کاربرد سلول های بنیادی در رفع بیماری های قرنیه در ایران

Nafas

افتخاری
2014-03-18
687
697
0
تهــــــــــــران

تهران-ایرنا-معاون پژوهش بیمارستان فارابی گفت:در حال حاضر سلول های بنیادی در رفع بیماری های سطحی قرنیه و قوز قرنیه در برخی مراکز چشم پزشکی ایران مورد استفاده قرار می گیرد.


81144786-5662038.jpg


به گزارش خبرنگار علمی ایرنا؛دکتر علیرضا لاشیئی روز چهارشنبه در مراسم آغاز به کار بیستمین سمینار چشم پزشکی فارابی اظهار داشت:حوزه چشم پزشکی ایران از نظر تخصصی و همچنین مراکز و تجهیزات مورد نیاز بسیار پیشرفته و هم تراز با سایر کشورهای پیشرفته دنیاست.

وی افزود:علاوه بر این متخصصان حوزه چشم پزشکی ایران در زمینه طراحی و تولید برخی قسمت های چشم بصورت مصنوعی دستاوردهای قابل توجهی داشتند که از جمله آن می توان به طراحی و تولید قرنیه مصنوعی و پروتزهای داخل قرنیه اشاره کرد.

وی با بیان اینکه برخی از محصولات این حوزه برای اولین بار در دنیا در کشور ما تولید شده است،افزود:در زمینه جراحی های سطحی قرنیه و انواع پیوندهای چشمی پیشرفت های زیادی در کشور ما حاصل شده است.

متخصص شبکیه چشم اظهار داشت:در حوزه بیماری های مربوط به شبکیه چشم نیز پیشرفت های قابل توجهی در کشور ما به دست آمده است.

لاشیئی به استفاده از سلول های بنیادی در رفع بیماری های شبکیه چشم در سطح تحقیقات حیوانی در کشور اشاره کرد و گفت:یکی از پیشرفت های حاصل شده در این زمینه استفاده از سلول های بنیادی است که هم اکنون در مرحله تحقیقاتی بر روی حیوانات در کشور ما درحال انجام است.

وی افزود:فراهم آوری سلول های بنیادی شبکیه و عصب بینایی نسبت به قرنیه بسیار پیچیده و سخت تر است و داوطلبان انسانی برای استفاده از سلول های بنیادی شبکیه بسیار محدود هستند.

لاشیئی ادامه داد:به همین علت و به دلیل برخی مسایل اخلاقی استفاده از سلول های بنیادی منوط به ارائه مجوز از کمیته های تخصصی در سطح دولت ها شده است و همین مساله تحقیقات در این زمینه را تا حدی با کندی مواجه کرده است.

معاون پژوهشی بیمارستان فارابی اظهار داشت: به طور کلی کشور ما در زمینه انجام پیشرفته ترین جراحی های حوزه چشم پزشکی هیچ محدودیتی نسبت به سایر کشورهای پیشرفته دنیا ندارد و تمام مراکز دولتی و خصوصی چشم پزشکی نیز مجهز به تجهیزات پیشرفته هستند.

لاشیئی افزود:همچنین سال هاست که دیگر بیماران حوزه چشم پزشکی به کشورهای دیگر اعزام نمی شوند و در مقابل بیماران زیادی از برخی کشورها برای دریافت درمان های پیشرفته به کشور ما مراجعه می کنند.

بیستمین سمینار چشم پزشکی فارابی امروز (چهارشنبه) 10 اردیبهشت ماه با حضور جمعی از متخصصان حوزه چشم پزشکی سراسر کشور در هتل المپیک آغاز به کار کرد.

این سمینار دوازدهم اردیبهشت ماه پایان می یابد.

__________________
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: ATISH

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر