ابررسانا

Sina

Administrator
پرسنل مدیریت
2013-05-11
4,709
2,901
113
چابکســـر
ابررسانا ماده ای است که می تواند الکتریسیته را هدایت کند یا الکترون ها را از اتمی به اتم دیگری منتقل کند بدون این که مقاومتی داشته باشد. این یعنی هنگامی که ماده به دمای بحرانی برسد و ابررسانا شود به هیچ طریقی از جمله گرما صدا انرژی تلف نمی شود.متاسفانه بیش تر مواد باید از نظر انرژی در وضعیت بسیار پایینی باشند تا به ابررسانا تبدیل گردند. تحقیقات برای رسیدن به ابررسانایی که در دماهای بسیار بالا ایجاد شوند در حال انجام است. هم اکنون انرژی زیادی در فرآیند سردسازی مصرف می شود که این کار باعث افزایش هزینه و غیر اقتصادی شدن این کار می شود.
ابررساناها به دو دسته تقسیم می شوند.

ابررساناهای نوع اول
tc_graph.gif

ابررسانای نوع اول شامل عناصر رسانایی است در هرجا از سیم کشی ها تا میکروچیپ ها کاربرد دارند. در حال حاضر ابررساناهای نوع اول دماهای بحرانی از ۰۰۰۳۲۵/۰ تا ۸/۷ کلوین در فشار استاندارد دارند. بعضی از ابررساناهای نوع اول برای تبدیل شدن به ابررسانا به فشار بسیار بالایی نیاز دارند. به طور مثال گوگرد برای رسیدن به این حالت فشار ۳/۹ میلیون اتمسفری و دمای ۱۷ کلوین نیاز دارد.
مثال های دیگری از ابررسانای نوع اول جیوه ۱۵/۴- کلوین ،قلع ۲/۷، آلومینیوم ۱۷۵/۱- و روی ۸۵/۰- کلوین است.برای حدود نیمی از عناصر جدول تناوبی می توان خاصیت ابررسانایی را بررسی کرد.
percht2.gif
ابررساناهای نوع دوم
ابررسانای نوع دوم ترکیبی فلزی از مس و قلع است. این مواد در دماهای بسیار بالاتری نسبت به ابررساناهای نوع اول دارند.دلیل این افزایش دما ناشناخته است. بالاترین دمای بحرانی ممکن در دمای استاندارد تاکنون ۱۳۵ کلوین یا ۱۳۸- درجه سانتی گراد است که متعلق به ترکیب HgBa2Ca2Cu3O8
می باشد. این ترکیب مربوط به گروهی از ابررساناها به نام پروسکیت های مسی است. این ابررساناها به نسبت ۲ اتم مس و ۳ اتم اکسیژن است و یک سرامیک است. میدان مغناطیسی می تواند در ابررساناهای نوع دو نفوذ کند در حالی که در نوع اول نفوذ نمی کند.
 

fadakbook

New member
2015-03-11
6
1
0
با سلام و خسته نباشید
برای و میتونیم به سایت مراجعه کنیم
-------------------------------------------------------------------------------------------------------

:smile::smile:
 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر