وضعیت منابع آبی خراسان بحرانی‌تر می‌شود

Sina

Administrator
پرسنل مدیریت
2013-05-11
4,709
2,901
113
چابکســـر
1417446326679_ISNA-4.jpg


به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، حسین اسماعیلیان در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: حدود 100 درصد تامین آب شهرهای خراسان رضوی از طریق چاه‌ها، چشمه‌ها و قنات‌ها است و به جز شهر قوچان هیچ شهر دیگری از آب‌های سطحی استفاده نمی‌کند. حدود سه درصد جمعیت شهری کشور در خراسان رضوی هستند و به لحاظ تعداد منابع، 6 درصد تعداد منابع کشور را دارا هستیم.


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: 6 درصد چاه‌ها و منابع کل کشور، هفت درصد طول کل خطوط انتقال کشور و 6 درصد کل مخازن کشور در استان خراسان رضوی قرار دارد. 54 ایستگاه پمپاژ و ‌پنج درصد از کل ایستگاه‌های کشور و 74 شهر تحت پوشش که هفت درصد از کل شهرهای کشور است در استان قرار دارد.


اسماعیلیان تصریح کرد: اتکای منابع آب شرب در استان تنها به سفره‌های آب زیرزمینی است. محل تامین آب تا محل مصرف آن دارای فاصله زیادی بوده، چاه‌های استان از میزان آبدهی کمتری برخوردارند و قیمت تمام شده یک مترمکعب آب نسبت به متوسط کشور بیشتر است.


وی اظهار کرد: جمعیت 420 هزار نفری که 2 درصد جمعیت شهری کشور و 28 درصد جمعیت شهرهای خراسان رضوی است را در زمینه خدمات مربوط به فاضلاب تحت پوشش داریم.


وی ادامه داد: میانگین کشوری در جمع‌آوری فاضلاب 41 درصد و در شهرهای خراسان رضوی 28 درصد است و در این زمینه نسبت به دیگر شهرهای کشور عقب هستیم. با توجه به مشکلات جدی که در تامین آب شرب شهری و امکان نداشتن توسعه منابع آب در شهرهای استان، یکی از راهکارهای پیش رو استفاده از پساب فاضلاب است.


وی با بیان اینکه حداقل 70 درصد آب شرب مصرفی امکان بازیابی دارد، افزود: می‌توان آب تصفیه شده را در اختیار سایر مصارف مانند کشاورزی و صنعت قرار داد و از سهمیه آب با کیفیت این بخش‌ها برای آب شرب استفاده کرد.


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی اظهار کرد: اگر به تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در بخش شبکه‌های آب و فاضلاب سرعت دهیم می‌توانیم به میانگین کشوری در این زمینه دست پیدا کنیم در غیر این صورت با توجه به روند اختصاص اعتبارات عمرانی و کاهش اتکا به منابع دولتی این امر محقق نخواهد شد لذا با توجه به موارد ذکر شده راهبرد شرکت آب و فاضلاب استان، استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است. برای تکمیل شبکه فاضلاب 10 شهر ذکر شده نیاز به اعتباری بالغ بر 800 میلیارد تومان است.


وی افزود: با توجه به رویکرد دولت برای استفاده از روش‌های مختلف مالی مانند روش خرید تضمینی، سرمایه‌گذاری‌های داخلی، استفاده از اوراق مشارکت و واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی در برنامه قرار دارد.


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی اظهار کرد: پروژه احداث سه تصفیه‌خانه بزرگ در شهرهای سبزوار، نیشابور و گلبهار با فرآیند خرید تضمینی در دست ابلاغ است، این در حالی است که در شهرهای ذکر شده عقب‌ماندگی پروژه‌ داریم و باید هر چه سریع‌تر با هدف تحت پوشش قرار دادن خدمات فاضلاب و ارتقای کیفیت تصفیه، پروژه‌ها را که حدود 100 میلیارد تومان نیاز به سرمایه‌گذاری دارد، به بهره‌برداری برسانیم.


وی اضافه کرد: اجرای شبکه جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب به وسیله بخش خصوصی در شهر کاشمر و نیاز سرمایه‌گذاری 108 میلیارد تومانی از دیگر برنامه‌های شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی است. موافقتنامه‌های آن به امضا رسیده و شروع عملیات رسمی آن قبل از سال جدید آغاز خواهد شد.


اسماعیلیان گفت: اجرای پروژه‌هایی در بخش آب و فاضلاب از محل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در دست اقدام داریم که نیازمند تخصیص اعتبار 450 میلیارد تومانی هستند و حدود 168 میلیارد تومان آن مربوط به شهرهای کاشمر، طرقبه و شاندیز و نیشابور است.


مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی در خصوص وضعیت منابع آب استان، اظهار کرد: در سال‌های گذشته با خشکسالی‌های پی در پی، توسعه شهرنشینی، افزایش سطح بهداشت و افت شدید منابع آب زیرزمینی مواجه بودیم و متاسفانه هر چه به سمت جلو حرکت می‌کنیم از لحاظ وضعیت آب در محدودیت بیشتر و شدیدتری قرار می‌گیریم.


وی اضافه کرد: در تابستان 93 حدود 18 شهر در آستانه تنش قرار داشتند که بعضی از آن‌ها با کسری و بعضی دیگر به لحاظ میزان تولید و مصرف آب در نقطه سر به سر قرار داشتند، همچنین در سال 94 ، 18 شهر ذکر شده استان به 28 شهر و با 1020 لیتر بر ثانیه کمبود آب مواجه خواهیم شد.


اسماعیلیان در ادامه گفت: در سال 95 روند اشاره شده افزایش خواهد یافت و تعداد شهرها به 33 شهر و کمبود آب به 1300 لیتر بر ثانیه خواهد رسید همچنین با مطالعات و بررسی‌های انجام شده در افق بلندمدت 1420 ، بالغ بر 6200 لیتر بر ثانیه در پیک مصرف با کسری آب مواجه خواهیم بود.


وی در خصوص جیره‌بندی آب اظهار کرد: سیاست شرکت آب و فاضلاب به هیچ عنوان بر جیره‌بندی نیست. برنامه‌های در دست اقدام همگی در حالت بدبینانه تنظیم شدند تا بتوانیم این برنامه‌ها را به موقع به اجرا رسانده تا نیازی به جیره‌بندی نباشد.


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان عنوان کرد: در خصوص کمیت آب علاوه بر کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، کیفیت آن‌ها نیز دچار آسیب شده و وظیفه اصلی در این زمینه برعهده وزارت نیرو و شرکت آب و فاضلاب و بخش دیگر آن برعهده مردم است.


اسماعیلیان تصریح کرد: در مناطقی که با کمبود کیفیت آب مواجه هستیم بحث جداسازی آب شرب و آب مصرفی راهکاری مناسب خواهد بود، این فعالیت در شهر بجستان به عنوان اولین شهر استان صورت گرفته و شبکه‌ای مجزا با ایستگاه‌های برداشت آب قرار گرفته است و حداکثر در شعاع 250 متری هر مشترک به منبع برداشت دسترسی دارد همچنین در این شهر آب با کیفیت بسیار بالا، تصفیه و در سیستم پخش توزیع می‌شود و آب لوله‌کشی در منازل به مصارف بهداشتی اختصاص یافته است.


وی با بیان اینکه بحث مدیریت مصرف باید قابل توجه قرار گیرد، افزود: در سرانه مصرف شهرهای استان با توجه به فرهنگی که در مردم از گذشته به جای مانده نسبت به کشور وضعیت بهتری داریم ولی به لحاظ اقلیم و محدودیت آب باید سرانه مصرف را کاهش دهیم، همچنین استفاده از تکنولوژی‌های جدید و لوازم کاهنده مصرف و توسعه آن توسط مشترکین و شدت بخشیدن به برنامه فرهنگ‌سازی مصرف صحیح آب جزء اولویت‌ها و ضرورت‌هاست.


اسماعیلیان با بیان اینکه مردم تنها حدود 30 درصد از قیمت تمام شده آب را پرداخت می‌کنند، اظهار کرد: ناچار هستیم با توجه به محدودیت توسعه منابع آب در استان، اقدامات و فعالیت‌های خود را از نگاه سازه‌ای و توسعه‌ای که در گذشته بوده به برنامه‌های غیرسازه‌ای اختصاص دهیم.


وی ادامه داد: در شهر گلبهار بیش از 40 هزار واحد مسکن مهر وجود دارد و در آینده‌ای نزدیک جمعیت این شهر با توجه به افق میان مدت به حدود 250 هزار نفر خواهد رسید، در این زمینه و در ایجاد زیرساخت‌های شبکه آب و فاضلاب، شرکت بیش از تعهد خود فعالیت داشته، همچنین تعهدات سنگینی از سوی پیمانکاران بر عهده شرکت آب و فاضلاب استان است.


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌رضوی اظهار کرد: در گلمکان، آب از لحاظ کیفیت مشکل دارد که جهت رضایت مردم برنامه جابه‌جایی چاه را در دست اقدام داریم همچنین اعتبارات جهت تامین آب در این زمینه اختصاص یافته است.


وی افزود: حدود 2.5 درصد از شبکه‌ها باید هر ساله اصلاح شوند ولی این عدد با توجه به اعتبارات کمتر است و پاسخگوی هدررفت آب نخواهد بود، همچنین سالانه حدود 140 میلیون مترمکعب آب در خراسان رضوی استحصال می‌کنیم که 110 میلیون مترمکعب آن به مصرف می‌رسد.
 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر