امضاء تفاهم نامه جریان دائمی آب زاینده رود

Sina

Administrator
پرسنل مدیریت
2013-05-11
4,709
2,901
113
چابکســـر


به گزارش واحد مرکزی خبر ، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت : بر اساس این تفاهمنامه آب زاینده در تمام فصول سال جاری می باشد.


کامران افزود : اختصاص 100 میلیارد ریال به منظور حفر چاههای اضطراری در مواقع خشکسالی ، احیای بودجه تکمیل شبکه آبرسانی رودشت جنوبی در منطقه بن رود در بودجه سال 94 و برخورد قاطع با نصب پمپاژهای آب غیر مجاز از جمله مفاد این تفاهم نامه است.


وی تشکیل پلیس آب در محور زاینده رود به منظور جلوگیری از برداشتهای غیرقانونی را از دیگر مصوبات این تفاهم نامه برشمرد و گفت : مصوب شد 32 بند موجود در محور زاینده رود نیز که مانع از انتقال آب به منطقه مورد نیاز می شود حذف شود.


آقای کامران افزود : درخواست دائمی شدن آب ، پرداخت خسارت به کشاورزان زیان دیده ، اصلاح شبکه های فرسوده آبرسانی و اختصاص اعتبار ویژه در بودجه سال 94 بمنظور ساخت سد تونل سوم کوهرنگ را از دیگر مفاد این تفاهم نامه عنوان کرد.


به گفته وی این تفاهمنامه پس از بازدید وزیر نیرو و حجت الاسلام ابوترابی فرد نایب رییس مجلس شورای اسلامی از محور زاینده رود و مناطق شرق اصفهان در هفته گذشته به امضاء رسید .


جاری شدن آب در زاینده رود


بعد از انتظار ۸ ماهه کشاورزان اصفهانی، آب نیمه شب گذشته در رودخانه زاینده رود جاری شد.


به گزارش واحد مرکزی خبر، بخشی از آب موجود در سد زاینده رود نیمه شب گذشته بر روی بستر خشک این رودخانه، جاری شد و با عبور آب از شهرها و روستاهای حاشیه این رودخانه ، اصفهانی ها شکرگزار خداوند شدند.




استاندار اصفهان گفت: نخستین مرحله رهاسازی آب از سدزاینده رود برای شروع کشت پائیزه کشاورزان شرق اصفهان به میزان 80 مترمکعب بر ثانیه رها شده است.




زرگر با بیان این که در این مرحله آب به مدت یک ماه جاری خواهد بود، افزود: 50 هزار هکتار از زمین های کشاورزی شرق اصفهان با استفاده از این آب زیر کشت می رود.




استاندار اصفهان افزود: رهاسازی آب در مرحله بعدی برای کشت بهاره نیز اواخر اسفند و یا اوایل بهار خواهد شود.




وی حجم آب پشت سد زاینده رود را 380 میلیون متر مکعب بیان کرد و گفت: ورودی آب به این سد هم اکنون 15 تا 20 متر مکعب در ثانیه است.




جریان آب در رودخانه زاینده رود در شهر اصفهان و شرق آن از خرداد سال گذشته تاکنون قطع بوده است.


قرار بود آب زاینده رود در اسفند سال گذشته بازگشایی شود که با دستور شورای عالی آب این زمان به آبان ماه موکول شد.


در این مدت آب در بخش غربی رودخانه زاینده رود برای تامین آب تصفیه خانه باباشیخعلی و همچنین آب صنایعی همچون فولاد و ذوب آهن و انتقال به یزد و همچنین کشاورزی در برخی مناطق جاری بود.


زاینده رود از کوه های چلگرد در استان چهار محال و بختیاری سرچشمه می گیرد و پس از حدود 300 کیلومتر طی مسیر به تالاب گاوخونی در منطقه کویری شرق اصفهان می ریزد.


رهاسازی آب تا خرداد ۹۴ ادامه دارد


معاون آب و آبفای وزیر نیرو با بیان اینکه امروز آب سد زاینده رود به اصفهان می رسد گفت:اگر بارندگی در سال جاری مناسب باشد و روان آب ها بیش از پیش بینی انجام شده باشد، در تابستان سال 94 هم رهاسازی خواهیم داشت.


رحیم میدانی اظهار داشت: از ساعت 24 نیمه شب روز دوشنبه 12 آبان ماه آب از سد زاینده رود به میزان 80 مترمکعب در ثانیه رهاسازی شده است که با توجه به بارش های اخیر و اشباع شدن بستر رودخانه، پیش بینی می شود آب با سرعت بیشتری حرکت کرده و از بامداد امروز در شهر اصفهان جاری شد.


جریان زاینده رود در اصفهان تا پایان خردادماه سال آینده ادامه خواهد داشت


وی با بیان اینکه جریان زاینده رود در اصفهان تا پایان خردادماه سال آینده ادامه خواهد داشت، افزود: اگر بارندگی در سال جاری مناسب باشد و روان آب ها بیش از پیش بینی انجام شده باشد، در تابستان سال 94 هم رهاسازی خواهیم داشت.


میدانی با اشاره به برنامه های مدیریت مصرف آب در حوضه آبریز زاینده رود، گفت: در پایان شهریورماه سال 92 میزان آب موجود در پشت سد زاینده رود 195 میلیون مترمکعب بود، اما کار مشترک انجام شده در شورای هماهنگی این حوضه موجب شد شهریور امسال 417 میلیون مترمکعب آب در مخزن این سد ذخیره شود و به این ترتیب میزان آب قابل توجهی آب تحویل کشاورزان منطقه شود.


وی افزود: طبق توافق انجام شده با کشاورزان غرب و شرق اصفهان، در سال آبی جاری خواهیم توانست افزون بر 628 میلیون مترمکعب آب به کشاورزان اصفهانی تحویل دهیم.


میدانی با تاکید بر عزم جدی وزارت نیرو برای اجرای برنامه های مدیریت مصرف آب در حوضه زاینده رود، گفت: شرایط امروز زاینده رود به دلیل بارگذاری بیش از ظرفیت بر این حوضه آبریز به وجود آمده است، بنابراین با اقدام هماهنگ وزارت نیرو و اعضای شورای هماهنگی این حوضه شامل استانداران استان های ذینفع و نمایندگان اداره های جهادکشاورزی، محیط زیست، صنعت و معدن و خود کشاورزان منطقه، از این پس برای بارگذاری مصرف جدیدی در این حوضه اجازه نخواهیم داد.


وی افزود: صنایع جدید درصورت استقرار در اصفهان آب موردنیاز خود را باید از حقابه کشاورزان خریداری کنند؛ صنایع موجود در استان نیز آب مصرفی خود را باید از محل بازیافت فاضلاب های شهری تامین کنند تا آب اختصاص یافته به صنایع به مصارف دیگری اختصاص یابد.
 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر