انواع چاقی از دیدگاه طب چینی

Nafas

افتخاری
2014-03-18
687
697
0
تهــــــــــــران
1- چاقی ناشی ازافزایش بلغم مازاد داخلی و رطوبت به دلیل نقص در عملکرد طحال :
در طب سنتی چین بلغم اهمیت بسیار زیادی دارد . بر اساس طب سنتی چین ، چربی یا بافت چربی عمدتا ً به دلیل بلغم و رطوبت اضافی تولید میگردد.در طب سنتی ایران به این حالت می گویند طبع انسان سرد شده و در طب غربی معادل کم کاری یا عملكرد ضعیف تیروئید می باشد . بلغم در واقع رطوبت غلیظ شده می باشد كه توسط طحال در بدن تولید می گردد .
وقتی که به دلیل مصرف بالای موادشیرین به خصوص بعد از غذا و مصرف شکر و شیرینی جات ساخته شده از شکر و آرد تصفیه شده ، بخصوص اگر فرد در طول روز تحرك بدنی كمی داشته باشد، طحال آسیب می بیند ، ودر نتیجه انتقال و جابجایی مواد غذایی و مایعات زائد که وظیفه طحال می باشد انجام نمی گردد و این مواد زائد متابولیک جمع شده و تبدیل به رطوبت بد می گردد . در طولانی مدت این رطوبت توسط طحال به بلغم تبدیل شده و بافت چربی را می سازد .
بلغم اضافی علاوه بر اینكه بدلیل تولید بافت چربی باعث اضافه وزن در فرد می گردد ،به دلیل ماهیت غلیظ آن منجر به احساس خستگی وسنگینی در بدن و بزرگ شدن شكم و در بسیاری از موارد كاهش اشتها می گردد. بر روی زبان لایه نازکی از جرم كه به بار زبان معروف است می نشیند و ضربان نبض نیز متناوب و كشیده می شود.با تقویت طحال بوسیله طب سوزنی می توان دفع بلغم اضافه در بدن را تسریع كردو زمانی که بلغم دفع شد چی یا انرژی در کانالها یا مریدین های طب چینی می تواند به آسانی حرکت نماید . این جریان به حرکت بلغم و کاهش چربی و در نتیجه کم شدن وزن کمک می كند.
2 - چاقی ناشی از گیرافتادگی خون وچی q در مریدینها :
بیماران دارای این شرایط از زود رنجی و عصبانیت و کم شدن انگیزه ، اختلال در قائدگی ( قطع قاعدگی به دلیلی غیر از بارداری و یائسگی ) ونازایی، بی خوابی ،اتساع وسنگینی قفسه سینه وسردرد رنج می برند .همچنین گیجی و کرختی دستها و پاها هم وجود دارد و زبان به رنگ قرمز تیره بوده و لایه نازکی از جرم ىا بار بر روی آن نمایان می گردد .تمام این علائم به دلیل آن است که خون نمی تواند به آسانی در بدن گردش نماید .
این گرفتگی ها رگها را مسدود نموده و مانعی بر سر راه مکانیسم حركت چی در بدن می باشند . بنابراین چربی و رطوبت در داخل رگها جمع شده و باعث می گردد که خون غلیظ و لزج گردد که در طول زمان منجر به چاقی و تصلب شرایین می گردد .یک درمان اساسی در طب چینی برای این نوع از چاقی تسریع جریان خون و برطرف کردن حالت رکود و ایستایی بوسیله طب سوزنی ویا روش كت گوت می باشد .
3- کمبود یانگ طحال و کلیه :
در صورت کمبود انرژی یانگ یا حرارت و گرمای ارگان های طحال و کلیه ،انرژی چی کافی برای انتقال و ذوب بلغم یا رطوبت فشرده شده وجود ندارد . در این نوع از چاقی معمولا افراد احساس خستگی نموده و امکان دارد از کمر درد و ضعف زانو ، کم آوردن نفس وناتوانی جنسی نیز شکایت نمایند که در طب غربی این علایم در اختلالات تیروئیدی هم دیده میشود . ضربان نبض خوب و عمیق است ، زبان رنگ پریده است و هیچ لایه سفید رنگی بر روی زبان وجود ندارد . در این شرایط عوامل ژنتیک وضعف مادرزادی ارگان های طحال وكلیه هم می تواند نقش داشته باشد .
هم چنین امکان دارد بدلیل سایر بیماریها ، استرس و سبک زندگی ناسالم هم ایجاد شود . درمان این نوع از چاقی شامل تقویت طحال و برطرف نمودن آسیب های کلیه بوسیله طب سوزنی می باشد . تعریف انرژی های یانگ و یین كه از مهمترین تئوری های طب چینی بوده و به معنی تعادل در انرژی های بدن می باشد در طب غربی به معنی تعادل در ترشح هورمون سروتونین و ملاتونین می باشد و در طب سنتی ایران نیز به مفهوم غلبه طبع سرد یا یین و گرم یا یانگ است که این تعریف در طب چینی به مفهوم تعادل چرخش انرژی در کانال های انرژی بدن می باشد.
4- گیرافتادگی و كاهش انرژی های کبد :
گیر افتادگی انرژی كبد که به واسطه افسردگی،خشم وعصبانیت،احساسات و عواطف قوی طولانی مدت ایجاد می شود منجر به به هم ریختن تعادل میان کبد و طحال شده وبا تضعیف عملكرد طحال منجر به احتباس یا تجمع مایعات وبلغم در بدن را افزایش می دهد. به دلیل ضعف عملکردکبد ،کیسه صفرا هم كه ارگان جفت كبد بوده دچار رکود شده و مکانیسم چی یا گردش انرژی در مریدین های بدن آزادانه انجام نمی گیرد و منجر به تجمع بیشتر بلغم و چربی و در نتیجه چاقی بیشتر می گردد.
در این بیماران فرد تمایل به مصرف غذاهای خیلی چرب پیدا كرده که در شکم رسوب می گردند . هیکل این بیماران پف آلود شده و احساس می کنند انرژی بدن تمام شده است . هم چنین امکان دارد افراد علائمی چون ترشح زیاد خلط ، گیجی و منگی ، سر گیجه ، اُغ زدن ( تلاش برای استفراغ ) ، خشکی دهان ، کاهش تمایل به خوردن و آشامیدن را هم تجربه نمایند .لایه چرب و یا سفید براقی روی زبان را می پوشاند و ضربان نبض متناوب می باشد . درمان شامل بهبود کارکرد کبد ، رفع انسداد کیسه صفرا و به حرکت درآوردن چی بوسیله طب سوزنی وكاشت كت گوت می باشد
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: Melika

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر