چرا صفحات تکتونیکی زمین ناگهان حرکت کردند؟

Sina

Administrator
پرسنل مدیریت
2013-05-11
4,709
2,901
113
چابکســـر


به گزارش سرویس علمی ایسنا، این صفحات به طور معمول طی ده تا 100 میلیون سال حرکت می‌کنند، اما گاهی اوقات ناگهان شروع به حرکت می‌کنند. دانشمندان این موضوع را به دو دلیل نسبت داده‌اند: توده‌های پوسته‌ای ضخیم و دانه‌های (grains) معدنی ضعیف‌شده.


این اثرات به همراه یکدیگر، احتمالا حرکات نسبتا سریع صفحات تکتونیکی سراسر جهان از هاوایی تا شرق تیمور را توضیح می‌دهند. یکی از شاخصه‌های کره زمین داشتن صفحات تکتونیکی است و دانشمندان حاضر در این مطالعه تکامل صفحات تکتونیکی را توضیح دادند.


محققان پیش‌تر بر این باور بودند تمامی صفحات تکتونیکی زمین توسط صفحات فرورانشی کشیده می‌شوند که این موضوع از سنگین‌شدن لایه‌های مرزی فوقانی و سردتر موجود در سطح صخره‌ای زمین و غرق‌شدن آهسته آن‌ها در گوشته عمیق‌تر ناشی می‌شود. با این حال، چنین فرآیندی مسئول تغییرات ناگهانی صفحات تکتونیکی زمین نیست. برای رخداد این حرکات ناگهانی، قطعات صخره‌ای باید از صفحه‌هایشان جدا شده اما انجام این کار دشوار است زیرا آن‌ها باید برای جداشدن بیش از اندازه سرد و سفت باشند.


بر اساس تحقیقات دانشمندان دانشگاه ییل، مولفه‌های دیگری در این فرآیند نقش دارند. پوسته ضخیم قاره‌ها یا صفحات مرتفع اقیانوسی به داخل ناحیه فرورانش سر می‌خورند، آن را بالا می‌کشند و موجب شکستن قطعات صخره‌ای می‌شوند. این فرایند جدایی سپس با کوچک‌شدن دانه‌های معدنی موجود در قطعات صخره‌ای، تسریع یافته و منجر به تضعیف‌شدن سریع آن‌ها می‌شود. نتیجه حاصل، تغییر ناگهانی صفحات تکتونیکی به صورت افقی یا ضربه‌خوردن ناگهانی قاره‌هاست.


این یافته‌ها به دانشمندان در درک چگونگی تغییرکردن صفحات تکتونیکی در طول تاریخ زمین کمک می‌کند و دانش جامعه علمی در مورد تکامل سیاره زمین و همچنین بیوسفر و آب‌و‌هوای آن را افزایش می‌دهد.


دانشمندانی از دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس و دانشگاه لیون فرانسه در این تحقیق حضور داشتند و جزئیات آن در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده است.
 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر