یادداشت: رونالدو و چالشی به نام زمان

بچه کرد

مدیر تالار ورزشی
2013-10-22
1,156
1,206
0
کد خبر: 1202155 زمان: 1393/11/17 22:17 تعداد بازدید: 120,188

CR7 تا کي مي درخشد؟
[h=1]یادداشت: رونالدو و چالشی به نام زمان[/h]
[h=2]رونالدو در طول دوران حرفه اي اش همواره به عنوان يکي از کامل‌ترين فوتباليست‌هاي جهان شناخته مي‌شود.[/h]
01001261.jpg


به گزارش "ورزش سه"، قدرت بدنی و فیزیک فوق‌العاده، سرعت و قدرت باورنکردنی ، عطش سیری ناپذیر او در تمرینات و پشتکار فوق‌العاده اش، او را به یکی از بهترین ورزشکاران تاریخ تبدیل کرده است ولی حالا ، کریستیانو رونالدو، 30 ساله شده است و چالشی بزرگ پیش روی اوست.
در چند سال اخیر،سطح فنی رونالدو به قدری بالا بوده که از او ستاره ای غیرقابل مهار ساخته است. او که در حال حاضر، در بالاترین سطح آمادگی بدنی به سر می‌برد، حالا با یک سوال جدید روبرو می‌شود که آیا گذر زمان، او را هم از لحاظ بدنی دچار افت خواهد کرد؟

مثال‌های متعددی وجود دارد که بازیکنانی با سطح بسیار بالای فوتبالی، وقتی 30 ساله شده‌اند، کم کم در جدال با زمان شکست خوردند. بعضی از برترین بازیکنان تاریخ، پس از خداحافظی با دهه ی دوم عمرشان، دچار افت شدند و روند سقوط را در پیش گرفتند.

01002887.jpg


بر خلاف اسطوره‌هایی مثل رونالدو ی برزیلی یا مارادونا، کریستیانو رونالدو تا به حال خوش شانس بوده که دچار مصدومیت شدیدی نشده و مارک باکینگهام، فیزیوتراپیست مشهور، معتقد است همین موضوع می‌تواند یک امتیاز بزرگ برای ادامه درخشش رونالدو پس از 30 سالگی باشد.

او در این رابطه گفت:"اگر شما مصدومیت‌هایی نظیر پارگی رباط متقاطع قدامی یا مصدومیت‌های شدید اینگونه داشته باشید، تا پایان دوران فوتبالتان احتمال رخ دادن چنین مصدومیتی وجود دارد؛ هر چقدر هم که بدن تان خوب ترمیم شده باشد یا عمل جراحی موفقی داشته باشید. در چنین نواحی از بدن، همیشه احتمال رخ دادن مصدومیت وجود دارد، بنابراین رونالدو خوش شانس بوده که با وجود تمام برخورد‌هایی که در داخل زمین داشته، مصدومیت شدیدی را تجربه نکرده است. تا آنجایی که ما می‌دانیم، مفاصل او تا به حال مشکلی نداشته اند و این می‌تواند خیلی کلیدی باشد زیرا با وجود پارگی های بسیار کوچک در اوایل 20 سالگی روی نقاطی از مفاصل، زود تر از دیگران دچار مشکل خواهید شد و همین موضوع باعث می‌شود که قدرت ضربه گیری که در طراحی اولیه مفصل وجود داشته، کم شود."

00997935.jpg


با این حال، باکینگهام که 16 سال است با ورزشکاران بریتانیایی کار می‌کند و یکی از افراد تاثیرگذار در موفقیت پائولا رادکلیف، دونده سرشناس بریتانیایی، بوده، معتقد است که هر چقدر هم پیشینه پزشکی ورزشکاران خوب باشد، باز هم نمی‌توانند با گذر زمان رقابت کنند:" عامل ژنتیک در این موضوع می‌تواند خیلی تاثیرگذار باشد. بعضی افراد هستند که ژنتیک خوبی دارند و مفاصل شان کمتر دچار مشکل می‌شود ولی نباید فراموش کرد که در بعضی افراد، به خاطر عامل ژنتیک، مفاصل آسیب پذیر تر هستند. همچنین افزایش سن روی دوام و قدرت ارتجاعی بافت‌های بدن تاثیر می‌گذارد، مخصوصا روی تاندون‌ها و بافت‌های عضلانی. وقتی وارد 30 سالگی می‌شویم، قدرت ارتجاعی و دوام تاندون‌ها کاهش می‌یابد و راحت تر دچار پارگی یا مشکل می‌شوند.

رونالدو فیزیک فوق‌العاده ای دارد ولی وقتی وارد سی سالگی می‌شویم، هورمون‌های بدن کم می‌شوند که در نتیجه، متابولیسم و سوخت و ساز بدن کاهش می‌یابد و بدین ترتیب، چربی بیشتری در بدن ذخیره شده و عضلات رو به تحلیل می‌روند. این‌ها فاکتورهایی هستند که رونالدو نمی‌تواند در قابل آنها کاری انجام دهد. پس از 30 سالگی قلب و عروق 5 درصد ضعیف خواهند شد. شاید عجیب به نظر برسد ولی در سطحی که او بازی می‌کند، ممکن است در تصمیم گیری برای رسیدن یا نرسیدن به توپ، تفاوت ایجاد کند. افرادی مثل رایان گیگز، سعی کردند از فشردگی تمرینات کم کنند و به ورزش‌هایی مثل شنا یا یوگا بپردازند تا ثبات بیشتری داشته باشند."

00998347.jpg


در پست رونالدو، توانایی و آمادگی فیزیکی تاثیر بسیار بالایی روی عملکرد موفقیت آمیز دارد. بازیکنانی مثل زین‌الدین زیدان، هیچگاه وابسته به سرعت بالا نبودند بنابراین تاثیر بالارفتن سن روی آنها خیلی کم بود و زیزو هم به دلایل شخصی از فوتبال خداحافظی کرد نه به خاطر افت بدنی. ولی بازیکنانی مثل رونالدو ی برزیلی، که استارت‌های انفجاری و سرعتی می‌زدند و عملکردشان به سرعت بستگی داشت، با بالارفتن سن دچار مشکل شدند و شتاب و سرعتشان را کم کم از دست دادند. رونالدو البته می‌تواند از افرادی مثل رایان گیگز الگو برداری کند تا بتواند عمر مفید فوتبالی اش را طولانی تر کند. با این حال، باکینگهام معتقد است که رونالدو باید دقایقی که بازی گرفته می‌شود را کمتر کند.

او ادامه داد:" تعداد بازی‌های او بسیار بالاست. بنابراین او این برتری را نسبت به دیگران دارد که مصدومیت طولانی مدتی نداشته که از میادین به دور مانده باشد. همچنین این را هم باید در نظر گرفت که او به بدنش استراحتی نداده و این می‌تواند خطرناک باشد. از نقطه ای به بعد،تیم رونالدو باید به بلند مدت فکر کند و او را در حدود دقیقه 60 مسابقه تعویض کند. سپس تعداد بازی‌هایی که رئال مادرید رونالدو را در اختیار نخواهد داشت، به حداقل خواهد رسید و آمادگی بدنی او حفظ خواهد شد. خاطره ای که از رونالدو در ذهن همه ثبت شده، تمرینات متعدد او در طول دوران فوتبالش بوده است. او به قدری سطح بالایی دارد که دیگر نیازی به انجام و تکرار خیلی تمرین‌ها نیست. باید هوشمندانه تر تمرین کند تا کمتر دچار مشکل و مصدومیت شود."

00999632.jpg


در حالی که رونالدو خود قصد دارد سالیان سال در رئال مادرید بماند و بازی کند،کارلو آنچلوتی سرمربی تیم و دستیارانش باید به نحوی از رونالدو استفاده کنند تا او بتواند در طول سالیان پیش رو، برای تیمش مفید واقع شود.

منبع: سایت گل
ترجمه: روزبه مهری








 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: نسترن، Sina و GULF 4 PERSIAN

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر