آیین نامهنویسی رسالهٔ کوچکی است که هدف آن فراهم آوردن الگوهایی برای دبیران بودهاست که چگونه در موارد و مناسبتهای گوناگون نامه بنویسند. نگارش کتاب احتمالاً مربوط به اواخر دوران ساسانی است و از نظر سیر تحول نامهنگاری و ترسل در ایران در خور توجه است. این رساله در مجموعهٔ متون پهلوی به چاپ رسیده و به فارسی نیز ترجمه شدهاست.
این رساله را میتوان به چند گروه تقسیم کرد که هر یک نیز به گروههای کوچکتری قابل تقسیم است:
* نمونهٔ یک: با نام و لقب یا القاب مخاطب و جملهای دعایی آغاز میگردد و غالباً با دعا به مخاطب، پایان میپذیرد.
* نمونهٔ دو: با القاب ستایشآمیز آغاز میشود و به دنبال آن جملهای دعایی و سپس نام مخاطب ذکر میگردد.
* نمونهٔ سه: تنها شامل القاب ستایشآمیز در آغاز و سپس نام مخاطب است.
* نمونهٔ چهار: نخست القاب ستایش آمیز ذکر میشود و پس از آن نام مخاطب و سپس جملهای دعایی میآید.
* نمونهٔ پنج: با ستایش زرتشت آغاز میشود و به دنبال آن القاب ستایشآمیز و نام مخاطب ذکر میگردد.
* نمونهٔ شش: با جملهای دعایی آغاز میشود که در آن نام و لقب مخاطب ذکر شدهاست.
این رساله را میتوان به چند گروه تقسیم کرد که هر یک نیز به گروههای کوچکتری قابل تقسیم است:
* نمونهٔ یک: با نام و لقب یا القاب مخاطب و جملهای دعایی آغاز میگردد و غالباً با دعا به مخاطب، پایان میپذیرد.
* نمونهٔ دو: با القاب ستایشآمیز آغاز میشود و به دنبال آن جملهای دعایی و سپس نام مخاطب ذکر میگردد.
* نمونهٔ سه: تنها شامل القاب ستایشآمیز در آغاز و سپس نام مخاطب است.
* نمونهٔ چهار: نخست القاب ستایش آمیز ذکر میشود و پس از آن نام مخاطب و سپس جملهای دعایی میآید.
* نمونهٔ پنج: با ستایش زرتشت آغاز میشود و به دنبال آن القاب ستایشآمیز و نام مخاطب ذکر میگردد.
* نمونهٔ شش: با جملهای دعایی آغاز میشود که در آن نام و لقب مخاطب ذکر شدهاست.