چرا گاهی اوقات بعضی ترانه ها مدام در ذهن ما پخش میشوند؟

Sina

Administrator
پرسنل مدیریت
2013-05-11
4,709
2,901
113
چابکســـر


حتما برای شما هم اتفاق افتاده است که پس از بیدار شدن از خواب از همان ابتدای صبح تا انتهای شب یک ترانه خاص را در ذهن خود میشنوید و یا مدام بدون آن که بخواهید این ترانه در مغز و فکر شما خطور میکند. جزییات بیشتر پیرامون این پدیده را که به Earworm (کرم گوش) مشهور است را در این مطلب بخوانید.


جزییات: سر جلسه امتحان هستید و یا دارید مطالعه میکنید. در این هنگام است که یک آهنگ قدیمی، جدید، و یا آهنگی که شاید اصلا به آن علاقه ای هم نداشتید یک دفعه در ذهن شما پخش میشود و تمرکز شما را بهم میزند. پژوهش ها نشان میدهند تقریبا 90 درصد مردم این پدیده را یک بار در ماه و برای مدت زمان های متفاوت تجربه میکنند. اگر در تعطیلات بسر میبرید ممکن است از آن لذت ببرید اما در اغلب اوقات این پدیده اعصاب فرد را بهم میزند و خلاقیت فرد را کاهش میدهد. پژوهش های تجربی نشان داده اند که پخش مکرر یک آهنگ در ذهن فرد یک مکانیزم مقابله سیستم تفکر با سوال های حل نشدنی هستند. به همین دلیل است که چنین پدیده هایی در مواقعی چون جلسات امتحان بیش از همه اتفاق میافتند. در اصل وقتی ذهن شما خود را در مقابله با یک سوال خیلی سخت میبیند، جای خالی پاسخ را با یک ترانه جالب پر میکند! ممکن است خنده دار بیاید اما باید با این پدیده هم کنار آمد.


علت: گیر کردن این ترانه یا ملودی در ذهن شما هیچ تاثیر مثبتی روی حالت روانی شما نخواهد داشت. پس چرا این ترانه ها اصلا در ذهن شما گیر میکنند؟ پژوهش ها ثابت کرده اند که ساختار بیولوژیکی بدن هر فرد با یک ضرب آهنگین خاص کار میکند. این ضرب بصورت مداوم مطابق با حالات روانی فرد متغیر است و به همین دلیل است که سلیقه افراد در انتخاب موسیقی در طول زمان و در زمان شادی و غم تغییر میکند. گاهی ترانه ای که در ذهن افراد گیر میکند شباهت زیادی به ضرب فعالیت بیولوژیکی بدن وی دارد. گاهی هم ممکن است علت این امر گوش کردن غیر مستقیم به آن در محیط های مختلف مانند کافی شاپ ها و فروشگاه ها باشد. یک علت دیگر هم ممکن است متن بکار رفته در یک ترانه باشد که میتواند یاد آور خاطره بسیار غم انگیز یا شادی بخشی برای فرد باشد و در این صورت چنین ترانه هایی در ذهن وی نقش خواهد بست. قرار گرفتن در موقعیت های خاص هم ممکن است به ندرت سبب این امر شود. برای مثال شما یک کودک با یک بادکنک قرمز میبینید و ناگهان به یاد ترانه ای با نام "بادکنک قرمز" می افتید!


راه های مقابله:


1- آن ترانه را با صدای بلند از ابتدا تا انتها گوش دهید: یکی از بهترین متد ها است که در اغلب موارد جواب میدهد.


2- ترانه ای که بیش از همه به آن علاقه دارید را چند بار گوش دهید تا جایگزین آن ترانه شود.


3- به هارمونی ها گوش دهید: یکی از راه های مقابله و درمان این ویژگی و حذف آن ترانه در ذهن شما گوش کردن به آهنگ هایی چون ترانه های قوی اوپرا و همخوانی های کنسرت هاست.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: nadiya و zahra

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر