کدام قطعه برای بازی مهم تر است کارت گرافیک یا پردازنده ؟

Sina

Administrator
پرسنل مدیریت
2013-05-11
4,710
2,901
113
چابکســـر


کدام قطعه برای بازی مهم تر است گرافیک یا پردازنده ؟ شاید این سوال در ذهن شما هم بوجود آمده باشد . بر فرض مثال می خواهید یک کامپیوتر قوی برای بازی خریداری کنید و به قول عامیانه جمع کنید و نمی دانید که باید مادربرد و پردازنده قوی تری بخرید یا کارت گرافیک با مشخصات فنی بالا ؟ قطعات سخت افزاری کامپیوتر در کنار همدیگر باید با هم تراز باشند ولی این تراز بودن به معنی هم رده بودن از نظر کارایی نمی باشد . اجازه دهید کمی راحت تر برای شما توضیح بدهم . پردازنده مثل مغز انسان کارهایی مربوط به فکر کردن و برنامه ریزی را انجام میدهد که هر چه قدرت این قطعه بالاتر باشد سرعت عمل بیشتری برای در اختیار گذاشتن اطلاعات به کاربر دارد . شما برای کارهای محاسباتی سنگین و کار با نرم افزارهای گرافیکی که نیاز به پردازش بالایی دارد باید CPU و حافظه Ram قوی داشته باشید و زیاد گرافیک نمی تواند تاثیر گذار در راندمان و کارایی کار با برنامه ها باشد زیرا پردازنده های جدید در داخل خود دارای هسته گرافیکی هستند که نیاز پردازشی خود را از طریق GPU برطرف می کنند . اما برای بازی موضوع کمی متفاوت است . البته قبل از ادامه توضیحات به این نکته اشاره کنم که مادربرد نیز نقش مهمی دارد و همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردم تمام قطعات باید در کنار همدیگر مچ باشند تا یک کارایی خوب در حد انتظار را در اختیار کاربر قرار بدهند .




اما گرافیک ، مهمترین قطعه برای بازی کارت گرافیک می باشد و مسئول اجراي عناصر تصويري بازي است. يك كارت گرافيك قوي نه تنها كيفيت تصويري بازي را بالا مي برد بلكه به شما فرصت مي دهد بازي را با تعداد فريم بر ثانيه بيشتر و با تأخير كمتر اجرا كنيد. تعداد نفرات و قهرمانان بازي هم در سرعت بازي شما مؤثر است و زمانيكه اين تعداد زياد مي شود اگر كارت گرافيك شما به اندازه كافي قوي نباشد احتمالاً بازي كند يا حتي متوقف مي شود. يكي از اساسي ترين عوامل در انتخاب كارت گرافيك حافظه آن است كه هر چه بالاتر باشد مناسب تر است ولي غير از حافظه مدل كارت گرافيك هم مهم است هر بازي جديدي كه به بازار مي آيد داراي ويژگيهاي خاص خود است كه ممكن است كارت هاي گرافيك قديمي از آنها پشتيباني نكند.
در بین کاربران طرز فکر اشتباهی وجود دارد که فقط به اعداد توجه دارند نه به کیفیت . چیزی که امروزه زیاد می شنوم این می باشد که کاربران برای خرید فقط می خواهند یک گرافیک 2 گیگ یا 4 گیگ خریداری کنند . بهتر است بدانید این اعداد و ارقام زیاد کاربرد ندارد . یک کارت گرافیک 5450 با ظرفیت 2 گیگ قیمتی ما بین 125 تا 170 هزار تومان دارد در صورتیکه یک گرافیک GTX 750 با ظرفیت 2 گیگابایت قیمتی در حدود 800 هزار تومان !!! این سوال باید برای شما پیش بیاید که چه تفاوتی بین این دو وجود دارد در حالی که هر دو دارای ظرفیت پردازشی 2 گیگابایت هستند . برای خرید گرافیک واحد پردازشی مهم می باشد نه ظرفیت . ظرفیت تاثیر چندانی در روند بازی ندارد ، فرض کنید که یک مانیتور ۲۰ اینچ با قدرت تفکیک ۹۰۰×۱۶۰۰ و علاوه بر آن، مانیتوری ۲۳ اینچی 1080p دارید. با آزمایش یک بازی در مانیتور ۲۰ اینچی، بازی نسبتاً خوب و واضح اجرا و نمایش داده می شود. اما وقتی آن را با رزلوشن کمتر از 1080p در مانیتور ۲۳ اینچ اجرا می کنید، برخی جزئیات به خوبی نمایش داده نمی شوند. چرا که اندازه تصویر توسط کارت گرافیک بزرگتر شده تا در نمایشگر ۲۳ اینچ، بزرگتر نمایش داده شود. پس می توان اینطور نتیجه گرفت که سایز مانیتور شما با انتخاب کارت گرافیک مورد نیازتان، ارتباطی مستقیم دارد.


‎اگر شما مانیتوری ۲۰ اینچی یا با سایز کمتر دارید، خوشحال باشید که می توانید نیاز خود را با یک کارت گرافیک نه چندان گران قیمت (در حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان) برطرف کنید. اما در صورتی که نمایشگری ۳۰ اینچی دارید، باید به فکر یک کارت گرافیک قوی تر و البته گران تر باشید. البته اگر مانیتوری بزرگ دارید، می توانید بازی ها را در اندازه کوچکتری انجام دهید. اما چنین وضعیتی اصلاً خوشایندتان نخواهد بود.





نتیجه گیری :
اگر می خواهید بازیهای روز را با بهترین کیفیت و بالاترین رزولوشن بازی کنید به سراغ کارت گرافیک های با چیپ بالا و یک پردازنده در رده متوسط بروید .
اگر میخواهید فقط کارهای محاسباتی سنگین انجام بدهید سعی کنید یک مادربرد آنبرد که دارای رابط گرافیکی می باشد را همراه با پردازنده و رم قوی خریداری کنید .

منبع:
 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر