ادیان خاور دور

روشنک m

مدیر تالار اسرار خانه داری
2013-12-01
1,103
1,110
0
[h=2]ادیان خاور دور[/h]
منطور از کشورهای خاور دور:چین،ژاپن،کره،ویتنام و چند کشور دیگر است که در شرق آسیا قرار دارند.مردم خاور دور از نژاد زرد هستند که بیشترین جمعیت جهان را همین زردپوستان تشکیل می دهند.
ویژگیهای ادیان خاور دور:
1.جنبه ی الهی و تشریعی ندارند به این معنا بنیانگذار این ادیان نه از جانب خدا مبعوث شده اند و نه کتاب آسمانی دارند و نه خود مدعی آن هستند،به عبارتی ادیان خاور دور جزو نحل هستند نه ملل.
2.ادیان خاور دور بر مبنای آنیمیسم قرار گرفتند.
در خاور دور سه دین بومی را مورد مطالعه قرار می دهیم:
*ادیان چین*
چین از نظر جمعیت اولین کشور جهان و از لحاظ وسعت پس از کانادا و روسیه سومین کشور جهان می باشد.تمدن چین از 3500 ق.م آغاز شد.چین از سال 1912 م دارای نظام جمهوری شد.در سال 1949 به کمک دولت شوروی حزب کمونیست بر چین چیره یافت.چین دارای تمدن بسیار کهن است،یکی از عجایب هفت گانه همین دیوار بزرگ چین است.از اختراعات مردم چین:فن چاپ،ساخت باروت،کاغذ و قطب نما می باشد.از اعتقادات مردم چین:اعتقاد به پرستش طبیعت و خصوصاً آسمان اعتقاد به پرستش ارواح نیاکان
چینی ها به آسمان(شانگ-تی )می گویند.مردم چین روانهای نیاکان مادری را بیشتر تجلیل می کردند و زنان بافنده اهمیت اجتماعی بیشتری داشتند.در دوره مادر شاهی که مردان تحت نفود زنان بودند تنها روان قابل پرستش روان مادران بود.
در اینجا به ادیان چین می پردازیم:
1.دین کنفوسیوس:این دین در اروپا به کنفوسیوس معروف است و در چین(کونگ-فو-تسو)نام دارد.در سال 569 ق.م در شهر لو متولد شد و پدرش از سرداران امپراطور بود.کونگ به معنای معلم است و در چین غالبا کنفوسیوس را کونگ می نامند.کونگ در سال 531 یک مکتب اخلاقی به وجود آورد و به هدایت مردم پرداخت.دین کونگ بر اساس اخلاق استوار است.مردم چین دین کونگ را مکتب تعالیم حکیم نام نهادند.کنفوسیوس برای نیاکان ارزش قائل است و قربانی دادن برای ارواح نیاکان را توصیه می کند.کونگ درباره نظام هستی این باور را دارد:مبانی جهان بر دو اصل است:اصل اول(یانگ)که مذکر و مثبت است اصل دوم(یین)که مؤنث و منفی است و از آمیختن این دو اصل آسمان و زمین پدیدار می شود و آدم به وجود آمد.از نظر اخلاقی کنفوسیوس می گوید:سرشت آدمی پاک آفریده شده است و این پاکی را باید با نور معرفت تکمیل کرد.
2.دین تاتوئی:در حقیقت یک نوع مکتب فلسفی است منسوب به حکیم چینی به نام لائو-تسه که در زبان چینی لائوتزو و به معنای استاد و معلم است.تائو به معنای راه و روش است.از تائو دو نیرو یانگ و یین صادر می شود.تائو جنبه عرفانی بیشتری دارد و برای تهذیب نفس و ذات انسان ارزش قائل است.این مکتب سه تقوی را توصیه می کند:اقتصاد،ساده زیستن و میانه روی.
در مذهب تائو 5 چیز حرام است:قتل نفس،می خواری،دزدی، زناکاری،دروغ گویی.
در این مذهب به 10 فضیلت انسانی توصیه شده:
محبت به پدر و مادر،وفاداری به معلمان،مهربانی به همه مردم، پرهیز از کارهای حرام،فداکاری و خدمت به دیگران،آزاد کردن بندگان،ترویج کشاورزی،کارهای عالم المنفعه،تعلیم بیسوادان، خواندن کتب مقدس و قربانی دادن.
دین تائوئیسم بر خلاف کیش کنفوسیوس کمتر جنبه دولتی-رسمی پیدا کرد و به همین دلیل پیروان آن کمتر است و تنها در قرن 7 یکی از خاقان چین این دین را به عنوان یک دین مستقل به رسمیت شناخت.
*ادیان ژاپن*
از قرن 7 ق.م تا جنگ جهانی دوم مردم ژاپن امپراطور یا به اصطلاح خودشان (میکادو)را مورد پرستش قرار می دادند.بر خلاف چین تمدن ژاپن قدیمی نیست.از قرن 19 به بعد اصلاحات در ژاپن آغاز شد و اینک ژاپن یکی از قدرتهای اقتصادی جهان به شمار می رود.
ادیان رایج در ژاپن:1.دین ملی ژاپن شینتوئی 2.بودایی 3.مسیحیت که دین بودایی از طریق چین و کره به ژاپن راه یافته و در آن کشور گسترش یافت.
1.دین شینتوئی:واژه شینتوئی مرکب از دو کلمه (شن) به معنی روانهای نیک و(تائو) به معنی راه و روش است و اصل این واژه چینی است و در کل شینتوئی به معنای راه روانهای نیک است.تا قرن 6 از دین شینتو نامی نبود اما پس از نفوذ دین بودا در ژاپن برای مقابله با دین بودایی شینتو شکل گرفت.بزرگترین عید ژاپنی ها به نام عید خرس معروف است به دلیل اینکه هنوز آثار توتم پرستی در میان آنان دیده می شود.دین شینتو اختصاص به احترام و ستایش (کامی ها) یعنی ارواح مردگان دارد.هیچ دینی به اندازه شینتو میهن پرستی و ملی گرایی را با دینداری نیامیخته است.
3.دین بودا در ژاپن:بودا در قرن 6 به بعد در ژاپن رواج پیدا کرد. بودا از چند نظر در مقابل دین شینتو قرار دارد:
الف)دین شینتو خدایان بیشماری را می پذیرد اما دین بودا از نظر اصولی این عقیده را قبول ندارد.

ب)دین شینتو روانها را بدون مجازات و پاداش رها کرده و به بقای دائمی آن معتقد است در حالیکه بودا عقیده به تناسخ این نظر را نفی می کند.
 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر