آموزش تکثیر گل رز با بذر

Sina

Administrator
پرسنل مدیریت
2013-05-11
4,709
2,901
113
چابکســـر
گل رز به عنوان ملکه گلها از زمان عهد باستان مورد توجه بشر بوده است. در آن موقع استفاده های داروئی آن بیشتر مورد توجه بوده ولی بتدریج کشت و کار آن در باغها گسترش یافت. در حال حاضر گل رز یکی از محبوبترین گلهای جهان است و از لحاظ میزان تولید در صدر قرار دارد. اين گياهان در بخشهای وسيعي از كره زمين پراكنده هستند و از لحاظ نحوه رشد و شكل بوته و توليد گل به انواع رزهاي مينياتوري، پاسيويي، هيبريد چاي، فلورينبدا، درختچه اي، بالا رو و رونده تقسيم مي شوند.





برای بدست آوردن جورهای تازه و کاشتن دانه های نسترن برای تهیه پایه های جوان وسالم برای پیوند ،می توان از روش کاشت بذر استفاده کرد .پس از پژمرده شدن گلها ،میوه ها شروع به رسیدن می کنند باید اجازه دهید میوه ها روی بوته تغییر رنگ دهند (نشانه رسیدن میوه گل سرخ موقعی است که میوه ها رنگ انداخته و نارنجی رنگ می شوند)معمولا بذر ها را اواسط مهر یا آبان می کارند البته با توجه به نوع گل رز، زمان رسیدن میوه متفاوت است.میوه های رسیده را باید بلافاصله چید و کاشت ( زیرا بذر میوه های این گل پس از چیدن خیلی زود قوه نامیه خود را از دست می دهد ) اگر بذر ها کاملا نرسیده و هوای منطقه سرد شده باشد، برای آنکه قوه نامیه آن کامل شود ،بذر ها را لای خاک اره یا ماسه نرم کمی مرطوب طبقه طبقه می چینند تا وقتی که برسد.





بعد از کاشت بذور، بوته ای که به دست می آید ممکن است با گونه والد متفاوت باشد ،خصوصا اگر از یک بوته هیبرید بذرها را برداشت کنید. همچنین در صورتی که یک نوع گل رز در کنار گونه متفاوتی از یک گل رز دیگر کاشته شود به دلیل گرده افشانی از گل های مختلف، گل رزی که از کاشت بذرهای این بوته ها به دست می آید ممکن است با گونه والد متفاوت باشد.موقع کاشتن میوه ها را با چاقوی پیوند زنی چهار قسمت کرده بذر ها را با دقت بدون این که آسیب ببینند با نوک چاقو یا هر وسیله دیگری بیرون آورید.بذر ها را به خوبی شستشو دهید تا مواد اطراف بذور شسته شوند .





قبل از کاشتن بذر ها، آن‌ها را در دستمال مرطوب در داخل پلاستیک قرار داده و در یخچال با دمای حدود 2 درجه سانتی‌گراد حدود 6 تا 10 هفته قرار دهید .این فرایند برای شکستن خواب بذر و آماده سازی آن‌ها برای جوانه زنی می‌باشد. برای جلوگیری از خشک شدن بذر ها لازم است هرازگاهی چند قطره آب به آن ها اضافه کنید.





ظرف را با نیمی از ورمیکولیت و نیمی از خاک گلدان استریل شده پر کنید.دانه ها را مرتب روی خاک بچینید سپس آهسته با کف دست آنها را فشار باید داد تا دانه خوب به خاک بچسبد و روی آنرا با قشری به ضخامت ۱ تا ۱/۵ سانتیمتر شن پوشانده ،خاک را مرطوب ( نه خیس )نگاه‌ دارید.می توانید تا زمان جوانه زنی ،به آرامی روی خاک را با آب اسپری کنید .گلدان را در مکانی با نور کافی و دمای 16 تا 21 درجه قرار دهید .




منبع:نارگیل
 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر