن آغاز گردید. در سال ۱۹۹۴ اولین بنر تبلیغاتی - که امروزه معمولترین و مشهورترین مدل تبلیغ در اینترنت است - در پایگاه اینترنت "هات وایر" به کار گرفته شد. از این سال به بعد بود که تبلیغات اینترنتی به عنوان تکنیکی موثر و کارا برای تبلیغات مورد توجه بازاریابان قرار گرفت. به مرور زمان انواع جدیدی از مدلهای تبلیغات در اینترنت شکل گرفتند و میزان هزینههای تبلیغاتی به طور مداوم افزایش پیدا کرد. به طوری که از میزان ۵۵ میلیون دلار در سال ۱۹۹۵ به ۲۷۰ میلیون دلار در سال ۱۹۹۶، ۹۴۰ میلیون دلار در سال ۱۹۹۷، ۲ میلیارد دلار در سال ۱۹۹۸ و ۵ میلیارد دلار در سال ۱۹۹۹ رسید. همچنین بر اساس آمار منتشره در موسسه تبلیغات تعاملی که یکی از معروفترین و معتبرترین موسسات در زمینه ارائه آمار و اطلاعات اینترنتی است میزان هزینههای تبلیغات اینترنتی در سالهای ۲۰۰۰، ۲۰۰۱، ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ به ترتیب برابر با ۰۸۷/۸، ۱۳۴/۷، ۰۱۰/۶ و ۲۶۷/۷ میلیارد دلار بوده است(بختایی،۱۳۸۵).
● اهمیت تبلیغات اینترنتی
در مقایسه با تبلیغات سـنتی، تبلـیغ در اینترنت از مزیتهای قابل ملاحظهای برخوردار است از آن جمله می توان به ایجاد ارتباط دو طرفه با مخاطب، ایجاد یک پیوند مستقیم به لیست محصولات، توانایی هدفگیری ایستا و پویای مشتریان، دسترسی جهانی و شبانهروزی، ارسال و نگهداری و به روز رسانی آسان، قابلیت اندازهگیری و ردگیری بالا، طراحی پیام آگهی و قابلیت فروش اشاره کرد. بعلاوه هزینه تبلیغ در اینترنت نیز به مراتب کمتر از رسانه های دیگر می باشد.
شرکت های تجاری اگر بخواهند در عرصه فعالیت باقی بمانند و موقعیت خود را در بازار پررقابت امروز حفظ کنند چارهای جز به کارگیری این نوع از تبلیغات نخواهند داشت. این امر درمورد شرکتهایی که بخواهند در سطح جهانی فعالیت کنند مصداق بارزتری خواهد داشت. تبلیغات اینترنتی دارای اشکال مختلفی است که هر شکل آن دارای ویژگیهای خاص خود است. با توجه به هدف تبلیغات، نوع محصول، ویژگیهای مخاطبان، باید شکل متناسب تبلیغات اینترنتی انتخاب شود(گلچین،۱۳۸۵).
● مزیت های تبلیغات اینترنتی
تبلیغ در اینترنت مزیتهای زیادی نسبت به تبلیغات سنتی دارد، از آن جمله میتوان موارد زیر را نام برد:
▪ ایجاد ارتباط دوطرفه: تبلیغات اینترنتی یک ارتباط دوطرفه بین تبلیغ کننده و مخاطب ایجاد میکند. مخاطبان نه تنها تبلیغات را دریافت میکنند بلکه قادرند بازخورد بدهند و سوالات خود را در مورد محصولات با تبلیغکنندگان مطرح کنند.
▪ ایجاد یک پیوند مستقیم به لیست محصولات: تبلیغات اینترنتی با یک پیوند مستقیم، دسترسی به اطلاعات محصولات مرتبط را برای مخاطبان فراهم میسازد. این قابلیت غالباً منجر به مبادله محصولات و افزایش تعاملات تجاری میشود.
▪ دسترسی جهانی و شبانهروزی: تبلیغات اینترنتی دارای دسترسی جهانی است و در تمام روزهای سال و تمام ساعات روز در دسترس می باشد که این امر موجب افزایش قابلیت مشاهده و گسترش بازار آن میشود.
▪ ارسال، نگهداری و به روز رسانی آسان: به دلیل ماهیت دیجیتالی، تبلیغات اینترنتی دارای ویژگیهای نمایش، نگهداری و به روز رسانی آسان است. کاهش فرایند تهیه و اجرای تبلیغات از جمله نتایج این ویژگیها تلقی میشود.
▪ قابلیت بالای اندازهگیری و ردگیری: تبلیغات اینترنتی به دلیل ماهیت دیجیتالی، از قابلیت ردگیری و اندازهگیری بالایی برخوردار است. از روشهای گوناگونی برای ردگیری، ارزیابی عملکرد و سنجش اثربخشی تبلیغات اینترنتی استفاده میشود.
▪ قابلیت فروش: در این نوع از تبلیغات پس از نمایش آگهی میتوان بلافاصله فروش را نیز انجام داد(محمدی،۱۳۸۵).
● مدل های تجاری (کسب و کار) در تبلیغات اینترنتی
▪ تعریف مدل کسب و کار (Business model): مدل کسب و کار (یا مدل تجاری) به یک ایده تجاری و برنامه استراتژیک در مورد نحوه به دست آوردن پول برای یک کسب و کار اشاره دارد. تبلیغ اینترنتی موثر میبایست دارای مدل تجاری مناسبی باشد که موجب موفقیت آن کسب و کار شود.
از جمله مدلهای تجاری تبلیغات اینترنتی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
▪ مدل کسب و کار مبتنی بر محتوا: براساس این مدل از کسب و کار، ناشران اینترنتی میبایست با ارائه محتوای ارزشمند و مهم برای مخاطبین خود، ترافیک سایت خود را افزایش دهند. تلاش اصلی مدیران سایتها در این مدل میبایست، معطوف به فراهم آوردن مطالب جالب، جهت افزایش ترافیک سایت شود.
▪ مدل مبتنی بر ارائه خدمات متنوع اینترنتی: در این روش ناشران اینترنتی خدمات متنوعی را برای مخاطبین فراهم میآورند، که از آن جمله میتوان به فراهم آوردن امکان استفاده از پست الکترونیک (email)، اتاقهای گفتگو (Chat Room) و یا پیغام رسانها (Messenger) اشاره کرد. در این روش میزان موفقیت سایت به کیفیت خدمات ارائه شده بستگی دارد چرا که تعداد استفاده کنندگان از این خدمات با میزان کسب درآمد تبلیغاتی این شرکتها رابطه مستقیم دارد. از سایتهای معروف در این زمینه میتوان به AOL اشاره نمود(حسنی،۱۳۸۵).
▪ مدل مبتنی بر فراهم آوردن امکان جستجوی سایتهای مختلف: سایتهای مبتنی بر این مدل با فراهم آوردن امکان جستجو در میان سایتهای گوناگون و طبقهبندی آن سایتها بر اساس محتوا، خدماتی را به کسانی که در جستجوی موضوع یا مطلب خاصی میباشند ارائه مینمایند. از زمره سایتهای بسیار معروف در این گروه میتوان "Yahoo" را نام برد.
▪ مدل مبتنی بر ارائه خدمات تبلیغاتی: شرکتهای این گروه به کسانی که مایل هستند در اینترنت تبلیغ نمایند، خدماتی را ارائه میدهند. این خدمات شامل طراحی تبلیغ و کمک به یافتن مکان مناسب جهت نمایش تبلیغ میباشد. بسیاری از این شرکتها حتی خدمات ردگیری تبلیغات و نیز اندازهگیریهای مربوط به اثر بخشی آن تبلیغات را نیز انجام میدهند. از جمله شرکتهای این گروه میتوان از "Doubleclick" نام برد.
▪ مدل مبتنی بر شبکه تبلیغاتی: شرکتهای این گروه فضاهای ناشران اینترنتی را در معرض خرید تبلیغ دهندگان قرار میدهند و پس از خرید یا اجاره آن فضاها از سوی تبلیغ دهندگان، درصدی را بعنوان حقالعمل دریافت می نمایند " Adoutlet " از جمله این شرکتها میباشد.
● تبلیغات بنری (Banner Advertising)
پر استفادهترین شکل تبلیغات اینترنتی، بنرها به شمار میآیند. استفاده از ابزار و روشهای نوین، افزون بر افزایش تأثیر این شکل از تبلیغات، انقلابی در این نوع تبلیغ ایجاد کرده است. تبلیغات بنری نقش بسزایی در افزایش قابلیتهای تصویری نامها و علائم تجاری دارند. مطابق گزارش تبلیغاتی فورستر، در شرایط یکسان، تبلیغات آنلاین تأثیر زیادی در مشهور شدن نام تجاری شرکتها دارند. (تقریباْ حدود ۶۰ درصد)
افرادی که ابزارهای تبیغاتی سنتی را برای محصولات خود مناسب نمیدانند، میتوانند از تبلیغات بنری برای گسترش نام شرکت خود بیشترین بهره را ببرند. کلید موفقیت افرادی که فعالیتهایشان ارتباط تنگاتنگی با شبکه اینترنت دارد، گنجاندن بنرها در وب سایتهایی است که به نحوی با موضوع تبلیغ آنها مرتبط هستند. دیدن تبلیغات بنری یک شرکت از سوی مشتریان، چه با کلیک بر روی آنها همراه باشد و چه نباشد، در معروف کردن نام شرکت با هزینهای اندک، نقشی باور نکردنی دارد.
بطور کلی بنرها به دو شکل ثابت و متحرک طراحی میشوند. بنرها بدلیل هزینه کم در طراحی و پست از متداولترین اشکال تبلیغات اینترنتی به شمار میآیند.
▪ بنرهای ثابت: بنر ثابت به بنری اطلاق میشود که تبلیغ را بصورت یک تصویر و در اندازه ای ثابت ارائه میکند. از آنجاکه بنرها در بسیاری از سایتها نمایش داده میشوند، نرخ رویت بالایی دارند ولی نرخ کلیک در آنها پائین است.
▪ بنرهای انیمیشندار (بنرهای پویا): در حقیقت بنرهای ثابتی هستند که از فنآوری انیمیشن در طراحی و ساخت آنها استفاده شده است. این نوع بنرها بدلیل برخورداری از انیمیشن نسبت به بنرهای ثابت غالباً نرخ کلیک بالاتری دارند. بنرهای ثابت و انیمیشندار هر دو ابزاریهای مناسبی برای معرفی نام تجاری میباشند.
▪ بنرهای تعاملی: شکل دیگری از بنرها، بنرهای تعاملی هستند. در این نوع بنرها که به تازگی بسیار مشهور شدهاند، برای کاربران این امکان فراهم است که ارتباط دو طرفهای را با تبلیغ کنندگان برقرار نمایند. به عنوان مثال گزینههایی به منظور ورود اطلاعات برای کاربران در نظر گرفته شده و به تناسب اطلاعاتی که کاربران وارد میکنند، پاسخهایی به آنها داده میشود. از بنرهای تعاملی غالباً در خریدها و ثبت نامهای اینترنتی و مواردی از این قبیل استفــاده مــیشــود. در اغــلب موارد بــنرهای تعاملــی با اسـتفاده از HTML ,Java Script ,Java Applet ساخته میشوند. امروزه بنرها از اشکال، اندازهها و روشهای ارائه استانداری برخوردار هستند(حسنی،۱۳۸۴).
● تبلیغات اینترنتی در ایران، راهبردها و راهکارها
در ایران اینترنت از سال ۱۳۷۶ بطور نسبتاً فراگیر به کار گرفته شده است و تعداد کاربران آن بطور فزایندهای در طول سالیان اخیر افزایش یافته است. با وجود اینکه تعداد سایتهای فارسی از رشد بسیاری برخوردار بوده است اما همچنان تعداد تبلیغات اینترنتی این سایتها بسیار کم و ناچیز میباشد. این موضوع باعث شده مشکلات مالی فراوانی برای سایتها بوجود آید چراکه یکی از مهترین منابع درآمد سایتها در دنیا، درآمدهای ناشی از تبلیغات میباشد. مشکلات مالی سایتهای ایرانی، بسیاری از آنها را پس از مدتی به تعطیلی میکشاند و این به معنای از دست رفتن فرصتهای شغلی برای عدهای میباشد. نکته قابل توجه دیگر این است که بازار تبلیغات اینترنتی سایتها فقط محدود به یک کشور و یا یک منطقه خاص نمیباشد این به معنای دسترسی به بازاری بسیار گسترده است که متاسفانه به دلیل عدم استفاده مناسب سهم سایتهای ایرانی از حجم درآمد ناشی از فعلیتهای تبلیغاتی بسیار اندک است.
عوامل بسیاری دست به دست هم داده اند تا تبلیغات اینترنتی در ایران نسبت به میزان توجهی که جامعه به این رسانه میکند بسیار کمتر باشد. یکی از مهترین این عوامل نداشتن مدل کسب و کار است. اصولاً سایتهای ایرانی با دید تجاری ایجاد نمیشوند و در نتیجه برای آنها مدل کسب و کار مشخصی تعریف نمیشود. این سایتها عموماً جنبه شخصی داشته و یا تنها معرفی و اطلاعرسانی را در دستور کار خود قرار دادهاند. بدیهی است آمار بازدیدکنندگان چنین سایتهایی رقم قابل توجهی نخواهد بود، لذا جذب تبلیغ برای این سایتها، کاری بسیار مشکل و گاه محال میباشد. در واقع یکی از پیش نیازهای گرفتن تبلیغ در هر رسانهای، داشتن تعداد قابل قبولی مخاطب در آن رسانه میباشد در نتیجه زمانی که رسانهای مخاطب قابل توجهی نداشته باشد، نمیتواند انتظار جذب تبلیغات زیادی را داشته باشد از طرفی تعداد مخاطب در هر رسانهای به نحوه انتخاب و عملکرد مدل کسب و کار آن بستگی دارد. بطور مثال چنانچه سایتی مدل کسب و کار مبتی بر محتوا را انتخاب نماید، میبایست تمامی سعی خود را در جهت شناسایی محتوای با ارزش و مهم برای مخاطبین خود نموده، از این طریق ترافیک سایت خود را افزایش دهد. در حقیقت توانمندی هر ناشر اینترنتی در جذب و نگهداری مخاطبین خود منجر به ایجاد فرصتهایی برای جذب تبلیغات اینترنتی میشود
به طور کلی در هر فعالیت تبلیغی دو هدف عمده میتواند دنبال شود، اول اینکه هر تبلیغی با هدف ایجاد ارتباط و رساندن پیامی انجام مشود دوم اینکه هدف از انجام تبلیغ فروش محصول باشد. اما یکی از وجوه ممیزه تبلیغات اینترنتی با تبلیغات سنتی در این است که امکان فروش محصول و یا خدمت را بلافاصله پس از تبلیغ و یا گاهی در حین نمایش تبلیغ فراهم میآورد. و در واقع این امر امتیازی را برای این نوع از تبلیغات فراهم می آورد. ولی نکته در اینجا است که در ایران بدلیل فراهم نبودن زیرساختهای تجارت الکترونیک و فقدان مکانیزمها و قوانین لازم، مخاطبین امکان خریداری کالا و خدمتی را که تبلیغ آن را بصورت اینترنتی میبینند، ندارند. و این به معنای از دست رفتن یکی از مهترین مزیتهای تبلیغات اینترنتی میباشد زیرا چنانچه هدف از تبلیغ فقط اطلاع رسانی و ایجاد ارتباط باشد، بدلیل همه گیر نشدن اینترنت در کشور، رسانههای دیگری چون تلویزیون، رادیو و روزنامهها قطعاً تاثیرگذاری بیشتری خواهند داشت. نتیجه اینکه در چنین فضایی اینترنت بعنوان یک رسانه شانس خود را برای جذب تبلیغات بیشتر از دست میدهد.
از سوی دیگر در ایران تبلیغات اینترنتی هنوز در سبد (پورتفولیوی) شرکتهای تبلیغاتی- که در بسیاری از موارد بعنوان مشاور تبلیغ دهندگان، خدماتی را به آنها عرضه مینمایند- جایگاه مناسبی پیدا نکرده است. چرا که بدلیل هزینههای کم تبلیغ در اینترنت، کارمزد شرکتهای تبلیغاتی نیز در صورت دادن تبلیغی در اینترنت بسیار کم میباشد. از طرف دیگر عدم آشنایی این شرکتها با مکانیزمهای تبلیغات اینترنتی از جمله مکانیزمهایی جهت سنجش و اندازهگیری اثر بخشی تبلیغات اینترنتی، باعث شده است که این شرکتها تمایل کمتری به دادن تبلیغ در اینترنت داشته باشند. چراکه وجود مکانیزمهای اندازهگیری اثربخشی تبلیغات در اینترنت یکی از مزیتهای این تبلیغات میباشند و در صورتیکه امکان استفاده از مزیتهای تبلیغ در اینترنت در کشور فراهم نباشد، به تبع تبلیغ دهندگان نیز تمایلی برای ارائه تبلیغ در اینترنت نخواهند داشت.
- - - Updated - - -
روی این قسمت کلیک کنید تا تصویر را در انداره واقعی 750در450پیکسل ببینید.
صنعت تبلیغات محیطی هم زمان با دوران اتومبیل شکوفا شده است امروزرسانه تبلیغات محیطی وسیله ارتباطی فعالی برای اتتقال پیام به میلیون ها تفر مصرف کننده است در تغییرات یک دهه اخیر رسانه تبلیغات محیطی به عنوان یک ابزار کارآمد پیام رسانی به مشتریان بالقوه برای تولید کنندگان باقی مانده است در واقع این تبلیغات محیطی حامل پیام برای عموم افراد جامعه است و تحولات سریع درشیوه زندگی تقاضای اکثرمصرف کنندگان است داشتن زمانهای کاری قابل انعطاف تعطیلات اخرهفته امکان خرید 24ساعته امکانات تکنولوژیکی پیشرفته تر و همچنین فعالیت بیشتر همگی به علت وجود تقاضا برای رضایتمندی بیشتر و حضوراستانداردهای بالاتر درزندگی اکثرمردم است تغییرات رفتاری مردم درجامعه سبب افزایش درخواست برای تبلیغات محیطی درانواع گوناگون آن شده است درواقع تبلیغات محیطی پیام خود را بصورت ساده اما پرقدرت به مصرف کنندگانی که درحال جابجایی و مسافرت هستند به خصوص درست درزمانی که درمحل خرید حضور دارند می رساند حضورتبلیغات محیطی درمراکز تجاری امکان گفتگو با مصرف کنندگان و مشتریان بالقوه را به تبلیغ کنندگان میدهد هنگامی که مصرف کنندگان درحال جابجایی هستند تبلیغات تاثیر خود را می گذارد آنها طی مسافرت های روزانه پیام های مختلفی را دریافت کنند هم مکانی تبلیغات محیطی با نواحی باازر و مراکز تجاری این امکان را به تبلیغ کنندگان میدهد که با مشتریان فعلی و اتی خود ارتباط برقرار کنند البته تلویزیون هایی که دراماکن عمومی نصب هستند نیز دراین دسته قرارمیگیرند.
بسیاری از کسب و کارها توانایی استفاده از تبلیغات چاپی در روزنامه ها یا مجلات را ندارند، زیرا این گونه تبلیغات برای استفاده مکرر گرانقیمت می باشد، به همین دلیل این کسب و کارها گاهی اوقات اقدام به استفاده از تراکت های تبلیغاتی تک رنگ و ساده می کنند.
اما اگر دوست دارید این تراکت تبلیغاتی شما اثر گذاری مناسبتری داشته باشد باید چند نکته را در آن رعایت کنید تا نتیجه مطلوب تری دریافت کنید، این نکات بسیار ساده و ارزان قیمت می باشند.
نوع کاغذ در تبلیغات چاپی
متاسفانه بسیاری افراد بدون توجه از کاغذهای رنگی بدون کیفیت استفاده میکنند، در اغلب مواقع طرح زیبای شما به دلیل استفاده از همین کاغذهای بی کیفیت اصلا دیده نمیشود و پیام شما منتقل نخواهد شد.
پیشنهاد من به شما استفاده از کاغذ تحریر ۸۰ گرمی سفید می باشد، همین تغییر کوچک و ساده می تواند پیام شما را واضح تر نشان دهد و همچنین طرح شما میان آن رنگهای کاغذی محو نشود.
رنگ در تبلیغات چاپی
اگر در حال حاضر تمایلی به استفاده از تراکت های رنگی ندارید و می خواهید تنها از تراکت های تک رنگ بهره ببرید، ممکن است گاهی اوقات نتوانید به خوبی بخشی از پیام خود را درشت نمایی کنید تا بیننده بهتر آن را ببیند.
یک پیشنهاد ساده که بسیار ارزان هم تمام خواهد شد، استفاده از چاپ دو رنگ (قرمز و مشکی) می باشد، شما می توانید بخشی از پیامتان را که می خواهید بهتر منتقل شود با رنگ قرمز نشان دهید.
نقش تیتر در تبلیغات چاپی
هر تبلیغ چاپی با یک تیتر شروع می شود و به اعتقاد تمام متخصصان بازاریابی تمام خوانندگان بر اساس تیتر هر آگهی تصمیم به خواندن آن می گیرند و اگر تیتر شما تنها یک نام تجاری باشد به احتمال زیاد آگهی شما خوانده نخواهد شد.
سعی کنید با کمی خلاقیت اقدام به انتخاب یک تیتر مناسب بگیرید، چند وقت پیش یک آگهی که توجه من رو جلب کرد و بسیار خلاقانه از موضوع روز استفاده کرده بود «تا کی میخوای پول بنزین بدی !» یک تیتر بسیار جالب و جذاب که توانسته بود بسیار موفق عمل کند. حالا نوبت شماست که یک تیتر مناسب برای خود انتخاب کنید.
شیوه پخش تبلیغات چاپی
متاسفانه اکثر کسب و کارها هدف دقیقی از پخش این تبلیغات چاپی ندارند و بسیار بی هدف اقدام به پخش آنها می کنند، اما اگر قبل از آن بازار هدف خاصی داشته باشید خیلی بهتر و هدفمندتر این تبلیغات چاپی را پخش خواهید کرد.
برای اینکه بازار هدف خود را بشناسید از خود چند سوال بپرسید :
۱٫ مشتریان احتمالی شما خانم ها هستند یا آقایون ؟
۲٫ این افراد اصولا توی چه رنج سنی هستند ؟
۳٫ مشتریان احتمالی شما ممکن است بیشتر از کدام باشگاه یا تفریح گاه استفاده کنند ؟
۴٫ آیا مشتریان شما دانشجو هستند یا خیر ؟
اگر بتوانید به همین چهار سوال به خوبی جواب بدهید متوجه خواهید شد که چه مکان هایی برای پخش تبلیغات چاپی شما مناسب خواهد بود، ممکن است مشتریان شما خانم های جوانی باشند که حداقل ماهی یک بار از یک آرایشگاه خاص استفاده می کنند و اگر شما بتوانید تبلیغات چاپی خود را با همکاری همان مکان پخش کنید حتما به نتیجه بهتری دست پیدا خواهید کرد.
نتیجه گیری از تبلیغات چاپی
تبلیغات در دنیای فیزیکی نیاز به صبر و شکیبایی دارد، اگر پس از یک نوبت پخش توقع پاسخگویی سریع دارید، پس هیچگاه از تبلیغات استفاده نکنید !
اگر به دنبال گرفتن پاسخ و افزایش فروش با استفاده از این نوع تبلیغات می باشد، پیشنهاد میکنم کمی صبور و به این روش پایبند باشید، به صورت مکرر اقدام به پخش این نوع تبلیغات کنید تا پس از مدتی به نتیجه مطلوب دست پیدا کنید.
کلام آخر
برای داشتن تبلیغات چاپی مناسب و گرفتن نتیجه مناسب هرگز عجله نکنید، سعی کنید کمی با برنامه باشید تا تبلیغات چاپی مناسبی داشته باشید ، برای گرفتن بهترین نتیجه سعی کنید به تبلیغات خود پایبند باشد و زمان طراحی هر گونه تبلیغات چاپی سعی کنید نکات گفته شده را رعایت کنید.