گلوتامین چیست و عملکرد آن چگونه است ?

arman 23

New member
2014-04-29
3
9
0
گلوتامین چیست و عملکرد آن چگونه است ?

نویسنده: - ۱۳٩٢/۸/٢٠
گلوتامین را می توان فراوان ترین اسید آمینه موجود در عضلات اسکلتی بدن آدمی دانست. به جرات می توان ادعا کرد که بیش از ۶۱ درصد از کل اسید آمینه های موجود در عضلات اسکلتی از نوع گلوتامین می باشد.
گفته می شود زمانی که به تمرینات شدید و طاقت فرسا می پردازید از میزان گلوتامین موجود در عضلات و حتی کل بدن کاسته شده و همین مسئله نیز با افت محسوس قدرت بدنی و ضعف عمومی و با به تاخیر افتادن ریکاوری همراه می شود.
محققین به این نتیجه رسیده اند که در حالت عادی ۶ روز زمان لازم است تا بدن شما بتواند گلوتامین مصرف شده در عضلات را جایگزین کند. در مورد تاثیر گلوتامین در فرایند عضله سازی و سنتز پروتئین در بافت های عضلانی پیشتر نیز توضیح داده ایم. اما با این وجود باید به عرض برسانم که تحقیقات انجام شده در مورد گلوتامین به وضوح نشان داده است این اسید آمینه به راحتی قادر است تا عضلات را از گزند تجزیه شدن پروتئین در امان نگه داشته و پدیده مخرب آتروفی عضلات را به خوبی مهار کند.
این اسید آمینه که به شکل مکمل نیز تهیه و عرضه می شود در افزایش حجم سلول ها و در تشدید سنتز پروتئین در عضلات نقش مهمی را ایفا کرده و خواص آنتی کاتابولیکی بسیار قدرتمندی نیز دارد. گفته می شود که گلوتامین تاثیر قدرتمندی در افزایش میزان ترشح طبیعی هورمون رشد در بدن نیز داشته است. لازم به توضیح نیست که تاثیر هورمون رشد در افزایش حجم و قدرت عضلانی و در تشدید فرایند چربی سوزی بر همگان روشن و ثابت شده است.
کسانی که با تمرینات سنگین قرابتی دیرینه دارند از این حقیقت مسلم آگاهی کامل دارند که پرداختن مداوم به تمرینات شدید بدنی خواه و ناخواه با پدیده تجزیه شدن پروتئین در عضلات همراه می شود. ورزشکاران این پدیده مخرب را به نام پدیده کاتابولیسم می شناسند. گفته می شود که مصرف مقادیر کافی از این اسید آمینه امکان و احتمال بروز این پدیده در بدن ورزشکاران رشته های قدرتی را به حداقل ممکن می رساند.
این اسید آمینه مخصوصا برای کسانی که در دوره های کات به سر برده و یا به قصد کم کردن از میزان چربی زاید در بدن خود تمرین کرده و یا در رژیم های چربی سوزی به سر می برند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. زمانی که ورزشکاران قصد کم کردن از وزن خود را داشته و در عین حال نیز نگران از دست رفتن حجم عضلانی باشند این اسید آمینه برای آنان حکم طلا و کیمیا را پیدا می کند.

39120423007275626839.jpg

بدن شما برای کارکرد طبیعی خود نیاز به این اسید آمینه دارد. زمانی که با تمرین شدید و طاقت فرسایی که دارید بدن را خسته می کنید سیستم ایمنی بدن نیز دچار اختلال شده و ضعیف و ضعیف تر می شود. بدن شما برای تقویت دوباره سیستم ایمنی خود نیاز به وجود مقادیر قابل توجهی از این ماده در بدن دارد.
این اسید آمینه که امروزه به شکل مکمل نیز ساخته شده و در بازار مکمل فروشان نیز عرضه می شود نه تنها منجر به افزایش سنتز پروتئین در عضلات می گردد بلکه از شدت و میزان تجزیه شدن پروتئین در عضلات نیز به نحو مطلوبی کم می کند.
بدنسازان و کسانی که به ورزش های قدرتی می پردازند برای بهره مند شدن از خواص مطلوب این اسید آمینه در بدن باید روزانه ۱۰ الی ۱۵ گرم از این اسید آمینه را مصرف کنند. این مقدار را می توان در ۲ الی ۳ سروینگ مصرف نمود. به این مهم نیز توجه داشته باشید که در کنار مصرف مکمل های حاوی این ماده طبیعی می توان از طریق رژیم روزانه غذایی نیز مقادیر زیادی از این ماده را وارد بدن نمود.
با روشن شدن ارزش و اهمیت گلوتامین در پرورش اندام کمپانی های مکمل سازی از این ماده در ترکیب بسیاری از مکمل های تولیدی خود استفاده کرده اند به طوری که امروزه کمتر مکملی را می توان مثال زد که در فرمول خود این ماده با ارزش طبیعی را نداشته باشد.
گفته می شود که بهترین زمان برای مصرف مکمل های حاوی این اسید آمینه به هنگام صبح، بلافاصله پس از تمرین و وعده قبل از خواب خواهد بود.
این پرسش در اینجا مطرح می شود که آیا مصرف مکمل های حاوی اسید آمینه گلوتامین عوارضی را نیز به دنبال خواهد داشت و یا نه؟
گفته می شود که گلوتامین حتی اگر در صورتی که به شکل و فرم مکمل نیز استفاده شود عوارض جانبی ناگواری را در پی نخواهد داشت. این اسید آمینه به طور طبیعی در بدن آدمی نیز تولید شده و به همین علت نیز بدن با آن سازگاری بیشتری دارد. اما این گفته هرگز به این معنی نیست که در مصرف مکمل های حاوی این اسید آمینه افراط کنید. در مصرف این مکمل نیز همانند دیگر مکمل ها رعایت حد تعادل را داشته باشید. استفاده از دزهای غیر معقول و سنگین این مکمل ممکن است منجر به بروز دردهای شکمی و اختلال در کارکرد طبیعی دستگاه گوارش گردد.
اسید آمینه گلوتامین را می توان منبع قابل اطمینانی از نیتروژن و کربن دانست که مصرف آن به احیای ذخایر گلوکوز کمک کرده و فرایند سنتز پروتئین در عضلات را تشدید می کند. این اسید آمینه از فراوان ترین و در عین حال نیز از مهم ترین اسید آمینه های موجود در بافت عضلانی است که در تسریع فرایند ریکاوری و در تشدید فرایند عضله سازی تاثیرات در خور توجهی را از خود نشان می دهد. در این قسمت از مقاله به گوشه ای از خواص و فواید این اسید آمینه در بدن اشاره می کنیم:
• ارتباط گلوتامین با پدیده پروتئین سازی در عضلات از دیر باز به اثبات رسیده است. با مصرف مقادیر کافی از این ماده می توانید از تجزیه شدن پروتیئن در بافت های عضلانی نیز به خوبی پیشگیری کنید.
• گلوتامین به حفظ حجم سلولی کمک کرده و در بهبود و التیام سریع زخم ها و همچنین در تسریع فرایند ریکاوری نقش مهمی را ایفا می کند.
• مصرف مکمل های حاوی این اسید آمینه ذخایر تهی شده این ترکیب در بدن پس از اتمام تمرینات شدید بدنی را دوباره احیا می کند.
• تحقیقات نشان داده است که مصرف گلوتامین کافی در رژیم روزانه غذایی موجب افزایش میزان ترشح طبیعی هورمون رشد در بدن آدمی می شود.
• گفته می شود که مصرف گلوتامین کافی در طول روز در تقویت سیستم ایمنی بدن نیز موثر واقع می شود. به دلیل اینکه پرداختن به تمرینات سنگین نظیر آنچه که ورزشکاران رشته های قدرتی انجام می دهند موجب تضعیف سیستم ایمنی می شود بنابراین می توان گفت که ورزشکاران رشته های قدرتی بیش از دیگر ورزشکاران نیاز به دریافت این اسید آمینه در رژیم روزانه غذایی خود دارند.
• روده ها که در بدن آدمی وظایف متعدد و مهمی را بر عهره دارند از این ماده به عنوان ماده غذایی با ارزش استفاده کرده و برای تداوم کارکرد طبیعی خود نیاز به دریافت مداوم آن دارند.
• گفته می شود که مصرف مداوم این اسید آمینه در رژیم روزانه غذایی حتی در درمان بیماری های دستگاه گوارش از قبیل زخم معده نیز موثر واقع می شود.
البته این همه نیز بدین معنی نیست که بلافاصله پس از خواندن این مطالب به سراغ مکمل فروش باشگاه خود رفته و سفارش چندین بسته از مکمل های گلوتامین را بدهید. استفاده از غذاهای طبیعی حاوی این اسید آمینه که در مقالات قبلی نیز در این مورد صبحت کرده ایم و در آینده نیز در مورد آن بیشتر گفتگو خواهیم کرد بر مصرف مکمل هایی که اصولا اصلی و یا قلابی بودن آن در بسیاری از موارد بر ما هم پوشیده است ارجحیت دارد.

ایمان شهباز را بیشتر بشناسیم

47ak9fhnesw4vy6jrx1p.jpg

ایمان شهباز صاحب سبک حرفه فیتنس مدلینگ در ایران میباشد . در سابقه و افتخاراتش مربی مدلها و مانکنهای برجسته و نامدار ایرانی بود است , او که شاگرد سهراب اسطوره بدنسازی ایران بوده است امروز در جایگاه والای مربی برتر بدنساز ایران قرار دارد . بیشتر بازیگران و هنرمندان مشاوره های تناسب اندام خود را نزد وی انجام میدهند , سبک زیبا و متفاوت بودن او در مشاوره هایش از او یک مربی موفق و نامدار ساخته است .
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: Sina، Melika و zahra

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر