کاج مطبق - Norfolk Island Pine

Sina

Administrator
پرسنل مدیریت
2013-05-11
4,709
2,901
113
چابکســـر
کاج مطبق - Norfolk Island Pine

کاشت:

بذرها باید در روی بستر قرارگیرند. همه در یک بستر و با در گلدانهای بزرگ. انتقال به کانتینر و دیگر ظروف در زمان دیگری باید صورت بگیرد. در هیچ حالتی بذرها را در خاک بصورت کامل نکنید! (دفن نکنید) اگر بذر در خاک کاملا دفن شود ، جوانه نخواهدزد!بذرها را باید از قسمت باریک در خاک قرار داد و کاشت. ریشه ار قسمت باریک بذر رشد میکند. در بعضی مواقع ریشه به بالا رشد میکند. این به علت رشد و نمو گیاه تحت تاثیر قوه جاذبه زمین می باشد. در این حالت بذر را در وضعیت مطلوب قرار دهید یا ریشه را در خاک بکنید.درجه حرارت مناسب 22C - 33Cبذرها باید در سایه زیاد و مناسب جوانه بزنند و هیچ وقت خشک نشوند.بذرها را مرطوب نگهدارید. زمان جوانه زنی: 10 تا 14 روزدرصد کمی از نهال ها سفید خواهد شد. این طبیعی است
Transplant to individual containers later date
Under no circumstance, bury seed. Seeds will not germinate if . buried
The seeds can be sown by laying flat or slightly inserted in the soil media with narrow end down.
The radical (root) exits the narrow end of the seed.
In some cases the radical (root) curves upward, this is due to induced geotropism,
If this occurs turn seed over or bury the radical.
Ideal temperatures are 22C - 33CSeeds should be germinate in moderate to heavy shade and not allowed to dry out.
Keep moist. Germination 10 - 14 days.
A small percentage of seedlings will be white. This is normal.
دمای مناسب برای کاشت:22°C - 33°C
دمای مناسب برای رشد گیاه
22°C - 33°C








نقل از منبعی دیگر:

نام علمی: ARAUCARIA HETEROPHYLLA
خانواده: ARAUCARIACEAE - اشکوبیان
بومی منطقه: جزیره نورفولک در اقیانوس آرام بین استرالیا ، نیوزیلند و کالدونیای جدید
نام های دیگر: Araucaria excelsa




شرایط مناسب رشد:
نور محیط: زیاد
آبیاری و رطوبت: مرطوب
دمای ایده آل محیط: 14 درجه سلسیوس
خاک و تغذیه: خاک برگ، تورب و ماسه






کاج مطبق: اسم علمی کاج مطبق Araucaria excelsa و از خانواده Araucariaceae می باشد. این گیاه بومی جزیره نور فولک درجنوب کالدونی جدید است


انواع مختلف این گونه عبارتند از :
1 ـ كاج مطبق كوكي ئي A. cookii : اصل آن از استراليا است و شاخه هاي آن طبقه طبقه هستند و در گلدان كاشته ميشود .
2 ـ كاج مطبق هتروفيلا A. heterophylla: با برگهاي سبز روشن كه درموطن اصلي خود و در هواي آزاد به 50 متر مي رسد ولي در گلدان به 170 سانتيمتر تجاوز نمي كند و شاخه هاي آن طبقه طبقه هستند .
3 ـ كاج بلند اكسلسا A. excelsa : كه زادگاه آن جزاير نورفولك Aorfolk ميباشد .
اين كاج كه در جزاير نامبرده بيش از 50 متر قد ميكشد سبز و داراي زيبائي خاصي است .
4 ـ كاج مطبق اكس گلوكا A. ex glauca :
5 ـ كاج مطبق كونينگهام A. cunninghami : است كه بلندي آن به 30 متر مي رسد . برگهايش پهن و تيغ دار هستند .
اين اقسام را تا جوان و كوتاه هستند ميتوان درگلدان كاشته براي زينت سرسراي عمارات و سالونها از آن استفاده كرد ولي همينكه بزرگ شدند يا بايد در نارنجستان كاشت و يا در صندوقهاي بزرگ گذاشته زمستان آنها را در نارنجستانحفظ كرد .


ارتفاع آن ۱ تا ۲ متر و گسترش آن ۸۰-۹۰ سانتیمتر می باشد .


گیاهی است همیشه سبز و دارای برگ های سوزنی آروکاریا به مرور ، شاخه های تحتا نی خود را از دست می دهد


یک واریته آن دارای قد کوتاهی است که در گلدان کاشته می شود.


درتابستان میتوان گلدان آن را در هوای آزاد و نیمه سایه یعنی در سایه سایر درختان قرارداد. رشد این گیاه بسیار بطئی است.


کاج مُطَبَّق نوعی کاج سوزنی است از خانواده اشکوبیان (Araucariaceae). اشکوبیان درختان همیشه*سبزی هستند راسته کاجیان (Pinales)، رده ناژویان (Pinopsida)، دستهٔ مَخروطیان (Coniferae یا Pinophyta). زیستگاه اصلی کاج مطبق جزیره نورفولک استرالیا است. رشد آن در محیط طبیعی زیاد ولی در آپارتمان به کندی رشد مینماید احتیاج به اکسیژن فراوان دارد و درجه حرارت بالا را تحمل نمی*کند.


کاج مطبق به نور معمولی ، هوای خنک ، خاک همیشه خیس، رطوبت نسبی بین ۵۰ تا ۹۰ درصد و خاک کمی اسیدی احتیاج دارد .


۲ گرم در لیتر سولفات آمونیوم ، هر سه هفته یکبار از فرودین تا شهریور ماه، احتیاجات غذایی این گیاه را بر آورده می کند.


مخلوطی از دو قسمت خاک برگ، یک قسمت تورب و یک قسمت ماسه خاک مطلوب آروکاریا می باشد.


نور: اگرچه سایهٔ روشن را تحمل می*کند ولی نزدیک به پنجره با نور ملایم نگهداری کنید البته درختانی که در زمین کاشته شده اند قابلیت نگهداری در آفتاب را نیز دارند . گیاهان گلدانی که در داخل منزل پرورش یافته اند نمی توانند یکباره در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرند


دما: در تابستان گرما را تا 40 درجه تقریباً تحمل می*کند ولی در زمستان بهیچوجه تحمل یخبندان را ندارد .


آبیاری : در تابستان هفته*ای دو بار و در زمستان در ۷ تا ۱۰ روز یکبار آبیاری نما یید خاک را همیشه مرطوب نگهدارید. برای طراوت هرچه بیشتر این گیاه و سبز ماندن برگهای زیبای آن لازم است روزی یکبار با آب پاش برگهای گیاه بویژه برگهای فوقانی آن را مرطوب نمایید.


خاک : خاک کمپوست برای این گیاه مناسب است. خاک را سبک تهیه نمایید مخلوطی از دو قسمت ماسه و سه قسمت برگ پوسیده برای این گیاه مناسب است


برگ های کاج مطبق برگهای آویزان و نازک شده است ; نور کم. آبیاری نامناسب. رطوبت ناکافی. تغذیه ناکافی. سرما یا گرمای بیش از حد و آفات و … همه و همه میتوانند موجب برگهای آویزان و نازک بشوند


یکی از بيماريهاي کاج مطبق آنتراکنوز Anthracnose میباشد که برگهاي سوزني قسمت نوک شاخه هاي فرعي و اصلي قهوه اي مات شده و اندام بارده قارچ روي لکه هاي مسن تر ايجاد مي شود پراکندگي قارچ بيشتر در اثر باد و پاشش آب انجام مي شود. تنظيم شرايط رطوبتي محيط گلخانه در جلوگيري از گسترش بيماري مؤثر است. در صورت ابتلا، مي توان از قارچکشهاي محافظتي همانند مانکوزب و زينب به ميزان 5/1 در هزار به صورت محلولپاشي استفاده نمود.


اصولا در هر شرايطي همراه با رشد كلي گياه ، شاخه هاي پائين ريخته و تنه اصلي لخت ميگردد . براي رفع اين ايراد تنها مي توان دو يا چند گياه كوچكتر را اطراف آن طوري قرار داد تا ساقه بدون برگ كاج را بپوشاند .


اگر مورد بي توجهي قرار گيرد ممكن است نگهداري آن با اشكال مواجه شده برگها زرد و بي حالت شوند .


این گیاه را نمی توان به آسانی تکثیر کرد ولی با کمی حوصله و پیشتکار می توانید موفق شوید. کاج مطبق از طریق کشت بذر از اواسط بهار تا اوایل تابستان ، در دمای حدود ۲۰ درجه سانتیگراد تکثیر می شود. بذرها را به صورت تک یا پراکنده در سینی بذر یا ظروف کم عمق با قطر دهانه ۱۴ سانتیمتر، حاوی کمپوست مخصوص بذر و قلمه بکارید. سعی کنید میزان رطوبت را توسط پوشاندن ظرف با یک ورقه پلاستیکی شفاف یا شیشه بالا ببرید البته گاهگاهی پوشش را بردارید تا از یجاد رطوبت بیش از حد جلوگیری شود و یا اینکه فضای کوچکی را جهت تهویه در پوشش ایجاد کنید. هنگامی که بذر ها جوانه زدند و به بلندی ۵ تا ۵/۷ سانتیمتر رسیدند، می توانید نشاءها را به آرامی بیرون آورده و در گلدانی حاوی کمپوست گلدانی با پایه پیت بکارید.



روش نگهداری كاج مطبق




نيازها

نور: در تابستان از تابش نور مستقيم آفتاب به آن جلوگيري كنيد: اگر چه سايه را تحمل مي‌ نمايد ولي نزديك به پنجره با نور ملايم نگهداري كنيد، در بهار و تابستان هر هفته يكبار 80 درجه آنرا بچرخانيد در غير اينصورت گياه بطرف نور خم شده و شكل طبيعي خود را از دست مي‌دهد.

دما : حداقل درجه حرارت مطلوب در زمستان 5 درجه سانتيگران و حداكثر آن در تابستان 16 درجه سانتيگراد، در صورت امكان بهتر است در تابستان بيرون از اتاق نگهداري شود.


آبياري : در تابستان هفته‌اي دوبار و در زمستان هر هفت تا ده روز يكبار آبياري كافي است، خاك را هميشه مرطوب نگهداريد، در صورت امكان از آب سبك بدون املاح استفاده گردد.


رطوبت: هفته‌اي يكبار در زمستان و هفته‌اي دوبار در تابستان احتياج به غبار پاشي با آبفشان دارد.


تغذيه : با شروع فصل رشد (بهار و تابستان) جهت تغذيه مصنوعي از كود محلول در آب استفاده كنيد بعلت نياز كم اين گياه به تغذيه مصنوعي نصف آن مقداري كه روي بسته توصيه شده است كافي است.


خاك مناسب : خاك مورد نياز اين گياه كمپوست سبك است.


تعويض گلدان: قبل ازاينكه ارتفاع گياه به يك متر برسد هر سال گلدان را با يك درجه بزرگتر تعويض نماييد پس از آن سطح گلدان را با آرامي خارج و با خاك كمپوست نو تعويض نماييد.


تميز نمودن برگها: غبار پاشي با آبفشان در اين خصوص كافي است، از مواد براق كننده شيميايي استفاده نكنيد.

تكثير : ريشه‌دار نمودن قلمه و كاشت بذر (پايه‌هاي بذري داراي طبقات نامظم هستند )

رشد كاج مطبق بسيار كند و هر سال يك طبقه و يا حداكثر دو طبقه بر طبقات خود مي‌افزاد زيبايي اين گايه در داشتن برگهاي سوزني شفاف در طبقات و محيط جانبي تنه اصلي است براي اين منظور سعي كنيد از دستمالي كردن برگهاي سوزني و استفاده از مواد براق كننده جلوگيري و با آب فشان رطوبت گياه را تامين نماييد.




هرس

شاخه‌هاي خشك پاييني را تا انتها قطع كنيد.
پودر گوگرد و روغن وازلين به محل قطع بماليد.
عوارض و درمان

رشد گياه متوقف شده است: ريشه‌ها را بازديد كنيد اگر متراكم شده‌اند زمان تعويض گلدان فرا رسيده است.


زخمهاي سفيد پنبه‌اي شكل و سفيد رنگ در قاعده برگها تشكيل شده است: حشره آفت باعث اين نارسايي است هر 14 روز يكبار با سم حشره‌كش طبق دستور سمپاشي كنيد و يا با پنبه آغشته محلول به سم روي شاخه بماليد.


برگها متمايل به سفيدي هستند: اشعه مسقتيم آفتاب مخصوصاً از پشت شيشه عامل آن است گياه را به محلي با نور غير مستقيم انتقال دهيد.


برگها سبز هستند ولي مي‌ريزند:
آبياري زياده از اندازه باعث اين عارضه است، آبياري را متوقف كنيد تا سطح خشك شود سپس آبياري را با ميزان كمتري انجام دهيد.


برگهاي شاخه‌هاي پايين مي‌ريزند: گياه پير شده است اگر تاريكي زياد از اندازه باشد، گياه را به محل روشن‌تر انتقال دهيد و شاخه‌هاي خشك شده را با چاقو و يا قيچي تيز حذف نماييد.


شاخه‌هاي باريك و علفي هستند:
تغذيه مصنوعي تجويز مي‌گردد، ميزان مواد غذايي را دو برابر كنيد.


برگهاي سوزني زرد و قهوه‌اي شده و مي‌ريزند: هوا گرم و خشك است، گلدان را به محل خنك‌تر با اكسيژن فراوان منتقل كنيد، آبياري و آبفشاني را فراموش نفرماييد.


حشرات ريز سبز رنگ روي برگهاي سوزني ظاهر و برگها چسبناك شده‌اند: هر 14 روز يكبار با يك سم حشره‌كش نفوذي طبق دستور سمپاشي نماييد تاعلايم برطرف گردند.


شاخه‌ها بطرف پايين خم شده‌اند: هوا خيلي سرد است، گياه را به محل گرمتري منتقل نماييد .
 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر