*گسترش مسیحیت در سده های نخستین*

روشنک m

مدیر تالار اسرار خانه داری
2013-12-01
1,103
1,110
0
*گسترش مسیحیت در سده های نخستین*

پس از به دارآویخته شدن حضرت عیسی شاگردان وی با عشق و شوق بسیار به تبلیغ این دین پرداختند.آیین مسیحیت که در آغاز به قصد اصلاح دین یهود بود رفته رفته از حدود تنگنای نژادی و قومی بیرون آمد و به صورت یک دین مستقلی خودنمایی کرد.کسانی که دین مسیح را می پذیرفتند دو دسته بودند:


دسته ی اول (یهودیانی که یه زبان عبری حرف می زدند)


دسته ی دوم (مردمی که زبانشان یونانی بود و در خارج از سرزمین فلسطین ساکن بودند و تحت تأثیر فرهنگ یونانی بودند)


*پولس رسول*

بزرگترین شخصیت جهان مسیحیت پس از حضرت عیسی است که در قرن 1.م ظهور کرد.نخست علوم دین یهود را در اورشلیم آموخت.وی ابتدا از دشمنان عیسویت بود اما بعد در اثر انقلابات درونی به دین عیسی روی آورد ،وی مدتها در روم و اورشلیم زندانی شد و سرانجان به امر نرون پادشاه روم سر از تنش جدا کردند.پولس برای عیسی مقامی فوق مقام مسیح در دین یهود قایل بود.پس از پولس و بعد از ویرانی بیت المقدس در سال 70.م به کلی مرکزیت فرقه عیسوی از اورشلیم به روم منتقل شد.


*رسمیت مسیحیت*

تا زمانی که پیروان عیسی مسیح به عنوان فرقه ای از دین یهود به شمار می آمدند رومیان برای آنها اهمیت چندانی قایل نبودند و در کار آنها دخالت نمی کردند اما چون کلیسای مسیحیت از کنیسه یهودیان جدا شد و بر اثر تبلیغات پولس معلوم شد که مسیحیت دیگر فرقه یهودیت نیست بلکه دین جدید و مستقلی است،دولت روم دین مسیحیت را برخلاف قانون دانست و پیروان این دین را مجبور کرد که تندیس امپراطور روم را پرستش کنند تا اینکه در آغاز قرن 4.م امپراطور بزرگ روم یعنی قسطنطین به دین عیسی گرایش پیدا کرد و سرانجام در سال 383.م آن دین به رسمیت شناخته شد.


*شورای نیقیه*

قسطنطین برای رفع اختلافاتی که در سه قرن در میان پیروان دین مسیح به وجود آمده بود شورایی تشکیل داد و دستور داد هر یک از کلیساهای روم نماینده ای به شهر نیقیه بفرستد.حدود 300 نفر از اسقفها در این شهر گرد آمدند و شورای نیقیه در سال 325.م منعقد گردید.


*اقانیم تثلیث*

اقنوم واژه ای سریانی و به معنای اصل است.هر مسیحی مؤمن باید اول به اقنوم اول(اب) یعنی اولوهیت خدای پدر که در آسمان است ایمان داشته باشد،دوم به اولوهیت خدای پسر(ابن) یعنی عیسی بن مریم،سوم به روح القدس معتقد باشد.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: Melika

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر