گل یخ - Wintersweet, Japanese allspice

Sina

Administrator
پرسنل مدیریت
2013-05-11
4,709
2,901
113
چابکســـر




درختچه گل یخ


نام علمی: Chimonanthus praecox


نام انگلیسی: Wintersweet, Japanese allspice


خانواده: گل شرابیان یا گل یخیان (Calycanthaceae)






گل یخ


این درختچه خزان کننده بیش از هزار سال است که در زادگاه خود، چین می روید. امروزه به خاطر گل های معطر آن که در فصل زمستان، هنگامی که شاخه ها فاقد برگ هستند؛ شکوفا می شوند در بسیاری از باغ های مناطق سرد یافت می شود. در ایران هم از قدیم کاشته شده و نام فارسی گل یخ برای آن رایج شده است.


گل یخ گیاهی خزان کننده است که عادت رشدی درختچه ای دارد و شاخه های متعدد آن از پای گیاه می روید. رشد گل یخ سریع است و این گیاه حداکثر به ارتفاع ۳ متر می رسد.


برگ های کشیده آن به طول ۱۵-۷ سانتیمتر است. شکل برگ ها بیضی-تخم مرغی یا تخم مرغی-سرنیزه ای است. برگ ها نوک دار است و قاعده آن گرد است.





گل ها به عرض ۲٫۵ سانتیمتر است و بسیار معطر است. رنگ گلبرگ های خارجی که بلندتر است زرد لیمویی و گلبرگ های داخلی که کوتاهتر است ارغوانی می باشد. شکل گل ها فنجانی است و تک و یا دوتایی در محل اتصال برگ به ساقه ظاهر می شوند.


زمان گلدهی از اواسط آذرماه شروع شده و تا اسفند ادامه دارد.


میوه، به طول ۴ سانتیمتر، بیضی شکل و به رنگ خاکستری-قهوه ای است و در اواخر خرداد ماه می رسد.


از معایب این درختچه زینتی این است که گل یخ، در سال پنجم عمر خود شروع به گلدهی می کند و هرس آن در سال های اولیه رشد، گلدهی را به تاخیر می اندازد. هرس گیاه پس از گلدهی آن در فروردین انجام می شود و تنها شاخه هایی که پیر شده اند را از چند سانتیمتری زمین قطع می کنند.


نیازمندی های محیطی


خاک:
به بیشتر خاک ها سازگار است. حتی در خاک های گچی و خاک های خیلی قلیایی به راحتی رشد می کند. زهکش مناسب برای این گیاه لازم است.


آبیاری:


این گیاه خاک مرطوب را دوست دارد و به آبیاری در حد متوسط نیاز دارد. قبل از آبیاری دقت کنید که سطح رویی خاک تا عمق چند سانتیمتری خشک شده باشد.


نور:


این گیاه به مکانی آفتابی تا نیم سایه برای رشد خود احتیاج دارد. ولی گلدهی زیاد آن به نور آفتاب دریافتی در زمستان وابسته است؛ بنابراین کاشت آن در جنوب ساختمان مناسب تر است. در مناطقی با تابستان های گرم و خشک، نیم سایه بعد از ظهر به رشد و بالندگی آن کمک می کند. بنابراین کاشت آن در جنوب ساختمان و در همسایگی شرقی درختی بلند تر که خزان کننده باشد، هم سایه بعد از ظهر در تابستان را تامین می کند و هم بیشترین آفتاب زمستانی به آن می تابد.


دما:
گیاهان بالغ دماهای نزدیک به منفی ۲۰ درجه را هم به خوبی تحمل می کنند ولی در چند سال اول عمر درختچه های جوان بهتر است در مکانی گرم تر آن ها را نگهداری کرد. چون گلدهی بر روی شاخه های رشد یافته همان سال تشکیل می شود، کاشت درختچه در مجاورت دیوار ساختمان (جنوب دیوار) باعث گلدهی بیشتر می شود چرا که دمای گرم دیوار در شب مانع خشک شدن شاخه های جوان می شود.





تکثیر


با کاشت بذر این گیاه می توان گیاهان جدید بدست آورد ولی برای گلدهی ۴ سال باید صبر کرد. تکثیر با استفاده از خوابانیدن ساقه گیاه هم امکان دارد و حدود ۲ سال ریشه دهی زمان می برد. با استفاده از قلمه چوبی تهیه شده در آذر ماه یا دی هم می توان گیاهان جدید بدست آورد.


منابع:


مظفریان، ولی الله. ۱۳۸۳٫ درختان و درختچه های ایران. چاپ اول. ناشر: فرهنگ معاصر.











Golvagiah.com


سایت گل و گیاه
 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر