وليعهد اتريش در سارايوو ترور شد

GULF 4 PERSIAN

سرپرست تالار
2014-03-13
701
653
0
34
سوزیانا-اندیمشک
در روز 28 ژوئن سال 1914 ميلادي آرشيدوك فرانتز فرديناند وليعهد امپراتوري اتريش و همسرش دوشس سوفيا دوهوئنبرگ در شهر سارايوو توسط يك تروريست صرب به قتل مي رسند. قتل وليعهد اتريش مانند جرقه اي بود كه بشكه باروت اروپاي بحراني را منفجر كرد و حدود يك ماه بعد از اين حادثه جنگ جهاني اول قاره اروپا را به خون و آتش كشيد.
100942370976.jpg

گاوريلو پرنسيپ و همدستانش از صرب هاي بوسني و هرزگوين بودند كه توسط سرهنگ ديميتريويچ رييس سرويس هاي اطلاعاتي صربستان براي انجام اين سوءقصد تحريك شده بودند.
بوسني و هرزگوين ايالت سابق عثماني تحت قيمومت امپراتوري اتريش درآمده و در سال 1908 ميلادي رسما به خاك امپراتوري منضم شده بود.
صربستان به نام همبستگي اسلاوهاي جنوبي ادعاي مالكيت بر بوسني و هرزگوين را داشت.
سرهنگ ديميتريويچ رييس سرويس هاي اطلاعاتي صربستان در بلگراد يك سازمان مخفي تروريستي به نام «دست سياه» را ايجاد كرده بود. اين سازمان خواستار ادغام تمام سرزمين هاي اسلاوهاي جنوبي در صربستان بود.
اين سازمان به جذب ملي گرايان جوان از قبيل گاوريلو پرنسيپ پرداخته و با دادن اطلاعات و امكانات به آنها اين جوانان را تشويق به اقدامات تروريستي مي كرد.
گاوريلو پرنسيپ و 5 نفر همدستش پس از اطلاع از سفر وليعهد اتريش به سارايوو موقعيت را براي ضربه زدن به امپراتور سالخورده اتريش فرانتز ژوزف اول كه 84 سال داشت ، مناسب ديدند.
در بامداد روز 28 ژوئن ابتدا يك بمب به سوي خودروي حامل آرشيدوك فرانتز فرديناند و همسرش در يكي از خيابان هاي شهر سارايوو پرتاب شد و يك افسر همراه آنها بر اثر انفجار مجروح گرديد.
اندكي پس از اين حادثه آرشيدوك و همسرش براي جويا شدن از وضع سلامتي اين افسر بسوي بيمارستان حركت كردند ، اما راننده در انتخاب مسير اشتباه كرد و وارد يك كوچه شد و سر يك پيچ از سرعت خود كاست.
گاوريلو پرنسيپ كه در آن نزديكي حضور داشت با سلاح كمري از فاصله اي بسيار نزديك 2 گلوله به سوي خودرو شليك كرد.
دوشس سوفيا دوهوئنبرگ ، همسر فرديناند درجا كشته شد و خود او نيز به فاصله 10 دقيقه بر اثر جراحات درگذشت. گاوريلو و ديگر همدستانش دستگير شدند.در روز 2 ژوييه سال 1914 ميلادي 3 نفر از آنها اعتراف كردند سلاح ها را توسط گاردهاي مرزي صربستان دريافت كرده اند.
دربار وين از صربستان خواست مسببين اين سوءقصد مجازات شده و مقامات امپراتوري اتريش - مجارستان براي تحقيق عازم صربستان شدند. اما صربستان كه از حمايت امپراتوري روسيه برخوردار بود ، درخواست دربار وين را رد كرد.
به اين ترتيب ، در روز 28 ژوئن سال 1914 ميلادي آرشيدوك فرانتز فرديناند وليعهد امپراتوري اتريش - مجارستان و همسرش دوشس سوفيا دوهوئنبرگ در شهر سارايوو توسط يك تروريست صرب به قتل مي رسند.
صربستان درخواست منطقي دربار وين براي تحقيقات مستقل در مورد اين حادثه را به پشت گرمي روسيه نمي پذيرد.
در واقع نيكلاي دوم تزار روسيه كه با ناآرامي ها و آشوب هاي داخلي در امپراتوري اش مواجه بود تمايل داشت با به راه انداختن يك جنگ افكار عمومي كشور را به جنگ معطوف كرده و به آشوب هاي داخلي خاتمه دهد.
اما نيكلاي دوم نمي دانست نه تنها قاره اروپا با جنگي كه جنگ جهاني اول نام گرفت به خاك و خون كشيده خواهد شد و روسيه در اين جنگ به سختي شكست خواهد خورد ، بلكه قبل از خاتمه جنگ بر اثر انقلاب روسيه تاج و تخت سلطنت را از دست داده و سلسله رومانف ها منقرض خواهد شد.
 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر