چگونه روابط خود را با همسرم زيباتر كنم؟

روشنک m

مدیر تالار اسرار خانه داری
2013-12-01
1,103
1,110
0
[FONT=tahoma, sans-serif]
1907220292.jpg
[/FONT]یعنی زوج‌های خوشبخت و خوشحال به بایدها توجه دارند. به جای اصلاح اشتباهات و نقاط ضعف بیشتر به پرورش نقاط مثبت می‌پردازند که این امر خود به نوعی اصلاح اشتباهات را دربرمی‌گیرد. اما نکته مهم در مثبت‌اندیشی است یعنی به جای فرار از بدی‌ها به سوی خوبی‌ها می‌شتابند. روان‌شناسی سنتی بیشتر به کم کردن و از بین بردن بدی‌ها می‌پردازد مانند جر و بحث‌ها، فاصله‌های عاطفی و... اما در علم جدید به بدی‌ها کمتر توجه می‌شود. اکثرا افراد آن‌چه را به رابطه آسیب می‌رساند می‌دانند، پس بهتر است به دنبال یافتن راه‌هایی برای بهبود روابط و احساسات باشیم. زمانی که در را به روی احساسات منفی می‌بندیم، احساسات [FONT=tahoma, sans-serif]مثبت [/FONT]مجال بروز پیدا می‌کنند. احساسات مثبت و رضایت از زندگی تنها به خوشحالی و نشاط ختم نمی‌شود بلکه شامل قدردانی طرفین از یکدیگر، همدردی با هم، آرامش بخشیدن و ایجاد تحول در زندگی و روابط نیز می‌شود. در واقع داشتن هدف‌های مثبت و سازنده در زندگی و تلاش برای دستیابی به آنها به شادتر بودن زوجین کمک می‌کند. زوج‌هایی که شادی‌ها و تجربیاتشان را با یکدیگر قسمت می‌کنند، به پیشرفت یکدیگر کمک کرده و سعی در ایجاد رضایت در طرف مقابلشان دارند بسیار موفق‌تر از زوج‌هایی هستند که تلاش می‌کنند آن‌چه را که دوست ندارند از زندگی‌شان دور کنند. در این مطلب 10 راهکار برای زیباتر کردن زندگی مشترک ارایه شده که موجب می‌شوند رضایت بیشتری از زندگیتان داشته باشید.
1- یکدیگر را بخندانید.
بازی، شوخی و خنده از بهترین تفریحات دنیای شلوغ امروزی است. وقتی زندگی تنها شامل کار کردن، پرداخت قبوض، مرتب کردن منزل، خوردن و خوابیدن باشد بازی و تفریح و خنده از صحنه روابط ناپدید می‌شود، اما ‌باید آن را تحت هر شرایطی در زندگیتان داشته باشید. می‌توانید با تعریف کردن لطیفه برای یکدیگر، استفاده از اسم مستعارهای بامزه، تفریحات کوتاه و کم‌هزینه مثلا یک پیک‌نیک خاطره‌انگیز در حیاط یا بالکن منزلتان خوشی‌های کوچکی را به زندگیتان هدیه دهید. لبخند را فراموش نکنید. اگر میان شما و همسرتان بحثی درگرفت، امتحان کنید، به او لبخند بزنید. متوجه می‌شوید که به سرعت آرامش به روابط‌تان بازمی‌گردد.
2- خود را گول بزنید.
اکثرا گمان می‌کنیم اگر از همسرمان تندیسی برای خود بسازیم اشتباه کرده‌ایم، اما واقعیت این نیست. زوجینی که یکدیگر را کامل تصور می‌کنند، بسیار موفق هستند. رفتار و ظاهر همسرتان را بسیار بهتر از آن‌چه واقعا هست، تصور کنید. زمانی که برای حفظ و بهبود یک رابطه تلاش می‌کنیم دیدن نقطه‌ضعف‌ها و اشتباهات طرف مقابل ما را از هدفمان دور می‌سازد.
3- خود دلخواهتان را در همسرتان جست‌وجو کنید.
سعی کنید رویاها و آرزوهایتان را در همسرتان پیدا کنید. مثلا یک فرد خلاق در ارتباط با یک هنرمند احساس رضایت بیشتری می‌کند. اگر همیشه به دنبال تناسب‌اندام بودید و همسرتان ورزشکار است، از این ارتباط خوشحال باشید. در واقع بین رویاها و آرزوهایتان و ویژگی‌های همسرتان ارتباط مثبت پیدا کنید.
4- خبرهای خوب را مهم‌تر جلوه دهید.
ما از همسرمان توقع داریم هنگام بروز مشکلات ما را در آغوش گرفته و به این شکل حمایت و همراهی‌اش را نشان دهد. اما واکنش صحیح در مواقع خوشحالی به مراتب مهم‌تر است. زوج‌هایی که برای موفقیت یکدیگر خوشحالی می‌کنند، با پرسیدن سوالات مختلف و بیان نظرات خود، اشتیاقشان را به موضوع نشان می‌دهند و با هم خوشحالی می‌کنند، رضایت بیشتری از روابطشان دارند و نسبت به زوج‌هایی که بیشتر در شرایط ناگوار از یکدیگر حمایت می‌کنند روابط پایدارتر و موفق‌تری دارند. برای خندیدن و شادی کردن منتظر اتفاق‌های خاص و بزرگ نباشید. از کوچک‌ترین و کم‌اهمیت‌ترین موارد، بیشترین استفاده را بکنید.
5- از یکدیگر قدردانی کنید.
تشکر و قدردانی کردن از شریک زندگی به نظر ساده و کم‌اهمیت است اما همین عمل ساده به بهبود روابط زوجین بسیار کمک می‌کند. قدردانی کردن به ما یادآوری می‌کند که همسرمان ویژگی‌های مثبت زیادی دارد و باید به خاطر این ویژگی‌ها از او ممنون باشیم. دقت کنید، ساختار جملاتی که به کار می‌برید بسیار مهم است. جملاتی که با تاکید روی فاعل و مفعول بیان می‌شوند تاثیر بیشتری دارند. مثلا به جای: ممنون که شام درست کردی، خیلی گرسنه بودم بهتر است بگویید: تو واقعا زحمت کشیدی، دست‌پختت بی‌نظیره، خیلی ازت ممنونم که برای من شام درست کردی.
6- به تغییرات طرف مقابلتان توجه کنید.
بگذارید همسرتان شما را متعجب کند. این امر برای ایجاد هیجان در زندگی ضروری است. اما برای این‌که متعجب شوید باید به وی توجه کنید. یکی از مشکلات این است که بعد از ایجاد روابط صمیمی و نزدیک دیگر به یکدیگر توجه چندانی نمی‌کنند. اگر شما تغییری در او نمی‌بینید به این معنی نیست که اصلا تغییری وجود ندارد. شما یک تصویر ثابت و بدون تغییر از همسرتان در ذهنتان نگه داشته‌اید در حالی که او مدام تغییر می‌کند. پس تصمیم بگیرید به تغییرات او توجه کنید. حداقل 5 تغییر در او بیابید. تغییرات می‌توانند یک گردنبند جدید باشند و یا حتی طرز تفکری جدید.
7- به یکدیگر نامه بدهید.
آن‌چه نامه‌نگاری را از سایر روش‌های ارتباطی متمایز می‌کند، استفاده از قلم و کاغذ است که نسبت به دیگر روش‌ها کمی بیشتر زمان می‌برد. در واقع فرد با این روش ارزش بیشتری برای طرف مقابلش قایل شده و احساساتش را کتبی نیز بیان می‌کند. البته این شیوه نباید جایگزین ابراز محبت کلامی و عملی شود.
8- پنهانی از او مراقبت کنید.
بهترین شکل مراقبت، پنهانی بودن آن است. وقتی یکی از زوجین ادعا دارد که از همسرش مراقبت می‌کند و مدام این مسئله را به اوگوشزد می‌کند، طرف دیگر از این مراقبت احساس رضایت نمی‌کند و حتی گاهی این توجهات را مراقبت معنی نمی‌کند. رفتار و کردار شما باید نشان‌دهنده محبت و مراقبت باشد. بیان کردن و به زبان آوردن این‌که من از تو مراقبت می‌کنم یا هدف فلان رفتار من مراقبت و حمایت از تو بود نتیجه دلخواه شما را به بار نمی‌آورد. رفتار شما به‌خصوص در شرایط و موقعیت‌های دشوار به خوبی بیانگر احساسات درونی شماست. کمک در مرتب کردن منزل یا یک لیوان آب‌میوه بعد از یک روز پر‌کار از جمله کارهای کوچکی است که تاثیرات عجیبی در زندگی و بهبود روابط شما ایجاد می‌کنند.
9- مراقب خودتان باشید.
شاید گمان کنید بهترین روش برای نزدیک شدن به همسرتان این است که هر چه بیشتر روی او تمرکز کنید، اما این روش همیشه درست نیست. گاهی لازم است برای مدت کوتاهی از این توجهات همیشگی دست بردارید. فراموش کنید همسرتان چه می‌کند، آیا مرتکب اشتباهی شده یا نه و به جای آن به خودتان توجه کنید. به احتیاجات خودتان رسیدگی کنید و خودتان را مرکز توجه قرار دهید. بعد از مدت کوتاهی با انرژی مثبت بالاتری به روابط زناشویی‌تان بازمی‌گردید. حتی رفتار همسرتان با شما متفاوت خواهد بود. چون و بانشاط‌تر شده‌اید.
10- یکدیگر را نوازش کنید.
هنگام صحبت کردن دست‌های یکدیگر را بگیرید، با این روش‌های کوچک و ساده هم عشق و علاقه‌تان به یکدیگر بیشتر می‌شود و هم کم‌کم متوجه می‌شوید میزان استرس و نگرانی‌هایتان کمتر شده است.
 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر