Sina

Administrator
پرسنل مدیریت
2013-05-11
4,709
2,901
113
چابکســـر
در این آموزش فتوشاپ تکنیک ایجاد افکت دود در فتوشاپ را آموزش خواهیم داد. به منظور ایجاد افکت دود در این آموزش از قلم مو ها و Adjustment layers یا همان لایه های تنظیمات استفاده می شود. در انتهای این آموزش به نتیجه زیر خواهیم رسید:





ایجاد افکت دود در فتوشاپ به این روش بسیار ساده است و مراحل آن در کمتر از ۱۰ دقیقه قابل انجام است.
مرحله اول ایجاد افکت دود در فتوشاپ

پس از باز کردن فتوشاپ یک فایل جدید با ابعاد ۱۹۲۰ در ۱۲۰۰ پیکسل ایجاد کنید. حال یک گرادیان ایجاد کنید. برای ایجاد گرادیان می توانید پرونده را با گرادیان پر کنید و یا از افکت های لایه ای استفاده کنید. در این آموزش از افکت های لایه ای (Layer Styles) استفاده شده است. برای این منظور از استایل لایه ای Gradient Overlay و نوع Radial و رنگ های و استفاده کنید.




مرحله دوم

حال یک متن با رنگ سفید اضافه کنید و سپس به منوی Filter رفته از قسمت Blur گزینه Motion Blur را انتخاب کنید. برای زاویه مقدار ۹۰ درجه و برای فاصله مقدار ۴۰ پیکسل را وارد کنید:




مرحله سوم

در این مرحله به منوی Filter بروید و از قسمت Distort گزینه Wave را انتخاب کنید. برای گزینه Number of Generators مقدار ۳ و برای حداقل و حداکثر Wave Length مقادیر ۱۰ و ۳۴۶ را وارد کنید و مقادیر ۵ و ۳۵ را برای Amplitude وارد کنید:




مرحله چهارم

حال به متوی Filter سپس Blur سپس Gaussian Blur رفته و مقدار ۱۰ را برای شعاع وارد کنید. حال لایه ها را به صورت گروه در آورید و Blend Mode را روی Color Dodge قرار دهید تا افکت زیبای زیر ایجاد شود:




مرحله پنجم

حال یک لایه جدید بالای همه لایه ها ایجاد کنید و سپس به Filter>Render>Clouds بروید. مطمئن شوید که رنگ پس زمینه و پیش زمینه شما سیاه و سفید است. حال Blend Mode را به Color Dodge تغییر دهید و به Layer>Layer Mask>Reveal All بروید. با یک قلم موی بسیار نرم و هاردنس ۰ درصد و رنگ مشکی مقداری از لایه ابرها را مخفی کنید. از تصویر زیر به عنوان مرجع استفاده کنید:




مرحله ششم

یک فولدر جدید در پنل لایه ها ایجاد کنید و Blend Mode را برای آن روی Color Dodge قرار دهید و یک لایه جدید در آن ایجاد کنید. حال از براش های معرفی شده در Qbrushes استفاده کنید رنگ سفید را انتخاب کنید و سپس روی بعضی از حروف درگ کنید. اگر احساس کردید قلم مو زیاد روشن نیست دو بار کلیک کنید.




مرحله هفتم

با درگ بیشتر افکت دود بیشتری ایجاد کنید:




مرحله هشتم

یک لایه جدید پایین همه لایه ها و بالای لایه Background ایجاد کنید. این لایه را با رنگ مشکی پر کنید. سپس به Filter>Texture>Texturizer بروید. برای Scaling مقدار ۱۰۰ درصد و برای Relief مقدار ۴ را استفاده کنید. برای Texture گزینه Canvas را و برای Light گزینه Top را انتخاب کنید. با این کار یک Texture زیبا ایجاد می شود ولی باید مقدار Opacity را به ۱۰ درصد کاهش دهید:




مرحله نهم

از نسخه CS4 فتوشاپ به بعد یگ ویژگی جدید اضافه شد که همه Adjustment ها را در یک جا و به صورت آیکون جمع کرد. از نظر عملکرد چیز جدیدی به آن اضافه نشده و تمام قابلیت های آن در ورژن های قدیمی تر هم وجود داشت اما با این کار همه Adjustment ها در دسترس تر قرار گرفته اند.

حال در بالای همه لایه ها یک لایه Adjustment از نوع Invert ایجاد کنید. می توانید همچنین برای این کار به Layer>New Adjustment Layer>Invert بروید. با این کار افکت زیبایی مانند کاغذ در حال سوختن به دست می آورید.




نتیجه گیری

یکی از قابلیت های مهم فتوشاپ Engine یا موتوری است که برای قلم مو ها در نظر گرفته شده است. سایت های زیادی مانند Brusheezy , Tutorial9, QBrushes, DeviantArt, PSDTUTS همیشه در حال تولید انواع و اقسام قلم مو ها هستند و با آنها می توان انواع و اقسام افکت ها را از جمله افکت دود ایجاد کرد. و این به این معنی است که ما به جای اینکه به دنبال راهی برای اجرای یک طرح باشیم بیشتر می توانیم دنبال ایده برای طرح های جدید باشیم.

با Invert کردن یک افکت دود جدید ایجاد می شود که نتیجه آن هم در تصویر زیر آمده است:




امیدوارم از این آموزش کوتاه (ایجاد افکت دود در فتوشاپ) لذت برده باشید/منبع: tuts.ir
 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر