آلبوم سنگی شاهان ایرانی

👋 سلام!

انجمن یه حس خوب جایی برای گفت‌وگو، تجربه‌های مفید و ارتباط دوستانه است. برای ارسال پیام، چت خصوصی، یا دانلود فایل‌ها، کافیه ثبت‌نام کنی.

📝 [ثبت‌نام کن و شروع کن!]

GULF 4 PERSIAN

سرپرست تالار
2014-03-13
701
653
0
36
سوزیانا-اندیمشک
شیراز اگر چه در ذهن گردشگران ایرانی با تخت جمشید تداعی می شود، اما بد نیست بدانید که تنها سه کیلومتر دورتر از تخت جمشید، نقش برجسته ای قرار دارد که اگر از علاقمندان تاریخ و فرهنگ ایران باستان باشید، تماشای آن دیدنی ترین بخش سفرتان به شیراز خواهد بود. نقش برجسته ای به نام رجب که آلبوم سنگی پادشاهان ایرانی را مقابل چشمانتان نمایش می دهد.



برای دیدن هنر سنگ تراشان نقش برجسته رجب، باید به 56 کیلومتری شیراز و 3 کیلومتری شمال تخت جمشید سفر کنید.
جایی که نقشبرجسته های زیادی از زمان ساسانیان به جا مانده و تصاویری از اردشیر اول، شاپور اول و کرتیر موبد را نمایش می دهند. نقش اهورامزدا و صورت شاهان ساسانی هم اگرچه در حمله اعراب تخریب شدهاند اما هنوز هم می توان از بازمانده های آن ها نوع پوشش و آرایش ایرانیان باستان را تماشا کرد.

wol_error.gif
این عکس کوچک شده است برای مشاهده ی سایز اصلی کلیک کنید
20101012122722343_85_600_350_rajab-1007-mm.jpg


باستان شناسانی که نقش رجب را بررسی کرده اند، معتقدند که شاهان اشکانی علاقه زیادی به ایجاد نقش برجسته نداشته اند و تنها نقش برجسته هایی از شاهان محلی در جنوب غربی ایران، به خصوص فارس و خوزستان خوزستان به جا مانده است. بعدها، با انقراض سلسله اشکانی و روی کار آمدن سلسله ساسانیان، ایجاد نقش برجسته یک بار دیگر رونق گرفت و آثار تازه ای در پایتخت های ساسانی ترسیم شد.


20101012122722796_85_600_350_rajab-1007-mm6.jpg


ساسانیان نقش برجسته ها را برای مراسم تاجگذاری یا همان دیهیم بخشی، پیروزی در جنگ ها و بزرگداشت وقایع مهم حکومت ترسیم می کردند. به طوری که تنها اردشیر بابکان -موسس سلسله ساسانی- 5 نقش برجسته برای یادبود پیروزی خود بر اردوان پنجم -آخرین شاه اشکانی- و دریافت دیهیم شاهی از اهورا مزدا ایجاد کرد که در محل هایی مثل نقش رجب، نقش رستم و فیروزآباد وجود دارد.


wol_error.gif
این عکس کوچک شده است برای مشاهده ی سایز اصلی کلیک کنید
20101012122722937_85_600_350_rajab-1007-mm8.jpg

مسیر دسترسی


نقش رجب در 56کیلومتری شمال شرقی شیراز و در 3کیلومتری شمال تخت جمشید قرار دارد. این نقش در سمت راست جاده و در مقابل راهی که به نقش رستم منتهی می شود قرار گرفته و برای دیدنش باید به داخل شکافی در کوه که به نظر می رسد پیش از این غاری مسکونی بوده است، سرک بکشید. در این محوطه 4نقش برجسته خواهید دید که بدون شک از مهم ترین آثار به جا مانده از اوایل دوره شاهنشاهی ساسانیان هستند.

20101012122722484_85_600_350_rajab-1007-mm11.jpg


از اردشیر تا شاپور


باستان شناسان معتقدند که اولین نقش برجسته ای که در این محوطه ایجاد شد، نقش برجسته دیهیم بخشی به اردشیر بابکان بود و بعد از آن به ترتیب دیهیم بخشی به شاپور اول، شاپور اول و درباریان و در نهایت کرتیر موبد و سنگ نبشته منسوب به او ایجاد شده اند.

20101012122722609_85_600_350_rajab-1007-mm5.jpg


اما اولین و شاید بزرگترین نقش برجسته ای که از سمت چپ می بینید، تصویر شاپور اول است که سوار بر اسب دیده می شود و 9نفر از بزرگان درباری پشت سر او ایستادهاند که اگرچه صورت همه آنها آسیب دیده اما با این حال علامت خاندانهای بزرگ و اسپهبدان روی کلاه سه نفر از این ۹ نفر قابل تشخیص است. اولین فردی که پشت سر اسب شاپور ایستاده، هرمزد اول است که با نشانه جانشین شاهی که روی کلاهش دیده میشود مشخص شده. هشت نفر دیگر همه کلاه گنبدی شکل به سر دارند.

 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: Atash و Sina

درباره ما

  • انجمن یه‌حس‌خوب در اردیبهشت سال 1392 با هدف ایجاد یک شبکه اجتماعی شامل موضوعات سرگرمی، علمی، دانشگاهی، فناوری و ... شروع بکار کرد و بیش از یک دهه آنلاین است. این مجموعه کاربرمحور بوده و اعضای آن در طول این سال‌ها تجارب خود را برای شما بازدیدکنندگان عزیز به اشتراک گذاشتند. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد، از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری نمایند.

منوی کاربر