آکسولاتول مکزیکی | Mexican Axolotl

Sina

Administrator
پرسنل مدیریت
2013-05-11
4,709
2,901
113
چابکســـر


آکسولاتول مکزیکی سمندری با ویژگی نادر است، این حیوان خصیصه‌های لاروی خود را در تمام طول زندگی حفظ می‌کند. این وضعیت که نئوتنی نامیده می‌شود به معنی حفظ باله پشتی (شبیه به باله نوزاد قورباغه) که تقریباً در تمام طول بدنش کشیده شده، و آبششهای پر مانند خارجی که از پشت سرش بیرون زده است، می‌باشد.

محل زندگی
این سمندر منحصراً در دریاچه سوچی میلکو (Xochimilco) نزدیک مکزیکوسیتی یافت می‌شود و بر خلاف سمندرهای دیگر همیشه در آب زندگی می‌کنند. در موارد بسیار نادر آکسولاتول به بلوغ می‌رسد و از آب بیرون می‌آید اما اکثریت آن‌ها در کف آب باقی می مانند.

شکل و ظاهر بدنی
این سمندرها خویشاوند نزدیک سمندر ببری هستند و می‌توانند بسیار بزرگ‌شده و به 30 سانتیمتر برسند اما اندازه متوسط آن‌ها نزدیک به نصف این مقدار است. آکسولاتول معمولاً به رنگ سیاه یا قهوه‌ای لکه‌دار است اما رنگ سفید و بدون رنگدانه نیز به ویژه در بین گونه‌های در اسارت تا حدی متداول است.

جایگاه در زنجیره غذایی
آکسولاتول طول عمر زیادی دارد و با رژیم غذایی نرم‌تنان، کرم‌ها، لاروهای حشرات، سخت‌پوستان و برخی ماهی‌ها 15 سال عمر می‌کند. این سمندر به نداشتن شکارچی در زیستگاهش عادت داشت اما اکنون از آمدن ماهی‌های بزرگ رنج می‌برد. شکارچی طبیعی اکسولاتول پرنده‌های شکاری مانند حواصیل است.

وضعیت حفاظتی
به خاطر آلودگی و زهکشی مقدار زیادی از آب‌های این دریاچه، جمعیت آکسولاتول رو به کاهش است. همچنین این سمندرها به عنوان حیوان محبوب آکواریوم تجارت می‌شوند و برخی نیز آن‌ها را به عنوان خوراکی خوشمزه مصرف می‌کنند، این عوامل به کاهش جمعیت آن‌ها دامن زده است. آکسولاتول به عنوان گونه به شدت در خطر انقراض به شمار می‌آید.

آکسولاتول مکزیکی Mexican Axolotl

نوع
دوزیست

رژیم غذایی
گوشت‌خوار

طول عمر متوسط در حیات وحش
ده تا پانزده سال

اندازه
30 سانتیمتر

وزن
60 تا 227 گرم

وضعیت حفاظتی
در خطر انقراض

آیا میدانید؟
به خاطر توانایی‌شان در باز تولید بخش‌های از دست رفته بدن، احتمالاً یکی از سمندرهایی هستند که بیش‌ترین مطالعات علمی بر روی آن‌ها انجام شده است.


 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر