۱۰ باور نادرست درمورد ایدز و hiv

eMziper

همراه نمونه
2015-03-13
579
102
0
تهـــــران
hhh876.jpg


۱۰ باور نادرست درمورد ایدز و HIV
آیا می‌دانستید در حال حاضر ۳۳ میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به HIV هستند؟
حدود ۳۰ سال است که HIV (ویروس نقص ایمنی انسانی) و ایدز (سندرم نقص ایمنی اکتسابی) در هاله‌ای از باورهای نادرست و سوءتفاهمات قرار گرفته است. در برخی موارد، این تفکرات نادرست موجب بروز رفتارهایی شده که منجر به ابتلای افراد بیشتری به این بیماری گشته است. با اینکه هنوز سوالات بیشماری درمورد این بیماری بدون پاسخ مانده‌اند، اما محققان اطلاعات بسیار زیادی درمورد آن کسب کرده‌اند. در زیر به ۱۰ مورد از نادرست‌ترین باورها درمورد بیماری ایدز و ویروس HIV اشاره می‌کنیم.
۱. با بودن کنار افراد مبتلا به HIV من هم دچار آن می‌شوم.
شواهد نشان می‌دهد که HIV از طریق تماس، اشک، عرق با بزاق دهان منتقل نمی‌شوند. ویروس HIV از طرق زیر منتقل نمی‌شود: •بغل کردن، بوسیدن یا دست دادن با فرد مبتلا به HIV مثبت
• تنفس هوای یکسان با فرد مبتلا به HIV مثبت • استفاده از وسایل غذاخوری مشترک با فرد مبتلا به ویروس HIV مثبت
• تماس با سطح توالت فرنگی یا دستگیره در بعد از فرد مبتلا به HIV مثبت
• نوشیدن از چشمه آب یکسان
• استفاده از تجهیزات ورزشی مشترک در باشگاه ورزشی
از طریق خون آلوده، مایع منی، ترشحات واژن یا شیر مادر آلوده می‌توانید به این بیماری مبتلا شوید.
۲. حتی از پشه‌ها هم می‌تواند ویروس HIV بگیرم.
ازآنجاکه ویروس HIV از طریق خون منتقل می‌شود، بسیاری نگران این هستند که از طریق گزش حشرات موذی هم به این ویروس مبتلا شوند. اما تحقیقات مختلفی در این زمینه انجام گرفته که هیچیک این باور را تایید نمی‌کنند -- حتی در مناطقی که پر از پشه و موارد HIV است. وقتی حشرات ما را می‌گزند، خون فردی که قبلاً گزیده‌اند را وارد فرد بعدی نمی‌کنند. همچنین ویروس HIV مدت بسیار کوتاهی در بدن حشرات زنده می‌ماند.
۳. من مبتلا به HIV مثبت هستم. زندگی من تمام شده است.
در سالهای اولیه پدیدار شدن این بیماری، میزان مرگ‌ومیر ناشی از آن بسیار بالا بود. اما امروزه با استفاده از داروهای ضدرتروویروسی به افراد مبتلا به HIV مثبت و حتی افراد مبتلا به ایدز کمک می‌کند سال‌های طولانی‌تری را زندگی عادی داشته باشند. ۴. نیازی نیست نگران ابتلا به HIV باشم. داروهای جدید کمکم می‌کنند.
بله، داروهای ضدرتروویروسی بسیار پیشرفت کرده و جان بسیاری از مبتلایان به HIV مثبت را طولانی‌تر کرده‌اند اما بسیاری از این داروها گران هستند و عوارض‌جانبی جدی به دنبال دارند. و البته هیچکدام از آنها درمان قطعی این بیماری به شمار نمی‌روند. همچنین بسیاری از گونه‌های این ویروس نسبت به این درمان‌ها مقاومت نشان می‌دهند. ۵. ایدز نسل‌کشی است.
در یک تحقیق حدود ۳۰ درصد از نژاد امریکایی-افریقایی‌ها و لاتین‌ها این دیدگاه خود را منعکس کردند که HIV یک سیاست دولتی برای کشتن اقلیت‌ها بوده است. اما درصد بالای ابتلای این گروه می‌تواند تاحدی بخاطر مراقبت‌های بهداشتی ضعیف‌تر آنها باشد.
۶. من همجنس‌باز نیستم و از موادمخدر تزریقی استفاده نمی‌کنم پس هیچوقت به HIV مبتلا نمی‌شوم.
اکثر مردها بخاطر ارتباط با جنس موافق خود یا استفاده از موادمخدر تزریقی به HIV مبتلا می‌شوند اما حدود ۱۶ درصد از مردها و ۷۸ درصد از زنان از طریق ارتباط با جنس مخالف است که دچار این ویروس می‌شوند.
۷. اگر تحت درمان باشم نمی‌توانم HIV را به کسی منتقل کنم.
وقتی درمان‌های HIV موثر واقع می‌شوند، می‌توانند میزان ویروس در خونتان را تا جایی پایین بیاورند که در آزمایشات خون مشخص نشوند. اما تحقیقات نشان می‌دهد که ویروس هنوز در قسمت‌های مختلف دیگر بدن پنهان شده است. به همین دلیل بهتر است در ارتباطات جنسی خود محافظه‌کار باشید تا فرد دیگری را به این ویروس مبتلا نکنید.
۸. می‌توانم بفهمم همسرم مبتلا به HIV مثبت هست یا خیر.
ممکن است سالها بدوم اینکه هیچ علائمی داشته باشید مبتلا به ویروس HIV باشید. تنها راه فهمیدن ابتلای خودتان یا همسرتان این است که آزمایش HIV بدهید. ۹. من و همسرم هر دو مبتلا به HIV هستیم، پس هیچ دلیلی برای مراقبت‌های جنسی نداریم.
رابطه‌جنسی ایمن -- استفاده از کاندوم -- می‌تواند از هر دو شما دربرابر قرارگیری در معرض سایر گونه‌های HIV محافظت کند. ۱۰. با رابطه‌جنسی دهانی نمی‌توان به HIV مبتلا شد.
درست است که رابطه‌جنسی دهانی بسیار ایمن‌تر از سایر انواع روابط جنسی است اما با داشتن رابطه‌جنسی دهانی با فردی که مبتلا به HIV مثبت است می‌توانید به این ویروس مبتلا شوید. حتماً برای انجام رابطه‌جنسی دهانی از کاندوم استفاده کنید.
 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر