کشف قدیمی ترین ترانه جهان

Melika

افتخاری
2013-06-21
747
1,415
0


قدیمی‌ترین ترانه جهان سرودی سومری‌ است که 3400 سال قدمت دارد.

اوایل دهه 1950 بود که باستان‌شناسان چند لوح گلی متعلق به قرن چهاردهم را در شهر اوغاریت سوریه کشف کردند. یکی از این کتیبه‌های رسی که به زبان هوری نوشته شده‌اند، دربردارنده علاماتی است که پس از بررسی‌های لازم مشخص شد قدیمی‌ترین ترانه جهان با قدمت 3400 سال است.

«درافکورن کیلمر» استاد آشورشناسی دانشگاه کالیفرنیا در سال ۱۹۷۲ موفق شد این علایم میخی را رمزگشایی کند. البته مورخان دیگر هم به نوبه خود ترجمه‌هایی از این کتیبه‌ها ارائه دادند.

تا پیش از آن موسیقی‌دان‌ها تصور می‌کردند که ثبت نوشتاری موسیقی از یونان باستان شروع شده است، اما کشف صورت گرفته همه چیز را تغییر داد. به گفته یکی از کارشناسان، این ترانه آهنگین که هارمونی دارد، مفهوم کلی ریشه موسیقی غرب را متحول کرده است.

کیلمر و همکارانش در آن زمان نسخه صوتی را به صورت صفحه منتشر کردند که البته حالا به صورت سی‌دی هم در دسترس است. نام این کتاب «صداهایی از دل سکوت» است که حاوی اطلاعات و عکس‌هایی از تمدن باستانی هوری است.


 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: Nafas، S A F A و zahra

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر